جاباما
۶۷۲۷۱۰
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

تقلید از استارتاپ‌های آنور آبی برای ایده گرفتن

بازار تاکسی های آنلاین و سفارش اینترنتی غذا اشباع شده اما آن طرف آب هنوز ایده های طلایی برای ثروتمند شدن دست نخورده باقی مانده است و دست بر قضا امکان اجرایشان در ایران وجود دارد.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: بازار تاکسی های آنلاین و سفارش اینترنتی غذا اشباع شده اما آن طرف آب هنوز ایده های طلایی برای ثروتمند شدن دست نخورده باقی مانده است و دست بر قضا امکان اجرایشان در ایران وجود دارد. خارج از خوب و بد بودن، بسیاری از استارتاپ ها به صورت پلتفرمی بوده و حتی با این که پول بیشتری در فناوری های جدید وجود دارد، کمتر به سراغ فروش محصولی با سطح فناوری بالا و یا مشخصات خاصی می روند. به نوعی حق هم دارند! بالاخره راه اندازی این استارتاپ ها علاوه بر دانش، هزینه و ریسک بالایی داشته و کار هر کسی نیست.
از طرفی بیشتر استارتاپ های ما کپی نمونه های خارجی هستند. از معتبرترین های آنها بگیرید تا تازه واردها. به همین خاطر شاید فکر کنید دیگر فضایی برای راه اندازی کار جدید وجود نداشته و تنها باید وارد گود رقابت با دیگر استارتاپ ها شوید. ولی ناامید نشوید. هنوزی بسیاری از استارتاپ های پلتفرمی جدید خارجی هستند که هم به خوبی جواب داده و هم قابلیت اجرایی شدن در ایران را دارند. برای این که با نمونه هایی از آنها آشنا شده و بدانید طرز کاربری و دلیل به وجود آمدنشان چیست به سراغ تعدادی از آنها رفته ایم که هر چند ظرفیت زیادی برای اجرا در ایران دارند اما هنوز نمونه ایرانی نداشته و فرصتی بکر به شمار می روند تا بتوان یک کسب و کار عالی راه اندازی کرد.
تقلید از استارتاپ‌های آنور آبی برای ایده گرفتن

برند را بکش

ایده استارتاپ Brandless یا همان «بدون برند» بسیار ساده و در عین حال پرریسک است. شما باید برای اجرای این ایده کل ذهنیت تان را در مورد برند و برندسازی دور بریزید و آن را از ابتدا بسازید. ایده یک خطی این استارتاپ این است: فروش مواد غذایی و لوازم خانگی بدون برند و فقط با قیمت سه دلار. همه چیز در این فروشگاه سه دلار است و البته هیچ کدام هیچ برندی ندارند. در حقیقت شما فقط به کیفیت آن اعتماد می کنید و به سراغ خرید می روید. ایده این استارتاپ از آنجایی آمد که بسیاری از برندها مبلغی روی قیمت محصول نهایی خود می گذاشتند که در اصطلاح فروش به آن مالیات برند می گویند.
احتمالا شما هم آن را دیده اید. از خرید یک کلوچه ساده گرفته تا یک نوع لباسشویی، برندهای معتبر همیشه قیمتی بیشتر از شما می گیرند و به نوعی اعتبار خود را می فروشند. در این فروشگاه به جای فروش یک لوگوی بزرگ به شما و گرفتن هزینه اضافه، شما فقط یک برچسب توضیحات محصول روی بسته بندی مشاهده کرده و هزینه واقعی محصول را می دهید. این فروشگاه در ابتدا به سراغ مواد غذایی اولیه رفته و به مشتریان قول داده تا همه مواد غذایی را به صورت ارگانیک و بدون افزودنی های اضافی با همان قیمت ثابت به فروش برساند.

چقدر حقوق می گیری؟

استارتاپ Comparably به شما می گوید که با توجه به کار، شرکت، منطقه، کشور، جنسیت، ساعت کاری و غیره حقوق شما منصفانه است یا نه. ولی اگر بگوییم استارتاپ Comparably فقط در مورد میزان حقوق است در حق آن بی انصافی کرده ایم. این استارتاپ تمرکز خود را روی یک بحران گذاشته است. بحران مخفی بودن حقوق پرداختی شرکت های بزرگ. در جوامع غربی به صورت معمول افراد از حقوق یکدیگر خیلی اطلاعاتی ندارند و البته شرکت ها هم این اطلاعات را لو نمی دهند. این باعث می شود که بسیاری از شرکت ها از این موقعیت سوءاستفاده کرده و حقوقی پایین تر از حد معمول به کارکنان پرداخت کنند. این مسئله در خصوص خانم ها روی دیگری پیدا می کند چرا که طبق آمارها خانم ها برای انجام دادن یک کار مشخص حدود 10 تا 20 درصد حقوق کمتری از آقایانی که همان کار را انجام می دهند، می گیرند.

این استارتاپ با جمع آوری این اطلاعات و البته اطلاعات شرکت ها و غیره به شما می گوید که چقدر این شرکت منصفانه رفتار کرده و حتی می گوید که آینده شما در این شرکت چقدر روشن است. یعنی چقدر ممکن است افزایش حقوق داشته باشید و به موقعیت بهترین دست پیدا کنید. همه این اطلاعات هم برپایه اطلاعاتی است که به صورت روزمره افراد وارد این سایت می کنند. مثلا در مورد فیس بوک به شما می گوید که بخش منابع انسانی آن عالی عمل کرده و در بخش طراحی خیلی شرایط کاری خوبی در این شرکت وجود ندارد.

یک پرستار کامل

مثل بسیاری از استارتاپ ها، ایده این استارتاپ هم از یک مشکل ساده شروع شد. یک دخترخاله و پسرخاله به خاطر شرایط کاری و تحصیلی مجبور می شوند به جای دیگری بروند و مادربزرگ خود را تنها بگذارند. برای این که مادربزرگ با مشکلی رو به رو نشود به سراغ پرستار گرفتن می روند و در این فرایند متوجه می شوند که پیدا کردن یک پرستار خوب که دقیقا با نیازهای آنها همخوانی داشته و به علاوه کیفیت کاری خوبی داشته باشد، چقدر سخت است. برای همین هر دو نفر به شهر خود برگشته و استارتاپ Careship را راه اندازی می کنند.

در این استارتاپ پرستارهای مختلف با شرایط خاص لیست شده اند و شما می توانید با فیلترهای بسیار زیادی دقیقا همان پرستاری که می خواهید را پیدا کنید. به علاوه پرستارها رتبه بندی شده و هرکدام امتیاز خاص خود را دارند تا متوجه کیفیت کاری آنها شوید. ایده این استارتاپ با توجه به پیرشدن جمعیت آلمان بسیار محبوب شده و به نظر می رسد در ایران نیز با توجه به افزایش جمعیت سالمندان بسیار کاربردی باشد.
تقلید از استارتاپ‌های آنور آبی برای ایده گرفتن

کشاورزی با خیال راحت

در بسیاری از کشورهای پرجمعیت مثل چین و هند کشاورزی یکی از اصلی ترین پایه های اقتصادی و رشد حساب شده و بسیاری از مردم علاوه بر گذران زندگی از این طریق، سهم بزرگی در سلامت و رشد جامعه شان ایفا می کنند. خلاصه کلام یک کار پرزحمت است که با وجود موانع مختلفی مثل بیماری های گیاهی، دسترسی کم به گیاه پزشکان و البته اهمیت مواد غذایی، با ریسک زیادی همراه شده است. یک گروه آلمانی متوجه این معضل بزرگ در کشور هند شده و تصمیم به اجرای یک ایده جالب گرفته اند. در این استارتاپ کشاورزان فقط کافی است عکس محصول خودشان که دچار مشکل و یا مریضی خاصی شده را به پایگاه اطلاعاتی این سایت فرستاده
و این پایگاه با دارا بودن هزاران هزار عکس و مقایسه عکس فرستاده شده با آنها می تواند بگوید گیاه چه بیماری ای گرفته و راه درمان آن چیست. در صورت عدم تشخیص هم این استارتاپ یک مرکز متخصصین مشاور دارد که با کشاورز تماس گرفته و سعی می کنند با جمع آوری اطلاعات بیشتر به او کمک کنند تا محصول خود را نجات دهد. این استارتاپ فعلا روی پوشش گیاهی و کشاورزی هند تمرکز کرده ولی قصد دارد با جمعآوری اطلاعات از دیگر گیاهان و کشاورزی دیگر کشورها بتواند محصول کشاورزان را حفظ کرده و ریسک به خطر انداختن سلامت جامعه را کاهش دهد.

بانکداری کودکانه

استارتاپ Osper با یک ایده بامزه پا به بازار استارتاپ های مالی گذاشته است. این استارتاپ یک کارت اعتباری مخصوص به کودکان می دهد که این کارت اعتباری به یک نرم افزار خاص متصل می شود. همان کارت اعتباری خودمان و نرم افزار موبایل بانک را به صورت کودکانه تصور کنید تا بفهمید این استارتاپ دقیقا چه پلتفرمی دارد. نکته اینجاست که این نرم افزار خارج از فضای کودکانه و بامزه اش، به صورت خیلی ساده نحوه پرداخت های کودکان را مدیریت کرده و به آنها می گوید چقدر بیشتر و کمتر خرج کرده و چگونه باید جیب خود را مدیریت کنند.
این نرم افزار نسخه مخصوص گوشی پدر و مادرها هم دارد که به وسیله آن می توانند خرج کردن کودکان خود را نظارت کرده و به صورتی خیلی ساده پول به حساب آنها بریزند و یا محدودیت برای آنها ایجاد کنند. هدف اصلی این استارتاپ آموزش بانکداری و روش های مدیریت هزینه به کودکان با زبان ساده است تا در آینده بتوانند به راحتی مسائل اقتصادی خود را مدیریت کرده و زندگی موفق تری داشته باشند.

چقدر پول، چه ماشینی؟

یکی از استارتاپ های پرطرفدار این روزهای انگلیس، استارتاپ carwow است. این استارتاپ در سال ۲۰۱۰ کار خود را به عنوان یک سایت نظرسنجی درمورد خودروها آغاز کرده ولی به تازگی با یک تغییر جالب تبدیل به محبوب ترین سایت خودرو در انگلیس شده است. به زبان ساده کار این استارتاپ این است که انتخاب خودرو را تا جایی که ممکن است برای شما آسان کند. در ابتدای این سایت دو گزینه رو به روی شما قرار می گیرد. یکی مربوط به آدم هایی است که می دانند دنبال چه ماشینی می گردند و یکی دیگر مخصوص آدم هایی که اصلا چیزی در مورد خودرو نمی دانند.
با انتخاب کردن هر کدام از این گزینه ها فیلترهای مختلفی پیش روی شما قرار می گیرد که براساس آنها می توانید دقیقا تعیین کنید که چه نوع ماشین با چقدر کارکرد و چه شرایطی می خواهید تا این سایت گزینه های فروش را جلوی شما قرار دهد و شما را با مبلغ مورد نظر و انتظارات دیگرتان، سوار ماشینی که می خواهید کند. نکته خوب این سایت معتبر بودن فروشنده ها و پشتیبانی قوی آن است که نگرانی شما از خرید خودرو را برطرف می کند. با توجه به اینکه در سایت های ایرانی بیشتر افراد اقدام به فروش کرده و علاوه بر آن فیلتر کافی برای محدودکردن بازه انتخاب وجود ندارد، به نظر می رسد وجود چنین سایتی برای حرفه ای ها و آماتورها بسیار لازم باشد.

هم خوابگاهی سلام!

پیدا کردن خوابگاه دانشجویی معمولا کار ساده ای نیست و نیاز به صرف وقت بسیاری دارد. استارتاپ Uniplaces.com دقیقا دست روی این مسئله گذاشته و تمام خوابگاه های دانشجویی را با توجه به موقعیت و شرایط مختلفشان لیست کرده است. در این سایت می توانید امکانات و ویژگی های خوابگاه های مختلف را دیده و به علاوه نظرات کسانی که آنجا ساکن بودند را بخوانید. همه این موارد به شما کمک می کنند تا بتوانید نزدیک ترین، بهترین و البته ارزان ترین خوابگاه مورد نیاز خود را پیدا کرده و در آن اقامت کنید. این استارتاپ به صورت بین المللی عمل کرده و فعلا در شهرهای مختلف اروپا به دانشجویان خدمت رسانی می کند ولی به نظر می رسد با توجه به گسترش دانشگاه های شهرهای بزرگ ایران و به تناوب افزایش خوابگاه ها این استارتاپ قابلیت پیاده سازی در ایران را نیز داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج