۶۷۴۳۳۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

رونق بازار دلالان در هوای غبارآلود بورس تهران

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: وضعیت بازار بورس به‌گونه است که مانند هوای تهران و کلانشهرها غبارآلود بوده و با ابهام مواجه شده است، باید بدانیم که نرخ ارز و وضعیت افزایشی آن یکی از مهم‌ترین عامل‌های رشد شاخص بورس و ادامه این روند در بازار سرمایه شده است زیرا ۷۰درصد شرکت‌های بورسی مصرف‌کننده ارز بوده یا ارزآور هستند که می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی و خودروسازی‌ها اشاره کرد.

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: وضعیت بازار بورس به‌گونه است که مانند هوای تهران و کلانشهرها غبارآلود بوده و با ابهام مواجه شده است، باید بدانیم که نرخ ارز و وضعیت افزایشی آن یکی از مهم‌ترین عامل‌های رشد شاخص بورس و ادامه این روند در بازار سرمایه شده است زیرا ۷۰درصد شرکت‌های بورسی مصرف‌کننده ارز بوده یا ارزآور هستند که می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی و خودروسازی‌ها اشاره کرد.
وضعیت نرخ ارز و بازار آن نیز در کشور روشن و شفاف نیست زیرا از سویی رییس‌جمهور می‌گوید که نرخ ارز بیشتر از این نمی‌شود و با کاهش قیمت در آینده نزدیک مواجه خواهیم شد اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. یکی از دلایل آن این است که هم‌اکنون مسئله مهمی به نام برجام آینده روشن و شفافی ندارد، کسی نمی‌داند که سرنوشت مهم‌ترین پرونده سیاسی ایران و جهان در عرصه بین‌المللی چه خواهد شد و اساسا در ماه‌های آینده خبری از برجام و توافقات بین‌المللی ایران با کشورهای ۱+۵ خواهد بود؟! چنین مسائلی سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران نتوانند برنامه‌ریزی و افق بلند مدتی برای بورس در نظر بگیرند. ازسوی‌دیگر، سیاست‌های اشتباهی در مدیریت بورس به مرحله اجرا گذاشته می‌شود که فضا را برای سرمایه‌گذاران و فعالان واقعی بورس تنگ‌تر کرده و کار برای دلالان، نوسان‌گیران و سودجویان فراهم شده است. به عنوان مثال، پس از آن که برخی از متقاضیان خرید ۱۷ درصد از سهام ایران خودرو ردصلاحیت شدند،
طی روزهای گذشته، در شبکه‌های مجازی اطلاعیه جدیدی تحت عنوان فراخوان دوباره برای خرید سهام ایران خودرو منتشر و عنوان شد که این خرید صورت گرفته و خریداران نیز تایید شده‌اند. با وجود اینکه پس از چند ساعت این خبر تکذیب شد اما به‌صورت ناگهانی سهم ایران خودرو حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرد و پس از این اتفاق که صف خرید بالایی برای خرید سهام این شرکت ایجاد شد و نماد آن بسته و تعلیق شد. چنین وضعیتی کار را برای دلالان و نوسان‌گیران راحت‌تر می‌کند حال آنکه فلسفه وجودی بورس این است که یک بنگاه اقتصادی به‌گونه‌ای بتواند در این فضا فعالیت سالم و شفاف انجام دهد که اگر به‌عنوان مثال ایران‌خودرو برای خرید پلت فرم پژو ۲۰۰۸ نیاز به سرمایه‌گذاری و جذب منابع اعتباری دارد، بتواند سهام خود را بفروشد و با روند روبه‌رشد خود به این هدف دست پیدا کند.
اما شرایط کنونی تنها باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود که البته بخشی از آن ناشی از چشم‌انداز برجام است و بخش دیگر به همین سیاست افشای اطلاعات برمی‌گردد که مشکلاتی را از قبیل موارد مذکور مانند بستن، تعلیق کردن و لغو کردن نماد یک شرکت به‌وجود می‌آورد. این دستورالعمل سبب شده تا نه‌تنها پیش‌بینی سود سهام شرکت‌های بورسی حذف شود بلکه هر شرکتی که رشد کند نمادش بسته می‌شود و اطلاعیه‌های نامشخصی مانند درحال تعلیق، در شرف تعلیق، تعلیق شده و لغو شده روی تابلوی بورس نمایش داده می‌شود.
چنین رفتار‌هایی باعث می‌شود تا فعالان بورسی واقعی بی‌اعتماد و بی‌انگیزه شوند که در نهایت در شرایط کنونی، بازار نقدینگی شناور کشور به سمت بازارهای دیگر از جمله ارز، سکه و مسکن می‌رود و از‌سوی‌دیگر، همه شرکت‌ها و فعالان بورسی بخشی از پرتفوی خود را به سمت این بازارها سوق می‌دهند. این درحالی است که در شرایط کنونی، که بورس چندان جذابیتی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری ندارد، باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم که نقدینگی بیشتری به سمت بازار سرمایه حرکت کند. به عبارت دیگر با ادامه وضعیت کنونی حاکم بر بازار سرمایه هیچ شانسی برای نقدینگی جذب منابع و نقدینگی بیشتر در بورس وجود نخواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج