۶۷۰۸۵۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سنگ بنای جدید جمنا برای انتخابات مجلس

جبهه مردمي نيروهاي انقلاب كه از ابتدا قرار بود افقي با تشكيلات سراسري براي اصولگرايان داشته باشد، پس از تجربه تلخ شكست در انتخابات رياست‌جمهوري، حالا در پي تدارك زيرساختي جديد است.

روزنامه اعتماد نوشت: جبهه مردمي نيروهاي انقلاب كه از ابتدا قرار بود افقي با تشكيلات سراسري براي اصولگرايان داشته باشد، پس از تجربه تلخ شكست در انتخابات رياست‌جمهوري، حالا در پي تدارك زيرساختي جديد است.
ساختار جديدي كه بنا است تا در استان‌ها و شهرستان‌ها پياده شود. به گفته سيدمحمد حسيني در تشريح اين شاكله جديد جمنا هيات موسس استاني تشكيل داده و بنا است تا «يك هيات ١٠٠ نفره در هر استان تشكيل شود كه آنها مسووليت استان را برعهده بگيرند تا مجمع شهرستاني و استاني و سپس شوراي شهرستاني و استاني را تشكيل دهند.»
به نظر مي‌رسد كه خيز جمنا، انتخابي دموكراتيك‌تر براي مجمع ملي است. چه اينكه در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم يعني اولين تجربه جمنا انتقادات زيادي مبني بر انتصابي بودن مجمع ملي مطرح شده بود.

حسيني به اعتمادآنلاين گفته است: «روال كار اين است كه در هر شهرستان گروهي متشكل از حداقل ١٠ نفر (از شهرها، روستاها و محله‌ها از اقشار مختلف كه حداقل ١١٠ نفر هستند) شوراي شهرستان را تشكيل دهند؛ اين شوراها مي‌شوند مجمع استان و مجمع استاني، شوراي استان را انتخاب مي‌كند. در نهايت هم شوراهاي استاني به انضمام كميته‌هاي اقشاري و تخصصي جبهه مردمي در مجمع ملي شركت مي‌كنند.» هدف‌گذاري اين تشكل اصولگرا تشكيل مجمع ملي براي انتخابات مجلس يازدهم ذيل ساختار جديد در سال آينده است. سيدمحمد حسيني همچنين بيان مي‌كند كه در حال حاضر هيات‌هاي استاني تحت عنوان هيات موسس تشكيل شده است.

مجمع عمومي‌اي از شالوده اجتماعي؟
اينكه تشكلي همچون جمنا تلاش مي‌كند تا با افزايش شاخ و برگ‌هاي تصميم‌گير در خصوص انتخاب ليست، از نيروهاي بومي هر استان بهره گيرد، البته گامي مثبت مي‌تواند باشد اما تنها افزايش بروكراتيك شاخه‌هاي تصميم‌گير در استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف، ضريب دموكراتيك بودن آن را افزايش نمي‌دهد. از اين جهت شايد پرسش مهمي كه جمنايي‌ها بايد به آن پاسخ دهند، در مورد نحوه انتخاب هيات‌هاي ١٠ نفره خويش در استان‌هاي مختلف است. حسيني در اين خصوص چنين توضيح داده كه «در هر استان، ١٠ نفر با مشورت تشكل‌ها، احزاب و شخصيت‌هاي موثر در استان انتخاب مي‌شوند كه ادامه كار برعهده آنها خواهد بود.»
اين پاسخ كلي و مبهم البته نمي‌تواند مخاطب را مجاب كند كه حركت اين تشكل به سوي دموكراتيك‌تر شدن ساختار تصميم‌گيري و تشكيلاتي‌اش بوده و تنها افزايش شاخ و برگ‌هاي بروكراتيك آن نيست. پاسخ به اين پرسش نياز به شفافيتي بيشتر دارد.
او بيان مي‌كند كه «هيات موسس استاني در برخي از استان‌ها نهايي شده و منتظر هستيم در بقيه استان‌ها هم اعضاي شوراي مركزي كه مسووليت آن استان را برعهده دارند حضور پيدا و اين ١٠ نفر را تاييد نهايي كنند تا كار شروع شود.»

البته هنوز مسوولان استاني انتخاب نشده‌اند. مسوولاني كه قرار است تا ١٠ نفر هر استان را ذيل ساختاري كه گفته شد انتخاب كنند. او ادامه مي‌دهد كه «بايد هماهنگي‌ها در استان با امام جمعه، شخصيت‌هاي موثر، احزاب و تشكل‌ها صورت گيرد.» با اين حال هنوز جلسات شوراي مشورتي جمنا تعطيل است.

چهره شگفت‌انگيز ليست جديد جمنا
چندي پيش بود كه ميرتاج‌الديني خبر از حضور چهره‌هاي جديد در ليست جمنا براي انتخابات مجلس آتي داده بود. چهره‌هايي كه موجب شگفتي همه مي‌شوند. حسيني، عضو شوراي مركزي جمنا نيز به تاكيد جمنا مبني بر جوانگرايي در مجمع ملي و شوراهاي استاني اشاره مي‌كند. او از سهم ٣٠ درصدي جوانان و زنان صحبت مي‌كند.
ابراهيم رييسي هنوز هم در نظر اصولگرايان چهره اول براي كسب راي است. البته اميد جمنايي‌ها، عنايت رييسي به اين تشكل است. اميدوارند كه در انتخابات آتي راهش را از جمنا جدا نكند. همين است كه سيد محمد حسيني مي‌گويد: «اينكه آقاي رييسي بخواهند با تكيه بر ستادهايي كه در استان‌ها دارند به بحث انتخابات ورود داشته باشند امر ممكني است اما با شناختي كه ما از شخصيت ايشان داريم و نوع نگاهي كه ايشان به هماهنگي و همگرايي دارند احتمالش ضعيف است كه راه خود را جدا از جمنا كنند و به تنهايي وارد عرصه انتخابات شوند.» ابراهيم رييسي البته اين روزها پيگير مسائلي ديگر است. او روز گذشته در جمع اعضاي نظامي حزب‌الله لبنان در نقطه صفر مرزي لبنان با اسراييل حاضر شده است.
البته اين سبب نمي‌شود كه او نسبت به حضور در انتخابات بي‌ميل شده باشد. عزت‌الله ضرغامي نيز اين روزها ديدارها و نشست و برخاستش با چهره‌هاي سياسي زياد شده اما محمد جواد ابطحي، عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مي‌گويد «سر ضرغامي براي رييس‌جمهور شدن درد نمي‌كند و او صرفا مي‌خواهد بگويد كه واقعا روي اصول هستم و اشخاص هم براي من فرقي نمي‌كنند.» سعيد جليلي نيز سفرهايي به شهرستان‌هاي مختلف تحت عنوان سفرهاي استاني آغاز كرده است و سه‌شنبه‌شب به شهرستان اسلامشهر رفت. اين دومين سفر سعيد جليلي در روزهاي اخير است. بايد ديد كه اين چهره‌ها چه نقشي در انتخابات آتي ايفا خواهند كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج