۶۷۳۷۷۵
۹ نظر
۵۰۰۲
۹ نظر
۵۰۰۲
پ

اعتراضات پی در پیِ کارگران نیشکر هفت تپه

۳۴ نفر از کارگران نیشکر هفت تپه که در هفته جاری دست به اعتصاب زده بودند بازداشت و با قید تعهد آزاد شدند.

روزنامه وقایع اتفاقیه: ۳۴ نفر از کارگران نیشکر هفت تپه که در هفته جاری دست به اعتصاب زده بودند بازداشت و با قید تعهد آزاد شدند.
شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش از توابع خوزستان، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی‌سازی از چرخه دولتی، خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.
حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول به‌کار هستند. دغدغه اصلی این کارگران پرداخت نشدن حقوق معوقه و پاداش تولید است. مرداد ماه امسال، ۱۵ نفر از کارگران این شرکت، نیمه شب توسط عوامل انتظامی بازداشت شدند. پس از آن در اواخر آبان ماه امسال بود که تجمعات اعتراضی کارگران مجدد شکل گرفت که با وارد شدن فرماندار و دیدار چهره به چهره در بین معترضان، اعتصاب شکسته شد و کارگران به‌کار خود بازگشتند.
پس از بازگشت به کار، بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شد. پس از سه ماه، مجدد طی هفته جاری تعدادی از کارگران به علت برخی مطالبات اعتصاب و ۳۴ نفر از آنها بازداشت که با تعهد آزاد شدند. این کارگران در بخش‌های مختلف مجتمع از جمله بخش کشاورزی و صنعت مشغول به کار هستند. به گفته کارگران، همه بازداشتی‌ها، با سپردن تعهد آزاد شدند. از محتوای تعهد اخذ شده اطلاعی در دست نیست. مسئولان شرکت نیشکر هفت تپه می‌گویند: درباره معوقات سال‌های گذشته به اطلاع می‌رساند کلیه مطالبات کارکنان پیمانی در ماه‌های ۱۱ و ۱۲ و همچنین باقی مانده حقوق ماه‌های ۸ و۹ پس از رفع مشکلات حقوقی، به‌جز یک پیمانکار پرداخت شده است.

در انتظار تغییر وضعیت

در ادامه توضیحات مسئولان شرکت هفت تپه آمده است که در زمینه قراردادهای پرسنل و شکایت برخی کارگران از عدم تغییر وضعیت قراردادها به اطلاع می‌رساند بحث‌های مفصلی با اداره کار شهرستان شوش درباره وضعیت قراردادهای شرکت انجام شده و پس از جمع‌بندی نهایی عملیاتی خواهد شد. یکی از کارگران نیشکر هفت تپه که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» گفت: «این کارگران هشت ماه پول بن و دستمزد آذرماه و دو پاداش بهره‌برداری را تاکنون دریافت نکرده‌اند.
همچنین اکنون دستمزد مهرماه را هم به کارگران رسمی شرکت نداده‌اند». مسئولان شرکت هفت تپه در پاسخ به مطالبه پاداش کارگران می‌گویند که شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه میراث‌دار یک شرکت ورشکسته دولتی با تولیدی کمتر از نصف ظرفیت اسمی خود (کمتر از ۳۵ هزار تن) بوده است. طی دو سال واگذاری به بخش خصوصی و به‌رغم تمام تلاش‌ها، این تولید هنوز به مرحله سوددهی نرسیده و تقریبا به حدود ۶۰ درصد از ظرفیت اسمی خود نزدیک شده است.
به بیان دیگر، تولید فعلی به حدی است که حتی کفاف هزینه‌های جاری را نخواهد داد و بسیاری از مطالبات از منابع بیرونی تامین می‌شود. بنابراین، پاداش تولید زمانی به کارکنان محترم تقدیم می‌شود که شرکت به مرحله سودهی رسیده باشد. بااین‌حال، آیین‌نامه جهت پرداخت کارانه تولید براساس دو مقوله «تولید و کارایی» در حال تهیه و تدوین است که بعد از جمع‌بندی و حسب شرایط تولید عملیاتی خواهد شد.

سیدراضی نوری نماینده مردم شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی درباره بازداشت تعدادی از کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه، از پیگیری موضوع ازطریق مسئولان منطقه به «وقایع‌اتفاقیه» خبر داد و گفت که بازداشت کارگران به‌خاطر اعتراض به وضع معیشتی جایی در نظام اسلامی ندارد. نوری افزود: «طبیعتا هر انسان عاقلی بازداشت کارگرانی را که به‌دنبال نان شب خود هستند، مردود می‌داند اما اگر کسی نظم محیط کار را برهم زده باشد یا با محوریت مسائل غیرمعیشتی دست به اغتشاش بزند، برخورد با آنها ناگزیر خواهد بود».
کارشناسان می‌گویند مشکل اصلی کارگران هفت تپه با وعده و پرداخت حقوق با تعلل حل نمی‌شود و برای رسیدگی به وضعیت این کارگران باید تدابیر تخصصی اتخاذ شود. گفته می‌شود هنوز شورای کارگری در این شرکت راه‌اندازی نشده و کارگران نماینده‌ای برای پیگیری مطالبات ندارند. همچنان وضعیت رسیدگی به مطالبات کارگران در حالت برزخ وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کشور ورشکسته،کارخانه های ورشکسته،اقتصاد ورشکسته،دولت ورشکسته،ملت ورشکسته!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • م خسروی

        میخواستی درست رای بدی

    • بدون نام

      مرگ بر سازمان خدمات مدیریتی کشوری لعنت به هر کشوری که سازمان خدمات مدیریتی کشوری بیخاصیت وبیخودی داشته باشد لعنت وهزارها لعنت

    • تنها

      مقصر خود کارگرا هستن نباید یه همچین جاهایی که ارزش کار کردن نداره مشغوله کار بشن یه شرکت هایی کار کنن که طرفشون ادم حسابی باشه

    • بدون نام

      به جای اینکه به داد مردم برسید فقط بلدید بازداشت کنید واقعا که بی لیاقتن فقط به فکر منافع و جیب خودشون هستند

    • بدون نام

      چرا کارگر را گرفتین عاملان عدم پرداخت ها را بگیرید. چه عدالتی به به چشتان روشن

    • بدون نام

      آخر کار بدون مزد میشود خود فکر کنم حضرت علی بودند که گفته بودند تا عرق پیشانی کارگر خشک نشده باید مزدش را داد پس این نوشته ها را فقط می نویسند تزئینی هستش ما مسلمانیم

    • بدون نام

      خخخچ جالب اعتصاب مساوی است با بازداشت .ببا حقشونو میخان باید باز داشت بشن عایا

    • بدون نام

      اصلا این پیمانکاری رووردارین عامل بدبختی واختلاسهای کشورن بیچارهم وطنان کارگر بیچاره مظلوم ازیه طرف افغانی مهاجر باعث بیکاری شوند توهم کارها نفوذکردن غیرقانونی ازیه طرف پیمانکاریها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج