جاباما
۶۷۳۵۰۱
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

حذف یک پیشنهاد فسادخیز در هیات دولت

تعاونی های کارکنان و صندوق های بازنشستگی دستگاه ها نمی توانند در مناقصات آن دستگاه شرکت کنند.

خبرگزاری ایرنا: تعاونی های کارکنان و صندوق های بازنشستگی دستگاه ها نمی توانند در مناقصات آن دستگاه شرکت کنند.

در پی نامه احمد توکلی به رئیس جمهور و هشدار نسبت به پیشنهاد حذف «منع قانونی شرکت و حضور تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی دستگاها در مناقصات آن دستگاه» و عواقب فساد ناشی از آن، این پیشنهاد از دستور کار دولت خارج شد.

بر این اساس طبق سال های گذشته تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی هیچ دستگاهی نمی‌تواند در مناقصات آن دستگاه شرکت کنند.

آذر سال جاری رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای به رئیس جمهور نسبت به پیشنهاد حذف تبصره ۲ ذیل بند ت ماده سه آئین نامه اجرایی بند الف ماده ۲۶ قانون برگزاری مناقصات مبنی بر «منع قانونی شرکت و حضور تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی دستگاها در مناقصات آن دستگاه» هشدار داد.

در این نامه آمده است: قانون برگزاری مناقصات در سال 1383 تصویب شد و آیین‌نامه اجرایی آن در 5/7/1385 به تصویب هیأت وزیران رسید. در تبصره 2 ذیل بند ت ماده سه آئین نامه اجرایی بند الف ماده 26 قانون برگزاری مناقصات آمده است که تعاونی‌های کارکنان و صندوق‌های بازنشستگی هیچ دستگاهی نمی‌تواند در مناقصات آن دستگاه شرکت کنند.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در ادامه نامه تاکید کرد: در بهمن ۱۳۹۵ سازمان برنامه‌وبودجه تلاش کرد این تبصره حذف شود ولی در مهر امسال با تصمیم دولت محترم از دستور خارج شد.

متأسفانه سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد حذف آن تبصره را دوباره به هیئت دولت تقدیم کرده است تا دستگاه‌های دولتی بتوانند قراردادهای مناقصه خود را با شرکت تعاونی کارکنان یا صندوق‌های بازنشستگی مربوط به خودشان منعقد کنند.

توکلی با بیان اینکه پیشنهاد مذکور فسادخیزِ حیرت‌آور و مغایر با قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی مصوب ۱۳۳۸ است، افزود:این پیشنهاد با تدبیر و راهبردهای ضد فساد دولت از جمله «لایحه قانونی پیشگیری از تعارض منافع» که اخیراً در دولت تهیه و تصویب و آماده تقدیم به مجلس شده است، در تضاد آشکار است.

وی در نامه خود آورده است:ممکن است گفته شود تعاونی‌های کارمندان و صندوق‌های بازنشستگی در مناقصه شرکت می‌کنند، اگر برنده شدند چه اشکال دارد تهیه و فروش جنس یا خدمتی که دولت یا دستگاه مربوط می‌خواهد به عهده آن‌ها باشد تا سود فروش نصیب کارکنان فعلی یا قبلی همان دستگاه شود.

توکلی افزود: پاسخ خیلی روشن است؛کسانی که پاکت‌های پیشنهاد قیمت را باز می‌کنند از اعضای همان دستگاه و در برنده شدن تعاونی و صندوق ذینفع هستند.

به گفته نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مناقصات غیر از قیمت، شروط کیفی دیگری هم مطرح است که برگزارکننده مناقصه یا همان مسئولان ذینفع باید شرکت برتر را مشخص کنند، چگونه رقابت برقرار می‌شود؟

توکلی در این نامه نفع مشترک پیشنهاددهنده تغییر و تصمیم‌گیرندگان درباره الحاقیه هایی که در طول اجرای قرارداد مطرح می‌شود را از دیگر موارد امکان بروز فساد ذکر کرده است.

رئیس هیئت مدیریه سازمان دیدبان شفافیت و عدالت در نامه خود از رئیس جمهوری خواسته بود این پیشنهاد را مانند بار نخست، از دستور کار دولت خارج کند.

وی همچنین به رئیس جمهوری پیشنهاد داد به وزارت اطلاعات مأموریت دهد که عوامل آشکار و پنهان اصرار بر این فسادانگیزی را شناسایی کرده و اقدام قانونی درباره آنان معمول شود.

بعد از نامه مذکور و توجه دولت به آن، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در سوم بهمن امسال در نامه ای به محمود واعظی رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد که نظر این سازمان ابقای تبصره مذکور است و این نظر به دفتر هیات دولت اعلام شد.

سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت از حسن توجه، سرعت و واکنش رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور قدردانی کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاردوک

      شد مثل سالهای گذشته
      خواستن راه واسه بخور بخور خودشون وا کنند ،نشد و لو رفت

    • بینام

      مگه غیر اینه. که فقط. واسه خودشون تقلامیکنن. ومکرو ومکرلله ولله خیر الماکرین! !!!!

    • بدون نام

      این دفعه پول می گیرند برای متقاضی خاص خودشون پاکت باز می کنند.....فقط نظارت درست می تونه جلوی فساد رو بگیره....قانون تصویب میشه....ولی عمل تو کارش نیست

    • . . .

      نگران نباشید همیشه یک تبصره چیزی برای دور زدن دارند . فامیلی ، دوستی ، بازنشسته ای ، خصولتی ، ...... !!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج