جاباما
۶۷۳۷۱۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پرونده‌ای برای همه خارجی‌های استقلال

جذب مامه بابا تیام و بویان نایدنوف از سوی باشگاه استقلال، بهانه‌ای شد تا در یک پرونده به صورت مختصر اشاره‌ای به همه خارجی‌های باشگاه استقلال داشته باشیم.

ایسنا: جذب مامه بابا تیام و بویان نایدنوف از سوی باشگاه استقلال، بهانه‌ای شد تا در یک پرونده به صورت مختصر اشاره‌ای به همه خارجی‌های باشگاه استقلال داشته باشیم.

۱- پیر کارلو: در اثنای جنگ جهانی دوم تعداد زیادی از لهستانی‌ها وارد ایران شدند. یکی از آنها پیر کارلو بود که از هسته اولیه باشگاه دوچرخه سواران محسوب می‌شود. او اولین دروازه‌بان استقلال است. پیر کارلو یک بار با لباس تیم ملی ایران مقابل ترکیه هم به میدان رفت و به همین دلیل عده‌ای معتقدند که او اولین بازیکن خارجی استقلال نیست و رافت قلی‌اف اولین بازیکن خارجی تاریخ استقلال است.

۲- رافت قلی‌اف: هافبک اهل جمهوری آذربایجان که عملکرد نسبتا خوبی هم در این تیم داشت. او اولین بازیکن خارجی استقلال بعد از انقلاب اسلامی بود. او در سال ۷۹ با استقلال قهرمان شد و حدود ۲۴ بازی هم برای آبی‌ها انجام داد.

۳- راجر فابریتسیو: مهاجم برزیلی با آمدن امیر قلعه‌نویی به استقلال در سال ۸۲ جذب شد. وی قرار بود رقابت سختی با علیرضا اکبرپور، علی سامره، فراز فاطمی و غلامرضا عنایتی داشته باشد و در گام نخست در بازی با سپاهان با زدن یک گل توانست امیدهای زیادی به امیر قلعه نویی و هواداران استقلال برای ادامه کار دهد ولی اوج «فابریتسیو» همان تک بازی بود و آرام آرام به نیمکت و سکوها رفت و در پایان فصل با ۱۲ بازی از استقلال جدا شد.

۴- رافائل گومز: قرار بود هم در هافبک دفاعی استقلال بازی کند و هم در دفاع وسط یا دفاع آخر استقلال نقش آفرینی کند. او هم به همراه «فابریتسیو» به استقلال آمد و بعد از دو بازی قلعه‌نویی متوجه شد که بازیکن بسیار بی کیفیتی را جذب کرده و سریعا قرارداد وی با استقلال فسخ شد و راهی دسته دوی لیگ ایران شد. هرچند قلعه‌نویی در آن روزها دلیل ناموفق بودن «گومز» را نه بی کیفیت بودن وی بلکه عدم آشنایی او با زبان عنوان می‌کرد.

۵- آگوستین گیلائوری: هافبک و دفاع چپی بود که استقلال برای پر کردن مشکلات جناح چپ با وی قرار داد بست و این بازیکن گرجستانی در سال ۸۳ و در دومین فصل سرمربیگری قلعه‌نویی به استقلال آمد و هرچقدر که در سال اول بازیکن خوبی بود، به تدریج افت کرد و در سال ۸۵ و فصل کابوس‌وار استقلال با صمد مرفاوی وی آنقدر ضعیف بود که حتی قادر به رقابت جدی با اصغر طالب نسب و بهشاد یاورزاده نبود و با آمدن ناصر حجازی به استقلال از تیم جدا شد و به پگاه گیلان پیوست. پگاه گیلان از معدود تیم‌هایی بود که «گیلائوری» با پیراهن استقلال به آن تیم گل زد.

۶- جورج توپالوویچ: دروازه‌بان صربستانی که جایگزین مسعود قاسمی و پرویز برومند در استقلال شد و در سال ۸۳ به استقلال پیوست. «توپالوویچ» عملکرد نسبتا مطلوبی در استقلال داشت تا جایی که وحید طالب‌لو را تا مدتی نیمکت‌نشین استقلال کرده بود و وی حتی یک داربی پایتخت را هم با استقلال تجربه کرد. «توپالوویچ» در پایان فصل و سوم شدن استقلال و با پیوستن مهدی رحمتی به استقلال از این تیم جدا شد و به عقاب تهران پیوست.

۷- لادو آخالایا: این مهاجم گرجستانی با قراردادی یک سال و نیمه از نیم فصل سال ۸۴ به استقلال آمد و قرار بود با علیرضا اکبرپور، سیاوش اکبرپور، رضا عنایتی، هاشمی‌زاده و پیمان نادری به رقابت بپردازد ولی بدون حتی یک دقیقه بازی در استقلال قراردادش را فسخ کرد.

۸- جولیوس رودریگز داسیلوا: این مهاجم برزیلی که در کنار رجب‌زاده در ذوب آهن خط حمله‌ خوبی را در اصفهان تشکیل داده بودند، در سال ۸۵ و با سرمربی شدن صمد مرفاوی در استقلال به این تیم پیوست و در بازی نخست استقلال مقابل ذوب آهن یک گل برای استقلال در تهران به ثمر رساند و در طول فصل هیچگاه نتوانست در خط حمله استقلال جای ثابتی پیدا کند. او در نهایت با ۱۱ بازی و سه گل زده که آخرین گلش را هم در هفته پایانی لیگ و مقابل پاس تهران به ثمر رساند از استقلال جدا شد.

۹- لئوناردو کوئیکه: این بازیکن کامرونی جوان بعد از بازی‌های ناموفق و بسیار ضعیف مهاجمان آن روزهای استقلال (سال ۸۵) به این تیم پیوست و در اولین بازی‌اش مقابل برق شیراز خوش درخشید ولی هیچگاه موفق به گلزنی برای استقلال نشد و با پایان فصل و آمدن ناصر حجازی به استقلال از این تیم کنار گذاشته شد و بعدها سر از استیل آذین و آینتراخت فرانکفورت درآورد.

۱۰- سان جان اورسوویچ: در سال ۸۶ با کنارگذاشتن حسین کاظمی از سوی مرحوم ناصر حجازی در استقلال خلأ یک هافبک دفاعی در استقلال به چشم می‌آمد و به همین دلیل ناصر حجازی با خرید «سان جان» برای پست هافبک دفاعی استقلال گزینه‌ای مناسب به زعم خودش یافت. البته «سان جان» هیچ‌گاه آن هافبک دفاعی‌ای که ناصر حجازی از آن یاد می‌کرد نبود و بازی‌های متوسط و بعضا ضعیف او باعث شد خیلی زودتر از آن چه تصور می‌شد از تیم کنار گذاشته شود و در نیمه‌های فصل قراردادش با استقلال فسخ شود. هرچند که ناصر حجازی همیشه اعتقاد داشت به خاطر فشارهایی که رویش بود، نتوانست به سان جان میدان بدهد وگرنه سان جان یکی از بهترین بازیکنان خارجی تاریخ فوتبال ایران می‌شد. به هر حال با کنار گذاشتن سان جان مدتی علیرضا منصوریان و مدتی هم پولادی و سعید بیات هافبک دفاعی استقلال را چرخاندند و استقلال در پایان آن فصل به سیزدهمی لیگ رسید.

۱۱- فابیو جانواریو: از برزیلی‌های خوش تکنیک و به گواه نظر سنجی برنامه نود برترین بازیکن خارجی تاریخ لیگ برتر ایران، بعد از مدتی بازی در برزیل و لیگ پرتغال سر از فولاد خوزستان که آن روزها در دسته‌ پایین تر بازی می‌کرد، در آورد و از قضا در نیمه نهایی جام حذفی سال ۸۷ که تقابل دو تیم فولاد و استقلال تهران بود، بسیار خوش درخشید و همین امر موجب شد که در فصل بعد پیراهن آبی‌های پایتخت را تن کند.

«جانواریو» با به ثمر رساندن تک گل استقلال برابر پیام مشهد در آخرین هفته‌ لیگ برتر موجب قهرمانی استقلال در لیگ برتر شد و یکی از موثرترین بازیکنان آن فصل استقلال بود. «جانواریو» روند رشد خود را در سال بعد هم ادامه داد و در پایان فصل ۸۸-۸۹ با پیشنهاد وسوسه کننده‌ سپاهان از استقلال به این تیم رفت و بعد از دو سال به خاطر بی‌انضباطی در سپاهان و اخراجش توسط «کرانچار» برای فصل ۹۱-۹۲ بار دیگر به استقلال بازگشت و همچنان بار خط میانی استقلال را به دوش می‌کشید تا این که با تعطیلی لیگ به خاطر بازی‌های ملی، برای استراحت به کشورش بازگشت و به علت تمرینات انفرادی که در برزیل انجام داد، دچار مشکل شد و در بازگشت به ایران در تمرینات استقلال با مصدومیت شدیدی رو به رو شد و همین مساله باعث خارج شدن نامش از فهرست بازیکنان تیم شد.

۱۲- رینالدو کروزادو: اواسط سال ۸۷ استقلال نیاز به یک هافبک تهاجمی تکنیکی داشت و امیر قلعه‌نویی «رینالدو» را از نیم فصل به استقلال آورد. وی تا پایان فصل بعد (فصل ۸۸ با سرمربیگری مرفاوی) با مبلغ ۴۰۰ هزار دلار در استقلال بود. آمدن «رینالدو» البته کش و قوس‌های فراوانی داشت. گویا قرار بود رضا رجبی به آمریکای جنوبی برود و بازیکنی را ببیند و جذب کند و حتی واعظ آشتیانی مدیرعامل وقت استقلال برای این کار اختیاراتی هم به او داده بود و رجبی هم «فابیو بلا» را انتخاب کرده بود و با خود به ایران آورد. مشکل وقتی آغاز شد که در ایران مشخص شد هر دو پای فابیو عمل شده و حتی در آن زمان هم مصدوم است و حاضر شده با قراردادی به ارزش ۱۸۰ هزار دلار به استقلال بپیوندد. با فشار بر قلعه‌نویی برای به خدمت نگرفتن «فابیو» کادر پزشکی استقلال وی را در تست فنی رد کرد و «رینالدو» به استقلال پیوست و البته این تمام ماجرا نبود. «رینالدو» بعد از حضور در استقلال در همان ابتدای امر مصدوم شد و این بار رضا رجبی بود که زبان به اعتراض گشود و مدیر برنامه‌های «رینالدو » را متهم به قالب کردن «رینالدو» به استقلال کرد و کار به کمیته انضباطی کشید و در نهایت هم هیچ چیزی روشن نشد.

در هر حال «رینالدو» کمتر از ۲۰ بازی در مدت یک سال و نیم حضور در استقلال انجام داد و فقط یک گل برای استقلال به ثمر رساند. «رینالدو» هیچ وقت بازیکن با کیفیتی برای استقلال نبود ولی بعدها در تیم ملی پرو و در کوپا آمریکا از بازیکنان اصلی آن تیم شد و در در کیه‌وو ایتالیا هم بازی کرد.

۱۳- فلیپ آلوز دسوزا: این بازیکن برزیلی که در پست هافبک وسط و هافبک دفاعی بازی می‌کرد در ملوان انزلی خوش درخشید و در سال ۸۹ به استقلال پیوست. پرویز مظلومی بین وی و فرزاد آشوبی و کیانوش رحمتی به طور متناوب دو نفر را به بازی می‌گرفت ولی بعد از چند هفته «دسوزا» به بازیکن ذخیره تبدیل شد و با ۲۱ بازی هیچگاه نتوانست انتظار هواداران استقلال و کادر فنی استقلال را برآورده سازد و شاید از دلایل اصلی این امر آن بود که او جای حسین کاظمی را در استقلال گرفته بود و توقعات از وی بالاتر از توانایی‌هایش بود. او بعد از یک سال به ذوب آهن پیوست.

۱۴- اندرسون ریکاردو دوس سانتوز: با حضور پرویز مظلومی در استقلال (سال ۸۹) استقلال با کمبود مهاجم روبه‌رو بود و نیاز به جذب مهاجم داشت. از طرفی مهدی سید صالحی مصدوم بود و قطعا تا پایان نیم فصل به بازی‌ها نمی‌رسید و جز او برهانی، مجیدی و میداوودی در خط حمله استقلال حضور داشتند. هرچند آن فصل عجیب استقلال با مصدومیت شدید میداوودی در بازی با ملوان همراه بود و کمبود مهاجم، ضعف استقلال را به رخ این تیم کشید ولی استقلال هیچگاه به دنبال مهاجم بهتری نرفت. استقلال در آغاز فصل «اندرسون» را که در کره و ترکیه بازی کرده بود جذب کرد و با ورود این بازیکن به ایران خبرنگاران و روزنامه نگاران با حیرت روبه‌رو شدند؛ این بازیکن با اضافه وزن ۲۰ کیلویی با استقلال قرار داد امضا کرده بود و هرچند تکذیب مدیران ارشد استقلال در اوایل کار تا مدتی این مساله را پوشش داد ولی با شروع لیگ به وضوح مشخص بود که این بازیکن با اضافه وزن بالایی دست و پنجه نرم می‌کند و سرانجام او هم با بازی‌هایی کمتر از انگشتان دو دست استقلال را ترک کرد. این در حالی بود که وی قراردادی دو ساله با استقلال داشت.

۱۵- آندره لوییز د اولیویرا رگراتیری: با جدا شدن خسرو حیدری از استقلال و پیوستنش به سپاهان، آن هم در حالی که فقط مدت کوتاهی از آمدن مظلومی و پورحیدری به استقلال می‌گذشت، خلأ یک بک و دفاع راست در استقلال حس می‌شد. استقلالی‌ها با جذب « لوییز» و به دنبال آن تبلیغات وسیعی که برای استخدامش از پارانای برزیل به صدا درآورده بودند مدعی شدند جانشینی برای حیدری پیدا کرده‌اند که از حیدری هم بهتر است. وی با قراردادی دو ساله به استقلال پیوست و در طول یک فصل بازی‌های متوسط وی استقلال را بر آن داشت تا در پایان فصل عذرش را بخواهد.

۱۶- هوار ملا محمد: این بازیکن عراقی خوش تکنیک از اواسط فصل ۸۹-۹۰ با نظر پرویز مظلومی به استقلال اضافه شد. هرچند رقم‌هایی که در رابطه با جذب وی اعلام می‌شد کمی اغراق آمیز بود ولی «هوار» با وجود بازی در تیم سرخ پایتخت به سرعت میان هواداران استقلال محبوب شد و جایش را به سرعت در تیم اصلی باز کرد. «هوار» مانند بسیاری از بازیکنان عراقی با بدقولی‌های فراوان در رابطه با تمدید قرارداد، ناگهان در فصل بعد با پیراهن ذوب آهن اصفهان در میادین حاضر شد. البته حضور او در استقلال هم پس از به بدقولی وی به تیم شاهین بوشهر بود. «هوار» ابتدا قرار بود در شاهین بوشهر حاضر شود ولی به یکباره سر از استقلال تهران درآورد.

۱۷- ولید علی: سال ۹۰ و در دومین سال حضور پرویز مظلومی در استقلال این بازیکن کویتی با سر و صدای زیادی جذب شد. هافبک ملی پوش تیم ملی کویت که از تکنیک و هوش بالایی هم برخوردار بود تعداد بازی‌هایش برای استقلال به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید و با یک گل زده و یک پاس گل کارش را در استقلال به اتمام رساند. «ولید علی» با غیبت‌های زیاد و ترک تیم برای بازی ملی بدون اطلاع به کادر فنی استقلال مورد غضب قرار گرفت و با قرار نگرفتن نامش در بین بازیکنان بازی استقلال و پرسپولیس از تیم قهر کرد و بعد از مدت کوتاهی خبری منتشر شد که در آن اعلام شده بود که «ولید علی» به کویت رفته و قصد بازی در الکویت را دارد.

۱۸- جاسم کرار : هافبک تهاجمی و پا به توپ تیم ملی عراق که سابقه درخشش در تراکتورسازی تبریز را هم داشت با وجود محرومیت در چند هفته ابتدایی لیگ برتر به استقلال پیوست. فتح‌الله‌زاده پیش‌تر وعده داده بود کرار از علی کریمی هم بهتر خواهد بود ولی گذر زمان حوادثی را پیش آورد که کمتر کسی فکر می‌کرد. گویا «کرار» نه تنها توسط بازیکنان تیم‌های دیگر در زمین تحقیر می‌شد و تلاش می‌کردند که باعث عصبی شدن وی شوند بلکه هم تیمی‌هایش نیز با او رابطه‌ی خوبی نداشتند و آن طور که بهتاش فریبا در جایی گفته، حتی در یک بازی‌، یکی از مدافعان مشهور استقلال از داور درخواست کرده بود که «کرار» را از زمین اخراج کند! «کرار» در بازی‌های جام حذفی بر سر یک کاشته‌ پشت محوطه جریمه با گفتن این جمله به مجتبی جباری که "سال گذشته از همین جا به شما گل زدم، پس بگذار تا من ضربه را بزنم" آتشی بر پا کرد که استقلال کم حاشیه‌ آن روزها را به سوی حاشیه هل داد و نهایتا «کرار» از استقلال کنار گذاشته شد و به شاهین بوشهر پیوست.

البته این پایان کار استقلال و جاسم کرار نبود. کرار دوباره در آخرین سال حضور امیر قلعه‌نویی در استقلال به این تیم برگشت. با وجود این که او دوران خوبی در استقلال داشت ولی بی انضباطی‌های او و درگیری‌اش با داوران باعث محرومیت چند هفته‌ای کرار شد و در نهایت او در مصاحبه‌ای از خجالت فدراسیون فوتبال ایران درآمد و محرومیتش سنگین‌تر شد. او در دوره حضور پرویز مظلومی هم کشمکش زیادی با استقلال داشت. مظلومی گفته بود که او را مهار می‌کند ولی این اتفاق رخ نداد و کرار روز قبل از داربی که در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید، با افشارزاده و مرحوم پورحیدری دچار درگیری لفظی شد و در عمل عذرش را از استقلال خواستند و این بازیکن پر حاشیه بالاخره از استقلال جدا شد.

۱۹- ژاک الونگ الونگ: بازیکن کامرونی که سابقه بازی در تیم سرخ پایتخت را هم داشت با مصدومیت شدید تیموریان و خلأ بازیکن وسط در استقلال به این تیم پیوست. هرچند نام وی به یکی از بزرگترین دلال‌های فوتبال ایران گره خورده بود ولی آن طور که فتح‌الله‌زاده ادعا می‌کرد وی با مبلغی ناچیز به استقلال پیوست. «الونگ الونگ» در اولین بازی مقابل پرسپولیس در جام ولایت بازی کرد و عملکرد نسبتا خوبی از خود نشان داد ولی او هم به مانند بسیاری از بازیکنان خارجی استقلال همان تک درخشش را داشت و بازی‌های بسیار بی‌کیفیت وی در ادامه، مظلومی را مجاب کرد که از وی چشم پوشی کند.

۲۰- گوران یرکوویچ: این بازیکن که در لیگ فرانسه، بلژیک و لیتوانی سابقه بازی داشت در نیم فصل ۹۰-۹۱ به استقلال پیوست تا جای خالی فرهاد مجیدی را در خط حمله استقلال پر کند. «یرکوویچ» در مدت حضور کوتاه مدتش به عنوان یک تمام کننده‌ واقعی عملکرد خوبی داشت و با آمدن امیر قلعه‌نویی به استقلال، از این تیم کنار گذاشته شد. وی در پایان فصل در ۱۵ دیداری که برای استقلال انجام داد ۹ گل به ثمر رساند. وی بعد از ترک استقلال به تیم بوریرام یونایتد تایلند پیوست و در آن تیم هم به روند گلزنی‌هایش ادامه داد. او بعدها به ایران برگشت و برای مشکی‌پوشان هم توپ زد.

۲۱- جی لوید ساموئل: این بازیکن سیه چرده که سابقه حدود ۲۵۰ بازی در دسته‌های مختلف لیگ انگلستان را داشت در نیم فصل ۹۰-۹۱ به استقلال پیوست و بازی ساده ولی در عین حال هوشمندانه‌ وی موجب شد جایش در تیم اصلی استقلال محکم شود. هرچند در اواسط فصل، سرخپوشان پایتخت خواستار انتقال وی به تیمشان بودند ولی با جدا شدن فریدون زندی و مصدومیت جانواریو و جدایی توزی، قلعه‌نویی خواهان حفظ وی شد. او با استقلال قهرمان لیگ شد و یک فصل دیگر هم در کنار آبی‌پوشان ماند و در نهایت راهی پیکان شد. او بعد از پیکان، ایران را برای همیشه ترک کرد.

۲۲- لیام ردی: دروازه‌بان استرلیایی که ابتدای فصل جاری به استقلال آمد تا هم رقابت برای مهدی رحمتی ایجاد شود و هم خیال استقلال از مصدومیت احتمالی رحمتی راحت باشد. با این حال عملکرد نه چندان خوب «ردی» در دیدار دوستانه این تیم برابر ابومسلم کمی مربیان استقلال را نگران کرد و او بدون انجام یک بازی رسمی برای استقلال، در نیم فصل از جمع آبی‌ها جدا شد.

۲۳- رودریگو توزی: بازیکن برزیلی - ایتالیایی سابق تراکتور سازی به استقلال پیوست اما دوام چندانی در این تیم نداشت و مشکلات مالی استقلال منجر به شکایت او از این تیم ایرانی و جدا شدنش از این تیم شد. «توزی» یک گل برای استقلال زد. او از امیدهای اصلی امیر قلعه‌نویی برای هافبک تهاجمی آن فصل استقلال بود.

او بعد از ایران راهی کشور برونئی شد.

۲۴- ویسنته آرزه: هافبک بولیویایی که به استقلال آمد و با این تیم قهرمان لیگ شد. البته او زیاد در استقلال نماند و مدت حضورش در استقلال تنها یک نیم فصل بود. او هم‌زمان برای تیم ملی بولیوی هم بازی می‌کرد. هرچند که در استقلال خیلی بازی‌هایش به چشم نمی‌آمد.

این بازیکن به صورت قرضی به استقلال آمد و در هفت بازی که برای آبی‌ها انجام داد، دو گل به ثمر رساند.

۲۵- گوران لاوره: آمده بود تا جای جباری را پر کند که به دلیل اختلاف با فتح‌الله‌زاده استقلال را ترک کرده بود. او سابقه بازی در پارتیزان بلگراد را داشت و در تیم امید صربستان هم به میدان رفته بود. با این‌حال او آنقدر در استقلال ضعیف بود که خیلی زود استقلال را قبل از نیم فصل ترک کرد. البته این پایان کار لاوره با استقلال نبود و او بعد از بازگشت به صربستان حسابی از خجالت قلعه‌نویی و استقلال درآمد و گفت که قلعه‌نویی پدرخوانده بوده و از محبوبیت مجیدی می‌ترسید. او مدیران وقت استقلال را به برده‌داران تشبیه کرد.

او بعدا در لیگ دسته پنجم آلمان توپ زد تا نشان دهد چقدر بازیکن خوبی بوده است!

۲۶- بوبکر کبه: بازیکنی که سابقه بازی در استراسبورگ و نانت را داشت به داماش رفت و از آنجا در نیم فصل راهی استقلال شد. او عملکرد نسبتا خوبی برای استقلال داشت. با این‌حال بحران مالی بزرگ استقلال باعث ناراحتی او شد، این ناراحتی در حدی بود که او بعد از بازی آسیایی استقلال، درحال گریه از قلعه‌نویی خواست تا کاری برایش بکند تا ایران را ترک کند. او بعد از ایران به سودان رفت و در الهلال این کشور توپ زد.

۲۷- تونی کاروالیو: این بازیکن برزیلی، هافبک نسبتا خوبی بود که در نیم فصل ۹۲-۹۳ به استقلال آمد ولی مصدومیت باعث شد تا در پایان فصل از استقلال جدا شود. او تنها هشت بار برای استقلال بازی کرد.

۲۸- رافائل داسیلوا: دروازه‌بان برزیلی که در سال ۹۳-۹۴ و زمانی که قلعه‌نویی برای آخرین بار هدایت استقلال را برعهده داشت به ایران آمد. او سابقه بازی با واسکودوگاما و فلومیننزه را داشت. با این‌حال او یک نیم فصل نیمکت نشین محسن فروزان بود و در نهایت از استقلال جدا شد.

داسیلوا بعدا در کشور خودش بازی‌های زیادی را انجام داد تا مشخص شود به لحاظ فنی دروازه‌بان خوبی بوده است.

۲۹- هرائر مگویان: مدافع ارمنستانی و ملی‌پوشی بود که در آخرین سال حضور قلعه‌نویی در استقلال یعنی ۱۳۹۳ به جمع آبی‌پوشان اضافه شد تا استقلالی‌ها دنبال سید جلال حسینی کاپیتان فعلی پرسپولیس نروند.

مگویان در استقلال عملکرد متوسطی داشت و با قلعه‌نویی و مظلومی و منصوریان کار کرد. با این‌ حال در ابتدای فصل جاری، علیرضا منصوریان روی نام او خط قرمز کشید و در نهایت او در نقل و انتقالات زمستانی به صورت رسمی از استقلال جدا شد و در مصاحبه‌ای به شدت از علیرضا منصوریان انتقاد کرد و این مربی را به عدم صداقت متهم کرد.

۳۰- پروپئیچ: مشکلات پرویز مظلومی در خط حمله باعث شد تا پروپئیچ آقای گل لیگ آلبانی در نقل و انتقالات تابستانی به استقلال بپیوندد. اما او در استقلال خیلی موفق نبود و نتوانست گرهی از مشکلات تهاجمی استقلال را باز کند.

پروپئیچ با آمدن منصوریان از استقلال جدا شد و از این تیم شکایت کرد. شکایتی که هنوز پرونده‌اش در جریان است و احتمالا رای نهایی به ضرر استقلال خواهد بود.

۳۱- هندریک هلمکه: یکی از عجیب‌ترین خریدهای استقلال بود. او با نظر امیر قلعه‌نویی برای پر کردن جای خالی تیموریان و در دوران افشارزاده به استقلال آمد و در یک مصاف تدارکاتی مقابل صنعت نفت آبادان هم به میدان رفت اما حضور او دوامی نداشت چرا که این بازیکن مصدوم بود و این مساله را از استقلالی‌ها پنهان کرده بود. در نهایت این پرونده به فیفا رفت و رای به ضرر استقلال صادر شد.

۳۲- عادل شیحی: بازیکن آلمانی - مراکشی که برای پر کردن جای خالی کرار در بحث بازیسازی به استقلال آمد و به لحاظ فنی هم بازیکن نسبتا خوبی بود ولی در مقابل پرسپولیس مصدوم شد و در نهایت با آمدن منصوریان از استقلال رفت. شکایت او از استقلال به فیفا باعث شد تا استقلال یک پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد.

۳۳- ریوالدو باربوسا: این بازیکن هم در زمان پرویز مظلومی به استقلال آمد و قرار بود میانه میدان استقلال را تحت کنترل خود بگیرد ولی عملکرد او بسیار ضعیف بود و در نهایت از استقلال خیلی سریع جدا شد. هرچند که او رزومه نسبتا خوبی داشت اما جدایی‌اش حواشی زیادی به همراه داشت.

ظاهرا به این بازیکن قرار بود ۸۰ هزار دلار داده شود ولی تنها ۳۰ هزار دلار داده شده بود و رسید ۸۰ هزار دلاری هم از این بازیکن گرفته شده بود. این مساله در نهایت به حراست وزارت ورزش کشیده شد.

۳۴- رابسون جانواریو: مدافع برزیلی و با کیفیتی بود که با علیرضا منصوریان به استقلال آمد و بعد از جا افتادن در استقلال، توانایی‌های خودش را نشان داد. استقلالی‌ها خیلی تلاش کردند او را به تمدید قرارداد متقاعد کنند ولی قرارداد او با باشگاه برزیلی باعث شد در نهایت راهی لیگ پرتغال شود.

۳۵- لئوناردو پادوانی: مدافع برزیلی که قبلا در نفت تهران شاگرد منصوریان بود، با این مربی به استقلال آمد و از بازیکنان اصلی استقلال بود. او با رفتن منصوریان و آمدن وینفرد شفر نیمکت نشین شده و از زمان آمدن شفر تنها کمتر از یک نیمه مقابل ذوب‌آهن به میدان رفته است.

۳۶- سرور جپارف: قرار بود این بازیکن که دو بار بازیکن سال آسیا شده، در زمستان سال ۹۵ به استقلال بیاید ولی محرومیت استقلال در نقل و انتقالات باعث شد راهی سپاهان شود و بعد از کش و قوس‌های فراوان، او بالاخره به استقلال آمد. تاثیرگذاری او در حدی است که اگر در یک بازی به میدان نرود، شانس پیروزی استقلال صفر است. به عبارت دیگر استقلال تاکنون تنها با او پیروز شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج