۶۶۸۹۲۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پیشینه داوری داوران جشنواره فیلم فجر

امسال در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر جمعی هفت نفره با اکثریت غالب سینماگران مسئولیت داوری آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ را برعهده خواهند داشت؛ چهار نفر از آنان برای نخستین بار داور فجر می‌شوند و سه نفر در این زمینه سابقه دارند.

سینماسینما: امسال بهرام بدخشانی، کمال تبریزی، حسن خجسته، خسرو دهقان، رسول صدرعاملی، فرشته طائرپور و محمدرضا فروتن به عنوان اعضای داوری بخش سودای سیمرغ سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شده‌اند.
پیشینه داوری داوران جشنواره فیلم فجر

آنچه در نگاه نخست در این ترکیب جلب توجه می‌کند همچون اغلب هیات داوری جشنواره فجر در چند سال اخیر نبود مدیران سینمایی و حضور پررنگ اهالی فعال در سینمای ایران است، این نکته حتی در مقایسه ترکیب داوران و هیات انتخاب همین دوره از جشنواره فجر هم قابل توجه است.

البته در میان این هفت داور فقط سه نفر آنان پیش از این روی صندلی داوری جشنواره فیلم فجر نشسته بودند: رسول صدرعاملی، کمال تبریزی و فرشته طائرپور.

چهار داور دیگر یعنی بدخشانی، خجسته، دهقان و فروتن برای اولین بار است که داور جشنواره فیلم فجر می‌شوند و اغلب غیر از جشن خانه سینما سابقه چندانی در زمینه داوری در جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی ندارند.

اما با این وجود همین‌که تمرکز برگزارکنندگان جشنواره امسال در انتخاب داوران بر گزینش از میان سینماگران فعال بوده و بازیگری چون محمدرضا فروتن که کار بازیگری را از دهه ۷۰ شروع کرده در جمع داوران جای گرفته نشان از آن دارد که می‌توان به وجود رنگ و بویی تازه در داوری‌های امسال امیدوار بود.

در میان داوران باسابقه حاضر در این دور رسول صدرعاملی را می‌توان یافت که امسال برای ششمین بار داور فجر می‌شود او از فیلم‌های اول در فجر داوری کرده تا بخش مسابقه سینمای ایران. صدرعاملی نخستین بار سال ۸۱ یعنی یک سال بعد از آنکه «من ترانه ۱۵ سال دارم» مخاطبان و داوران جشنواره فیلم فجر را تحت تاثیر قرار داده بود داوری فجر را برعهده گرفت.

کمال تبریزی هم برای چهارمین بار است که در مقام داور در مهمترین رویداد سینمایی کشور حضور می‌یابد. او نخستین بار زمانی «مارمولک» را در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر داشت یعنی سال ۱۳۸۲ به عنوان داور بخش فیلم های اول و دوم در جشنواره حضور یافت. داوری در بخش بین‌الملل و داوری در بخش فیلم های اول از دیگر تجربیات این سینماگر در فجر است.

فرشته طائرپور که در این سال‌ها علاوه بر تهیه‌کنندگی سینما حضوری پررنگ در شوراهای مدیریتی و همچنین شورای پروانه نمایش داشته دیگر داور فجر است. طائرپور هم اولین بار سال ۱۳۷۶ و در شانزدهمین دوره در جشنواره فجر داوری کرده بود.

در ادامه نگاهی به جدول داوران سی و ششمین دوره فیلم فجر و پیشینه آنان در زمینه داوری در فجر و سایر جشن‌ها و جشنواره‌های سینمایی صورت می گیرد.
پیشینه داوری داوران جشنواره فیلم فجر
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج