۶۷۶۸۸۸
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

خطر افزایش آثار تقلبی میراثی برای موزه‌ها

در نخستین همایش «تعیین اصالت اشیای تاریخی، فرهنگی و هنری» با اشاره به نگرانی فزاینده درباره افزایش آثار تقلبی و جعلی در حوزه میراث فرهنگی و خطر اشیای جعلی برای موزه‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی اعلام شد: موجی از حساسیت‌های عمومی نسبت به هویت‌خواهی و اصالت‌طلبی در آثار حوزه میراث فرهنگی شکل گرفته است .

خبرگزاری ایسنا: در نخستین همایش «تعیین اصالت اشیای تاریخی، فرهنگی و هنری» با اشاره به نگرانی فزاینده درباره افزایش آثار تقلبی و جعلی در حوزه میراث فرهنگی و خطر اشیای جعلی برای موزه‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی اعلام شد: موجی از حساسیت‌های عمومی نسبت به هویت‌خواهی و اصالت‌طلبی در آثار حوزه میراث فرهنگی شکل گرفته است .

حمید فدایی، دبیر علمی نخستین همایش «تعیین اصالت اشیای تاریخی، فرهنگی و هنری» گفت: استقبال از این همایش پیام و دغدغه‌ی نگران کننده‌ای دارد و آن افزایش آثار تقلبی وجعلی در حوزه میراث فرهنگی است، افزود: در سرزمین‌های مشرق و به خصوص ایران موضوع اصالت پدیده‌ای نوظهور نیست، این موضوع در مقدمه منشور ونیز نیز به نحوی تأثیرگذار دیده می‌شود آنجا که از انتقال یادمان‌های تاریخی گذشته به نسل‌های آینده و با حفظ تمامیت و غنای اصالت آنها سخن رانده می‌شود، به ویژه بعد از اصالت در عرصه سنجش، ارزش‌های منابع میراثی در دنیای چند فرهنگی امروز اهمیت فزاینده‌ای دارد.

فهرست میراث جهانی و آزمون اصالت

فدایی بیان کرد: بر همین اساس منابع تاریخی -فرهنگی فقط در صورتی در فهرست میراث جهانی گنجانده می‌شوند که از آزمون اصالت سر بلند بیرون آیند .

دبیر علمی همایش گفت: از سوی دیگر در برابر اصالت و همه مفاهیم برآمده از آن موضوع جعل و تزویر قرار می‌گیرد که خود به ویژه در دنیای امروز به شکل گسترده‌ای به موضوع میراث فرهنگی راه یافته است، دقیقا و به همین دلیل امروزه تبیین مولفه‌های اصالت و تعیین معیارهایی برای بازشناسی و ارزیابی آن در گستره زمان اهمیت ویژه‌ای یافته است و موضوع اصالت به عنوان چارچوبی مطمئن در فرآیند بازشناخت حفاظت از میراث فرهنگی تبدیل شده است .

او افزود: به موازات تولید و ورود پرشمار آثار جعلی به حوزه میراث فرهنگی که خود به نیات و اهداف مختلفی انجام می‌شود، موجی از حساسیت‌های عمومی نسبت به هویت‌خواهی و اصالت‌طلبی در آثار حوزه میراث فرهنگی نیز شکل گرفته است .

تکامل روش های آزمایشگاهی تحولی در بررسی های مرتبط با آثار تاریخی -هنری

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کامران احمدی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی -تاریخی نیز اظهار کرد: پیشرفت علوم و تکامل روش های آزمایشگاهی و دستگاهی تحولی در بررسی های مرتبط با آثار تاریخی -هنری ایجاد کرده است .

او با بیان این‌که استفاده از این امکانات کمک بزرگی در شناسایی سیر تحول هنری یک دوره و یا یک هنرمند بخصوص را امکان پذیر کرده است، افزود: بزرگانی مانند بهزاد یا سلطان محمد اغلب از سر افتادگی و یا نوعی عرفان امضای خود را روی آثار شان به یادگار نمی گذاشتند بلکه به کار گیری روش های علمی -آزمایشگاهی می تواند کمک به شناسایی آثار منسوب به ایشان گشته و سره را از ناسره جدا کند .

تفاوت میان تعیین اصالت اشیا باستانی و اشیا جدید

فرانک بحرالعلومی، عضو هیأت علمی همایش، نیز «تعیین اصالت اشیا تاریخی ، فرهنگی و هنری، فرایندی پیچیده و میان رشته‌ای» آغاز کرد و با بیان این پرسش‌های که چرا مطالعه درباره روش‌های آزمایشگاهی تعیین اصالت اشیا مهم است ؟و چرا جعل و ساخت اشیا تقلبی چنین رواج دارد سخنانش را ادامه داد .

او با اشاره به برخی از آثار جعلی به نمایش گذاشته شده در اروپا و غرب گفت: آثار جعلی در تمامی دنیا و در ایران نیز وجود دارند و حتی در برخی از نمایشگاه‌ها و حراجی‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند .

وی طمع و آز، نشان دادن مهارت، دلایل سیاسی، مذهبی، قومی، تمایلات (جاه طلبی ) سرکوب شده را از جمله دلایل ارائه آثار تقلبی دانست و افزود: تفاوت میان تعیین اصالت اشیای باستانی و اشیای جدید، سبک اشیا قدیم و مواد و مصالح و روش ساخت در اشیا جدید مواردی هستند که در این همایش مورد توجه قرار می‌گیرند .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دروروغه. ما تورکها تمدن قدیمی داشتیم و هرچه که الان میسازیم از قدیم بوده. ما قبل از ایرانیها بودیم و این را باید ثابت کنیم.

    • بهروز

      هیچ اثر تاریخی که متعلق به تاریخ ایران بود واز کشور خارج شد به کشور بر نگشت وان چه ما از اثار دیدیم که بصورت امانت در معرض دید قرار گرفت همه بدلی بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج