در بوستر پمپ از الکتروموتور به عنوان محرک استفاده میشود.
در بوستر پمپهای چند پمپه تعداد دو یا بیشتر الکتروپمپ به صورت موازی روی یک شاسی اصلی در کنار هم قرار میگیرند.
یکی دیگر از مسایلی هنگام انتخاب الکتروموتور بوسترپمپها که باید در نظر گرفته شود (IP میزان حفاظت دستگاه در مقابل اجسام خارجی مانند گرد و غبار و آب) میباشد.
۲. بخش مکش:
این بخش شامل یک کلکتور لولهای است که توسط اتصالات و شیرآلات زیر به مکش الکتروپمپ و خروجی مخزن ذخیره متصل میشود.
شیر قطع و وصل: در صورتی که نیاز به خارج کردن یکی از پمپها از مدار باشد، شیرهای فلکهای برای قطع جریان به کار میرود که معمولاً در بوستر پمپهای بزرگتر از شیرهای چدنی و در بوستر پمپهای کوچکتر از شیرهای برنجی استفاده میشود.
صافی: برای جلوگیری از ورود احتمالی ذرات و اجسام موجود در سیال به پمپ و صدمه به پروانه آن، از صافی استفاده میشود.
لرزه گیر: استفاده از لرزه گیر باعث میشود تا ارتعاشات پمپها به شبکه لوله کشی منتقل نگردد.
فلنج: به منظور اتصال قطعات مختلف بوستر پمپ و بنا بر نوع و حجم آن از فلنج نوع جوشی یا دندهای استفاده میشود.
۳. بخش دهش:
این بخش نیز همانند بخش مکش یک کلکتور لولهای است که توسط اتصالات و شیرآلات از خروجی الکتروپمپ به شبکه مصرف وصل خواهد شد.
شیر یکطرفه: برای اینکه از احتمال برگشت آب و متعاقباً صدمات ناشی از ضربه قوچ جلوگیری شود شیر یکطرفه به کار میرود.
فلنج و مهره ماسوره
مغزی و تبدیل
لرزه گیر
شیر قطع و وصل
۴. تابلوی برق و کنترل:
تابلوی برق وظیفه کنترل و هماهنگی اجزای مکانیکی و الکتریکی بوستر پمپ رابر عهده دارد و طراحی مناسب آن نقش به سزایی در کارکرد مطلوب سیستم ایفا میکند.
تابلو برق وکنترل باید از نظر ایمنی مورد تأیید باشند و الکتروموتورها و پمپها را در برابر مسائل مختلفی همچون نوسانات شدید برق، تغییر دور، نوبت عملکرد و خشک کار کردن پمپها محافظت نمایند.
کنترلر (PLC) نیز کنترل بوستر پمپ است به طوری که فشار و دبی مناسب به دست آمده و استهلاک به طور مساوی در پمپها تقسیم گردد.
جهت آگاهی از اطلاعات کامل این بوسترپمپ مقاله مدار فرمان بوستر پمپ آبرسانی و آتش نشانی موجود در بخش مقالات سایت دماتجهیز را مطالعه بفرمائید.
۵. مانومتر:
وظیفه اندازه گیری فشار ورودی و خروجی بوسترپمپ و نیز نمایش میزان فشار هر کدام از پمپها بر عهده مانومتر میباشد.
۶. پرشر سوئیچ:
کنترل حداقل و حداکثر فشار و تعیین محدوده فشار مجاز کاری در بوسترپمپها را پرشر سوئیچها انجام میدهند.
۷. پرشر ترانسمیتر:
این دستگاه در بوسترپمپهای دور متغیر و برای کنترل کاملاً ثابت فشار آب به کار میرود.
۸. کوپلینگ:
در صورتی که پمپ و الکتروموتور با سیستم کوپلینگ خارج از پمپ کوپله نشده باشند، برای اتصال پمپ به الکتروموتور به کوپلینگ نیاز است که اندازه کوپلینگ متناسب با قطر شافت الکتروموتور و پمپ میباشد.
۹. شاسی:
تمامی اجزای بوستر پمپ شامل پمپ و الکتروموتور، تابلوی کنترل، بخش مکش و دهش همگی بایستی بر روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا علاوه بر یکپارچه کردن سیستم، از ارتعاش آن نیز جلوگیری نماید.
۱۰. مخزن دیافراگمی:
با توجه به خاصیت عدم تراکم پذیری آب، همواره باید فشار آب در سیستم ثابت باشد و توسط پمپ فشار آب تأمین شده به گردش درآید. این وظیفه را میتوان به یک مخزن دیافراگمی سپرد تا آب را با فشار معینی ذخیره نماید.
از سوی دیگر این مخازن میتوانند از روشن و خاموش شدن بیش از حد پمپها و همین طور تنش هایی که در اثر ضربه قوچ پیش میآیند، جلوگیری کنند.
اگرچه در بوستر پمپهای بدون سیستم اینورتر میتوان با قرار دادن جوکی پمپ در سیستم نیاز به مخزن دیافراگمی را برطرف نمود، اما با استفاده همزمان از جوکی پمپ به همراه مخزن دیافراگمی جلوی خاموش و روشن شدنهای مکرر پمپهای اصلی را میتوان گرفت.
برای آشنایی بیشتر با انواع بوستر پمپهای آبرسانی و آتش نشانی میتوانید به سایت مرجع و فروشگاهی دماتجهیز مراجعه نمایید.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر