جاباما
۶۶۹۴۶۲
۵ نظر
۵۰۲۲
۵ نظر
۵۰۲۲
پ

برنامه «حالا خورشید»؛ زبان مردم در تلویزیون

خیلی ها روز خود را با «حالا خورشید» شروع می کنند؛ برنامه «تاک شو»ای که هر روز، ساعت هفت صبح روی آنتن می رود و بیشتر از دو ساعت هم طول می کشد. این برنامه با اجرای رضا رشیدپور از بهار پارسال روی آنتن رفته و حالا بعد از یک سال و نیم تبدیل به یکی از پربیننده ترین برنامه های گفت و گو محور شده است.

هفته نامه همشهری شش و هفت - سعیده نیک اختر: خیلی ها روز خود را با «حالا خورشید» شروع می کنند؛ برنامه «تاک شو»ای که هر روز، ساعت هفت صبح روی آنتن می رود و بیشتر از دو ساعت هم طول می کشد. این برنامه با اجرای رضا رشیدپور از بهار پارسال روی آنتن رفته و حالا بعد از یک سال و نیم تبدیل به یکی از پربیننده ترین برنامه های گفت و گو محور شده است. آنچه این برنامه را به پرمخاطب ترین برنامه روز تبدیل کرده اعتبار و تجربه رشیدپور در کنار عوامل متعدد دیگری است که قصد داریم آنها را بررسی کنیم. نظیر موفقیت این برنامه صبحگاهی گفت و گومحور را حدود ۱۰ سال قبل، در برنامه ای مثل «مردم ایران سلام» با اجرای محمدرضا شهیدی فرد هم شاهد بودیم.
حالا خورشید بعد از یک دوره فترت برنامه های صبحگاهی توانسته جایگاهش را بین مردم باز کند. نکته عمده این محبوبیت همراه شدن مجری با افکار عمومی و حفظ احترام مهمان است که رشیدپور در هر دو مورد تبحر دارد. طبعا موفقیت یک برنامه نتیجه موفقیت و همکاری تیمی از عوامل همسو و همفکر است که برای دیده شدن تلاش می کنند. بیایید ببینیم موفقیت حالا خورشید به چه عواملی وابسته است.
برنامه «حالا خورشید»؛ زبان مردم در تلویزیون

به مهمان احترام بگذار

رضا رشیدپور ۴۲ ساله مجری حالا خورشید است. او که اصالتا آذری است، دانش آموخته دو رشته عمران و کارگردانی است و از سیمای تبریز کارش را آغاز کرد. ۳۳ ساله بود که کارش را در شبکه تهران آغاز کرد و در یک سال، برنامه های گفت و گو محور مثلث، شب شیشه ای، عبور شیشه ای و مثلث شیشه ای را اجرا کرد که به خاطر گفت و گوهای چالشی با مهمانانش، مورد استقبال مردم واقع شد. او بعدها در شبکه اصفهانی زنده رود اجرا کرد. دید در شب و صفر- صفر از دیگر برنامه های اجرا شده توسط اوست. سال ۹۳ عینک آفتابی را در شبکه تازه تاسیس نسیم، کارگردانی و اجرا کرد و سال ۹۵ با برنامه حالا خورشید پرتوان وارد شبکه سه شد.
برنامه ای که به سرعت مورد توجه قرار گرفت. طوری که برنامه های دیگر صبحگاهی کنار زده شده و صبح شبکه سه را پربیننده کرد. رمز محبوبیت رشیدپور، تجربه و دانش او از مسائل روز است. به خاطر تجربه ای که در شیوه گفتارش دارد متین و سنجیده حرف می زند و از کلمات تند و تیز، شتاب زده استفاده نمی کند. در کنار همه اینها با مردم و افکار عمومی همراه شده و از هیجانات آنی دوری می کند. درواقع به نوعی خودکنترلی در کلام و رفتار رشیدپور وجود دارد که او را از دیگر مجری های بی تجربه جدا می کند.

نکته ای که در برنامه تاک شو بسیار اهمیت دارد، احترام به مهمان است که عمدتا مجری های جوان از پس آن بر نمی آیند. رشیدپور برای مهمانانش احترام خاصی قائل است و می داند هنگامی که مهمان مستاصل می شود چطور از او دفاع کرده و بحث را جمع و جور کند و نتیجه دلخواه را از گفت و گو بگیرد. ضمن این که رشیدپور سعی می کند بحث را به سمتی هدایت کند که از هر نوع قضاوت و پیش داوری به دور بوده و نتیجه گیری را به خود مردم بسپارد. با این روش هم مهمان را به چالش می کشد هم به او احترام می گذارد و چند پله به شخصیت و حضورش اعتبار می دهد. به همین خاطر است که کسی ابایی ندارد جلوی دوربین رشیدپور بنشیند و پاسخگو باشد. درواقع اجرای سنجیده و حساب شده رشیدپور از نکات مهم دیده شدن حالا خورشید است.
برنامه «حالا خورشید»؛ زبان مردم در تلویزیون

تنوع موضوعات

حالا خورشید در اصل یک مجله خبری- فرهنگی است که با هدف بالابردن سطح آگاهی مردم ساخته شده. نگاه ژورنالیستی تیم اتاق فکر حالا خورشید باعث شده برنامه بخش های قابل توجه و متنوعی داشته باشد؛ به طوری که در طول 130 دقیقه برنامه، مخاطب منتظر بخش بعدی برنامه بماند. در بخش روزنامه ها، علاوه بر خواندن تیترهای مهم روزنامه های همان روز، بعضی از اخبار مهم هم تحلیل کوتاه می شوند. هر روز یک مهمان به برنامه دعوت می شود که درباره موضوع همان روز با او صحبت می شود. بخش چراغ زرد هم به خاطر بررسی خبرهای حاشیه ای و پیگیری تلفنی از مسئولان مورد توجه مردم است. درواقع مخاطب منتظر جواب دهی مسئول مربوط به مشکلات است و همین برایش جذاب است.

بخش بیلبورد برنامه، افراد خبرساز را در ۲۴ ساعت گذشته معرفی و مقداری درباره رویدادها صحبت می کند. بورس ایده یکی از بخش هایی است که در آن ایده های نو مطرح شده و منتظر سرمایه گذار می مانند. کارنامه هم هر روز به یک شخصیت سیاسی می پردازد و به آنها نمره می دهد. بخش هنری ورزشی هم طرفدار زیادی دارد و اغلب به اخبار و حواشی چهره های معروف این دو حوزه می پردازد. بخش پیشخوان هم از بخش های طنز حالا خورشید است که رشیدپور با اخبار داغ روز شوخی می کند.

سوالات چالشی؛ آنچه مخاطب می خواهد

این بخش در حوزه تخصصی مجری است. رشیدپور می تواند محترمانه مهمانش را به چالش بکشد. درواقع رشیدپور اول بحث خودمانی و به زبان عامه مردم موضوع روز را مطرح می کند و سپس با زیرکی، مهمان یا فرد مسئول را مورد خطاب قرار می دهد و نرم نرمک با سلاح دانش که از قبل آماده کرده به مهمان یورش می برد. مردم هم که منتظر این لحظه هستند، از این حمله حساب شده لذت می برند و منتظر پاسخگویی مهمان یا مسئول مربوطه می مانند.
اغلب با مسئولان ارتباط تلفنی برقرار می شود و رشیدپور تلفنی مواضع خود را مطرح می کند. حتی اگر پاسخگویی وجود نداشته باشد رشیدپور سوالاتش را رو به دوربین مطرح می کند. مثالش سوالاتی درباره تاخیر پروازهای فرودگاه های مهرآباد و خرید و فروش تجهیزات باندهای پرواز بود که هفته گذشته آنها را رو به دوربین مطرح کرد و از مسئولان سوال کرد؛ چرا این مسائل را برای مردم شفاف سازی نمی کنند؟
برنامه «حالا خورشید»؛ زبان مردم در تلویزیون

استفاده از دکور گرم؛ به نگاه ها احترام بگذار

دکور به لحاظ بصری بسیار مهم است. دکور یک برنامه صبحگاهی باید پر از نشاط و انرژی باشد. دکور حالا خورشید با انتخاب یک رنگ گرم مثل نارنجی توانسته رنگ های هارمونی مثل قرمز و زرد را هم به آن اضافه کرده و باعث جذب مخاطب شود. لوگوی برنامه هم با همین رنگ و حرف «ح» در میانه کادر مشخص شده است. وجود گل در استودیو هم تاثیر خوبی دارد حس تازگی می بخشد و ناخودآگاه بیننده بوی خوش گل را حس می کند.
معمولا روی میز مجری یک سبد گل دیده می شود. در کنار اهمیت دکور، پوشش خود مجری کمک زیادی به دیده شدن می کند. لباس هایی مناسب فصل با رنگ های متنوع و شاد می تواند ذائقه بیننده را تحریک کند. در مورد پوشش لباس های رشیدپور شایعاتی وجود داشت مبنی بر این که او یک اتاق 40 متری پر از لباس های غیرتکراری برای اجراهایش دارد. حتی اگر این شایعه درست باشد، جالب توجه است. طبیعی است کسی که هر روز جلوی دوربین می رود به خوراک بصری مخاطب اهمیت بدهد.

تعامل با مردم

حالا خورشید یک برنامه زنده است. نه به این خاطر که مستقیم پخش می شود بلکه به خاطر ارتباط و تعاملش با مردم. یکی از بخش های مهم برنامه ارسال نظرات مردم به صورت کامنت، زیر عکس هایی است که در فضای مجازی پخش می شود. اگر در گذشته، مردم هفته ها منتظر می ماندند تا نامه شان در برنامه خوانده شود، حالا در کسری از روز و ساعت این اتفاق می افتد. این حاصل تلاش و پویایی عوامل برنامه است که به مردم انگیزه می دهد.
برنامه «حالا خورشید»؛ زبان مردم در تلویزیون

فعالیت در فضای مجازی؛ به دنبال کامنت باش

حالا خورشید غیر از این که از طریق کامنت ها با مردم در ارتباط است، نقش فعالی در فضای مجازی دارد. عوامل این برنامه مدام در حال رصد کردن اتفاقات در فضای مجازی هستند و آخرین اخبار و حواشی را صبح زود روی آنتن می برند. صبحگاهی بودن برنامه هم خودش شانس بزرگی است که می تواند اول صبح اخبار مهم فضای مجازی را به اطلاع مردم برساند. در کنار این ها، به نظر می رسد یک تیم مختص انتشار بخش های انتخابی از برنامه مثل اتفاقات، سوتی ها و بحث های مهم و جنجالی، در فضای مجازی است.
قبل از این که کاربران دست به کار شوند، تیم اقدام می کند و بخش های جالب و مورد استقبال را منتشر می کند که این خودش به دیده شدن برنامه غیر از ساعت روی آنتن کمک زیادی می کند. شاید خیلی ها در ساعت پخش برنامه سر کار باشند اما به واسطه همین پست های کوتاه در فضای مجازی از مهم ترین بحث روز برنامه مطلع می شوند.

زبان مردم؛ انتخاب زاویه درست

عموما بین چهره های شناخته شده و مردم فاصله ای وجود دارد که مانع همفکری آنها می شود، اما مجری و تیم اتاق فکر حالا خورشید این فاصله را کم کرده است. موضوعات مطرح شده و زاویه دید نسبت به مشکلات مردم طوری انتخاب شده که خط فکری برنامه با مردم را همسو کرده است؛ مثلا اگر قرار است از گرانی اجناس صحبت شود زاویه نگاه برنامه، قشر متوسط مردم است. اگر موضوع روز پارتی بازی در استخدام های ادارات دولتی و انتصاب های بی جاست، خط مشی برنامه این است که مجری زبان انتقاد مردم جامعه باشد نه این که نمک به زخم مردم بپاشد. با این شیوه، اعتماد مردم به برنامه بیشتر شده و ضمن نشستن پای برنامه، تعامل و همکاری بیشتری با برنامه دارند. بهترین شیوه تبلیغ یک برنامه تبلیغ دهان به دهان است که خیلی در دیده شدن یک برنامه تلویزیونی تاثیر دارد.
برنامه «حالا خورشید»؛ زبان مردم در تلویزیون

پخش از شبکه سه؛ پخش از شبکه جوان

شبکه سه شبکه جوان است. شبکه ای پویا که وظیفه اش سرگرم کردن جوان هاست. همین رویکرد شبکه سه باعث شده، سریال های طنز مثل، برنامه های گفت و گو محور چالشی و مسابقات سرگرم کننده در این شبکه روی آنتن بروند. این شبکه سابقه پخش برنامه جنجالی مثل نود را به مدت 18 سال روی آنتن دارد. شبکه پخش کننده در دیده شدن یک برنامه مهم است. ذهنیتی که مردم از یک شبکه و برنامه های دیگرش دارند باعث می شود به دیگر برنامه های آن هم اعتماد کنند.

آشنایی با ممنوعیت ها؛ جولان روی خط قرمز

تیم اتاق فکر حالا خورشید، خط قرمزهای جامعه و تلویزیون را خوب تشخیص می دهد و از آنها عبور نمی کند. ضمن گفت و گوهای چالشی و نگاه انتقادآمیزی که دارد، حد را نگه می دارد. تجربه اجراهای قبلی رشیدپور در لحن و اجرای جسارت آمیز و صراحت گویی اش تاثیر داشته و از طرفی می داند اجازه دارد تا کجای خط های قرمز حرکت کند. اجرای یک برنامه چالشی و انتقادگر درست مثل نشستن روی صندلی مقابل رییس جمهور است.
مجری از یک طرف نماینده و زبان انتقادآمیز مردم جامعه است و از طرفی فاصله بسیار کمی با رییس جمهور دارد. مجری حواس اش هست که بقای این گفت و گو با رعایت فاصله ایمنی امکان پذیر است. لازمه کنترل چنین گفت و گوهایی داشتن دانش لازم است. رشیدپور در حال خورشید با دست پر می آید. اتاق فکر برنامه با دانشی بیش از حد دانش عموم، نسبت به مسائل نگاه انتقادآمیز دارد و در هر برنامه سعی در شفاف سازی امور دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خدا

      دمش گرم /زنده باد/نفس اش گرم /هم رشیدپور هم مدیری/البته مسئولین محترم بدجوری دنبال تخریب این 2چهره اند

    • بدون نام

      یکی دیگه از جذابیت های رشیدپور اینه که به نظر میرسه خود واقعیش هم تقریبا همینی هست که در جعبه تلویزیون میبینیم ،‌چیزی که امروزه بیشترین آزار رو به مخاطب میده ریاکاریه.

    • محسن

      چطور این مجریها قبلاً کوچکترین حرف نابجایی می زدند ممنوع التصویر می شدند و یکدفعه قهرمان و مدافع مردم !!!مشکوکم مشکوکم .......نه بابا ...قضیۀ سوپاپ شنیدی آره درسته

    • babal

      سلام چطور شماره پیامکی برنامه رو پیدا کنم
      یه اشتباه شده میخوام تماس بگیرم تا رسیدگی کنند

    • مسلم

      سلام خدمت آقای رشید پور تورو خدا این پیام من رو برای مردم بخونید من یک کرمانشاهی هستم که وضع مالی خیلی بدی دارم متهلم و یه بچه دارم مستجرم و بیکارم دستمم به هیچ جا بند نیست از شما خواهش می کنم که کمکم کنید التماس میکنم.
      ممنون بخدا خیلی گرفتارم که این آگهی رو گذاشتم هرکی هر چی تونست کمکم کنه خدا خیرتون بده ممنون. بخدا مجبورم کلیم رو بفروشم چون خیلی گرفتارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج