۶۷۸۲۵۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تحلیل «الجزیره» از تنش های اخیر در سوریه و سرنگونی چندین جنگنده؛

آیا یک جنگ بزرگ در منطقه کلید خورده است؟

حادثه سرنگونی جنگنده اسرائیلی در چارچوبی جدای از درگیری که سوریه شاهد آن بوده و در حال انتقال از شکل منطقه ای به شکل بین المللی اش است، قرار نمی گیرد. به عقیده تحلیلگران بین حوادثی که با سقوط جنگنده روسی آغاز شده و با سرنگونی جنگنده های اسرائیلی و پهباد ادعایی ایرانی در جنوب سوریه و جنگنده ترکی در شمال سوریه، به پایان رسید، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

پایگاه خبری انتخاب: الجزیره نوشت: حادثه سرنگونی جنگنده اسرائیلی در چارچوبی جدای از درگیری که سوریه شاهد آن بوده و در حال انتقال از شکل منطقه ای به شکل بین المللی اش است، قرار نمی گیرد. به عقیده تحلیلگران بین حوادثی که با سقوط جنگنده روسی آغاز شده و با سرنگونی جنگنده های اسرائیلی و پهباد ادعایی ایرانی در جنوب سوریه و جنگنده ترکی در شمال سوریه، به پایان رسید، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

در ادامه مقاله الجزیره آمده است: کارشناسان بر این عقیده اند که سه هواپیمایی که در آسمان سوریه بین تاریخ۳/۲/۲۰۱۸ و ۱۰/۲/۱۰۱۸ ساقط شد، به مثابه صندوق های پستی هستند که نیروهای منطقه ای و بین المللی توسط آنها پیامهای خود را در سیاق درگیری دایر در سطح منطقه، به یکدیگر رساندند.

کارشناسان روسی و ایرانی سرنگونی جنگنده اسرائیلی را پاسخی به ساقط شدن جنگنده روسی با سلاح آمریکایی و حمله آمریکا به حشد الشعبی سوری می دانند؛ اقداماتی که به منزله سیلی به صورت مسکو محسوب می شد که برای جلوگیری از سیطره واشنگتن و هم پیمانان آن بر شرق فرات تلاش می کند.

به گفته تحلیلگران اسرائیلی، آنچه که اسرائیل بیشترین نگرانی را نسبت به آن دارد، آن است که سرنگونی جنگنده اف ۱۶اسرائیل باعث از میان رفتن خطوط قرمز صهیونیستها در مورد ممانعت از تبدیل جنوب سوریه به جنوب لبنان، توسط ایران و انتقال سلاح استراتژیک ایران به حزب الله از طریق سوریه شود.

کارشناسان، سقوط جنگنده ترکی در عفرین را نیز پیام هشداری برای ترکیه می دانند، مبنی بر اینکه آنکارا نباید در پیشبرد عملیات خود در شمال سوریه زیاده روی کند؛بویژه پس از آنکه رئیس جمهور ترکیه از ایالات متحده خواست سربازان خود را از شمال سوریه عقب بکشد.

در سوی دیگر، واشنگتن در جلوگیری از رسیدن نیروهای هم پیمان نظام سوریه به شرق فرات قاطعیت زیادی نشان داده و تاکید کرده است که بر تامین منطقه نفوذ خود در شرق سوریه ادامه می دهد؛ مساله ای که مورد مخالفت روسیه بوده و همواره خروج نیروهای آمریکایی را از واشنگتن خواسته است.

روزنامه تایمز در سرمقاله خود در جمعه گذشته در این باره نوشت:هدف قرار دادن پایگاههای نظام سوریه که از پوشش هوایی روسیه برخوردار است، نشان دهنده آمادگی ایالات متحده برای دفاع از موجودیت خود در شرق سوریه است. همچنانکه حمله این نیروهای مورد حمایت روسیه به پایگاههای کردهای مورد حمایت آمریکا و انگلیس، شاخصی است که از گسترش جنگ در سوریه تا حد درگرفتن نزاعی وسیتر بین ابرقدرتها، حکایت دارد.

به نوشته تایمز، این حادثه به مثابه آزمون روسی سوری در مورد جدیت آمریکا در حمایت مناطق نفوذ آن در شرق سوریه است؛ تا میزان توان نیروهای هوایی سوریه و نیروهای زمینی آن را در ورود به مقابله هایی با هدف بازپس گیری منطقه غنی از نفت و گاز، ارزیابی کنند.

این روزنامه در ادامه، استمرار حمایت واشنگتن از شبه نظامیان کردی را به معنای مقابله با ترکیه و روسیه دانست؛ ضمن اینکه واشنگتن می داند شکست دادن اردوغان مأموریت آسانی نیست، اما قصد دارد او را به سمت توافقی با کردها سوق دهد که در نهایت به خروج کردها از منبج منتهی شود.

در میان جنگ خطوط قرمز، که هر یک از طرفها تلاش می کنند حد و مرزهای تازه ای را برای نفوذ خود در سوریه وضع کنند، به نظر می رسد که راه حل سیاسی به سرعت پدیدار نخواهد شد؛ راه حلی که تنها در توقف پرواز جنگنده ها بر فراز سوریه نمایان می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج