جاباما
۶۷۵۲۲۰
۱ نظر
۵۰۲۳
۱ نظر
۵۰۲۳
پ

چگونه یک لوگوی خوب شرکتی طراحی کنیم؟

چه چیزی در لوگو وجود دارد؟ آیا تصویر لوگو به قدری روی برند تأثیرگذار است که می تواند روی درآمد نیز تأثیر بگذارد؟ اخیراً در مطالعه ای، شرکت C+R Research برخی از برندهای بزرگ را بررسی کرد که لوگوی آن ها در طول زمان چگونه در ارتباط با درآمدشان تغییر پیدا کرد.

برترین ها - ترجمه از حمید پاشایی: چه چیزی در لوگو وجود دارد؟ آیا تصویر لوگو به قدری روی برند تأثیرگذار است که می تواند روی درآمد نیز تأثیر بگذارد؟ اخیراً در مطالعه ای، شرکت C+R Research برخی از برندهای بزرگ را بررسی کرد که لوگوی آن ها در طول زمان چگونه در ارتباط با درآمدشان تغییر پیدا کرد. نتایج این تحقیق داده های ارزشمندی را در مورد طراحی لوگوی شرکتی فراهم کرد و اینکه برندینگ مجدد چه منفعت ها و ریسک هایی را برای کسب و کارها به دنبال دارد.
این مطالعه شامل برخی از معروف ترین اسامی در جهان از جمله استارباکس، اپل، آمازون و لیوایز است. بعضی از این شرکت ها لوگوی خود را بارها تغییر داده اند، و برخی به ندرت دست به تغییر زده اند. بعضی از آن ها طراحی های مجدد کاملاً متفاوتی انجام دادند، و بعضی دیگر تنها تغییراتی جزئی در لوگوی خود دادند.
چگونه یک لوگوی خوب شرکتی طراحی کنیم؟

استارباکس (Starbucks)

فروشگاه معروف و همه جا حاضر قهوه استارباکس در سال 1971 با نسخه ای کلاسیک و قهوه ای از لوگوی دایره ای حالا شناخته شده آن تأسیس شد. این شرکت طرح سبز و سفید را ابتدا در سال 1987 اضافه کرد، و بعداً آن را با سبکی شیک تر در سال 1992 به روز کرد.

در سال ۲۰۱۱، استارباکس متن Starbucks Coffee را به طور کامل از لوگوی خود حذف کرد و تنها تصویر مرکزی باقی ماند. هر ریبرندینگ، تکراری جدید از همان لوگو با تغییراتی کوچک بود که اغلب منجر به سبک شیک تر و مینیمالیست تری شد.

اپل (Apple)

اپل در سال ۱۹۷۶ با لوگویی کاملاً متفاوت از لوگوی معروف اپل که امروزه می شناسیم، تأسیس شد. یک سال بعد، طراحی مجدد بزرگی رخ داد که اولین لوگوی سیب را با طرح رنگین کمانی معرفی کرد. در سال ۱۹۹۸، اپل دو لوگوی جدید را بر اساس عکسی یکسان ارائه داد: یکی به رنگ مشکی و دیگری به رنگ آبی روشن. در سال ۲۰۰۱، لوگوی نقره ای اپل معرفی شد. بعد از آن فروش این کمپانی شروع به افزایش پیدا کرد، و در سال ۲۰۰۷ لوگوی نقره ای رنگ دیگری را معرفی کرد. در نهایت، این شرکت تکرار تازه ای از لوگوی سیب ساده مشکی ارائه داد که هنوز هم استفاده می شود.

ریدیزاین های لوگوی اپل تقریباً همیشه به سمت حسی «آینده نگر» و «پیشرفته» حرکت کرده است. چنین تلاش هایی به ویژه برای برند یک شرکت تکنولوژی بزرگ بسیار مفید هستند.

آمازون (Amazon)

بعد از تأسیس در سال 1994، آمازون در سال 1997 با دو لوگوی جدید ریبرندینگ انجام داد که یکی از آن دو اساس تصویرپردازی مدرن Amazon.com را شکل می دهد. یک سال بعد، این شرکت دو لوگوی دیگر را توسعه داد. در سال 2000، آمازون باز هم ریبرندینگ کرد و این بار برای مدت زمان طولانی لوگوی خود را حفظ کرده است.

آمازون بعد از تکرار شش طراحی مختلف لوگو در شش سال اول تأسیس خود، از یک تصویر استفاده کرده است. این نکته را باید در نظر گرفت که آمازون به عنوان کتابفروشی کار خود را آغاز کرد، بعداً به فروشگاه «کتاب، فیلم و غیره» گسترش پیدا کرد و حالا تقریباً در همه چیز فعالیت دارد. خیلی عادی است که وقتی مدل کسب و کار شرکتی تغییر می کند یا گسترش پیدا می کند، بخواهد ریبرندینگ کند.

لیوایز (Levi's)

لیوایز به خاطر یک محصول اصلی شناخته می شود: شلوار جین. این شرکت معروف پارچه های دنیم در سال ۱۸۵۳ تأسیس شد و تنها یک بار در سال ۱۹۳۶ لوگوی خود را به تصویر قرمز و سفیدی تغییر داد که امروزه می شناسیم. از آن زمان، این برند همواره از همان لوگو استفاده کرده است.

با داشتن چنین نام نمادینی (لیوای استراوس) که به محصولی به آسانی قابل شناسایی چسبیده باشد، لازم است بپرسیم که آیا اصلاً لیوایز فراتر از لوگوی ساده و قابل تشخیصی که در دهه 1930 طراحی شد، نیاز به طراحی مجدد لوگو داشته است؟
چگونه یک لوگوی خوب شرکتی طراحی کنیم؟

این برندها چه درسی به ما می دهند؟

این مطالعه نشان می دهد که با این که درآمد هر شرکت در زمان تغییر لوگو بعضی وقت ها گاهی دچار نوسان می شد، ولی هیچ ارتباط ثابتی وجود ندارد: مت زایکوفسکی مدیر توسعه شرکت Digital Third Coast معتقد است که شرایط پیرامون ریدیزاین و محصول یا خدمت واقعی احتمالاً اهمیت بیشتری دارد. او می گوید:

«یک چیزی که این تحلیل به اثبات می رساند این است که بسیاری از بازاریاب هایی که نگران ارتباط بین زیبایی برند و درآمد هستند بهتر است که ابتدا توجه خود را معطوف موضوعات دیگری کنند. هیچ ارتباط ثابت و قابل توجهی وجود نداشته که نشان دهد لوگوهای متفاوت منجر به فروش بیشتر یا کمتر می شوند.

مهم ترین الگویی که ما متوجه شدیم این است که بسیاری از برندهای بزرگ به خصوص برندهای تکنولوژی، در سال های اول حساسیت بسیاری روی لوگوی خود نشان می دهند، ولی به محض اینکه به موفقیت می رسند و رشد شگرفی را تجربه می کنند، دست از تغییر لوگو بر می دارند و آن را به حال خود رها می کنند. آمازون، مایکروسافت و توییتر نمونه هایی عالی از این نوع رفتار هستند.»

با این حال، مؤسسه C+R چندین نتیجه گیری از مزایا، موانع و مشکلات پیرامون ریدیزاین لوگو مطرح کرده است.

چه زمانی باید لوگوی خود را تغییر دهید؟

• وقتی که لوگوی شما منسوخ و قدیمی است

• وقتی که شرکت شما خط محصول خود را گسترش می دهد

• زمانی که شرکت ها با هم ترکیب می شوند

• زمانی که نیاز به کاهش تصورات منفی مرتبط با برند است

• زمانی که برند جهانی شده و زبان در آن اهمیت کمتری پیدا کرده است

ریدیزاین لوگو چه ریسک هایی در بر دارد؟

• اگر مصرف کنندگان به لوگوی کنونی وابستگی داشته باشند، ریدیزاین می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و به فروش لطمه بزند.

• گرفتن فیدبک پیش از انتشار لوگو، می تواند ضعف های موجود در ریدیزاین را آشکار کند.

• تغییر همیشه به معنای پیشرفت نیست.

مردم به چه چیزهایی در لوگو واکنش نشان می دهند؟

بر اساس C+R، اثربخش ترین لوگوها بدون کلمه و مینیمالیست هستند. دن فرگوسن کارشناس بازاریابی با این موضوع هم عقیده است و به کسب و کارها توصیه می کند که لوگوها را یکپارچه، ساده و به یاد ماندنی نگه دارند. او می گوید:

«چه شما از صفر شروع می کنید یا اینکه می خواهید ظاهر لوگوی خود را تغییر دهید، به دقت در مورد رنگ ها، شکل ها، الگوها و فونت هایی که استفاده می کنید و عواطفی که در مورد برند شما ایجاد می کنند، فکر کنید. اگر نوعی ناهمگونی بین هویت، ارزش ها و لوگوی شما به وجود بیاید، ممکن است شما را وارد مسیر دشوار بازاریابی برای برندی نا امید کننده یا گیج کننده کند.

فرگوسن در مورد عناصر مختلف در لوگو و اینکه هر یک چه پیامی را به مصرف کننده انتقال می دهد، توصیه های زیر را ارائه می دهد:

رنگ

روانشانسی رنگ نقشی مهم در پیام هایی که لوگوی شما ارسال می کند و چگونگی تفسیر آن پیام ها ایفا می کند. رنگ های لوگوی شما در مورد برند شما چه می گوید؟ رنگ های شما چه احساساتی را برانگیخته می کند؟ تحقیقات نشان می دهد که مصرف کنندگان رنگ های گرم مثل قرمز و نارنجی را با اشتیاق، قدرت و انرژی در ارتباط می دانند، در حالی که رنگ های خنک مثل آبی و سبز با آرامش، طراوت و طبیعت در ارتباط هستند.

شکل ها و خط ها

شکل های لوگو بیش از آن چیزی که فکر می کنید اهمیت دارند. آن ها برای تقویت معنای کلی برند شما استفاده می شوند، و بینش بیشتری در مورد هویت و پیام های عاطفی شما فراهم می کنند.

• طراحی های دایره ای می توانند ایده های مثبت اندیشی، پایداری، اجتماع و حتی زنانگی را القا کنند. (مثل برندهای World Wildlife Fund و Chanel)

• طراحی های چهارگوش یا طراحی هایی که دارای لبه های سخت و تیز هستند دلالت بر پیام های تعادل، تقارن، قدرت، حرفه ای گری و اثربخشی دارند. (مثل برندهای Adobe و National Geographic)

• مثلث ها پیام هایی را انتقال می دهند که قرار است مردانه، قدرتمند، علمی، حقوقی یا حتی مذهبی باشند. (مثل برندهای Adidas و Google Play)

• خط های افقی عواطف مرتبط با آرامش و کامیونیتی را انتقال می دهند.

• خط های عمودی بیشتر در ارتباط با قدرت، تهاجم و مردانگی هستند.

فونت

درست مثل رنگ ها، فونت ها نیز شناسه هایی برای برند شما شده اند و مشابه شکل ها عمل می کنند. فونت های شما چه پیام هایی را در مورد برند شما آشکار می کند؟

• فونت های زاویه دار می توانند هویت برند شما را به عنوان پویا و قابل اعتماد مشخص کنند، در حالی که فونت های گردتر جوانانه تر و ملایم تر هستند.

• فونت های پر رنگ نیز مردانه تر هستند، در حالی که فونت های شکسته زنانه تر هستند.

یک فونت در لوگو ایده آل هست، ولی هیچ وقت بیشتر از دو فونت را با هم ترکیب نکنید. هر چیزی که انتخاب می کنید باید مشخص و به آسانی قابل خواندن باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد عینی زاده

      عالی بود منم یک لوگو دارم ولی صنعتی نیست سایت معتبر ثبت لوگو هم بزارید لطفاً

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج