۶۷۷۵۶۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

واریز سود سپرده‌های مجوزدار سه قوه به خزانه

بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ دیروز هم در دو نوبت صبح و عصر به‌صورت علنی در مجلس شورای اسلامی ادامه یافت. مجلسی‌ها در حال بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه ۹۷ هستند، دیروز در مصوبه‌ای مقرر کردند که سود سپرده‌های مجوزدار دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه به خزانه واریز شود.

روزنامه دنیای اقتصاد: بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ دیروز هم در دو نوبت صبح و عصر به‌صورت علنی در مجلس شورای اسلامی ادامه یافت. مجلسی‌ها در حال بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه ۹۷ هستند، دیروز در مصوبه‌ای مقرر کردند که سود سپرده‌های مجوزدار دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه به خزانه واریز شود.

واریز سود سپرده‌های مجوزدار سه قوه به خزانه

براساس بخش درآمدی جزء ۲ تبصره ۱۲ این لایحه، از ابتدای سال ۹۷، سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌های مشمول (سه قوه) به استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌ها به‌عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه، وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود. در جریان بررسی این ماده، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز این بند را مغایر اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانست و نمایندگان نیز با ۱۰۶ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر این اخطار را وارد دانستند. اگرچه رئیس مجلس گفت که این اخطار به بخش هزینه‌ای این تبصره مربوط است. علی لاریجانی رئیس مجلس اما در این باره، گفت: این دستگاه‌ها نمی‌توانند از حساب‌های جاری و عمرانی خود سود بگیرند. آنها ممکن است یک درآمد اختصاصی داشته باشند که آن هم باید مجوز داشته باشد و ما گفته‌ایم سودش را به خزانه واریز کنند که البته صددرصد آن به خود آنها تخصیص می‌یابد و این کار برای شفاف شدن درآمد آنها انجام می‌شود.نمایندگان مجلس همچنین این بند را با ۱۱۵ رای موافق، ۴۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر به تصویب رساندند.

درآمد هدفمندی یارانه‌ها

مجلسی‌ها دیروز در تصمیمی دیگر، با تصویب بخش درآمدی بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷، سقف درآمدهای دولت ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را ۹۸ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان تعیین و دولت را مکلف به واریز این مبلغ به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور کردند. تکلیف مصارف این بند از تبصره ۱۲ که یارانه نقدی خانوار یکی از آن مصارف است، در زمان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ مشخص می‌شود.

تامین اعتبار طرح‌های نیمه تمام

نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر هم مقرر کردند که اعتبار پیش‌بینی شده برای طرح‌های نیمه تمام یا جدید که انتفاعی بوده از محل بودجه عمومی پرداخت شود. براساس جزء ۱ تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۹۷، برای آن دسته از طرح‌های نیمه‌تمام یا جدید که انتفاعی بوده و دولت عدم تعیین قیمت اداری و غیراقتصادی برای آنها را تضمین می‌کند، اعتبار پیش‌بینی‌شده از محل بودجه عمومی به‌صورت وجوه اداره‌ شده یا یارانه سود تسهیلات در قالب قرارداد مشخص، به بانک‌های منتخب عامل تجاری یا توسعه‌ای پرداخت می‌شود.به موجب این مصوبه دستگاه اجرایی مبتنی‌بر ویژگی‌های هر طرح و شرایط رقابتی فراهم شده، نسبت به عقد قرارداد با بخش خصوصی و تعاونی اقدام می‌کند.

هزینه کرد درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر به دستگاه‌های اجرایی مجوز دادند که مازاد درآمدهای اختصاصی خود را هزینه کنند.

مالیات بر درآمد کارکنان تامین اجتماعی

از سوی دیگر مجلسی‌ها در مصوبه‌ای دیگر مقرر کردند مالیات بر درآمد کارکنان تامین‌اجتماعی همانند مستخدمین رسمی دولت به نرخ ۱۰ درصد محاسبه و دریافت شود.

افزایش مشروط بهای آب، برق و گاز

خبر دیگر از مصوبات لایحه بودجه آنکه نمایندگان مجلس با تصویب بند الحاقی ۶ از تبصره ۶ این لایحه، افزایش قیمت آب، برق و گاز را از اختیار شرکت‌های مذکور خارج و تصمیم‌گیری درباره آن را منوط به تصویب هیات‌وزیران کردند.براساس این بند الحاقی، در مواردی که براساس قوانین و مقررات اختیار افزایش بهای آب، برق و گاز مصرفی و حق‌انشعاب آنها به شرکت‌های ذی‌ربط داده شده است، اعمال افزایش در سال ۱۳۹۷ فقط با پیشنهاد وزارت مربوط و تصویب هیات‌وزیران امکان‌پذیر است.

شرط معافیت مدارس از پرداخت قبوض

مجلسی‌ها همچنین شرط معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز را مشخص کردند. براساس بند الحاقی ۳ به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۷، در سال ۱۳۹۷ کلیه مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش که سقف الگوی مصرف را رعایت کنند، از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز معاف هستند. سقف الگوی مصرف طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نیرو و نفت تدوین و اجرا می‌شود. چنانچه مصارف واحد آموزشی مشمول در یک دوره بیش از الگوی تعیین‌شده باشد، کل مصرف آن دوره کماکان مشمول پرداخت هزینه مصرفی خواهد شد.

زمین‌های واگذار شده دولتی

از سوی دیگر نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تصویب کردند زمین‌ها و اراضی دولتی واگذار شده به افراد که در راستای اهداف و کاربری تعیین‌شده مورد استفاده قرار نگرفته، باید مسترد شوند. همچنین اگر این اراضی دارای مستحدثات است و قلع و قمع آن ممکن نباشد باید قیمت آن به نرخ روز توسط کمیته‌ای متشکل از استاندار، مدیرکل دادگستری و مدیرکل وزارتخانه‌های راه و شهرسازی یا جهادکشاورزی تشکیل و اخذ شده و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.همچنین در مصوبه‌ای دیگر، نمایندگان مقرر کردند که مانده بدهی شرکت راه‌آهن و هما به حساب ذخیره ارزی به‌عنوان افرایش سرمایه در این شرکت منظور شود.
براساس بندالحاقی ۵ تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۷، مانده بدهی شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت هواپیمایی هما براساس آخرین صورت‌حساب پس از کسر صندوق توسعه ملی و سهم عاملیت بانک‌های ملی تا سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در شرکت مذکور منظور ‌شود.مجلسی‌ها همچنین در مصوبه‌ای مالیات نیم درصدی برای فروش کالاهایی که مصرف‌شان پسماند مخرب تولید می‌کند را به تصویب رساندند.

بنابر بخش درآمدی بند الحاقی ۱۰ تبصره ۶ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن، در راستای بهبود محیط‌زیست و کاهش اثرات مخرب مدیریت غیراصولی پسماندهای عادی، سازمان امور مالیاتی موظف است تا سقف نیم درصد از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماندهای مخرب محیط‌زیست می‌شود را دریافت و تا سقف هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کند.همچنین براساس بند الحاقی ۱۱ لایحه بودجه، وزارت نیرو موظف است به منظور تکمیل و توسعه طرح‌های جمع‌آوری، انتقال، تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب با مشارکت بخش خصوصی نسبت به عقد قرارداد فروش یا پیش‌فروش پساب خروجی تاسیسات موجود یا طرح‌های توسعه‌ای آتی اقدام کند.
نمایندگان مجلس همچنین دیروز در مصوبه‌ای نحوه واگذاری اراضی و مستحدثات سازمان امور عشایر را تعیین کردند.براساس بخش درآمدی بند الحاقی ۸ تبصره ۱۲ این لایحه، به سازمان امور عشایر ایران اجازه داده می‌شود با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، کلیه فروشگاه‌ها، جایگاه‌های سوخت (فسیلی)، انبارهای ذخیره علوفه و کالا، اراضی و مستحدثات مربوطه را که متعلق به سازمان است و در اختیار شرکت‌های تعاونی عشایری و اتحادیه‌های مربوط قرار دارند با قیمت کارشناسی و دریافت ۱۰درصد قیمت به‌صورت نقد و مابقی به‌صورت اقساط پنج‌ساله به شرکت‌ها و اتحادیه‌های بهره‌بردار واگذار کند. وجوه حاصل از واگذاری‌ها نیز به‌حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج