جاباما
۶۷۳۸۳۱
۳۲ نظر
۵۰۰۷
۳۲ نظر
۵۰۰۷
پ

تهرانی‌ها جز به ضرورت از منزل خارج نشوند

سرپرست گروه "سلامت هوا" مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح تبعات و عوارض کوتاه و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان، از مردم خواست که تا حد امکان تردد در فضای باز را محدود کرده و در شرایط تعطیلی مدارس، کودکان را روانه پارک‌ها و فضاهای باز نکنند.

خبرگزاری ایسنا: سرپرست گروه "سلامت هوا" مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح تبعات و عوارض کوتاه و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان، از مردم خواست که تا حد امکان تردد در فضای باز را محدود کرده و در شرایط تعطیلی مدارس، کودکان را روانه پارک‌ها و فضاهای باز نکنند.

دکتر شاهسونی با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلانشهرها و همچنین تهران و تبعات مواجهه مردم با آن، گفت: متاسفانه پس از بارش‌ها در تهران، مجددا و طی چند روز اخیر در اکثر ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص حد خیلی ناسالم و اضطرار سطح بالا را شاهدیم و با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی هر چند ممکن است امروز بعدازظهر ناپداری ضعیفی در وضعیت جوی داشته باشیم، اما پیش بینی شده که شرایط آلاینده‌ها و آلودگی هوا تا یکشنبه همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: بر همین اساس و با اذعان به اینکه تبعات آلودگی برای "سلامت" زیاد است، تقاضا داریم مردم به چند نکته بهداشتی توجه کرده و مواجهه خود با آلودگی هوا را به حداقل برسانند. بر این اساس توصیه اکید ما این است افرادی که حضورشان در فضای بیرون و آلوده، ضروری نیست، حداقل تردد را در فضای آزاد را داشته باشند.

شاهسونی تاکید کرد: همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابتی‌ها و سالمندان "باید" از تردد در فضای آزاد تا حد امکان اجتناب کنند و اگر لازم است افراد به خارج از منزل بروند از ماسک‌های N۹۵ یا P۲ معتبر استفاده کنند؛ البته ماسک‌ها هم در فضای باز و در زمانی محدود قابل استفاده هستند.

وی همچنین به افرادی که ناچار به حضور در فضای باز هستند مانند ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: این دسته از افراد نیز باید از ماسک‌های فیلتردار معتبر استفاده کنند؛ این ماسک‌ها را نیز حتما از داروخانه‌ها تهیه کنند و به صورتی صحیح روی صورت‌ قرار دهند؛ به طوری که سطح بینی و دهان را به طور کامل بپوشاند. ماسک‌های کاغذی نیز در این زمینه اصلا کارایی ندارند. ذکر این نکته نیز لازم است که تنفس با ماسک سخت‌تر می‌شود و فرد نیازمند تنفس‌های عمیق‌تر خواهد بود و بر همین اساس توصیه اصلی به شهروندان آن است در شرایط این چنینی آلودگی هوا، مواجهه خود با آلاینده‌ها و فضای باز را کمتر کنند.

شاهسونی به ورزشکاران نیز توصیه کرد: افرادی که فعالیت ورزشی روزانه دارند، در شرایط این چنینی شاخص آلاینده‌های هوا، لازم است که فعالیت ورزشی را به منزل محدود کنند و در فضای آزاد این کار را انجام ندهند؛ چراکه فعالیت ورزشی، میزان تنفس را افزایش می‌دهد.

سرپرست گروه سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان اثربخشی تعطیلی مقطعی مدارس و مهدهای کودک در کاهش تبعات آلودگی هوا در این گروه‌های سنی، گفت: در این زمینه توقع‌مان آن است که اگر تعطیلی اعلام می‌شود، والدین فرزندان‌شان را روانه پارک‌ها و سایر فضاهای آزاد نکنند؛ چراکه آلودگی هوا دو راه حل کلی دارد؛ یا باید غلظت آلودگی را کاهش دهیم یا مواجهه افراد باآلودگی کم شود. اکنون شرایط طوری است که آلودگی پایدار بوده و ادامه دارد. بر این اساس این تعطیلات به جهت آن است که مواجهه کودکان با آلودگی به عنوان گروه سنی که بیشتر در معرض خطر هستند، کمتر شود و توقع داریم آنها در منازل بمانند.

وی همچنین گفت: همانطور که معاون بهداشت وزارت بهداشت به استانداری اعلام کرد، با توجه به تبعات آلودگی هوا بر روی سلامت، حداقل انتظار داشتیم ساعت کاری ادارات نیز ۲ ساعت کاهش یابد؛ دلیلش هم این است که مواجهه مردم با آلاینده‌های هوایی کمتر شود و به این ترتیب تبعات آن هم کمتر خواهد بود. در هر حال در کمیته اضطرار آلودگی هوا، نظر نهایی را باید استاندار اعلام کند.

شاهسونی تاکید کرد: در شرایطی که غلظت آلودگی هوا تا این حد بالا رفته، تقاضا داریم مردم تا حد امکان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند؛ چراکه سلامت خود و سایرین را در معرض خطر قرار می‌دهند.

وی درباره اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت نیز به ایسنا گفت: سرفه، سوزش چشم، فشار خون، افزایش موارد سکته‌های قلبی و مغزی در صورت مواجهه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماران قلبی و تنفسی از جمله عوارض کوتاه مدت آلودگی هواست. همچنین آلودگی هوا در طولانی مدت، افزایش خطر مرگ و همچنین افزایش سرطان ریه را به دنبال دارد. موسسه بار بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که از هر ۱۰ مرگ در دنیا، یک مورد به علت مواجهه طولانی مدت با آلودگی هواست.

شاهسونی ادامه داد: همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آلودگی هوا (مواجهه طولانی مدت با آن)، سرطان‌زای قطعی است. آلودگی هوا در طولانی مدت باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های ریوی و COPD می‌شود و بار زیادی را نیز بر دوش دولت و وزارت بهداشت قرار می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خ ر

      روحانی بااین دولت بی تدبیرت تعطیل کن چندروزمردم ازتهران خارج بشن

    • حجت

      باشه

    • سيد

      جناب بزرگ وار آقاي محترم ما سركار هستيم توي مركزشهر درحال مرگ اگر سر كار نباشيم خرج زندگي مان از كجا ميرسد . شما كه مي فرمائيد تهرانيها جز ضرورت ازمنزل خارج نشوند بفرمائيد چند روز تعطيل اعلام كنند.
      فكر كنيد يك بندي خدايي 100 ميلياردي برده ازكشور .

    • بدون نام

      بار مالی بر دوش دولت!!!!!!!
      برای کم شدن بار مالی از دوش دولت که سنگین نشه فکری کنید تا رنج مردم کمتر بشه رنج بیماری اول کمر خانواده رو میشکنه

    • سید محمود حسینی برنتی

      آب معدنی نسبت به سال قبل ۵۰ درصد گران شده کسی نظارت نمی کند .بنزین واجب نیست.پلکانی همچون گذشته افزایش پیدا کند.

    • بدون نام

      این همه حقوق میگیرین که اینها رو بگید؟ اینو که خود مردم میدونن؟ حضرات بگین در طی سال چه غطلی میفرمایید که همش در حال غافلگیری و انفعال هستین و در هیچ موردی از شما حضور فعالی دیده نمیشه؟ آیا بودنتون با نبودنتون (غیر از پولی که هدر میره بابت دستمزدهای کلانتون)، تفاوتی داره اصلا؟

    • بدون نام

      قابل توجه و با تشکر از وزیر نفت آقای ز. ن. برای تولید بنزین غیر استاندارد وپر از گوگرد و سرب .

      پاسخ ها

      • ن. ن

        بیشتر الودگی هوا بعلت استفاده از بنزینهای غیر استاندارد است که در دوره احمدی نژاد شروع شد.
        دولت باید برای سلامتی مردم بنزینهای استاندارد وارد کند و سوبسید بپردازد. هرکسی در حد جیره بندی مقداری را بصورت قیمت معمولی بنزین و اگر مصرف بیشتر داشت با قیمتی که دولت تعین میکند مصرف کند.

    • ايران

      از نظر جناب روحاني همه چي حد گل هاي بهشتي

    • و الف

      دولت مقصر نیست این خودملت هستند که همه چیزرو گران میکنن تورم ایجاد میکنن اگه هرکسی دندان طمعش روبیرن
      بکشه بخدا همه چیز درست میشه

      پاسخ ها

      • علی

        من با نظر شما موافقم اما شما به علت ها هم توجه کنیداگر دولت قادر به کنترل اوضاع اقتصادی کشور باشد واگر با متخلفین در هر پست ومقام برخورد قانونی شود بقول شما این ملت هرگز باعث گرانی وتورم بیشتر نمیشوند.دلیل این حرف من هم همون گرانی کرایه تاکسی فرودگاه امام ددر ایام برف اخیر بود وتاکسیرانان متخلف وسودجو باید بشدت مجازات میشدند چون فرقی با دزدان حرفه ای نداشتند.

    • مجتبی

      پس چرا اداره ها رو تعطیل نمی کنین آخه مرخصی نمیدن

    • بدون نام

      آخه دولت چقدر بی تدبیر باشه آخه باید کشتار جمعی را بیفته ، همه بمیرن ،خود به خور تعطیل بشه!!!!!!
      تعطیل کنید. دیگه نمی شه نفس کشید

    • مهدی

      انتظار داشتیم با توجه به وضعیت وحشتناک آلودگی هوا امروز رو برای حفظ سلامتی مردم تعطیل می کردند از این بایت واقعا متاسفم من از خودروی شخصی استفاده می کنم تا کمتر در معرض این هوا تو صف تاکسی و اتوبوس و جاهای دیگه باشم واقعا این دولت ضره ای برای سلامتی مردم ارزشی قائل نیست حداقل دو ساعت زودتر تعطیل می کردید ادارات رو یا دیر تر فعالیت شان رو شروع می کردند به جایی برنمی خورد.

    • بدون نام

      آخه این چه مرضی هست که ذره ذره تعطیل میکنن .اگه مثل ادم سه روز رو تعطیل میکردن آدم برنامه میچید گورمونو از این شهر بی صاحاب گم میکردیم .حالا خواهش میکنم از برترینها یه گزارش تهیه کنید ببینید که شنبه اگه تعطیل میکنن بریم سفر.راضیشون کنید که تعطیل کنن تورو خدا .حداقل بچه هامونو ببریم بیدون یه چند روزی نفس بکشن .خیر از جونیت ببینی

    • محمد ناطقی

      من از اول انقلاب بااین عملکرد مالیخولیائی این شهرداری بدون ضابطه وحساب وکتاب جواز ساخت دادن صرف کسب درامد همچین روزی را میدیدم همه جا را بگند کشیدیدند از روهم نمیروند آقاجون پایتخت را ببرید یک جای دیگه زمین قحط نیست ازاون طرف هم ایران خودرو وسایپا ماشین میزنند وبدون حساب وکتاب دود خورد مردم میدهند بنده ۶۲ سالمه ودر همین خرابشده تهران بدنیا امدم در عمرم فقط سه سال ماشین داشتم مردم نه زنده ام این تازه بدوران رسیده ها هرکدامشان ۴الی ۵تا ماشین دارن خلاصه ماموریت دارید در اثر نادانی همه جا رو به گند بکشید

    • marix

      ( همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آلودگی هوا (مواجهه طولانی مدت با آن)، سرطان‌زای قطعی است. ) !!!!!!!!!!!!!!!
      ما که تو تمام روزهایی که آلودگی هوا در حالت هشدار و بالاتر از هشدار بود سرکار اومدیم، و مرخصیم بهمون ندادن. هیچکس به فکر کارمندا نیس که...! فقط کار و کار و کااااار......

    • mohamad

      ارضه ندارن الودگی هوا رو کم کنن فقط تعطیل میکنن.همین جوریش این مملکت تعطیل هست.

    • علی

      نویسنده ادعا میکنه این ماسکهای معمولی هم نمیتونه برای این همه آلودگی کارساز باشه حتی ماسکهای مخصوص نیز بیشتر از چند ساعت مفید نیست. یعنی هزینه خرید این ماسکهای گران را نبز باید به سبد خانواده اضافه کرد. تازه بگفته ایشان افرادی که بنا به مقتضیات شغلی مجبورن در بیرون باشند مانند پلیس راهنمائی یا نظافتچیهای شهرداری هم باید از جیب خودشان ماسک بخرند واین کمال بی انصافی است لااقل موسسات متبوعه انها بفکر سلامتی انها باشند.

    • بدون نام

      منظورت از ضرورت همون دنبال یه لقمه نون بودن نیست که شماها دارین مفت میخورین؟؟؟؟؟

    • اشکان

      جای نگرانی نیست، به جاش 22 بهمن مترو رایگانه!

    • کیان

      یعنی چی از منزل خارج نشویم
      تو این اوضاع اقتصادی روزی 15 ساعت کار می کنیم بازم نمیتونیم مخارجمون را تامین کنیم ، اونوقت بشینیم تو خونه شما شکم ما را سیر می کنید
      شما که همه فکر و ذهنتون شده مرگ بر آمریکا ، بابا آمریکا کیلویی چند ؟ مردم دارن تلف می شند

    • بدون نام

      باید پایتخت چند روزی تعطیل کرد تا مغداری از الودگی کاسته بشه

    • بدون نام

      آقای روحانی در دفتر ریاست جمهوری رو قفل کن کلیدش مال خودت فقط مث اون کلید معروف گمش نکنی.برو یکماه تعطیلات خواهشا

    • بدون نام

      علت الودگی هوا بنزین غیراستانداردو خودروهای فرسوده هستند . علت مشکل رو میدونید چرا حلش نمیکنید آخه؟!

    • نگار

      مطمئنید اینهمه هشدار و تعطیلی و دستور به اینکه اکیدا بیرون نیان تو این ایام همش بخاطر آلودگی هواس؟یعنی شما انقدر نگران سلامت و احوال مایید؟

    • تهرانی

      بعد از حداقل سه نسل که در تهران و ساکن شمیران بودم ،بدلیل هجوم هموطنان جویای کار از تهران فراری شدم،حالا هم با اینکه کل خانواده ام ساکن تهران هستند به این چند میلیون فراری از شهرهای دور و نزدیک میگویم جانتان دراید و همچنان در تهران باشید انتخاب خودتان است ،من در شمال کشور از هوایی پاک استنشاق میکنم

      پاسخ ها

      • نگار

        شمایی که مهاجرت کردین به شمال فکر نمیکنید شمالیا هم دقیقا همین حس مزاحم بودنو نسبت به شما دارن؟

      • تهرانی

        نخیر سرکار نگار خانم بنده به عشق کار و زرق و برق به شمال نیامدم ،درامدم نیز کمتر شده علاوه بر این که نه جای کسی را تنگ کردم نه بر آلودگی های زیستی شمالیها تاثیر داشتم از نظر اقتصادی هم در شمال کار آفرین هستم،آیا باز هم باید شمالیها من را با مهاجران بی رویه به تهران مقایسه کنند

      • نگار

        شما وقتی به مهاجرینی که به تهران اومدن اشاره میکنید؛کل رو در نظر میگیرید و با خشم حرف میزنید اما درباره خودتون فقط خودتون بعنوان یک فرد رو در نظر میگیرید؟مگه فقط شما یک نفر به شمال مهاجرت کردین که احساس میکنید مزاحم نیستید؟سیر مهاجرت چندین سالِ معکوس شده و خیلی از تهرانیها به شهرهای شمالی رفتن به نظر شما باعث شلوغی و آلودگی محیطی نمیشن؟

      • تهرانی

        سرکار خانم من اگر با خشم حرف زدم حق دارم چون مهاجرین باعث فرار من از شهر آبا و اجدادیم شدند و اگر جمعیت تهران جمعیت چهل سال پیش بود من و امثال من مجبور به مهاجرت نبودیم و جالب اینجاست عده کثیری از حضرات اموراتشان را از جستجوی در سطلهای زباله میگذرانند.آیا بهتر نبود در روستایشان میماندند و اقلا شرافتمندانه زندگی میکردند و هم خود را به کشتن نمیدادند و هم بلای جان تهرانیها نمیشدند

      • نگار

        من خودم بچه تهران هستم تمام اقوامم که نه تمام امواتمم هستن حتی یک فامیل هم شهرهای دیگه نداریم اصالتا اهل شمیرانات و رودبار قصران هستیم دوست ندارم فخرفروشی کنم اما ازونجا که شما دائم تاکید به تهرانی بودن دارید گفتم. شما حساب کنید اون موقع که این بندگان خدا به امید کار اومدن تهران شاید همین شغلهای کاذب هم نبوده که مجبور شدن بیان.بهرحال ایراد اصلی از نبودِ اشتغاله وگرنه که این مرزبندیها و جداسازی فرهنگها و اقوام هیچ سودی برای ما نداره فقط برای اونهایی که با تفرقه انداختن بخوان حکومت کنن سودمنده..شما هم اگر اصالتا تهرانی هستید احتمال خیلی زیاد باید ویلا ییلاق و باغهایی در مناطق اطراف تهران داشته باشید که دسترسی بهشون راحت تر از شماله مثل لواسان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج