۶۶۹۸۰۰
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

اصلاح طلبان پاسخی در برابر نارضایتی‌ها دارند؟

دي‌ماه كه اعتراضات مردم در خيابان‌ها را شاهد بوديم، جريان اصلاحات تلاش كرد تا ضمن به رسميت شناختن حق اعتراض از دامنه و گستردگي آن بكاهد. مساله‌اي كه فيض‌الله عرب‌سرخي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح مي‌كند. او مي‌گويد كه «اگر به تاريخ اصلاحات دقت كنيم، بيشتر نقش هشداردهنده داشته‌اند براي اينكه نارضايتي‌ها به اعتراضات وسيع بدل نشود.»

روزنامه اعتماد: دي‌ماه كه اعتراضات مردم در خيابان‌ها را شاهد بوديم، جريان اصلاحات تلاش كرد تا ضمن به رسميت شناختن حق اعتراض از دامنه و گستردگي آن بكاهد. مساله‌اي كه فيض‌الله عرب‌سرخي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح مي‌كند. او مي‌گويد كه «اگر به تاريخ اصلاحات دقت كنيم، بيشتر نقش هشداردهنده داشته‌اند براي اينكه نارضايتي‌ها به اعتراضات وسيع بدل نشود.»
با اين حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه اصلاحات به عنوان يك جريان سياسي حاضر در قدرت چه پاسخي در برابر اين نارضايتي‌ها دارد. اين عضو سازمان مجاهدين انقلاب تاكيد مي‌كند كه «با تكيه بر حكمراني خوب مي‌شود از گسترش دامنه اين اعتراضات و نارضايتي‌ها جلوگيري كرد و رضايت معترضان امروز را هم جلب كرد.

اعتراضات و تجمعات اخير در كشور چه تحولاتي در حد فاصل ارتباطي جامعه و جريان‌هاي سياسي به وجود آورد؟

جريانات سياسي در ماجراي اخير توجه‌شان به مطالبات مردم و حتي تغييرها بيشتر جلب شد. بحث حق اعتراض را در بين جريانات سياسي به چالش كشيد و در واقع اين حق بالاخره توسط گروه‌هاي مختلف مطرح شد و به رسميت شناخته شد. حتي شما ديديد كه در اين مدت اصولگرايان نيز درباره حق اعتراض مردم سخن گفته و آن را پذيرفتند. البته هزينه اين نزديك شدن كم نبود اما مهم و قابل تامل است.

جريان اصلاحات تا چه اندازه بر اساس حوادث و اعتراضات اخير نياز به عصري شدن و نو شدن دارد تا بتواند بر اساس نيازهاي جديد جامعه حركت سياسي خود را تنظيم كند؟

جريان اصلاحات جرياني است كه با توجه به نوگرايي دروني كه دارد طبيعتا در مسير خودش سعي مي‌‌كند كه نو به نو شود و تلاش مي‌كند كه بر اساس اطلاعات ضمن پايبندي به مبناها، اصول و چارچوب‌هاي كلي‌اي كه دارد در رابطه با پيشبرد اهداف سياسي، اجتماعي و فرهنگي گفتماني خودش از جامعه بازخورد بگيرد، به جامعه بازخورد دهد و دايم در آينه جامعه خود و عملكردش را مورد بازنگري قرار دهد و به اين ترتيب طبيعي است كه در برخي راهبردها بازنگري داشته باشد و در برخي برهه‌ها حتي به نوسازي گفتمان خود بپردازد اما نمي‌توان اين موضوع مهم را ناديده گرفت كه شعارهاي مبنايي و اصلي مورد حمايت جبهه اصلاحات كماكان جزو نيازهاي اصلي جامعه است. به همين دليل دچار كهنگي به معناي واقعي خود نشده است. مثلا آزاديخواهي، دموكراسي‌خواهي، عدالت‌جويي، اهميت جامعه مدني، تنش‌زدايي با جهان، حاكميت قانون، اصول حكمراني خوب، پاسخگو بودن... كدام‌يك از اينها امروز خواسته مردم نيست؟ كدام يك از اين نيازها به طور كامل مرتفع شده است؟ اين شعارها، همان اهدافي هستند كه در طول زمان توسط جبهه اصلاحات مطرح شده و همچنان موضوعيت دارند، هرچند در بيان و طرح آنها طبيعتا اولويت‌ها بر اساس مسائل روز ممكن است جابه‌جا شود.

برخي اصلاح‌طلبان تاكيد كرده‌اند كه عبور از روحاني مساله‌اي خطرناك است. شما با اين گزاره موافق هستيد؟

عبور از روحاني حرف و خواسته دقيقي نيست. به چه دليل بايد از روحاني عبور كرد؟ هنوز يك سال نشده از ايامي كه با يك تلاش ملي توانستيم آقاي روحاني را براي دور دوم رييس‌جمهور كنيم. در خيلي از زمينه‌ها موفق بوده است. ما خودمان تاكيدمان هميشه بر بحث تدريجي بودن است. طبعا ايشان هم برنامه‌ها و شعارهايش را پيگيري مي‌كند. نقدي هم داشته باشيم حتما به صراحت و بدون تعارف عنوان مي‌كنيم. حتي ممكن است نقد ما به تندي هم مطرح شود چون رودربايستي نداريم، اما اين به معناي عبور از روحاني نيست. ما تجربه اين اتفاق را در گذشته هم داشته‌ايم. جز ضرر هيچ دستاوردي براي جامعه و منافع ملي نداشته است. كمي به عقب بازگرديم مي‌توانيم به خاطر بياوريم روزهايي را كه بحث عبور از خاتمي مطرح شد و نتيجه آن را سال‌هاست مي‌بينيم و هنوز نتوانسته‌ايم از آن رها شويم.

نارضايتي‌ها در جامعه از چه راه‌هاي منطقي‌اي مي‌تواند به بدنه قدرت منتقل شود؟

منطقي‌ترين راه براي انتقال نارضايتي‌ها از جامعه به قدرت، احزاب و نهادهاي مدني و رسانه‌ها هستند. اصلا جامعه مدني، جامعه‌اي است كه همه حرف‌ها اعم از اعتراض‌ها و ساير مطالبات را به نحو مناسبي دسته‌بندي مي‌كند و به قدرت منتقل مي‌كند. منتها اين نافي راه‌هاي ديگر مثل حق اعتراض نيست. گاهي نياز هست برخي مطالبات به فرياد تبديل بشوند و حتي با عصبانيت اعلام شوند. اين اتفاق در يك خانواده كوچك هم ممكن است رخ دهد. اين جزو طبيعت خانواده است. پس بايد اين وضع را براي يك جامعه هم به رسميت شناخت و اجازه داد خشم و عصبانيت‌هايش را فرياد بزند. هيچ اتفاق بدي در پس فرياد وجود ندارد. به همين دليل هم در دنياي امروز اهميت حق اعتراض به درستي درك شده است. علاوه بر اينها مطبوعات و رسانه‌ها هستند كانال‌هاي انتقال نارضايتي‌ها، نظرات و حتي پيشنهادات جامعه به قدرت هستند و قدرت هم وظيفه پاسخگويي به اين مطالبات و حرف‌ها را دارد.

مهم‌ترين انتظار اصلاح‌طلبان از دولت در شرايط كنوني چيست؟

اصلاح‌طلبان انتظاري بيش از وعده‌هايي كه آقاي روحاني در انتخابات مطرح كرده از دولت ايشان ندارند و در حال حاضر شايد يكي از مهم‌ترين انتظارات اصلاح وضعيت اقتصادي است. شايد بد نباشد در اين باره دولت و حتي شخص آقاي روحاني هم در تركيب تيم اقتصادي دولت بازنگري داشته باشند.

اصلاح‌طلبان چقدر خودشان را در روي آوردن مردم به روش‌هاي غير اصلاح‌طلبي كه در اعتراضات نمودي از آن پيدا شد، سهيم مي‌دانند؟

حتما همه ما نقشي كمابيش دراين رويكرد اعتراضي مردم داشته‌ايم و بايد به نقش خود نگاه كنيم. شايد بايد جاهايي همدلي بيشتري داشتيم؛ با مردم ارتباط بيشتري برقرار مي‌كرديم؛ توضيحات بيشتري مي‌داديم و بيشتر پاسخگوي نارضايتي‌ها و گله‌ها ‌بوديم. شايد لازم بود در جايي گفتمان‌مان را بيشتر به روز كنيم و به فهم و نظر عامه مردم بايد نزديك‌تر مي‌كرديم. شايد مسائلي مانند عدالت اجتماعي مورد غفلت قرار گرفته باشد. اينها مسائلي است كه ممكن است بخشي از آن سهم اصلاح‌طلبان باشد اما واقعيت اين است كه اگر به تاريخ اصلاحات دقت كنيم، بيشتر نقش هشداردهنده داشته‌اند براي اينكه نارضايتي‌ها به اعتراضات وسيع بدل نشود. الان هم معتقديم با تكيه بر حكمراني خوب مي‌شود از گسترش دامنه اين اعتراضات و نارضايتي‌ها جلوگيري كرد و رضايت معترضان امروز را هم جلب كرد.

جامعه چقدر به عبور از اصلاح‌طلبي فكر مي‌كند؟ آيا اين امر محتمل است و پس از اصلاح‌طلبي، چيست؟

جامعه به هيچ جرياني تعهدي نداده است. اگر روزي احساس كند كه با اصلاح‌طلبي نمي‌تواند مطالبات خود را وصول كند حتما راه ديگري براي آن پيدا مي‌كند و از اصلاحات هم عبور مي‌كند. كمااينكه در تاريخ معاصر خودمان و ساير ملل مثال‌هاي آن كم نيستند. جامعه مي‌خواهد به هدفي برسد. يك مسير پيش پايش گذاشته مي‌شود. امتحانش مي‌كند و اگر متوجه شد كه راه مسدود است و به هدفش نخواهد رسيد طبيعي است كه به راه‌هاي ديگر هم فكر كند و حتي مسيرش را عوض مي‌كند. در حال حاضر به نظر نمي‌رسد كه جامعه به عبور از اصلاح‌طلبي رسيده باشد. چون دستاوردهاي ملموسي را جامعه، از مسير اصلاح‌طلبي داشته است و در حال كسب هست. اگر همين حركت تدريجي را به يأ‌س‌ها دامن نزنيم و در عوض آن اميد بيافرينيم و دستاوردها را به همان اندازه ناكامي‌ها مطرح كنيم، جامعه قطعا به عبور از اصلاح‌طلبي نخواهد رسيد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط مدیریت دانا پاسخ دارد

    • بدون نام

      فقط مدیریت دانا پاسخ دارد

    • رفیعی نسب

      شماازمهر ماه اصلا حرف میزنید ولی عمل نمیکنی 1 اینکه گفتنب دون ازمون حق التدریسی استخدام میشه زلزله اومده نظرشون برگشت سال داره تمام میشه دراین بودجه هم هیچ پولی ندارن و2اینکه قراربود دیماه سود وام پایین بیارن ولی نیاوردن ماکه راضی نیستیم دیگه کی میخواد این عملی بشه باحرف میخوان رضایت راجلب کنن نخیر

    • بدون نام

      چی دارن بگن جز حرف ؟

    • بدون نام

      اصلاح طلبان به فکر مردم نیستند واگر دقت کنید نیروهای انقلابی اصولگرا هستند

    • بدون نام

      هرکس ملت را خدمت کند ان مدیر است ولاغیر

    • بدون نام

      ملت نوکر میخواهد نه سرور

    • حسن

      اصلاح طلبان قانون مدار هستند ولی فاقد روحیه جهادی برای کار هستند چهر های اتو کشیده که دائما ژست میگیرن توئیت بازی می کنند از گسترش دموکراسی حرف می زنند
      اصولگرایان دو گروهند:
      ریاکاران منافق : که از محیط و نظام مذهبی به عنوان نردبان ترقی استفاده می کنند
      عناصر مخلص و صادق: همواره در جستجوی خدمت صادقانه هستند افراد توانمند در بین آنها زیاد است ولی مردانی بی ادعا هستند لذا ناشناس مانده اند همواره به این می اندیشند که چگونه می توان این نظام را کارامد تر کرد در ورای دعوای اصلاح طلبی و اصولگرائی اینها غریب مانده اند

    • حسن

      برترین ها مچکرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج