جاباما
۶۶۹۵۴۶
۱ نظر
۵۰۴۶
۱ نظر
۵۰۴۶
پ

شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور

شهركرد، بام ايران، شبيه تابلوي نقاشي از سرزميني كوهستاني با رودهاي خروشان و آبشارهاي زيبا ست كه خالق اين اثر هنري، خالق يكتاست.

روزنامه قانون: شهركرد، بام ايران، شبيه تابلوي نقاشي از سرزميني كوهستاني با رودهاي خروشان و آبشارهاي زيبا ست كه خالق اين اثر هنري، خالق يكتاست. شهركرد بدون شك يكي از زيباترين مناطق كشور است كه در گوشه و كنار آن صدها اثر تاريخي چندهزار ساله و جاذبه‌هاي طبيعي بكر و ناشناخته مانند گنجي نهان است.
براي گشت و گذار در شهركرد بايد روزها وقت صرف كرد؛ چرا كه طبيعت بي‌نظير اين منطقه ارزش اين وقت و انرژي را خواهد داشت. اگر به طبيعت‌گردي و كشف ناشناخته‌ها علاقه‌مند هستيد، بام ايران بهترين گزينه است.

مسجد جامع شهرکرد
شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور

مسجد جامع شهرکرد، با قدمتی متعلق به اواخر قرن 13 هجری قمری از جمله عمارات تاریخی و مذهبی این شهرستان است که به فرمان «حاج محمدرضاخان» و در مساحتی حدود 2500 متر مربع احداث شده است. این مسجد دارای سه ورودی در جهات شمال، شرق و غرب است و تزيینات و کاشی‌کاری های هفت رنگ و زیبا، از جمله نکات قابل توجه در آن است که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می کند.

جالب است بدانید که طرح و اسلوب ساخت مسجد جامع شهرکرد شبیه به مسجد «حکیم اصفهان» است و داراي صحنی بزرگ، ایوان، غرفه های متعدد، مناره و شبستان های مختص تابستان و زمستان است.

حمام خان شهرکرد
شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور

اثری متعلق به سال ۱۲۷۰ هجری قمری در جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد قرار دارد که به حمام خان شهرت یافته است. این بنای تاریخی به همت «حاج‌محمدرضا خان» احداث شده است که معماری زیبا و استحکام بنا از جمله ویژگی های آن به شمار می رود. قرارگیری این بنای تاریخی در کنار مسجد جامع شهرکرد، مجموعه ارزشمندي از تاریخ ایران را رقم زده است. سفر به شهرکرد و بازدید از مسجد جامع این شهر و تماشای این عمارت، خالی از لطف نخواهد بود.

پل زمانخان سامان
شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور

پل زمانخان در 20 کیلومتری شهرکرد و در مجاورت شهرستان سامان، روی رودخانه زاینده رود به دست یکی از روسای عشایر به‌نام زمانخان به صورت دو دهنه هشت متری احداث شده است. این بنا دو بار، یکی در سال 1022 (ه-ق) توسط کارگزاران صفوی و بار دوم در سال 1322(ه-ق) به دست حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه چمعالی تعمیر و مرمت شد.

قلعه جونقان
شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور

جونقان، شهری در جنوب غربی شهرکرد است. این شهر در میان کوه‌های زاگرس قرار گرفته و جاذبه‌های گردشگری بسياری دارد. قلعه جونقان در مرکز این شهر قرار دارد و در دوران مشروطیت، پایگاهی برای مشروطه‌خواهی مردم بختیاری بوده‌است. پل جونقان‌وکاروانسرای خان‌اوی، از دیگر جاذبه‌های گردشگری جونقان هستند.

مسجد اتابکان
شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور

«مسجد اتابکان»، عمارتی برجای مانده از دوران حکومت اتابکان است که در شهرکرد و در خیابان ولیعصر این شهرستان قرار دارد. وجه تسمیه این بنای تاریخی به مسجد اتابکان، به دلیل مقارن شدن ساخت آن در دوران حکومت اتابکان است که به نام «مسجد اتابکان درب امامزاده» نیز شناخته می شود.

در مسجد اتابکان شهرکرد، در چوبی بسیار قدیمی و متعلق به 800 سال پیش، قرار دارد.جالب است بدانید که در چوبی ارزشمندی با پیشینه ای بالغ بر هشت قرن، در این مسجد وجود دارد که از قدمت بسیار این عمارت تاریخی، حکایت می کند. این اثر تاریخی در گذر زمان و در سده‌های مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته و اين اواخرنیز با همت مسئولان امر، مرمت و تعمیرات مختلفی در بخش های آن انجام شده است.

قلعه چالش تر
شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور

در پنج کیلومتری شهرستان شهرکرد، مجموعه ارزشمندي از تاریخ ایران کهن قرار دارد که به «قلعه‌چالش‌تر» شهرت یافته است. معماری انجام شده در این اثر تاریخی را می توان نوعی الگوبرداری از معماری اروپایی و تلفیق آن با معماری دوران حکومت قاجاریان معرفی کرد. میراث مهم و گرانبهايي از تاریخ ایران زمین که باستان شناسان آن را اثری برجای مانده از هنر حجاران و معماران در گذشته های دور می ‌دانند.

پل خراجي
شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور

پل خراجی که قدمت آن به دوره صفوی می رسد ، در جنوب باختری روستای خراجی ، به فاصله ۳۰ کیلومتری شهرکرد و روی رودخانه کیار احداث شده است . طول این پل ۵۴ متر ، بالاترین ارتفاع آن پنج متر و فاصله دهانه های آن متغیر و به طور متوسط ۲/۵ متر است . پل خراجی که مصالح آن از آجر ، سنگ و ملات بوده، دارای ۱۰دهانه است که روی پایه های سنگی ساخته شده اند . این پل به شکل مخروطی بوده و از طرفین شیبدار به نظر می رسد . قدمت این بنا از دوره صفویه به بعد است .

پارک ملی تنگه صیاد

شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور
در 15 کیلومتری شهرستان شهرکرد و در جاده شهرکرد-اصفهان، می‌توان شاهد منطقه وسیعی از حیات‌وحش بود که از چشم انداز طبیعی و مناظر بی‌نظیري برخوردار است. این بخش از شهرکرد، دارای آب‌وهوای معتدل و دره های زیباست که می توان به دره «پاچفت» و «بستان شیر» اشاره کرد. سکوت مثال زدنی و آرامش حاکم بر این منطقه در کنار زیبایی های طبیعی آن، این منطقه از استان چهارمحال و بختیاری را به مکانی بکر و دنج برای علاقه مندان به طبیعت‌گردی تبدیل کرده است.در مجموعه پارک ملی تنگه صیاد، بیش از 250 گونه متنوع گیاهی وجود دارد. در این حیات وحش که دارای وسعتی حدود 27 هزار هکتار است، می توان بیش از 250 گونه از گیاهان مختلف از جمله گندمیان، انواع مختلفی از گون و گیاهان چندساله علفی را مشاهده کرد.

خانه قدیمی ستوده چالشتری

شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور
خانه ستوده چالشتری، قسمتی از قلعه یا ارگ چالشتر است که در اواخر دوران حکومت قاجاریان احداث شده و به‌عنوان بخش اندرونی و حاکم نشین قلعه چالشتر ساخته شده است. به نظر می رسد که در اوایل قرن ۱۴ هجری قمری و در سال ۱۳۲۳ هجری قمری، ازبنای اصلی این قسمت از قلعه بهره برداری شده که تزيینات و معماری انجام شده در آن زیبا و قابل توجه است. نقاشی های گرانبها با موضوعات افسانه‌ای و اسطوره ای و ازاره های سنگی که به هنرمندی تراش خورده، از تزيینات صورت گرفته در این اثر تاریخی ارزشمند است. در این مجموعه تاریخی، سه موزه به نام‌های موزه های کار و زندگی، مردم شناسی و آثار سنگی دایر شده که اشیایی همچون وسایل زندگی، ابزارآلات کشاورزی، لباس های روستایی، سنگ نبشته‌ها و کتیبه در معرض نمایش قرار دارند.

موزه باستان شناسی شهرکرد

شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرکرد، موزه باستان شناسی این شهر است که به دلیل حضور اشیاي قدیمی با پیشینه ای متعلق به دوران نوسنگی در بین علاقه‌مندان به تاریخ، از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار است. همچنین در این موزه، می توان کهن ترین میراث باقی مانده از تاریخ چهارمحال و بختیاری را مشاهده کرد که دارای قدمتی نزدیک به 99 هزار سال است.قدیمی ترین اشیاي متعلق به شهرکرد که دارای قدمتی نزدیک به 9 هزار سال است، در موزه باستان شناسی نگهداری می شود.ابزاری از جنس استخوان، وسایل سنگی در ابعاد کوچک و بزرگ و مجسمه هایی ساخته شده از گل، ظروف سفالی نخودی مزین به نقش های هندسی و به رنگ سیاه، کاسه، لیوان، برخی از اولین ساخته های بشر در دوران نوسنگی است که در این موزه نگهداری می شود؛ ابزار و وسایلی که در ساخت آن از تکنیک و مهارت خاصی استفاده شده و معرف فرهنگ و تمدن در آن دوران است. همچنین کتیبه ای به خط میخی که متعلق به دوران پادشاهی هخامنشیان است، در این موزه قرار دارد.

قلعه شمس آباد

شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور
یکی دیگر از عمارات تاریخی شهرکرد، قلعه شمس‌آباد است که در ۱۵ کیلومتری این شهرستان قرار گرفته و از قدمتی بالغ بر ۱۲۰ سال برخوردار است. این بنای کهن در اوایل دوران حکومت پهلوی، به دستور «یوسف خان امیر مجاهد» از خان های بختیاری و در دو طبقه احداث شد. سازندگان این عمارت تاریخی، با ایجاد و احداث ستون های مکعبی شکل که با نقش هایی از گیاهان و تصاویری از انسان (پیکر مردانی مسلح که لباس محلی به تن دارند)، تزيین شده است، زیبایی خیره کننده ای را به آن بخشیده‌اند.

امام زاده حلیمه و حکیمه خاتون

شهرکرد؛ بام ایران و نگین گردشگری کشور
یکی از اماکن مذهبی و تاریخی شهرکرد، بارگاه امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون است که در خیابان ولیعصر این شهرستان قرار دارد. بنای عمارت متعلق به دوران حکومت قاجاریان است و نسب این دو امامزاده به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد. ساختمان اصلی آرامگاه با ملات خشت، آجر و گچ ساخته شده و در دوران مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در دوران پهلوی، در آن نوسازی صورت گرفته است. البته به نظر می رسد که عمارت نخستین آن که متعلق به مجموعه اتابکان فارس است، به دلیل گذشت زمان و رخدادهای مختلف تاریخی دچار آسیب شده و بخش های مختلفی از آن از بین رفته که به تدریج بازسازی و ترمیم شده است.
در شهرکرد که می توان آن را در گروه یکی از کهن‌ترین مناطق سکونت بشری نامید، آثار تاریخی، جاذبه های گردشگری و زیبایی های طبیعی متعددی وجود دارند که می توان به کوه غارون، پل خراجی واقع در روستای خراجی، روستای سورک، سقاخانه ارباب میرزا، موزه کار و زندگی، امام زاده عبدا... سورک، قلعه صمصام السلطنه، قلعه سورک، آبشار زرد لیمه (بوینه)، شیر سنگی (بردشیر)، قلعه دزک، منطقه بازفت، کتیبه‌های سنگی رخ، غار تنگه خراجی، مسجد جامع هرچگان، امامزاده سبزپوش و ... اشاره کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فهیمه

      همه ی این اماکن و جاهایی که نوشتین متعلق به شهرکرد هست؟؟؟؟!!!!
      بهتر بود مینوشتین چهارمحال و بختیاری نه شهرکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج