۶۶۹۲۹۹
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

کاسبی سلبریتی‌های سیاسی و هنری با زلزله

سید محمد عماد اعرابی در کیهان نوشت: علی‌رغم اقدامات انجام گرفته در نصب بیش از ۳۰۰۰ کانکس و اسکان موقت زلزله‌زدگان، در حالی که اخبار حاکی از جان باختن دو نوزاد در مناطق زلزله‌زده در اثر سرمای هواست و گزارش‌های هواشناسی از برودت هوا در این مناطق برای روزهای آینده حکایت دارد.

سید محمد عماد اعرابی در کیهان نوشت: علی‌رغم اقدامات انجام گرفته در نصب بیش از ۳۰۰۰ کانکس و اسکان موقت زلزله‌زدگان، در حالی که اخبار حاکی از جان باختن دو نوزاد در مناطق زلزله‌زده در اثر سرمای هواست و گزارش‌های هواشناسی از برودت هوا در این مناطق برای روزهای آینده حکایت دارد؛ برخی افراد و گروه‌هایی که در روزهای آغازین وقوع زلزله اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده‌اند پس از گذشت دو ماه همچنان این مبالغ‌ را در حساب‌های شخصی خود بلوکه کرده و از اختصاص آن به مردم امتناع می‌کنند.

با وجود کمک‌های انجام گرفته توسط نهادهای دولتی، ارتش، سپاه، بسیج و گروه‌های خودجوش مردمی همچنان برخی مشکلات نظیر احداث شبکه آب‌رسانی موقت، کمبود سرویس بهداشتی و کانکس‌های استحمام در مناطق زلزله‌زده به چشم می‌خورد. با این حال برخی افراد و گروه‌ها تصمیم‌ گرفته‌اند کمک‌های نقدی مردم را در حساب‌های شخصی خود بلوکه کنند و یا به نحوی مؤسسات تحت مدیریت خود را از این مبالغ بی‌نصیب نگذارند.

صادق زیباکلام که پس از زلزله کرمانشاه برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعلام آمادگی کرد و شماره حساب خود را در اختیار مخاطبانش قرار داد، رقمی نزدیک به سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان از این رهگذر دریافت کرده است.
فارغ از این که چنین مبلغ کلانی مربوط به کمک‌های اهدایی چه تعدادی از مخاطبانش بوده و چگونه و از چه کانال‌هایی به حساب شخصی او واریز شده است؛ زیباکلام هفته گذشته و پس از گذشت حدود 2 ماه از زلزله کرمانشاه اعلام کرد از این مبلغ تنها 30 میلیون آن را برای کمک به زلزله‌زدگان استفاده کرده و با حدود سه میلیارد و 400 میلیون تومان باقیمانده که با سود 10 درصد در بانک سپرده‌گذاری کرده، قصد انجام اقدامات ساختاری و فرهنگی برای مردم منطقه دارد و از چند طرح کلی نظیر «دهکده امید» که تاکنون فاقد مطالعات کارشناسی بوده‌اند نام برد. این در حالی است که نامبرده طی سخنانی در برخی محافل درباره ایده‌هایش؛ حتی احداث سالن آمفی‌تئاتر را بر سایر ملزومات اصلی و ضروری زلزله‌زدگان ارجحیت داده است. زیباکلام که اخبار مربوط به جان باختن دو نوزاد در مناطق زلزله‌زده از سرمای هوا را انکار و این قبیل گزارش‌ها را فضاسازی‌های احساسی عنوان می‌کند در حالی به کلی‌گویی درباره طرح‌های انتزاعی‌اش می‌پردازد که بر فرض مناسب بودن ایده‌هایش هیچ توضیح روشنی درباره مالکیت این دهکده احتمالی و یا سایر طرح‌های عمرانی خیالی نمی‌دهد!
آیا قرار است این مجموعه‌ها در اختیار او و دوستانش قرار گیرد تا مانند نمونه‌های دیگر صرف انجام کارهای جناحی و سیاسی به اسم اقدامات اجتماعی و فقر زدایی شود!؟ با این کار آیا این مردم منطقه‌اند که از کمک‌های مردمی منتفع شده‌اند یا گروه‌های سیاسی نزدیک به ایشان!؟ اساسا آیا قوانین شرعی مجوز استفاده از کمک‌های مردمی‌ای که برای زلزله‌زدگان اختصاص داده شده در موارد غیر را می‌دهد؟

از طرف دیگر جمعیت موسوم به امام علی(ع) که تحت مدیریت شارمین میمندی‌نژاد(فرزند محمدحسین میمندی‌نژاد از عناصر نزدیک به حسین فردوست و دربار پهلوی) فعالیت می‌کند پس از گذشت بیش از یک ماه از زلزله کرمانشاه و تحت فشار سؤال‌هاي متعدد هوادارانش سرانجام گزارشي نيم بند از دريافت‌ها و هزينه‌هايي كه توسط اين جمعيت در مناطق زلزله زده انجام شده، ارائه كرد. اما همين گزارش ناقص نيز با ابهامات فراوان روبرو شد.

در این گزارش، جمعیت موسوم به امام علی(ع) در حالی مدعی توزیع دو سوم از كمك هاي غيرنقدي در مناطق زلزله زده شده که هیچ اطلاعی نسبت به سرنوشت يك سوم باقيمانده این کمک‌ها نداده است. ضمن اینکه هیچ فهرست دقیقی از انواع و میزان اقلام اهدا شده و چگونگی توزیع آن نیز در دست نیست.
همچنین اين جمعيت اعلام كرد از میان حدود دو میلیارد و سیصد میلیون تومان کمک‌های نقدی اهدایی تنها چيزي حدود ٦٠٠ ميليون تومان آن را در مناطق زلزله زده هزينه كرده و در حالي كه هيچ اسناد و گزارشي از چگونگي هزينه کردن اين ٦٠٠ ميليون تومان ارائه نداد، اعلام كرد با یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان باقيمانده از كمك هاي اهدا شده مردم، قصد خريد زمين و احداث يك مجموعه چند منظوره به نام خودش در كرمانشاه را دارد! تصمیم خودسرانه جمعیت موسوم به امام علی(ع) برای کمک‌های نقدی مردم این سؤال را به وجود آورده که تشکیلات شارمین میمندی‌نژاد با چه مجوزي از پول مردم كه با نيت كمك به خانواده‌هاي زلزله‌زده پرداخت شده براي خريد ملك به نام خود و ساخت بناي اختصاصي براي اين تشكيلات استفاده مي‌كنند؟ با اين كار آيا كمك‌هاي مردمي در اختيار زلزله‌زدگان قرار گرفته يا صرف افزايش دارايي‌هاي تشکیلات شارمین شده است؟
این جمعیت در توضیحات خود آورده با توجه به فعالیت گروه‌های دیگر نيازي به فعاليت در حوزه تهيه كانكس و اسكان موقت زلزله زدگان نديده است! که باید پرسید چرا باقیمانده کمک‌های نقدی را در اختيار گروه‌هاي مردمي ديگر كه مشغول ساخت كانكس بوده‌اند قرار نداده تا فرآیند اسکان موقت زلزله‌زدگان سریع‌تر رخ دهد و نيازي به تأمين هزينه ساخت كانكس‌ها از بودجه عمومي كشور نباشد؟ چرا این مبالغ را صرف دسترسی مردم منطقه به آب گرم و تکمیل شبکه آب‌رسانی برای زلزله‌زدگان نکرده است؟ چرا این جمعیت ترجیح می‌دهد کمک‌های مردمی را در قالب ملک و ساختمان در اختیار خود نگه دارد و به مردم اختصاص ندهد؟
لازم به ذکر است پيش از اين نیز در زلزله سال ١٣٩١ جمعي از هنرپيشگان اقدام به اخذ كمك هاي مردمي براي مناطق زلزله‌زده اهر، هريس و ورزقان كردند اما پس از مدتي اعلام شد با توجه به كمك هاي فراوان رسيده، ديگر نيازي به كمك‌هاي اوليه نيست و آنها قصد دارند با كمك‌هاي اهدايي مردم به آنها يك خانه فرهنگ در مناطق زلزله زده احداث كنند اما با وجود گذشت بیش از ٥ سال، چنين ساختماني بنا نشده و از سرنوشت كمك هاي اهدايي مردم به هنرپيشگان هم خبري در دست نيست.

یکی از تجارب ناموفق زلزله کرمانشاه، کمک به افراد و نهادهایی بود که هیچ ساز و کار نظارتی برای آنها تعریف نشده و در موارد مشابه گذشته نیز سابقه نظارت گریزی داشته‌اند که لازم است مسئولان با ورود به این حوزه قوانین و مقررات مؤثری برای حفاظت از کمک‌های مردمی وضع کنند. در زلزله اخیر در کنار چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و ورزشی، افراد گمنامی که به لطف شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان مانند اینستاگرام و تلگرام؛ هوادارانی برای خود پیدا کرده‌اند نیز به صورت شخصی و بدون هیچ نظارت و ارائه گزارشی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان کردند که در این میان مواردی از سوءاستفاده‌های مالی گزارش شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خداوکیلی چه مملکتی داریم.

    • بدون نام

      اقای نگارنده فکر نمیکنم خود شما ریالی به اینها که میگویی بعنوان کمک داده باشی ولی تو فکر حساب همشو هم کردی خجالت بکش

    • بدون نام

      ما دایی و زیبا کلام رو دوست داریم لطف کنید به کسی برچسپ نزنید

    • بدون نام

      یعنی چی دولت پول ۳۰۰۰۰هزارتاکانکس نداریم وطنانمون گناه نکردن ایرانین اگه پول وبودجه نداریم چطورهزینه شغل کارواب برق گاز به است و آموزش پرورش..‌‌‌‌میدین تقریبا بودجه ۲۰۰سال هزینه مهاجرافغانی میش افغانی کمترزندگی بهتر۱۵ملیون چ توجیهی دار

    • بدون نام

      واقعا كاسبی...و سواستفاده از نفهمی مردم! ك پول دست چ كسایی دادن

    • مشیری

      روزنامه کیهان فقط به دنبال چرت و پرت گفتن و مطلب دروغ و نفاق افکنانه هستند .این مردم به چه زبانی بگن شما پایگاه مردمی ندارید و حرفاتو فاقد ارزشه.

    • بدون نام

      وقتی مردم هیچگونه اعتمادی به دولت نداشته باشند ، انتظار نتیجه ای بهتر از این نباید داشته باشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج