۶۷۶۷۷۶
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

میزان تسهیلات دهی دولت به بنگاه‌های کوچک

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در راستای اجرای دستورالعمل تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط اعطا کرده است.

خبرگزاری ایرنا: بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در راستای اجرای دستورالعمل تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط اعطا کرده است.

بانک مرکزی به منظور تامین مالی نظام اقتصادی کشور و با هدف استمرار رونق تولید، حفظ و ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور، دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال 1396، به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

امسال حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به این طرح تخصیص داده شد، که ٢٠٠ هزار میلیارد ریال برای سرمایه در گردش و تامین مالی طرح های نیمه تمام و ١٠٠ هزار میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی واحدهای اقتصادی که از توجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم برخوردار هستند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه هماهنگ وزارت صنعت، معدن و تجارت تا تاریخ 30 دی امسال در حدود 110هزار میلیارد ریال تسهیلات به 15 هزار و 85 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط اعطاء شده است که از این میزان بالغ بر 6 هزار و 901 فقره به مبلغ 55.7 هزار میلیارد ریال ( 55 هزار و 700 میلیارد ریال ) تسهیلات به بنگاه‌های معرفی شده از سوی کارگروه‌های ستاد تسهیل استانی و مابقی تعداد هشت هزار و 184 فقره به میزان 54 هزار میلیارد ریال به طور مستقیم توسط بانک ها به بنگاه‌های کوچک و متوسط اعطا شد.

به گزارش بانک مرکزی، کل تسهیلات پرداختی طی ۹ماه امسال به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۴۰۳۴.۶ هزار میلیارد ریال(چهار میلیون و ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال) است.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن طی 9ماه امسال مبلغ 1.180.3 هزار میلیارد ریال( یک میلیون و 180 هزار و 300 میلیارد ریال) معادل 29.3 درصد بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل مبلغ 72.7 هزار میلیارد ریال( 72 هزار و 700میلیارد ریال) معادل 6.6 درصد افزایش داشته است.

بخش کشاورزی با ۴۰.۴ هزار میلیارد ریال ( ۴۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال) افزایش معادل ۲۳.۸ درصد رشد، را نشان می‌دهد.

گفتنی است، از 1180.3 هزار میلیارد ریال( یک میلیون و 180 هزار و 300 میلیارد ریال) تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 84.9 درصد آن (مبلغ 1002.2 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت ‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

**انتشار انواع اوراق بهادار اسلامی

به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، از ابتدای امسال تاکنون به میزان۲۷۶.۵۰۰ میلیارد ریال ( ۲۷۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال)اوراق گواهی سپرده مدت‌ دار ویژه سرمایه‌گذاری(عام) برای تجهیز منابع شبکه‌ بانکی کشور با مجوز این بانک انتشار یافته که ۲۶۴.۲۴۴ میلیارد ریال( ۲۶۴ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال) از آن به فروش رسیده است.

با توجه به مصوبات کمیته بند «ل» تبصره 5 قانون بودجه سال 1396 کل کشور، موافقت ‌نامه انتشار 12 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در بازار سرمایه توسط دولت از محل بند 'ب' قانون بودجه سال 1396 صادر شد. (10 هزار میلیارد ریال )برای تامین مالی طرح برقی کردن قطار تهران- مشهد و( 2 هزار میلیارد ریال) برای احداث قطار تهران- قم- اصفهان.

'ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی مسکن توسط موسسات اعتباری در بازار سرمایه' برای تسهیل استفاده از این ابزار در شبکه بانکی کشور تدوین و در کمیسیون فرعی شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است. ضمنا این ضوابط پس از طرح و تصویب در شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی کشور ابلاغ می شود.

نظر به محدودیت‌های قانونی فعلی برای تاسیس نهاد واسط و انتشار صکوک در بازار پول و با مجوز بانک مرکزی، براساس تصمیمات اتخاذ شده در این بانک مقرر شد، کارگروهی تخصصی در بانک مرکزی نسبت به تدوین ضوابط ناظر بر انتشار انواع صکوک برای شبکه بانکی کشور در بازار سرمایه اقدام کند تا پس از تصویب در این بانک و ابلاغ به شبکه بانکی کشور، امکان استفاده از این ابزار مهم تامین مالی برای بانک‌های کشور در بازار سرمایه فراهم شود. در حال حاضر کارگروه یاد شده در حال بررسی موضوع و تدوین ضوابط مورد نیاز است.

** آغاز اجرای اعطای تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی

بانک مرکزی در ادامه این گزارش آورده است: «شیوه نامه اعطای تسهیلات اشتغال ‌زا به طرح‌ ها با رسته‌های شغلی منتخب در قالب برنامه اشتغال فراگیر از محل 200هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی» و «شیوه نامه نحوه تعیین، تشخیص و پرداخت یارانه تسهیلات به طرح های مشمول برنامه اشتغال فراگیر» 1396 برای اجرا به استانداران سراسر کشور و بانک‌های عامل ابلاغ شده‌است.

گفتنی است ایجاد سامانه مندرج در آیین ‌نامه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراحل پایانی است و به زودی راه‌اندازی می‌شود. براین اساس تمام اطلاعات مربوط به مراحل پذیرش، بررسی و پرداخت تسهیلات به طرح ‌های موضوع شیوه‌ نامه مذکور در سامانه موصوف ثبت می‌شود. بنابراین ارائه عملکرد از سوی شبکه بانکی پس از اتصال به سامانه یاد شده و امکان دسترسی برای ثبت اطلاعات طرح، یارانه و گزارش‌دهی، مقدور خواهد شد.
در این طرح به منظور حمایت از ایجاد اشتغال و تامین مالی طرح‌های اشتغال ‌زا- طرح‌ های اشتغال‌ زا پس از تصویب در کارگروه های استانی از طریق سامانه برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می شوند.

** اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

براساس گزارش بانک مرکزی از پارسال در مجموع ۳۱ بانک و موسسه اعتباری تاکنون به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج متصل شده اند و از ابتدای امسال ضمن اجرای بند (ج) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ تا تاریخ ۳۰‏ دی ماه امسال یک میلیون و ۶۲ هزار و ۵۴۶ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۱۱۰ هزار و ۸۱۱ میلیارد ریال پرداخت شده است. ( طی مرداد الی ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۶ با توجه به طرح ضربتی اعطای وام ازدواج بالغ بر ۵۲۰ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۵۴ هزار میلیارد ریال پرداخت شد.)

علاوه بر این حسب ماده 50 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، سقف فردی تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران از تیر ماه سال 1394 به میزان 2 برابر تسهیلات افراد عادی افزایش یافت. بدین ترتیب از ابتدای امسال تا 30 دی ماه 1396 تعداد 46 هزار و 401 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 9 هزار و 820 میلیارد ریال به ایثارگران پرداخت شد.
در ادامه گزارش بانک مرکزی آمده است: از یک میلیون و ۶۲ هزار و ۵۴۶ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، ۱۱۰ هزار و ۸۱۱ میلیارد ریال که طی سال ۱۳۹۶ پرداخت شده است، تعداد ۵۲۰ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۵۴ هزار میلیارد ریال تحت طرح ضربتی وام ازدواج در بازه زمانی مردادماه الی ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۶ پرداخت شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران دانا کشور اباد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج