جاباما
۶۷۸۱۲۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

انجام اولین محاسبات جاذبه با ساعت اتمی

گروهی از فیزیکدانان برای اولین‌بار با استفاده از یک ساعت اتمی قابل حمل، محاسبات مربوط به نیروی جاذبه یا گرانش را در خارج از آزمایشگاه انجام دادند.

ایسنا: گروهی از فیزیکدانان برای اولین‌بار با استفاده از یک ساعت اتمی قابل حمل، محاسبات مربوط به نیروی جاذبه یا گرانش را در خارج از آزمایشگاه انجام دادند.

به نقل از ساینس آلرت، ساعت اتمی با محاسبه فرکانس انرژی الکترون زمان دقیق را محاسبه می‌کند. ساعت اتمی از نظر دقت در محاسبه زمان بهترین ساخته دست بشر محسوب می‌شود.

از کاربردهای معمولی ساعت اتمی می‌توان به مواردی همچون تعیین استاندارد اولیه برای سرویس جهانی پخش زمان، کنترل فرکانس پخش برنامه‌های تلویزیونی و تنظیم سیستم‌های موقعیت‌یاب جهانی همانند GPS اشاره کرد.

انجام اولین محاسبات جاذبه با ساعت اتمی

اگرچه ساعت‌های اتمی از نظر دقت در انجام محاسبات فیزیکی بهترین ابزار در دسترس بشر هستند، اما از آنجایی‌که این وسایل بسیار پیچیده و حجیم هستند، بنابراین استفاده از آنها همواره محدود به آزمایشگاه بوده است.

ساعت اتمی قابل حمل جدید توسط دانشمندان آلمانی ساخته شده و عملکرد آن بر اساس محاسبه الکترون‌های عنصر استرانسیوم با استفاده از دو پرتوی لیزر است.

فیزیکدانان معتقدند که نیروی جاذبه بر روی ماده و زمان اثر می‌گذارد، بنابراین هر جا که جاذبه بیشتر باشد، زمان نیز آهسته‌تر می‌گذرد.

از آنجایی‌که محاسبه تغییر زمان در اثر گرانش با ابزارهای معمولی سنجش زمان ممکن نیست، بنابراین دانشمندان با استفاده از ساعت اتمی دقیق سعی در سنجش این پدیده ناشناخته داشته‌اند.

دانشمندان در ادامه تحقیقات با جابه‌جا کردن ساعت اتمی در موقعیت‌های مختلف از محل آزمایشگاه متوجه تغییراتی در محاسبات ساعت شدند.

آنها معتقدند که انجام مطالعاتی از این دست نشانگر تاثیر شاخه‌های مختلف علم مثل فیزیک، زمین‌شناسی و مترولوژی بر یکدیگر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج