۶۶۹۱۷۶
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

صادقی: خاک ایران را سرمه چشمانم می‌کنم

نمایشگاه آثار علی‌اکبر صادقی عصر روز برفی تهران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و ساعات شلوغی را برای این موزه رقم زد.

خبرگزاری ایسنا: نمایشگاه آثار علی‌اکبر صادقی عصر روز برفی تهران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و ساعات شلوغی را برای این موزه رقم زد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی مجید ملانوروزی ـ مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ـ اظهار کرد: من استاد صادقی را با تصویرسازی‌هایش می‌شناختم، اما پس از آنکه ۳۰ سال پیش که در مجله کیهان فرهنگی با او مصاحبه‌ای داشتم، همیشه دوره‌های کاری آن را دنبال می‌کردم. او یک تصویرگر ایرانی با خوانش معاصر و نگاه نو یافتم. ممکن است تصاویر او ادامه‌دهنده چاپ سنگی و خیالی‌سازی ایرانی باشد اما در آنها نگاهی معاصر داشته است.

ردپایی از یک مولف بزرگ

او ادامه داد: صادقی در هر حوزه‌ای که پا گذاشته مانند تصویرسازی، نقاشی، چیدمان و پویانمایی‌ ردپای یک مولف بزرگ را می‌توان در آثارش دید که روحیه و طبع فرهنگ کهن ایران را دارد اما معاصر می‌اندیشد. او از نسل بی‌نظیری است که در همه رشته‌ها توانستند کار کنند و بر ما فرض بود که برزگداشتی از او داشته باشیم و مروری بر آثار او داشته باشیم. مسیری که صادقی رفته است می‌تواند درس‌های بزرگی داشته باشد. در آثار او می‌توان درباره اسطوره‌شناسی، نمادشناسی تا فرهنگ ایرانی بحث کرد. فضاهای هجو و طنزی که در تاریخ و فرهنگ و ادبیات ما وجود دارد در نقاشی‌های او دیده می‌شود. نمایشگاه حال حاضر نیز از نظر چیدمان به شخصیت او نزدیک است.

سپس فرشته موسوی ـ کیوریتور ارشد نمایشگاه ـ با بیان اینکه این نمایشگاه به جشن ۸۰ سالگی و بیش از ۶۰ سال فعالیت هنری علی‌اکبر صادقی شبیه است، درباره دوره‌های کاری او صحبت‌هایی را مطرح کرد.

او در ادامه با بیان اینکه این نمایشگاه بزرگترین و کامل‌ترین نمایشگاه علی‌اکبر صادقی است، توضیح داد که حدود ۲۰۰ اثر نقاشی، تصویرسازی، انیمیشن، گرافیک و... در آن به معرض دید گذاشته شده است.

موسوی همچنین با اعتقاد به اینکه صادقی یک هنرمند چندوجهی و چندرسانه‌ای است و کارهای او در یک نمایشگاه نمی‌گنجد، بیان کرد که هر هفته جلساتی در موزه تشکیل می‌شود که به بررسی علمی‌تر و تحلیلی‌تر آثار این هنرمند می‌پردازد.

وقتی از علی‌اکبر صادقی حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

سپس علی بختیاری ـ کیوریتور و مشاور نمایشگاه ـ نیز گفت: وقتی از علی‌اکبر صادقی حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟ از سرداری از یک دوران سپری شده؟ هنرمندی از زمان‌های گذشته تا زمان‌های نیامده؟ شاعری مجنون شور شعر؟ ما از همه این‌ها و از خیلی چیزهای دیگر حرف می‌زنیم. در این زمانه که تخصصی‌ها سردمدار علم و هنر هستند هنوز افرادی مانند صادقی هستند که به جای چندین متخصص زندگی می‌کنند.

او اضافه کرد: اگرچه نگاه این نمایشگاه به گذشته نزدیک است اما نگاه آن رو به آینده است که ما باید از میراثی که صادقی برای ما می‌گذارد، پاسداری کنیم.

از مخالفت پدر تا عباس کیارستمی

در بخش بعدی این مراسم فیلمی از علی‌اکبر صادقی به کارگردانی رضا سیاح پخش شد که این هنرمند در آن به مخالفت پدرش با نقاشی کردنش اشاره کرد و گفت: زمانی که به عنوان چهره ماندگار انتخاب شدم خبرنگاری از من پرسید که چه آرزویی داری؟ و من پاسخ دادم آرزو دارم که پدرم زنده بود و می‌دید که من به جایی رسیده‌ام.

در قسمت دیگری از این فیلم صادقی درباره عباس کیارستمی گفت: تنها کسی که هرگز به من خیانت نکرد و با من بگو مگویمان نشد عباس کیارستمی بود. حتی زمانی که او در بیمارستان بستری بود من به دیدارش نرفتم زیرا نمی‌خواستم او را در آن حالت ببینم.

در ادامه این مراسم از علی‌اکبر صادقی دعوت شد تا دقایقی برای حاضران سخنرانی کند.

او اظهار کرد: هنرمندان و دانشمندان رسولان خدا روی زمین هستند تا زیبایی‌ها و ناشناخته‌ها را برای مردم زنده کنند. من همه را دوست دارم. جوانان ایران را، سرزمین خوب و بارورمان را و خلیج همیشگی فارس را. من خاک ایران را سرمه چشمانم می‌کنم.

صادقی با اشاره به هوای برفی تهران گفت: من از شما تشکر می‌کنم که در این روز سپید آمده‌اید که منِ کوچک را ببینید. من سنم بالاست اما هنوز کوچک هستم. باور کنید من مانند روز اولی که به دنیا آمدم و بی‌گناه بودم همه انسان‌ها را دوست دارم.

این هنرمند اظهار کرد:همه انسان‌ها مانند روز اولی که به دنیا آمدند بی‌گناه هستند، ما باید مدینه فاضله به وجود بیاوریم و اجتماعمان را درست کنیم. من حتی یک گانگستر و تروریست را دوست دارم. وقتی ما هم عشق و مهربانی را نشان بدهیم گسترش پیدا می‌کند. به امید روزی که همه مردم پاک و مهربان باشند و همدیگر را دوست داشته باشند.

در انتهای این مراسم که عصر هشتم بهمن‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، نمایشگاه این هنرمند به طور رسمی افتتاح شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      البته اگه باقی بمونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج