۶۷۶۷۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

شخصیت هایی که دوباره زنده شدند!

شنیدیم که نویسنده ای به نام سوفی هاتا به خودش جرأت داده و می خواهد ادامه داستان های «هرکول پوآرو» را بنویسد. سوفی هاتا باعث شد که برگشتی در دنیای ادبیات داشته باشیم و چند نفر از نویسندگانی را که قبلا هم از این کارها کرده اند، مرور کنیم.

شخصیت هایی که دوباره زنده شدند!

مجله چلچراغ: شنیدیم که نویسنده ای به نام سوفی هاتا به خودش جرأت داده و می خواهد ادامه داستان های «هرکول پوآرو» را بنویسد. البته او اولین نویسنده ای نیست که می خواهد از این کارها بکند و شاید آخرین هم نباشد اما امیدواریم که مثل اغلب موارد گند نزند و کارش خواندنی باشد. امیدواریم بتواند از کلیشه ها فرار کندو چیزی تازه و خواندنی بنویسد. کار شجاعانه (یا شاید هم احمقانه؟) سوفی هاتا باعث شد که برگشتی در دنیای ادبیات داشته باشیم و چند نفر از نویسندگانی را که قبلا هم از این کارها کرده اند، مرور کنیم. البته در این پرونده جمع و جور، یک استثنا داریم که به طور قطع آنقدر مهم بود که نمی شد بی خیالش شد.

البته ادامه هم بر داستان «ریکا» نوشته شده که اصلا موفق نبودو ما هم فرصت پرداختن به آن را نداشتیم.

بر باد رفته ای که بر باد رفت

چند سال پیش روزنامه ها خبر دادند که یک نویسنده به نام دونالد مک کیج کتابی نوشته به اسم «نزدیکان رت باتلر» یعنی خواسته ادامه «بر باد رفته» را بنویسد.البته او در این کتاب بیشتر از این که درباره اسکارلت بنویسد، درباره جنگ داخلی آمریکا نوشته است. این نویسنده کم توان هوشی، در جواب خبرنگاران گفته: «اگر جنگ های داخلی را از این رمان حذف کنم، داستان به افسانه ای عاشقانه و آبکی بدل خواهد شد، چیزی در مایه های؛ اوه عزیزم.» یعنی بیشتر از اینکه درباره اسکارلت بنویسد، درباره شوهرش و البته جنگ داخلی آمریکا نوشته.

شخصیت هایی که دوباره زنده شدند!

حالا شنیدن و دانستن این نکته هم جالب است که رمان «نزدیکان رت باتلر» در ابتدا هزار صفحه بود که با تاکید ناشر به ۴۰۰ صفحه کاهش یافت و مک کیج ۶۷ ساله برای نوشتن آن شش سال زمان صرف کرده است. این رمان نیز همچون رمان مارگریت میچل با جمله فردا هم روز دیگری است» به پایان می رسد.

البته جناب مک کیج (که باید اسمش را گذاشت مک جیح)، اولین نفری نبود که از این کارها انجام داد. تلاش برای روایت ادامه رمان «بر باد رفته» کمی بعد از مرگ مارگریت میچل آغاز شد اما در سال ۱۹۹۱ نتیجه داد. در این سال، «اسکارلیت» نوشته الکساندر رایپلی، ادامه «بر باد رفته» توانست در مدت کمی شش میلیون نسخن در دنیا بفروشد و همین نکته سبب شد بسیاری جذب این رمان شوند. در سال ۱۹۹۶ رمان «باد فروکش کرده است» که ادامه «اسکارلت» محسوب می شد منتشر شد که با شکست تجاری همراه بود.


غرور و تعصب گاهی جواب می دهد

یکی از کسان دیگری که ادامه «برباد رفته» را نوشت و البته موفق نبود اما تنت نام داشت. البته او قبل از اینکه این کتاب را بنویسد، ادامه رمان «غرور و تعصب» را نوشته بود و اتفاقا توانسته بود به عنوان یک ادامه نویس، موفق باشد. تنت توانست شخصیت رمان «غرور و تعصب» را بازسازی کند و علاقمندان به اثر جین استین هم از این کار راضی بودند.

واضح و مبرهن است که کتاب اما تنت، خیلی زود به فارسی ترجمه شدو البته تا حالا که خدمتتان هستیم، هیچکدام از طرفداران جین آستین، کاغذ شکایتی برای ما ننوشته اند.

شخصیت هایی که دوباره زنده شدند!


شرلوک انگلیسی هنوز هم باهوش است

آنتونی هوروویتز توانست ادامه خوبی بر رمان شرلوک هولمز بنویسد. کار هوشمندانه او این بود که زور نزد تا شخصیت شرلوک را از دل تاریخ بکشد بیرون و بر اساس یک شخصیت تاریخی چیز تازه ای بنویسد. نکته در اینجا بود که شخصیت شرلوک رمان هوروویتز، مربوط به دوره ماست. اصلا دغدغه ها و نوع زندگی اش بر اساس زندگی امروزه ما شکل گرفته. به این ترتیب آنتونی هوروویتز، فیلمنامه نویس و نویسنده اثر بسیار مردم پسندانه مجموعه نوجوانان «الکس رایدر» رمانی جدید برای بزرگسالان نوشته که همچنان در خیابان بکر 221 می گذرد اما قدیمی نیست. حتما می دانید که بر اساس این رمان جدید هم مجموعه ای ساخته شده و قبلا درباره اش نوشته ایم.

شخصیت هایی که دوباره زنده شدند!


تن تن استثنایی

استثنای ما در این پرونده کسی نیست جز موسیو تن تن، هرژه حدس می زد که کسی بخواهد ادامه داستان های تن تن را بنویسد، در نتیجه وصیت کرد که کسی حق انجام این کار را ندارد. در نتیجه روی کار انجام نشده ای که اجازه انجام هم ندارد، نمی شود قضاوت کرد.
فقط اینکه از روی تن تن چندین فیلم کارتونی و واقعی ساخته شده که هیچ کدامشان موفق نبوده اند. البته ساخته استیون اسپیلبرگ یک استثناست. او توانسته تن تن را در یک دنیای سه بعدی قرار دهد. یعنی اسپیلبرگ هم خودش و هرژه را تکرار نکرده و تن تن خاص خودش را خلق کرده است.

شخصیت هایی که دوباره زنده شدند!


بازگشت شازده کوچولو

خیلی دل و جگر می خواهد کسی بخواهد ادامه شازده کوچولو را بنویسد اما یک فرانسوی این کار را انجام داد و اتفاقا نتیجه کارش هم آنقدرها بد نبود. ژان پیر داوید تلاش می کند تا در کتاب «بازگشت شازده کوچولو» از محبوبیت این شخصیت داستانی استفاده کند. او البته برای این کارش توجیه داستانی هم دارد: «جناب آقای سنت اگزوپری عزیز، اگر امروز قلم به دست گرفته ام و برای شما می نویسم، به خاطر این است که اتافاق عجیبی برایم رخ داده ... امروز در یک جزیره به کوچکی یک میز، شازده کوچولو را دیدم که برای شکار ببر آمده بود. من هم او را شکار کردم و آوردمش به داستانم.»

شخصیت هایی که دوباره زنده شدند!

اما نویسندگان ایرانی هم بی کار ننشسته اند. در کتاب «بازگشت شازده کوچولو» نوشته علی فیاض، شازده کوچولو به جستجوی آنتوان و روباهش آمده است. این بار علی فیاض است که با شازده کوچولو ملاقات می کند. یا مهدی سیگاریان وفا، نویسنده دیگری است که با همین نام «بازگشت شازده کوچولو» ادامه دیگری برای اگزوپری نوشته است. در این کتاب شازده کوچولو نمی تواند به وسیله نیش مار به سیاره اش بازگردد و زمینی می شود.

در این میان نوجوانان هم بی نصیب نمانده اند و محمد حسن حسینی برای مخاطب نوجوان ادامه دیگری بر شازده کوچولو نوشته است. «گم شده شازده کوچولو» عنوان این کتاب است که در آن، شازده کوچولو سفر را از سر می گیرد و دوباره برای شناخت دنیا دست به کشف می زند. می بینیم که دوستان حتی در انتخاب اسم هم خلاقیت به خرج نداده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج