۶۷۰۲۶۳
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

ناظم‌الشریعه: مثل آب خوردن برکنارم می‌کنند

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در گفت‌وگویی صریح، پاسخ‌های جالبی به حواشی تیمش داد و گفت: فدراسیون مرا هم مثل آب خوردن برکنار می‌کند.

ایسنا: تیم ملی فوتسال ایران از جمعه (۱۳ بهمن) در جام‌ملت‌های آسیا به میدان می‌رود و قرار است در نخستین گام از ساعت ۱۴:۳۰ به مصاف میانمار برود. پیش از شروع مسابقات، گفت‌وگویی درباره وضعیت تیم ملی و حاشیه‌های پیرامون آن با محمد ناظم‌الشریعه سرمربی تیم داشته‌ایم که متن کامل آن را در ادامه مطالعه می‌کنید:

* وضعیت تیم ملی فوتسال چطور است؟ از شرایط موجود راضی هستید؟

خدا را شکر توانستیم از حدود ۲۰ روز پیش تمرین‌های خوبی داشته باشیم و ابتدا دو بازی با بلاروس در تهران انجام دادیم. سپس به آذربایجان رفتیم و بازی محکمی هم با تیم ملی این کشور انجام دادیم که کمک زیادی در مسیر آماده‌سازی به ما کرد اما متاسفانه حمید احمدی را در آذربایجان به دلیل مصدومیت از دست دادیم.

* در حال حاضر کدام بازیکنان مصدوم هستند؟

محمدرضا سنگ‌سفیدی و اصغر حسن‌زاده که مشکل جزئی داشتند، حالا وضعیت خوبی دارند. حسین طیبی دنده‌اش مشکل داشت که روی آن کار کردیم و بهتر است. احمد اسماعیل‌پور هم از دوشنبه به تمرین‌ها بازگشت اما حمید احمدی را نداریم چون نرفتن او به مسابقات برای سلامت خودش بهتر است. با توجه به کارهایی که در یک سال اخیر انجام دادیم، بازیکنان جوانی به تیم ملی دعوت کردیم که قطعا به ما کمک خواهند کرد. ما به بازیکنان جوانی مثل شجری، عباسی و اولادقباد بها دادیم و این بازیکنان می‌توانند تا زمانی که بازیکنان اصلی به بهبودی کامل برسند، در مرحله گروهی مسابقات بدرخشند.

* فهرست نهایی تیم ملی را در دوره پیش دیر اعلام کردید و بازیکنانی که خط خوردند با ناراحتی شدید در مراسم بدرقه حضور داشتند. امسال اما این کار را نکردید.

ما فهرست نهایی را قبل از مراسم بدرقه اعلام کردیم تا بازیکنی که خط می‌خورد، ناراحت نشود. شخصیت بازیکن برای ما مهم است و راستش را بخواهید به سختی قدرت بهادری را از تیم ملی خط زدیم. حتی زمانی که تصمیم داشتیم برای زیارت به مشهد برویم نمی‌خواستیم به قدرت بگوییم خط خورده است. مطمئنیم قلب بهادری با ما است. دوره پیش هم احمد اسماعیل‌پور در روزهای آخر اردو خط خورد و با ما به جام‌ملت‌ها نیامد. با این حال به خاطر این که قدرت بهادری ناراحت نشود اسامی نهایی را قبل از بدرقه اعلام کردم و زمان مراسم بدرقه را هم تغییر دادیم چون قرار بود مراسم شنبه برگزار شود. دوست ندارم بازیکنم ناراحت شود و شخصیتشان برایم مهم است.

ناظم‌الشریعه: مثل آب خوردن برکنارم می‌کنند

* به نظر شما علی رفیعی می‌تواند جای خالی حمید احمدی را در تیم ملی پر کند؟

ما در تیم ملی برای رفیعی زمان زیادی صرف کرده‌ایم. او از دو سال پیش در اردوی کرواسی و عراق با ما بود. رفیعی با این که تجربه احمدی را ندارد اما با نیروی جوانی سعی می‌کند مثل احمدی برای تیم ملی بجنگد.

* شما بعد از مصدومیت احمدی انتقادات تندی از سازمان لیگ داشتید و گفتید زمان بازی با بلاروس مناسب نبود. مگر این بازی با موافقت شما برگزار نشد؟

من به این خاطر از سازمان لیگ ناراحت بودم که مدت زمان لیگ مناسب نبود و بازیکنان نتوانستند ریکاوری داشته باشند. بازیکن زیر فشار بود و ما از این موضوع ناراحتیم. در جریان زمان بازی با بلاروس هم بودم اما ناراحتم که چرا لیگ زودتر شروع نشد. حرف ما لیگ است. من مخلص دوستانی که بلاروس را دعوت کردند، هستم اما اصلا حرف‌های مرا در جلسه سازمان لیگ گوش نمی‌کردند. می‌گفتیم لیگ را زودتر شروع کنید چون سال فشرده‌ای داریم. گوش نکردند و گفتند تیم‌ها نمی‌توانند ۱۰ ماه در لیگ هزینه کنند.

* در مورد کم بودن زمان اردو هم گلایه داشتید در حالی که ژاپن و تایلند از ایران زمان کمتر یا برابری داشتند.

یک سوال دارم، آیا انتظاری که از تایلند و ژاپن می‌رود با ایران برابر است؟ آیا لیگ تایلند مثل لیگ ایران است؟ لیگ ما یکی از بهترین لیگ‌های دنیا است و باید حرفه‌ای کار کنیم. تایلند فقط یک تیم خوب در لیگ دارد اما لیگ ما با اسپانیا مقایسه می‌شود. اگر بخواهیم باری به هر جهت باشد، موفق نمی‌شویم. فوتسال ایران سال‌های پیش هم قهرمان شده اما تیم‌های رقیب در گذشته قدرت فعلی را نداشتند. تایلند برای آماده‌سازی‌اش با اسپانیا و پرتغال بازی تدارکاتی انحام داد اما ما با بلاروس و آذربایجان بازی کردیم.

* به نظر شما چرا تایلند با تیم‌های بزرگ بازی می‌کند اما ایران در این امر ناتوان است؟

من در امر فنی حرف می‌زنم و کاری به این موضوعات ندارم اما معتقدم باید روابط بین‌المللی ما بهتر باشد. ضمن این که الان شرایط ما خوب است چون برای سال ۱۳۹۷ تقویم بسته‌ایم و سه چهار بازی خوب هاهنگ شده است.

* انتقادی که به شما می‌شود این است که در استفاده کردن از حمید احمدی مقابل آذربایحان عجولانه تصمیم گرفتید و این بازیکن به همین دلیل مصدوم شد.

مشکل حمید چیز دیگری بود و مشکل تمرکزی داشت. او در اردو تمرین می‌کرد و مصدوم نبود اما هیچ کس نمی‌دانست چه مشکلی دارد. احمدی باید از لحاظ تمرکزی روی پای خود کار می‌کرد اما فقط فیزیوتراپی کرد و به همین خاطر به مسابقات بازگشت. اما در بازی با آذربایجان روی یک صحنه ساده که باورمان نمی‌شد مصدوم شد. پزشک گفت عضله‌اش قوی شده اما تمرکز ندارد. با این حال حمید در لیگ بازی کرد و اگر بازی نمی‌کرد اصلا دعوتش نمی‌کردیم.

* فدراسیون فوتبال بازهم قول پاداش داده است. به نظر شما باز هم مثل دوره پیش با یک سال تاخیر پاداش‌ها داده می‌شود.

کارهایی دراین زمینه کرده‌ایم اما نمی‌دانم محقق می‌شود یا نه. با تاج و کفاشیان شخصا صحبت کردم تا پاداشی مشخص کنند. هیچ پولی در فدراسیون نیست و حقوق همه به تعویق افتاده است. با این حال ما خواستیم پاداش خوبی مشخص کنند و گفتند خیالتان راحت. این موضوع را در هیات رئیسه هم مصوب کرده‌اند.

* قرارداد شما یک ساله‌ است و احتمال دارد در صورت عدم نتیجه‌گیری در چین تایپه، فدراسیون فوتبال با شما قطع همکاری کند.

چرا فکر می‌کنید قرارداد ما یک ساله‌ است؟

* چون علی صانعی اعلام کرده بود قرارداد همه مربیان تیم ملی فوتسال یک ساله است و این قراردادها آبان ماه هر سال تمدید می‌شود.

قرداد من و آقای چمنیان چهار ساله است اما ما سال به سال آن را امضا می‌کنیم! من اگر ۵۰ میلیون می‌گیرم، چهار سال دیگر هم باید ۵۰ میلیون بگیرم؟

* افزایش سالانه مبلغ قرارداد می‌تواند از ابتدای قرارداد چهار ساله لحاظ شود و ارتباطی به یک ساله بودن ندارد.

فدراسیون این کار را نمی‌کند.

* اما برای کی‌روش این کار را کرده است ...

از قرارداد کی‌روش خبر ندارم اما درباره قرداد ما تا ۲۰۲۰ است. قراردادهای ما به خاطر مسائل مالی سال به سال امضا می‌شود. عرف این است که قراردادهای چهارساله، سال به سال تمدید شوند. اما اصلا فرض کنیم قرارداد من چهار ساله است. آیا اگر چهار ساله باشد، فدراسیون نمی‌تواند مرا برکنار کند؟ مگر محمد خاکپور را برکنار نکردند؟ یک ریال هم به او ندادند. اما این که قرارداد یک ساله تمدید می‌شود صحت دارد و علی صانعی هم رفت و امضا کرد. امضا کردن که کاری ندارد. باور کنید به این چیزها ربطی ندارد. اوکتاویو که چند ماه بود کارش را در تیم ساحلی شروع کرده بود برکنار کردند و مرا هم مثل آب خوردن برکنار می‌کنند.

ناظم‌الشریعه: مثل آب خوردن برکنارم می‌کنند

* از ماجرای حضور فرزاد هنرپیشه رئیس هیات فوتبال فارس در سفر تیم ملی خبر دارید؟

می‌خواهید بگویید هنرپیشه چون شیرازی است به من ربط دارد؟

* ما نمی‌گوییم. این شائبه به وجود آمده است که او به خاطر ارتباط خوبش با شما، به همراه تیم ملی به چین تایپه می‌آید.

قانون گذاشته‌اند که یک نفر از رئیس هیات‌ها با تیم‌های فوتسال و فوتبال ساحلی به مسابقات برود. مثل حراست که در همه سفرها حضور دارد. شاید بگویند من او را به چین تایپه می‌برم اما هنرپیشه با کفاشیان صحبت کرده و رابطه‌اش با او خوب است. ۱۰۰ درصد با نظر کفاشیان به چین تایپه می‌آید.

* حضور رئیس هیات فوتبال فارس در سفر تیم ملی چه توجیح منطقی می‌تواند داشته باشد؟

شاید به عنوان پاداش گفته‌اند که رئیس هیات فوتبال است و با تیم برود. قطعا رفتن هنرپیشه ربطی به مسائل فنی ندارد. شاید خواسته‌اند یک حالی به او بدهند! با این حال من نقشی در این قضیه نداشتم اما از آمدنش خوشحال شدم. نه تنها هنرپیشه بلکه هر کس دیگری با ما می‌آمد خوشحال می‌شدم. ما با هیچ کس بد نیستیم. فکر می‌کنم هنرپیشه برای ترکمنستان هم می‌خواست بیاید اما کمیته ملی المپیک اجازه نداد. باید ببینیم برای سفرهای آینده هم شخص دیگری را اعزام می‌کنند یا همین یک نفر بوده است.

* تعداد شیرازی‌های تیم ملی روز به روز در حال افزایش است. محمد هاشم‌زاده و علی دوران از قبل بوده‌اند و حالا هنرپیشه هم اضافه شده است.

سعی می‌کنیم بعد از مسابقات کادر فنی را عوض کنیم که هیچ شیرازی در تیم نباشد. (با خنده)

* چقدر خودتان را انتقادپذیر می‌دانید؟

هر انتقادی از ما شود می‌گوییم چشم. یک بار به من گفتند انتقاد پذیر نیستی اما ایرادهایی که گرفته می‌شود را قبول می‌کنم ولی خیلی از انتقادها غیرمنطقی است. مثلا می‌گویند تیمی که سوم جهان شده را باید کنار بگذاریم. چرا این همه به ما می‌گویند تیم را جوان کنید؟

* هیچ کس انتظار ندارد کل تیم را کنار بگذارید.

ببینید کار من جوان‌گرایی است. ما مسلم اولادقباد را برای ۲۰۲۰ آماده می‌کنیم. سعید عباسی از تیم ملی امید با فوتسال ملی بوده و ما باید از او حمایت کنیم. ما اسماعیل‌پور را دوره پیش به مسابقات آسیایی نبردیم اما همان نبردن، باعث تلنگری شد و او سومین بازیکن برتر جهان شد. خیلی از حرف‌هایی که علیه من می‌زنند غیرمنطقی است. امیدوارم این حرف‌ها عامدانه نباشد چون به هم ریختن تیم ما خوب نیست. آن قدر حرف است که نمی‌توانم در این زمان اشاره کنم.

* یکی از انتقادهایی که می‌شد، تلاش نکردن شما برای گرفتن حق بازیکنان بود اما شما اخیر جسارت بیشتری در این زمینه به خرج داده‌اید.

باید منطقی پشت هر کاری باشد. به نظر شما از همان ابتدا که به تیم ملی آمدم باید حرف می‌زدم که همه مخالف من شوند؟ شاید تعبیر جای پا سفت شدن درست باشد. قبول کنید فدراسیون می‌تواند همین الان هم مرا برکنار کند اما می‌خواهم فدراسیون را با خودم همراه کنم. مربی باید کمی سیاست‌مدار هم باشد. مربیان حرف‌های الکی زیادی زدند، مثلا محمود خوراکچی با من تماس می‌گیرد و تشکر می‌کند اما در مصاحبه می‌گوید تیم ملی فلان است، بازیکنان تافته جدا بافته هستند و مغرور شده‌اند. یعنی چه مغرور شده‌اند؟ بازیکن برای من سرش را گذاشته است. بازیکن اگر با مربی خوب نباشد، غیرت به خرج نمی‌دهد و حتی به کشورش هم فکر نمی‌کند چون می‌خواهد مربی را برکنار کند. اما من کاری کرده‌ام که بازیکن برایم سر می‌گذارد. شاید برخی مواقع از بازیکنم دفاع نکرده‌ام اما جایی دفاع کرده‌ام که به دردبخور باشد. در ماجرای پاداش تیم ملی خیلی به من تاختند و گفتند ناظم‌الشریعه از ملی‌پوشان حمایت نمی کند اما من جایی دفاع کردم که کارساز باشد. در مراسم بدرقه تیم ملی به ترکمنستان که کل اعضای هیات رئیسه فدراسیون حاضر بودند، انتقاد کردم و ۴۸ ساعت بعد، پاداش در حساب بازیکنان بود. به هر حال بخشی از کار مربی، لجبازی است. من از حسین فکری چیزهای زیادی یاد گرفتم. در تیم مرصاد، هافبک راست بازی می‌کردم. او می‌گفت از زاویه بسته گل نزنید. وقتی می‌گفتم از زاویه بسته گل‌ زده‌ام قبول نمی‌کرد و می‌گفت ندیده‌ام چون حرفش یک کلام بود. مربی‌ هم باید حرفش یک کلام باشد اما نمی‌گویم اهل مشورت کردن نیستم و مشورت زیادی با کادر فنی می‌کنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برو بابا دلت خوشه
      احمق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج