جاباما
۶۷۰۱۷۷
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

تلاش برای ایجاد مرکز ترک اعتیاد نوجوانان در مشهد

معاون دادستان مشهد با انتقاد ازعملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: این شورا از رسالت اصلی خود دور شده و اقدامات اثر بخشی نداشته است.

خبرگزاری ایسنا: معاون دادستان مشهد با انتقاد ازعملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: این شورا از رسالت اصلی خود دور شده و اقدامات اثر بخشی نداشته است.

مهدی خدابخشی امروز در نشست خبری که در محل موسسه فرهنگی شهرآرا برگزار شد، اظهار کرد: شورا یا ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی اصلی امر مبارزه با مواد مخدر از رسالت اصلی خود دور شده است و خروجی اقداماتش آنطور که باید مشهود نیست.

وی ادامه داد: فلان بازیگر را به عنوان سفیر فرهنگی و مبارزه با مواد مخدرتعیین می‌کنند و بودجه در اختیار آن می‌گذارند در حالی که آن بازیگر نمی‌داند مواد مخدر چیست و... . بودجه تحقیقاتی تصویب می‌شود اما بعد این طرح ها خاک می‌خورد. اگر طرح‌ها و اقدامات اثری داشت شاهد افزایش معتادین نبودیم.

با متادون درمانی مخالفیم

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد با انتقاد از متادون درمانی در مراکز ترک اعتیاد گفت: در متادون درمانی بنا بر درمان اصلی معتاد نیست بلکه بناست تا معتاد با ماده جایگزین آشنا و سپس ترخیص شود. درست است که این موضوع پزشکی و تخصصی است اما آثار آن را داریم می‌بینیم؛ معتادی که در محله خود فروشنده مواد مخدر دارد، نمی‌رود از مراکز مجاز و یک مسیر دورتر متادون تهیه کند.

خدابخشی یادآور شد: باید پروتکل‌هایی که تدوین و تنظیم می‌شود با نگاه دینی و اعتقادی باشد. نباید هرچه را که از غرب دیکته می‌شود اجرا کنیم.خوشبختانه اداره مراکز ترک اعتیاد از شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به بهزیستی واگذار شده است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی تصریح کرد: مگر مبارزه با مواد مخدر فقط وظیفه دستگاه قضایی، پلیس و بسیح است؟، توان پلیس محدود و بسیج هم یک نیروی حمایتی و مبلغ رافت نظام است اما مجبور شده‌ایم از بسیج در برخوردهای خود استفاده کنیم. این موضوع نشان‌دهنده این است که سایر سازمان‌ها وظیفه خود را به خوبی انجام نداده‌اند. بعضی از سازمان‌ها و نهادهایی که عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند حتی یک دصد وظیفه خود را انجام نمی‌دهند.

معاون دادستان مشهد افزود: بارها گفته‌ایم در مراکز ترک اعتیاد یک روحانی مستقر شود تا آموزش‌های دینی و... . به معتادان انجام شود اما سازمان تبلیغات اسلامی که عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است تا کنون در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

خدابخشی با تاکید بر همدلی سپاه، دادستانی و نیروی انتظامی گفت: ما معمولاً تمام طرح‌هایمان را با یکدیگر اجرا می‌کنیم.

ایجاد مرکز ترک اعتیاد برای نوجوانان زیر ۱۸ سال در مشهد

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد خاطر نشان کرد: بنا بر آیین نامه، پذیرش معتادین زیر ۱۸ سال در مراکز ترک اعتیاد ممنوع است. پیگیر هستیم مرکز ترک اعتیاد ویژه نوجوانان در استان یا مشهد ایجاد کنیم. این اقدام به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها اجرا شده، اگر نتایج آنها مثبت باشد در مشهد هم راه انداری خواهد شد.

خدابخشی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه معتادین زیر ۱۸ سال فعلا از طریق بهزیستی، خیرین، مراکز خصوصی و... اقدام می‌شود و هنوز مرکز مستقل و متمرکز در مشهد ایجاد نشده است.

وی با اشاره به آمادگی دادستانی برای قلع بنای مراکز فروش مواد مخدر که به صورت غیر مجاز ساخته شده‌اند، گفت: ما در این زمینه به شهرداری اعلام آمادگی کرده‌ایم اما در ابتدا باید شهرداری در خصوص این مراکز فروش مواد مخدر که به صورت غیر مجاز ساخته شده‌اند، به جمع بندی برسد تا ما فعالیت خود را آغاز کنیم. اما هنوز شهرداری به این جمع بندی نرسیده است.

خدابخشی اظهار کرد: در ده ماهه ابتدای سال جاری ۲۱ هزا ر ۸۶۶ پرونده در حوزه‌های مختلف شامل قاچاق کالا و ارز، مواد مخدر، باندهای حرفه‌ای و... به دادسرای مشهد وارد شده و خروجی آنها ۲۲ هزار و ۱۰۴ پرونده بوده است. در مدت مشابه سال گذشته ۲۴ هزار و ۶۰۰ پرونده ورودی و ۲۵ هزار و ۱۸۳ پرونده خروجی داشته‌ایم.

وی افزود: در ده ماهه ابتدای سال گذشته کشف۱۳ هزار و ۹۸ کیلو مواد مخدر در پلیس مبارزه با مواد مخدر مشهد۲۲۱۲ کیلو هم در فرماندهی انتظامی مشهد صورت گرفته است . آمار کشفیات مواد مخدر در سال جاری و در پلیس مبارزه با مواد مخدر ۱۱ هزار و ۹۷۳ کیلو و در فرماندهی نیروی انتظامی مشهد ۳۷۷۱ کیلو بوده است.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد گفت: در ده ماهه ابتدای سال جاری ۹۲۷ نفر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر و ۱۲۹۴ نفر توسط فرماندهی نیروی انتظامی مشهد دستگیر شده‌اند. در حوزه انهدام باندها ۱۸ باند توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر و ۴ باند هم توسط فرماندهی نیروی انتظامی مشهد منهدم شده است. مجموع کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر و فرماندهی انتظامی مشهد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

خدابخشی عنوان کرد: از ابتدای سال تا کنون ۳۸۳ مرکزعرضه مواد مخدر و در استان ۴۵۱ مرکز پلمپ شده است. در حال حاضر تعداد مراکزی که یک بار پلمپ شده‌اند اما مجددا باز می‌شوند خیلی کم است.

وی در خصوص معتادین متجاهر مرد گفت: در ده ماهه ابتدای سال جاری ۴۸۴۷ نفر در مراکز ما پذیرش و ۴۶۰۰ نفر هم ترخیص شده‌اند. همچنین در حال حاض ۱۲۴۷ نفر دراین مراکز نگهداری می‌شوند. همچنین در سال گذشته ۵۹۰۲ نفر پذیرش و ۵۲۶۲ نفر ترخیص داشته‌ایم. از مجموع این افراد ۴۷ درصد مشهدی، ۲۶ درصد افراد داخل استان، ۱۸ درصد از خارج استان و ۸ درصد هم افراد بدون مکان بوده‌اند.

کریستال و شیشه بیشترین مواد مصرفی معتادان متجاهر

خدابخشی بیان کرد: ۶۷ درصد این معتادان متجاهر مواد تدخینی و ۳۳ درصد مواد تزریقی استفاده می‌کرده‌اند که از این مقدار ۵۰ درصد کریستال، ۳۲ درصد شیشه و ۱۸ درصد مواد مخدرصنعتی مواد مورد مصرف معتادین متجاهر بوده است. ۴۳ درصد این معتادان متجاهر متاهل و ۳۷ درصد مجرد بوده‌اند و ۲۰ درصد از آنها هم متارکه داشته‌اند. همچنین ۳۹ درصد آنها شاغل و ۶۱ درصد بیکار، ۷۱ درصد باسواد و ۲۹ درصد هم بی سواد بوده‌اند.

سرپرست دادسرای انقلاب مشهد در خصوص رده سنی معتادین متجاهر که در مراکز نگهداری می‌شوند گفت: ۱۷ درصد آنها در سن ۱۸ الی ۲۵ سال، ۳۷ درصد در سن ۲۶ الی ۳۵ سال، ۳۲ درصد در سن ۳۶ الی ۴۵ سال و ۸ درصد در سن ۴۶ تا ۵۵ سال قرار داشته‌اند. معتادین ۵۶ سال به بالا هم ۶ درصد بوده‌اند.

پذیرش ۸۱۱ معتاد متجاهر زن

خدابخشی گفت: در مرکز نگهداری از معتادین متجاهر زن هم از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۱۱ نفر پذیرش داشته‌ایم که از این تعداد ۴۷۵ نفر به خانواده تحویل داده شده‌اند،۲۹۷ نفر هم ترخیص شدند ۹ نفر هم تحویل مراکز درمانی شدند.جمع کل ترخیصی‌ها ۷۸۱ نفر است. از این زنان ۸ نفر خانم باردار بوده‌اند که تمام خدمات درمانی توسط مرکز به آنها داده می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرند. برخی معتادان که فرزندان دارند و امکان نگهداری از انها وجود ندارد به بهزیستی تحویل داده می‌شود که این آمار در سال جاری و در بخش معتادان زن ۵ نفر بوده است.

معاون دادستان مشهد افزود: برای پذیرش معتادین زن سقف نداریم. حتی یک معتاد زن برای مشهد و جامعه زیاد است.

معاون دادستان مشهد در خصوص مجازات جایگزین حبس بیان کرد: در حوزه مواد مخدر هم همکاران، احکام جایگزین حبس صادر می‌کنند اما این اقدام بیشتر در جرایم عمومی استفاده می‌شود و در حوزه مواد مخدر کمتر می‌توان به این سمت حرکت کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ۱ اقای رییسی کاندید ریاست جمهوری لطفا مشهد را درست کن خراسان و بعد ایران
      ۲ چرا همگی تعلل میکنید تجربه چین موفق بوده باز هم دنبال راه کارید

    • مهران

      ... بنده خودم درمان شده ی اعتیاد هستم در انجیویی بنام کنگره شصت که هر ساله چند هزار نفرو درمان میکنه اونهم به صورت رایگان اونوقت مسوولین یا دنبال بودجه هستند یا دنبال روحانی میگردن. اخه ادم خمار چه میفهمه دروس دینی چیه...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج