۶۷۱۸۲۷
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

«شهرزاد» بهتر شده اما نه خیلی!

قسمت اول فصل سوم «شهرزاد» آن طور که باید راضی کننده نبود و با واکنش های منفی زیادی رو به رو شد. با این حال به نظر می رسد تلاش هایی برای بهبود وضعیت در فصل سوم صورت گرفته که هنوز کافی نیست. مروری داریم بر قسمت اول فصل جدید.

روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: قسمت اول فصل سوم «شهرزاد» آن طور که باید راضی کننده نبود و با واکنش های منفی زیادی رو به رو شد. با این حال به نظر می رسد تلاش هایی برای بهبود وضعیت در فصل سوم صورت گرفته که هنوز کافی نیست. مروری داریم بر قسمت اول فصل جدید.

پیش درآمد

قسمت اول فصل سوم «شهرزاد» چهارشنبه توزیع شد و واکنش های متفاوتی داشت. همه منتظر بودند ببینند بعد از انتقادهای زیادی که به فصل دوم وارد شد و قولی که تهیه کننده برای اصلاح سریال داد، ساختار آن چه تغییری می کند. محمد امامی، تهیه کننده «شهرزاد» در پایان فصل دوم ضعف های سریال را پذیرفت و در مصاحبه ای اعلام کرد: «حتی سریالی مثل بازی تاج و تخت هم گاهی دچار افت شده، اما در فصل بعدی این افت را جبران کرده است. این اتفاقی است که قرار است برای شهرزاد هم رخ بدهد.»
«شهرزاد» بهتر شده اما نه خیلی!
او چند وقت بعد در مصاحبه ای دیگر تاکید کرد که داستان فصل سوم سریال عاشقانه تر می شود و مخاطبان حتما خوش شان می آید. با تمام این وعده وعیدها، قسمت اول فصل سوم به بازار آمد و تفاوت چندانی با فصل دوم نداشت. طبیعتا نمی شود انتظار داشت که تغییرات، درست از نقطه شروع فصل سوم اتفاق بیفتد اما اعتراض مخاطبان در شبکه های اجتماعی نشان از این دارد که گویا شروع این فصل چندان قانع شان نکرده است. نگاهی داریم به نقطه شروع فصل سوم این سریال.

انتقادها به فصل دوم چه بود؟

همان طور که می دانید «شهرزاد» از ابتدا قرار بود فقط دو فصل داشته باشد و در انتهای فصل دوم به سرانجام برسد اما به دلیل بالاگرفتن اعتراض ها نسبت به ضعف سریال، عوامل تصمیم گرفتند فصل دوم را زودتر از زمان اعلام شده به پایان برسانند تا فرصت داشته باشند سریال را در فصل سوم اصلاح کنند. بی هدفی، کشدار شدن مسائل فرعی، پایین بودن حجم اتفاق های مهم، نبود جایگزینی جذاب برای بزرگ آقا، کمبود قصه های عاشقانه و تمرکز بیش از اندازه روی وقایع سیاسی و... همگی باعث شد تا مخاطبان تمایلی به دنبال کردن سریال از خود نشان ندهند.

«شهرزاد ۲» تا حد زیادی از جذابیت های فصل اول فاصله گرفت و به جای پرداختن به قصه اصلی، به سمت طولانی تر کردن قصه های فرعی رفت. شخصیت های جدید آن طور که باید جذابیتی ایجاد نکردند و نهایتا سریال در هر قسمت کلی امتیاز منفی از مخاطبان گرفت. این موارد به ساختار فصل دوم ضربه زد و نهایتا به جایی رسید که در قسمت های انتهای هنوز اتفاق مهمی رخ نداده بود و کماکان مخاطبان منتظر تغییر بودند.

شمایی کلی از قسمت اول

بین آخرین قسمت فصل دوم و اولین قسمت از فصل سوم «شهرزاد» فقط چهار ماه فاصله بود. عوامل بنا را روی این گذاشته بودند که مخاطبان در مدت زمان چهار ماه سریال را از یاد نمی برند و نیاز به مرور فصل قبل در قسمت آنچه گذشت ندارند. بنابراین سریال دقیقا در ادامه فصل قبل شروع می شود. با این حال کارگردان این تمهید را اندیشیده که در دیالوگ ها و سکانس های مختلف، اطلاعاتی از فصل قبل در اختیار مخاطبان قرار بگیرد که اگر کسی احیانا کلیت قصه فصل دوم را فراموش کرده باشد بتواند آن را به یاد بیاورد.
«شهرزاد» بهتر شده اما نه خیلی!
آن طور که پیداست اتفاق های فصل سوم چند ماه بعد از فصل دوم رخ می دهد. در این مدت بهبودی تا حدی با فرار زنش کنار آمده، شکم اکرم بزرگتر شده است و قباد هم دیگر عزادار عمه اش نیست. در این قسمت بیشتر از این که شخصیت های اصلی از جمله شهرزاد و قباد و فرهاد و شیرین حضور داشته باشند، قصه روی زندگی هوشنگ و حمیرا و البته اکرم و بهبودی می چرخد. سایرین یا حضور ندارند یا حضورشان آن قدر کوتاه است که به چشم نمی آید.

ضعف هایی که باقی ماند

برخلاف مخاطبانی که از همان قسمت اول راجع به بد بودن یا خوب بودن فصل سوم اظهارنظر کرده اند، فعلا نمی خواهیم هیچ قضاوتی روی کار داشته باشیم. معتقدیم که سریال در یک قسمت نمی تواند تغییر رویه بدهد و یک مرتبه ساختاری کاملا متفاوت پیدا کند. طبیعتا برای این که بتواند تغییر مسیر دهد نیاز به زمان بیشتری دارد و مخاطبان هم باید بیشتر از اینها صبر کنند. با این حال اما اگر بخواهیم مقایسه ای اجمالی از قسمت اول فصل سوم با آنچه در فصل دوم دیده ایم داشته باشیم باید بگوییم هنوز ضعف های قبلی اصلاح نشده است.
کماکان قصه های فرعی مدت زمان زیادی از حجم قصه را اشغال می کنند. چند دقیقه از داستان قسمت اول صرف زندگی شخصی هوشنگ، خیال پردازی های او و ناراحتی های حمیرا و نصیحت های مادر و... می شود. باز هم سکانسی طولانی در رابطه با انتقامگیری بهبودی و شنیدن خاطرات زندگی مشترک او داریم، کماکان جلسات سیاسی فرهاد پابرجاست و... احتمالا وجود همین موارد در سریال است که باعث شده انتظار مخاطبان از قسمت اول فصل سوم برآورده نشود.
«شهرزاد» بهتر شده اما نه خیلی!

نکات مثبت قسمت اول

با این که در بخش قبلی درباره باقی ماندن برخی ضعف ها صحبت کردیم اما قسمت اول فصل سه، اتفاق های مثبتی هم داشت. در این قسمت هیچ جا سکانس طولانی یا دیالوگ کشدار نمی بینیم. حتی جلسات سیاسی و صحبت های فرهاد و شهرزاد هم تعدیل شده هستند. نکته دیگر اینکه قسمت اول پر از اتفاق است یعنی حوصله مخاطب را سر نمی برد. از یک طرف راز قتل بلقیس برملا می شود. از طرف دیگر در دیالوگ های میان اکرم و سروان آپرویز گره جدیدی در سریال ایجاد می شود و اکرم به فکر کشتن کبیر می افتد.
در بخش دیگر هوشنگ سراغ قباد می رود و با او طرح دوستی می ریزد. قباد از او می خواهد برایش از فرهاد و شهرزاد خبر بیاورد. اتفاق مهم دیگر دقیقا در سکانس پایانی می افتد. اکرم سراغ کبیر را می رود و بالش را روی صورت او می گذارد. البته از آنجایی که سریال پر از سکانس های خواب و خیال است مشخص نیست که واقعا او را خفه می کند یا نه. افزایش تعداد اتفاق های مهم در قسمت اول می تواند ضعف ها را بپوشاند و مخاطبان را بیشتر امیدوار کند.

واکنش مخاطبان

همان طور که گفتیم واکنش مخاطبان به اولین قسمت فصل سوم «شهرزاد» تا حدی متفاوت است. برخی کاملا آن را دوست دارند و معتقدند حسن فتحی در فصل سوم حرکت رو به جلو داشته است و برخی دیگر کماکان موضع اعتراضی شان را در فصل دوم حفظ کرده اند و در همین نقطه شروع به فصل سوم تاخته اند. برخی نوشته اند از این که سریال جنایی و سیاسی شده راضی نیستند. برخی دیگر دنبال د استان عاشقانه می گردند و از این همه تلخی دل شان پر است.
یک سری کماکان از کند بودن روند سریال ناراضی اند و برخی نوشته اند که از گریم ها دل خوش ندارند. در مقابل این انتقادها بعضی ها نوشته اند که فصل سوم شروعی طوفانی داشته. یک سری دیگران را به صبر دعوت کرده و نوشته اند که باید به عوامل زمان بدهند تا چند قسمت پیش برود و بعد قضاوت کنند. بعضی ها از کارگران درخواست کرده اند که حجم دیالوگ های طولانی و شاعرانه میان شهرزاد و فرهاد را کاهش دهد. برخی دیگر هم معتقدند فیلمنامه نسبت به فصل اول تغییر کرده و باید مجددا به همان سمت و سو برود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آلی

      متنتون کاملا درسته، فعلا که نسبت به فصل دوم تغییر چندانی نکرده و متاسفانه هنوزم جذاب نیست...خیلی با فصل اول فاصله داره

    • بدون نام

      به نظر من فصل سوم شروع خوبی داشت،این قسمت اگه با قسمت اول فصل دو مقایسه کنید می‌بینید که فصل سوم انصافا شروع خیلی بهتری داشت،بازی ها خوب و یکدست بودن،اما منم جزو اون دسته از طرفدارایی هستم که با گریم بازیگرها خیلی مشکل دارم،گریم بازیگرها فوق‌العاده مصنوعی و سرهم بندی شده اس

    • بدون نام

      به نظر من باید همون فصل یک قسمت هاش بیشتر میشد اما قصه رو جمع میکرد ایرانی ها کلا اینجورین انقد یه داستان میشکن میکشن که اخر نخ پاره میشه بعد سر رشته کار از دستشون در میره ! بابا سریال بازی تاج و تخت نمیسازی که هر فصل بخوای بترکونی ! واقع بین باش .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج