۶۷۰۳۶۰
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

فواید الحاق ایران به کنوانسیون «پالرمو»

دکتر صلاح الدین هرسنی در روزنامه جهان صنعت نوشت: پالرمو معاهده‌ای است که با هدف ارتقای همکاری در مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۰ میلادی (۲۵ آبان ۱۳۷۹) به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل و سپس از ۱۲ تا ۱۵ دسامبر همان سال در پالرموی ایتالیا به امضای کشورهای عضو رسید.

دکتر صلاح الدین هرسنی در روزنامه جهان صنعت نوشت: پالرمو معاهده‌ای است که با هدف ارتقای همکاری در مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۰ میلادی (۲۵ آبان ۱۳۷۹) به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل و سپس از ۱۲ تا ۱۵ دسامبر همان سال در پالرموی ایتالیا به امضای کشورهای عضو رسید.
ایران ۵ بهمن ۱۳۹۶ با تصویب ماده ‌واحده لایحه الحاق ایران در مجلس با شروطی به عضویت این معاهده در‌آمد. الحاق ایران به این معاهده موجب شبهات و مخالفت‌ها و همچنین صف‌کشی‌هایی از سوی برخی از جریان‌های سیاسی کشور شده است. این شبهات بیشتر از همه از سوی جریان اصولگرا ابراز شد و آنان پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو را نه‌تنها الحاقی ذلت‌بار و نامنطبق با واقعیت بلکه اقدامی خیانت‌بار و ناقض امنیت و استقلال کشور دانسته‌اند.
اگر نیک پنداشته شود، الحاق ایران به این معاهده نه‌تنها ذلت‌بار نیست بلکه فرصتی را برای اتهام‌زدایی و تبری تهران در کمک‌های مالی به تروریسم ایجاد می‌کند. واقعیت آن است که ایران در روزگاران اخیر و مشخصا از فردای ورود ترامپ به کاخ سفید مورد بیشترین هجمه از سوی محافل غرب و جریان‌های محافظه‌کار دنیای عرب شده است. این جریان‌ها در اقدامی سازمان‌یافته و هدفمند در هر محفلی و در هر مجلسی، انگشت اصلی اتهام را در کمک به تروریسم به سوی ایران نشانه می‌روند و طرفه آن است که همکاری‌های بین‌المللی ایران در مبارزه تروریسم نتوانسته از حجم و میزان حملات و اتهام‌یابی آنان در قبال ایران بکاهد.
از سوی دیگر ایران در فرصتی که با الحاق به این کنوانسیون به دست می‌آورد، قطعا نقش بیشتری را برای مبارزه با آنچه جرائم سازمان‌یافته نامیده می‌شود، ایفا خواهد کرد. واقعیت آن است که در وقت حاضر سلسله‌جرائمی همچون‌ قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق مهاجران غیرقانونی و قاچاق اموال و آثار فرهنگی و تاریخی و عواید مالی ناشی از این‌گونه جرائم می‌توانند مخاطرات را علیه امنیت ملی ایران ایجاد کنند. قطعا الحاق ایران کمک خواهد کرد که این مخاطرات به کمترین حجم و میزان خود برسد. به این ترتیب ایران با توجه به مفروضه‌های امنیت ملی خود نیازمند این همکاری‌هاست و صرف در نظر گرفتن ماهیت سیاسی نباید انگیزه‌ای برای مخالفت الحاق به این معاهده شود.
در همین ارتباط پیوستن به این کنوانسیون امکان همکاری ایران را در سطح ملی و بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی افزایش می‌دهد. لذا پیوستن به کنوانسیون در این خصوص به معنای آن است که کمترین ضعف در تمهید این مقدمات می‌تواند ابزار و اهرمی برای متهم کردن دولت ایران به سستی در رابطه با جرم پولشویی شود. بدیهی‌ترین نتیجه‌ای که در قبال این همکاری نصیب ایران می‌شود آن است که حتی ایران می‌تواند در رهگذر همکاری و مبارزه با جرائم سازمان‌یافته از جمله پولشویی بر سر برخی از موضوعات پر‌مناقشه و چالش‌زا مانند برجام از غرب امتیاز بگیرد. به این ترتیب و با فوایدی که از رهگذر الحاق به پالرمو نصیب ایران می‌شود نیاز‌ی به مخالفت‌ها نیست و نباید آن را زمینه‌سازی برای برجام منطقه‌ای و ابزاری نرم برای تفوق نظام سلطه بر ایران دانست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانپور

      هیچ فایده ای نداره
      تا کی باید خاری و ننگ این قرارداد هارو تحمل کرد
      برجام
      ۲۰۳۰
      پالرمو ...

    • بدون نام

      استاد اول یک مقاله بنویس که تعریف تروریسم از نگاه غرب و ایران چیه بعد از پالرمو و تصویب خائنانه اش دفاع کن.
      غرب همونی که منافقین را از لیست گروه تروریستها خارج کرده و سپاه را جز گروههای تروریستی می دونه.

    • بدون نام

      خوب قاچاق مهاجران غیرقانونی اگر بخواهیم میتونین نزارین یعنی عرضه ندارین ملیون ملیون افغانی مهاجروجلوش وبگیرین چطورمیگین مگس ازمرزبیادمیفهمیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج