جاباما
۶۷۸۰۷۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

معدوم شدن ۲۶ میلیون پرنده‌ی مبتلا به آنفولانزا

علیرضا اکبرشاهی، مدیر مبارزه با بیماری‌ طیور سازمان دامپزشکی گفت: اکنون در کشور ما دو نوع آنفولانزای مرغی وجود دارد. یکی H۵N۸ است که یک‌سال و نیم است طیور با آن درگیر هستند و خوشبختانه قابلیت انتقال به انسان را ندارند. دیگری ویروس H۵N۶ است که به تازگی فقط در تالاب بوجاق گیلان دیده شده و قابل انتقال به انسان است.

رویداد ۲۴ نوشت: علیرضا اکبرشاهی، مدیر مبارزه با بیماری‌ طیور سازمان دامپزشکی گفت: اکنون در کشور ما دو نوع آنفولانزای مرغی وجود دارد. یکی H۵N۸ است که یک‌سال و نیم است طیور با آن درگیر هستند و خوشبختانه قابلیت انتقال به انسان را ندارند. دیگری ویروس H۵N۶ است که به تازگی فقط در تالاب بوجاق گیلان دیده شده و قابل انتقال به انسان است.

این روزها موج نگرانی از بیماری واگیردار آنفولانزای مرغی پای مسئولان وزرات بهداشت، محیط زیست و سازمان دامپزشکی را به رسانه‌ها کشانده است. هرچند تلف شدن ۳ پرنده از نوع کاکایی‌ها در دریاچه خلیج‌فارس(چیتگر) باعث شد داغ شدن بحث آنفولانزای مرغی در رسانه‌ها شود اما این ماجرا از مدت‌ها قبل در کشورمان وجود دارد. این بیماری نه تنها باعث معدوم شدن ۱۴ میلیون مرغ تخم‌گذار و بالا رفتن قیمت تخم‌مرغ شد بلکه پرندگان دیگر را هم تلف کرده است.

علیرضا اکبرشاهی مدیر مبارزه با بیماری‌ طیور سازمان دامپزشکی درباره آنفولانزای پرندگان و ابعاد احتمالی گسترش آن گفت: در حال حاضر در کشور ما برای طیور دو نوع آنفولانزا وجود دارد. یک ویروس H۵N۶ است که به تازگی فقط در تالاب بوجاق استان گیلان شناسایی شده. این ویروس از پرندگان مهاجر وارد شده و در چین ثابت شده است قابلیت انتقال به انسان را دارد. آنفولانزای دیگر به نام H۵N۸ است که از یک‌وسال‌نیم گذشته طیور ما را درگیر کرده. انتقال این آنفولانزا به انسان هنوز ثابت نشده است.

کنترل ویروس H۵N۸ از عهده سازمان دامپزشکی خارج است

او ادامه می‌دهد: ویروس H۵N۸ اکنون در ۱۸ استان کشور وجود دارد و تهران یکی از آنهاست. ۳ پرنده‌ای که در دریاچه خلیج‌فارس (چیتگر) تلف شدند، مبتلا به همین ویروس بودند که ناقل به انسان نبودند.

اکبرشاهی گفت: ویروس پرندگان دریاچه چیتگر ویروس مقیم و بومی بوده. باتوجه به این ویروس بعد از یک‌سال‌ونیم هنوز بین طیور ما وجود دارد ممکن است از پرندگان آزاد به کاکایی‌های دریاچه منتقل شده باشد.

مدیر کل مبارزه با بیماری‌های طیور ادامه داد: این ویروس باعث شده امسال ۲۶ میلیون پرنده را معدوم کنیم. علاوه بر مرغ‌های تخم‌گذار که بیشترین تلفات را داشت، پرنده‌های صنعتی، کلاغ، گنجشک و... از جمله طیور مبتلاشده بودند که به محض شناسایی معدوم شدند.

او افزود: هرچند برای ویروس H۵N۸ جای نگرانی برای انتقال به انسان وجود ندارد اما باتوجه به استفاده مرغ و تخم‌مرغ میان مردم، اقدامات لازم برای از بین بردن بیماری در طیور جدی پیگیری می‌شود. اینکه بلافاصله طیور بیمار و تخم‌مرغ‌ها معدوم می‌شوند. همچنین قرنطینه و واکسینه کردن طیور برنامه همیشگی سازمان است.

اکبرشاهی درباره کنترل نشدن بیماری بین طیور گفت: شدت شیوع ویروس به حدی است که از کنترل سازمان دامپزشکی خارج شده. باتوجه به اینکه این ویروس سریع بین پرندگان مننقل می‌شود. ممکن است یک گنجشک ناقل یک مرغداری را ویروسی کند. همچنین پرندگان آزاد به راحتی می‌توانند دیگر پرندگان را مبتلا کنند.

این مسئول سازمان دامپیزشکی ادامه داد: بهتر است این نکته گفته شود که کنترل این ویروس فراتر از وظیفه سازمان است. قوه قضاییه، نیروی انتطامی، وزارت جهاد کشاورزی برای بسته شدن واحدهای نگه‌داری طیور غیرمجاز، قرنطینه‌های بین‌راهی، ساماندهی دام‌های بومی، آمایش مرغداری‌ها، ساماندهی کودمرغی باید همکاری کنند.

او ادامه داد: ما با تشکیل ستاد آنفولانزا در سازمان دامپزشکی با برنامه‌ریزی و همکاری‌ نهادها تلاش داریم تا بتوانیم سال ۹۷ این بیماری را از شدت اتفجاری خارج کنیم و به حداقل برسانیم و آن را به کنترل درآوریم.

اکبرشاهی اشاره کرد: ویروس آنفولانزا تنها در کشور ما نیست بلکه بیش از ۵۰ کشور در آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا با آن مواجه‌اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مردم از ابتلا به آنفولانزا باید نگران باشند یا خیر پاسخ داد: چون مصرف گوشت، تخم‌مرغ بین عموم مهم است، نظارت دقیق بر گوشت دام و طیور در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود. در واحدهای کشتارگاه‌های مجاز هیچ مشکلی وجود ندارد و گوشتی که در کشتارگاه‌ها بسته‌بندی می‌شوند برای خرید مطمئن است. برای تخم‌مرغ هم اگر مصرف‌کنندگان دقت کنند که تخم‌مرغ با شماره و تاریخ تولید و انقضا هویت داشته باشد، مشکلی نخواهد داشت و قابل مصرف است.

نگرانی بابت پرندگان مهاجر

اکبرشاهی درباره ویروس H۵N۶ توضیح داد: هرچند این ویروس تنها در تالاب بوجاق استان گیلان دیده شده و مورد دیگری اصلا نداشتیم اما از آنجایی که به انسان منتقل می‌شود، باعث نگرانی شده است که امکان دارد نقاط دیگری وجود داشته باشد.

او ادامه داد: برای پیشگیری ویروس H۵N۶ با کمک محیط زیست استان بلافاصله پرندگان تلف شده، معدوم شدند. اکنون ورود افراد به این منطقه هم ممنوع شده است. ضدعفونی این تالاب صورت گرفته و پایش‌ کل تالاب‌های استان گیلان، مازندران و گلستان انجام شده. همچنین روستاها و واحدهای صنعتی در جریان قرار گرفتند و اطلاعات لازم و کافی درباره این ویروس داده شد.

مدیر مبارزه با بیماری‌ طیور گفت: پرندگان مهاجر که بین‌قاره‌ای سفر می‌کنند بیشتر به تالاب‌های کشور ما می‌آیند.

او ادامه داد: پرندگان مهاجر و وحشی همیشه به صورت عادی انواع ویروس انفولانزا در خود دارند. ویروس آنها تمام شدنی نیست و در سال‌های بعد هم ادامه خواهد داشت. ویروس پرندگان مهاجر در بعضی مواقع خطرناک هستند.

این مسئول در سازمان دامپزشکی ادامه داد: باتوجه به این موضوع افراد به هیچ‌عنوان با پرندگان مهاجر تماس نداشته باشند افراد به آنها دست نزنند، شکار نکنند، گوشت و تخم‌مرغ‌شان را مصرف نکنند. رعایت این هشدار همیشگی است و محدود به اکنون که بحث آنفولانزا پیش آمده، نمی‌شود.

اکبرشاهی برای پیشگیری از رشد ویروس H۵N۶ در طیور توصیه کرد: درحال حاضر که این ویروس در شمال کشور دیده شده، بیشترین توصیه به ساکنان استان‌های شمالی داریم. اینکه پرندگان خود را به گونه‌ای محصور کنند که با پرندگان مهاجر تماس نداشته باشند. همچنین به هیچ عنوان پرندگان وحشی شکار نکنند و گوشت و محصولات آن را به هیج عنوان مصرف نکنند.

او در پایان تاکید کرد: باتوجه به اینکه در استان‌های شمالی رسم است طیوری چون اردک وغاز به شهرهای دیگر سوغات می‌برند، توصیه می‌شود که در حال حاضر جدا از این کار خوداری کنند. چون ممکن است این ویروس به راحتی در استان‌های دیگر کشور شیوع پیدا کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج