۶۷۰۳۴۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

آتش‌افروزی «ترامپ» در سرمای «داووس»

داووس، شهری در کشور سوئیس، محلی است که هر سال به منظور ارزیابی اقتصاد امروز و آینده جهان، کنفرانسی از اقتصاددانان در آن تشکیل می‌شود. هدف این نوشته دلایل، نتایج، سود و زیان کشورها و مردم جهان از این‌گونه جلسات نیست اما از حواشی امسال کنفرانس داووس نمی‌توان گذشت که جالب‌ترین آنها حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در این کنفرانس بود.

هارون یشایائی در شرق نوشت: داووس، شهری در کشور سوئیس، محلی است که هر سال به منظور ارزیابی اقتصاد امروز و آینده جهان، کنفرانسی از اقتصاددانان در آن تشکیل می‌شود. هدف این نوشته دلایل، نتایج، سود و زیان کشورها و مردم جهان از این‌گونه جلسات نیست اما از حواشی امسال کنفرانس داووس نمی‌توان گذشت که جالب‌ترین آنها حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در این کنفرانس بود.
ابتدا رئیس‌جمهور آمریکا که از خود‌بی‌خود شده و به ‌قول خودش در همین کنفرانس «جهان و مردم آن را در جیب خود می‌بیند» و به‌راستی خیال می‌کند قدرت سرمایه‌سالاری آمریکا بی‌محاسبه و زوال‌ناپذیر است و از سوی دیگر، نخست‌وزیر اسرائیل -که اگر حمل بر بی‌ادبی...! نشود- ارتباط او با ترامپ حکایت به‌یادماندنی در ادبیات خودمان از رابطه‌ای است که بین لوطی و عنترش گفته می‌شد، با این تفاوت که در آن حکایت «عنتری که لوطیش مرده بود» اینجا لوطی و عنتر هر دو زنده‌اند و هر چه لوطی بگوید، عنتر همان می‌کند و عجب اینکه گاهی لوطی هم از عنتر حرف‌شنوی دارد و هر اشارتی می‌کند، لوطی همان می‌کند. نقل این حکایت برای ‌آن است که در جمع بزرگ داووس، ترامپ حرفی جنجالی و فتنه‌گرانه را تکرار کرد و گفت: «می‌گویم که اورشلیم پایتخت کشور اسرائیل است» و نتانیاهو شادمانه برایش کف زد و سر‌و‌دست تکان داد...! آیا ترامپ نمی‌داند و نمی‌خواهد بداند که اورشلیم شهری مانند بقیه شهرهای جهان نیست که بتوان آن را روی میز مذاکره گذاشت یا برداشت... و با تهدید به جنگ و لشکرکشی در هر مذاکره‌ای آن را روی میز گذاشت و هرگز برنداشت...؟
اورشلیم به روایت مسلمانان شهر قدس و قبله نخست آنهاست و به اعتقاد یهودیان توراتی، شهری آرمانی، شهر صلح و شهر خداوند است و مسیحیان جهان آن را با حضور و ارزش‌های دینی تقدیس می‌کنند و با این تفاصیل، اورشلیم شهری مقدس و آرمانی است و نمی‌توان آن را سیاسی و عرفی کرد و بودن یا نبودن سفارتخانه آمریکا در این شهر هیچ تأثیری در ماهیت قدسی آن ندارد. مصداق دیگر حکایتی که گفته شد، اقدام اخیر نتانیاهو برای اخراج مهاجران آفریقایی از کشور اسرائیل است؛ اقدام به خروج مهاجران آفریقایی و سیاهان و مسلمانان از زبان ترامپ و نتانیاهو کاملا یکسان است و در هر دو مورد نژادپرستانه و قلدرمآبانه به‌نظر می‌رسد. همه می‌دانیم ترامپ در تبلیغات انتخابی و پس از آن، مقابله با مهاجران و مسلمانان را صراحتا اعلام کرد و نتانیاهو نیز از طرف دولت خود اعلام کرد که مهاجران آفریقایی باید کشور را ترک کنند وگرنه دستگیر شده و به‌زور اخراج خواهند شد. در هر دو مورد، ترامپ و نتانیاهو دلایل اقتصادی و اجتماعی را بهانه کرده‌اند درحالی‌که اظهارات آنها در ظاهر و نیت آنها، نژاد‌پرستی در بدترین شکل ارزش‌های انسانی و حقوق بشر است.

در هفته‌های اخیر ترامپ درباره مردم آفریقا چنان توهین‌آمیز سخن گفته که تمام آفریقایی‌ها یکصدا آن را محکوم کرده‌اند و ‌رئیس‌جمهور آمریکا در داووس اعتراض نمایندگان آفریقا را با پوزخند جواب داد و در همین روزها نتانیاهو در محله‌های فقیر‌نشین تل‌آویو اعتراض مهاجران سیاه‌پوست را با جمله‌ای که مخصوص افراطی‌ترین صهیونیست‌هاست، جواب ‌می‌دهد که «ما نگران درهم‌آمیزی نژادی شما با یهودیان هستیم...!» و این در حالی است که یهودیان سیاه‌پوست (فلاشه‌های حبشه) که سال‌هاست در اسرائیل زندگی می‌کنند و قدرت باستانی در اعتقادات خود دارند، هنوز به شهروندی اسرائیل پذیرفته نشده‌اند، یادآوری این نکته شاید تکراری نباشد که این دو کشور را مهاجران به وجود آورده و ساخته‌اند؛ بسیاری گفته و نوشته‌اند که آمریکا با نیروی کار سیاهان و مکزیکی‌ها ساخته شده و هم‌اکنون بیش از ٩٠ درصد اسرائیلی‌ها مهاجر هستند و حالا ترامپ سیاه‌پوستان را تحقیر می‌کنند و مرز آمریکا و مکزیک را دیوار می‌کشد و ضمن لفاظی با یهودیان برای سناتوری در یکی از ایالت‌های آمریکا کسی را شایسته می‌داند و در جریان انتخابات او حضور می‌یابد که خودش را با علامت صلیب شکسته نازی‌های هیتلری یا تمایلات شدید ضد‌یهودی و ضد‌اسلامی معرفی می‌کند که خوشبختانه شکست می‌خورد، همه نشانه‌ها گواهی‌ می‌دهد که تظاهرات ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی ترامپ از اعتقادات نژادپرستانه او تأثیر گرفته و توافق نتانیاهو و ترامپ درباره انتقال پایتخت اسرائیل از تل‌آویو به اورشلیم برای رنجاندن مسلمانان و توهین او به عقاید اسلام و موحدین است و دادوستد او برای فروش اسلحه به عربستان و امارات فقط مربوط به جیب‌های خودش می‌شود که آن را خزانه آمریکا می‌داند و نتانیاهو عوام‌فریبانه اسرئیلی‌ها را به زنجیر امپریالیست‌های آمریکایی بسته است و تلاش می‌کند به این وسیله فلسطین و مردم دلیر آن را در افکار جهانیان به فراموشی بسپارد و بی‌توجه به قداست اورشلیم می‌کوشد با حمایت لابی سرمایه‌داران یهودی آمریکا و شخص ترامپ پازل نادیده‌گرفتن حقوق مردم فلسطین را با هیاهو کامل کند. اما حقیقت این است که با همه این بده‌بستان‌ها بیداری و اقدام مردم فلسطین و حمایت جهانیان و یهودیان شرافتمند اجازه نخواهند داد قداست اورشلیم و حقوق مسلمانان و مردم فلسطین از پیشانی تاریخ محو یا کمرنگ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج