جاباما
۶۷۲۷۹۸
۵ نظر
۵۰۰۹
۵ نظر
۵۰۰۹
پ

تداوم خشکی زاینده رود تا اطلاع ثانوی

با توجه به کسری قابل توجه آب در مخزن سد زاینده رود، امکان دارد امسال تصمیمات جدیدی برای بازگشایی آب تا نوروز گرفته شود، اما آنچه مشخص است تا اطلاع ثانوی بستر زاینده رود در اصفهان خشک خواهد ماند.

تسنیم نوشت: با توجه به کسری قابل توجه آب در مخزن سد زاینده رود، امکان دارد امسال تصمیمات جدیدی برای بازگشایی آب تا نوروز گرفته شود، اما آنچه مشخص است تا اطلاع ثانوی بستر زاینده رود در اصفهان خشک خواهد ماند.

سد زاینده رود با حجم مخزن یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر فقط ۱۳۲ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد؛ به عبارتی حدود ۹۰ درصد از مخزن این سد خالی است.

هم اکنون حدود ۱۰ درصد از مخزن سد زاینده رود آب پشت این سد ذخیره شده در حالی که در زمان مشابه سال گذشته این میزان ۱۹ درصد از حجم مخزن بود.

کاهش بارش های سال آبی جاری در اصفهان و سرشاخه های زاینده رود نسبت به میانگین بلندمدت به ۷۵ درصد می رسد. کاهش ۷۵ درصدی بارش ها یکی از دلایل اصلی بی آبی زاینده رود است اما دلیل دیگر الگوی کشت اشتباه در استان اصفهان است که به برداشت های بی رویه از زاینده رود برای کشت منجر شده و هنوز برنامه ای مدون برای اصلاح این الگوی کشت وجود ندارد.

هنوز هیچ زمان مشخصی برای بازگشایی آب به سطح خشک زاینده رود اعلام نشده و با توجه به کسری قابل توجه آب در مخزن سد، امکان دارد امسال تصمیمات جدیدی برای بازگشایی آب تا نوروز گرفته شود، اما آنچه مشخص است تا اطلاع ثانوی بستر زاینده رود در اصفهان خشک خواهد ماند.

محمدعلی افشانی معاون توسعه عمران، امور شهری و روستایی وزیر کشور در سفر اخیر خود به اصفهان اظهار داشت: امسال شدیدترین خشکسالی را در ۵۰ سال گذشته شاهد بودیم به همین دلیل میزان آب پشت سد به گونه‌ای نیست که بتوان آب را رها کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      فقط خواهشا از کارون دیگه آب نبرید . والا نابود شدیم

    • کارمند

      دراین وضعیت خشکسالی هنوز در منطقه لنجان برنج کاری میشه

    • مهدی

      چرا به کشاورز مظلوم اصفهان ربط میدیند و نمیگیند اب زاینده رود و فرستادیم برا کارخانهای فولاد و کاشی یزد و باغات پسته رفسنجان.از مردم اصفهان نجیب تر خودشان.مردم خوزستان و میخواستند که نزاشتند اب کارون وارد سد زاینده رود بشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      اگر کمی درک درستی داشتند میفهمیدند که خشکی قنات های فلات مرکزی ایران که شهرهای یزد و کرمان شامل اون میشوند به خاطر خشکی زاینده رود هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج