۶۷۰۱۰۱
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

گزارشی درباره دیدارهای خارجی رئیسی

سیدمحمدرضا متقی در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: نظام حقوقی به‌صورت کلی دو ساحت را در دو طبقه برای خود طراحی می‌کند؛ دو ساحت خصوصی و عمومی در دو طبقه ملی و بین‌الملل. هرچقدر حقوق بر آزادی‌های خصوصی در سطح ملی تاکید می‌کند، بر نظام‌مندی نظام بین‌الملل به‌ویژه در امر عمومی اصرار دارد.

سیدمحمدرضا متقی در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: نظام حقوقی به‌صورت کلی دو ساحت را در دو طبقه برای خود طراحی می‌کند؛ دو ساحت خصوصی و عمومی در دو طبقه ملی و بین‌الملل. هرچقدر حقوق بر آزادی‌های خصوصی در سطح ملی تاکید می‌کند، بر نظام‌مندی نظام بین‌الملل به‌ویژه در امر عمومی اصرار دارد.
به صورتی که در بخش خصوصی اصل بر اختیار است، مگر حکمی خلاف آن وجود داشته باشد اما در امور عمومی اصل بر وجودنداشتن اختیار است مگر قانون و مقررات‌گذار رسما این اختیار را به او داده باشد اما گویی روند در کشور ایران به این صراحت و دقت موجود نیست و عرصه‌های مختلف درگیر چندگانگی مراکز تصمیم‌گیری هستند.
به‌همین‌واسطه نیز در پیروزی‌ها همه مدال افتخار را لایق خود می‌دانند و در شکست‌ها کمتر کسی حاضر به پذیرش مسئولیت است. فرقی هم میان ورزش، فرهنگ، اقتصاد و سیاست داخلی ندارد؛ البته تا جایی می‌توان این مشکل را در سطح داخلی پذیرفت و آن را به‌عنوان یک بحران تلقی نکرد اما مقوله سیاست خارجه حرفی متفاوت است. در کشور، مراجع مختلفی درباره سیاست خارجی نیز اظهارنظر می‌کنند؛ البته بی‌شک صرف اظهارنظر دغدغه چندانی نیست و می‌توان آن را زیرمجموعه آزادی بیان دانست.
چه آنکه یک رییس قوه کاملا مرتبط به فضای داخلی آن را بیان کند و چه ائمه محترم جمعه. اما بحران از جایی شروع می‌شود که نهاد‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی ندانند کدام ارگان و ساختار موضع جمهوری ‌اسلامی را نسبت به مسائل بین‌المللی اعلام می‌کند. این حالت از جایی نشات می‌گیرد که گاهی نهاد‌های موازی وزارت امورخارجه هم به مقوله دیپلماسی می‌پردازند و حتی تصمیم‌های کلان را در این حیطه می‌گیرند.
با اینکه این مورد هم داستان سیاست خارجی ما را پیچیده می‌کند اما می‌شود آن را برتابید و حتی درک کرد ولی این روزها اتفاق عجیب‌تری هم در حال رخ‌دادن است و آن اینکه نه‌تنها نهادهای موازی سیاست خارجه به فعالیت می‌پردازند بلکه حتی نهاد‌هایی مانند آستان قدس رضوی هم به سیاست خارجه و گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای علاقه پیدا کرده‌اند و گویی سیاست خارجی خراسان متفاوت با سایر کشور شده است. در یکی از این موارد سیدابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی در سفر به لبنان با رییس مجلس و نیز رییس مجلس اعلای شیعی این کشور دیدار کرد؛ در این دیدارها بر مقاومت و وحدت بین ملت‌ها برای مقابله با توطئه‌ها تاکید شد.
رییسی، هیات همراه و محمد فتحعلی، سفیر ایران در لبنان با نبیه بری، رییس پارلمان در عین التینه (مقر رییس مجلس لبنان) دیدار کردند؛. ابراهیم رییسی پس از این دیدار گفت: «روابط میان ایران و لبنان در تمامی زمینه‌ها، خوب و عالی است و بر ضروت تقویت این روابط میان کشورهای اسلامی تاکید داریم. اکنون اراده جدی میان مسئولان دو کشور برای ارتقای روابط وجود دارد و بر ضرورت حمایت از لبنان در تمامی زمینه‌ها تاکید داریم». او تصریح کرد: «آینده و سرنوشت مقاومت را «میدان» مشخص می‌کند، نه «میز مذاکرات» و توافق‌هایی مانند «کمپ‌دیوید، اسلو، شرم‌الشیخ و مانند آن». این مجاهدین در مقاومت فلسطین، غزه و لبنان هستند که آینده را مشخص خواهند کرد».رییسی در ادامه گفت: «لبنان با تنوع و مراکز علمی و فرهنگی خود از کشورهای مهم به‌شمار می‌رود و ما در آستان قدس بسیاری از این مراکز علمی و فرهنگی داریم به‌همین‌دلیل عامل اول در روابط ما در آستان قدس و کشورهای دیگر، عامل فرهنگی است که می‌تواند روابط میان کشورهای اسلامی را تقویت کند».
تولیت آستان قدس تاکید کرد: «دونالد ترامپ، رییس‌جمهور بدنام آمریکا تلاش می‌کند قضیه فلسطین و قدس را تمام کند و دولت این کشور همواره تلاش می‌کند با خلق و حمایت از گروه‌های تروریستی مانند داعش در منطقه، نگاه‌ها را از فلسطین و قدس منحرف کند اما امروز می‌بینیم که پس از پایان داعش این توطئه آمریکا شکست خورده است. ما معتقدیم «وحدت» مسئله‌ای راهبردی میان کشورهای اسلامی و عربی در منطقه است». ابراهیم رییسی تصریح کرد: «آنچه می‌تواند دولت آمریکا در اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناامید کند و این توطئه را به شکست بکشاند، وحدت اسلامی میان ملت‌هاست همان‌گونه که اکنون شاهد آن هستیم». او در پایان تاکید کرد: «در دیدار با نبیه بری بر وحدت میان امت اسلامی و ضرورت تقویت محور مقاومت و حامیان آن مانند ایران و لبنان در مقابله با دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی تاکید شد». رییسی و هیات همراه همچنین با عبدالامیر قبلان، رییس مجلس اعلای شیعی لبنان دیدار کردند. در این دیدار شیخ‌علی الخطیب، معاون قبلان و نزیه جمول، دبیرکل مجلس اعلای شیعی حضور داشتند و درباره اوضاع کلی منطقه و لبنان صحبت شد. شیخ قبلان در این دیدار تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران از سوی دشمنان امت اسلامی هدف قرار گرفته شد؛ دشمنانی که مکر و حیله می‌بافند، توطئه می‌کنند و منتظر شر برای ایران و ملتش هستند. اما ایران با حکمت رهبرش و بیداری ملتش قوی‌تر از این حیله‌هاست. وحدت ملت ایران همه این فتنه‌ها را به شکست خواهد کشاند.
رییس مجلس اعلای شیعی در ادامه، نقش ایران در حمایت از ملت‌های ضعیف و قضایای امت و ملت به‌ویژه حمایتش از ملت فلسطین و نیز مقابله با تروریست‌های صهیونیستی و تکفیری را ستود و از رهبری، ملت و دولت ایران به‌خاطر ایستادن در کنار ملت لبنان حین بحران‌ها و نیز مقابله با تجاوزهای صهیونیستی قدردانی کرد». قاعده‌ای در نظام سیاسی وجود دارد و آن اینکه افراد وقتی به‌عنوان شخصیت حقوقی پا به کشوری می‌گذارند با شخصیتی همتراز خود در کشور مقابل دیدار می‌کند. حال باید پرسید ابراهیم رییسی با چه شخصیت حقوقی وارد کشور لبنان شده و از چه جایگاهی با شخصیت‌های تراز اولی مانند رییس پارلمان این کشور دیدار کرده است؟ آیا این سفر و برنامه‌های آن در چارچوب سیاست‌های منطقه‌ای وزارت امورخارجه ایران بوده یا اقدامی تکروانه به‌شمار می‌رود. این پرسش‌هایی است که دستگاه دیپلماسی ایران و دولت می‌توانند به آن پاسخ دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای خداااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      ایکاش بجای این سیاسی کاریها به خراسان سامانی میداد تا ما باور کنیم ایشون توانایی دارد.امکانات استان قدس کم نیست .

    • ایران

      با پول کی از طرف کی چکاره است تتلو رو با خودش میبرد تا سطح مقامش مشخص باشد

    • بدون نام

      آقای رئیسی مگر چه کاره است که در تمام امور فضولی می کند!!! مردم آگاه هستند وکاملا می‌دانند که ایشان در جهت تبلغ خود دست به این گونه کارها می زندودر جهت منافع خود وهم فکران فعالیت می کند نه در جهت خواسته ومنافع ملت ومردم

    • بدون نام

      وقتی پول یامفت بیت المال دست هر کسی است . انتظار هر نوع ندانم کاری میباشد. ایشان فکر میکند با اینکارها آدم بزرگی میشود ولی نمی فهمد که به دنیا می قبولاند که در ایران هیچکس به هیچکس نیست . و هر کس هر کاری دلش خواست میکند و این باعث تضعیف جمهوری اسلامی است.

    • hamed

      میتونه تا چشم حسودش بترکه دمشم گرم

    • یار دبستانی

      ایشون چه کاره باشن؟؟؟؟از پول بیت المال برای خودش سفر میکنه ،این سفرها آدم رو یاد سفر آقای رسایی میندازه که میرفت فنلاند باپول بیت المال

    • سرباز ولایت

      حتماً میخاد دل خارجی ها بدست بياره

    • بدون نام

      لابد به جای آقای ظریف شده وزیر خارجه

    • بی نام

      با پولی که در فیش نجومی هاست که دولت عزیزتان آنرا لاپوشانی میکنه و حامی طبقه مرفه جامعه است و در طی این چند سال منافع آنان را دنبال میکند . و فقط آمار و ارقام خالی و پوچ تحویل مردم میدهد . یارانه ۴۵ توانی که ۵۶ دلار ارزش داشت حالا به زیر ۱۰ دلار رسیده .و برای قطع نکردن یارانه طبقه مرفه عدم ورود به حسابهای آنان را بهانه میکنند و برای نمایش آبروی طبقه پایین را با یه بسته حمایتی میبرند که یعنی میخواهد فقر مطلق را ریشه کن کند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج