۶۷۸۲۷۸
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

پرورش استعداد‌ها به کام بچه پولدارها!

حتي اگر يك پروفسور مريم ميرزاخاني هم خروجي مدارس سمپاد در كشورمان باشد، نمي‌توان اينگونه شتابزده و كارشناسي نشده و با پست توييتري وزير آموزش‌و‌پرورش حذف اين مدارس را به‌طور كامل از صحنه نظام آموزش‌و‌پرورش كشور كليد زد تا شكاف‌هاي آموزشي بيش از پيش نمود يابد و دانش‌آموزان مستعد در خانواده‌هاي فقيري كه از پس شهريه دهها ميليوني مدارس غير‌انتفاعي بر‌نمي‌آيند به حال خود رها شوند.

روزنامه جوان نوشت: حتي اگر يك پروفسور مريم ميرزاخاني هم خروجي مدارس سمپاد در كشورمان باشد، نمي‌توان اينگونه شتابزده و كارشناسي نشده و با پست توييتري وزير آموزش‌و‌پرورش حذف اين مدارس را به‌طور كامل از صحنه نظام آموزش‌و‌پرورش كشور كليد زد تا شكاف‌هاي آموزشي بيش از پيش نمود يابد و دانش‌آموزان مستعد در خانواده‌هاي فقيري كه از پس شهريه دهها ميليوني مدارس غير‌انتفاعي بر‌نمي‌آيند به حال خود رها شوند.
ماجراي پاك كردن صورت مسئله مدارس سمپاد آنچنان ناگهاني و هيجان‌زده اجرايي شد كه اعتراض نمايندگان مجلس را به همراه داشته و ۱۶۰ تن از اعضاي خانه ملت در نامه‌اي به رئيس‌جمهور خواهان تجديد‌نظر در انحلال مدارس استعدادهاي درخشان و نمونه‌دولتي و شيوه جذب آنها شدند.

ماجراي حذف آزمون ورودي مدارس سمپاد با توييت هدفمند سيد‌محمد بطحائي آغاز شد؛ ‌توييتي مبني بر تصميم وي براي كاهش استرس دانش‌آموزان‌! هيچ كس اما تصور نمي‌كرد از ميان دهها عامل استرس‌زايي كه دانش‌آموزان با آنها درگيرند، مقصود آقاي وزير حذف مدارس سمپاد باشد، آن هم در شرايطي كه تنها دو هفته تا موعد برگزاري آزمون سمپاد سال ۹۷ باقي مانده و دانش‌آموزان و خانواده‌ها تمام استرس‌هايشان را براي رسيدن به اين آزمون كشيده‌اند و اين حذف نه‌فقط استرس‌زدا نبود، بلكه استرس‌زا هم شد. در چنين شرايطي بود كه مهدي نويد ادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش‌و‌پرورش اعلام كرد: مدارس سمپاد و نمونه‌دولتي براي سال آينده در پايه هفتم پذيرش دانش‌آموز نخواهند داشت. اين خبر اما با واكنش اعتراض‌آميز دانش‌آموزان پايه ششم همراه بود.

كارنامه درخشان

خروجي مدارس سمپاد كه پيش از اين با نام مدارس استعداد درخشان يا تيزهوشان شناخته مي‌شد به اندازه كافي درخشان هست تا حمايت رهبري را همراه اين مدارس كند. مدارس سمپاد پر‌افتخارترين مدرسه آسيا با بيش از ۱۶۷ مدال جهاني هستند و مريم ميرزاخاني، نخبه رياضي جهان فارغ‌التحصيل همين مدارس بود. اين خروجي اهميت مدارس سمپاد را روشن‌تر مي‌كند تا جايي كه مقام معظم رهبري در بيانات خود در ديدار با جمعي از نخبگان در مهر‌ماه سال گذشته تأكيد كردند: «‌من از اين مسئله ‌سمپاد - سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان- نگرانم. گزارش‌هايي كه به من مي‌رسد، گزارش‌هاي خرسندكننده‌اي نيست؛ اين سمپاد خيلي مهم است. اين كار خيلي مهمي است و آن نكته هم كه اشاره كردند كه يك تعداد زيادي مدرسه بر‌اساس اين [طرح تأسيس شده‌]، اين متوقف به اين است كه اين سازمان خوب بچرخد و خوب اداره بشود؛ گزارش‌هايي كه به ما مي‌رسد در اين جهت، گزارش‌هاي خرسندكننده‌اي نيست.»

افت كيفيت

مدارس سمپاد هر چند در طول سه دهه فعاليت خود خروجي‌هاي مهمي داشته‌اند، اما نمي‌توان بر نقاط ضعف و چالش‌هاي آنها هم چشم پوشيد و يكي از اصلي‌ترين دلايل اين چالش‌ها هم پيشي گرفتن رشد كمي اين مدارس از كيفي شدن آنهاست. تا سال ۸۹، تعداد مدارس استعدادهاي درخشان ۳۰۰ مدرسه بود، اما ناگهان با رشدي بيش از صد‌در‌صدي به ۷۰۰ مدرسه رسيد. همين مسئله هم موجب افت كيفي و حتي بازگشت بخشي از دانش‌آموزاني شد كه تحت‌عنوان استعدادهاي درخشان وارد اين مدرسه‌ها شده بودند، موضوعي كه فاطمه مهاجراني درباره آن اينگونه توضيح داده بود: وقتي ظرف چهار سال مدارس سمپاد دوبرابر مي‌شود، معلوم است كه با كمبود معلم كافي و تجهيزات كارگاهي روبه‌رو مي‌شويم و افت كيفيت پيش مي‌آيد.

با تمام اينها اما حذف اين مدارس به معناي پاك كردن صورت مسئله است، به‌‌خصوص وقتي راه جايگزيني براي شناسايي و پرورش استعدادهاي درخشان در كشور وجود ندارد و طرح‌هايي همچون شهاب هم هنوز آزمون خود را پس نداده‌اند، اما مدارس استعدادهاي درخشان تجربه‌اي ۳۰ ساله‌اند. در نامه ۱۶۰ نماينده مجلس نيز آمده است: در اينكه شيوه جذب در اين مدارس صرفاً از طريق آزمون كتبي محل اشكالات متعددي است، ترديدي نيست و در ضرورت جايگزيني اين شيوه جذب با طرح‌هايي كه امكان شناخت، هدايت و استعداديابي دانش‌آموزان را در دوره ابتدايي براساس سند بنيادين تحول آموزش‌و‌پرورش مي‌دهد، تأكيد مي‌شود، اما مسئله شيوه جذب بايد جداي از مسئله حذف اين مدارس بررسي شود.

به كام پولدارها

رضوان حكيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي آموزش‌وپرورش گفته است: آزمون تيزهوشان و نمونه‌دولتي در پايه هفتم اثرات مخربي روي دوره ابتدايي داشت. در اين‌ ميان، خانواده‌هايي كه متمكن بودند، مي‌توانستند وارد كلاس‌هاي خاص شوند كه زمينه سودجويي برخي مؤسسات را فراهم كرده بود. از سوي ديگر، خانواده‌هايي كه شرايط مالي نداشتند، برچسب عدم‌ توانمندي و باهوش‌ نبودن به فرزندشان مي‌خورد كه به‌ لحاظ تربيتي آسيب‌رسان بود.

در برابر اين الهام ياوري، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس با تأكيد بر اينكه در ۶۰ درصد كشورهاي دنيا تفكيك بين دانش‌آموزان عادي و نخبه انجام مي‌شود، نگاه متفاوتي به اين موضوع دارد: وقتي دسترسي كافي به سيستم آموزش كيفي وجود ندارد سر امكانات با‌كيفيت رقابت ايجاد مي‌شود و اين رقابت استرس‌زاست و با حذف مدارس سمپاد و نمونه‌دولتي امكانات موجود محدودتر و تعادل عرضه و تقاضا به هم مي‌خورد و رقابت از اين مدارس به مدارس غيردولتي كه هيچ كنترلي روي آن نيست، كشيده مي‌شود. ميعاد صالحي، عضو تيم تدوين سند راهبردي كشور در امور نخبگان هم با بيان اينكه از ۵۰ نفر مدال‌آور رشته رياضي، ۳۱ نفر يا به عبارتي ۶۰ درصد سمپادي هستند، مي‌افزايد: با اين طرح افراد پولدار بچه‌هايشان را به مدارس غيردولتي خاص مي‌فرستند و آنها كه پول ندارند، رها مي‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرگ بر مدیران خائن

    • بدون نام

      در مورد سمپاد اطلاع خاصی ندارم اما چون خودم در دوران مدرسه چند ترم مجبور شدم مدرسه غیر انتفاعی درس بخونم به جرات میتونم بگم فقط پول میگیرن و نمره میدن و امکانات خاصی هم نداره و خود بچه ها مخصوصا در سن نوجوانی چون میدونن بقائ مدرسه به پول اونا وابسته هستش از خیلی کارها مثل غیبت غیر موجه و. . ..کوتاهی ندارن و برخلاف تفکر پدر و مادرها که فکر میکنن بچه هاشون کنار بچه دکتر مهندس ها درس میخونن و با فرهنگ میشن کاملاً بر عکسه و به جرات میتونم بگم نمره های این مدارس کاملاً غیر واقعی و بیشتر برای رضایت والدین هست تا نمره واقعی دانش آموز

    • بدون نام

      اتفاقا بان که از بعضی کارای روحانی بدم میاد این کار خوبی کرده تمام ملت یکی هستند وباید از امکانات یکسان بر خوردار باشند همه مدارس بایددولتی ودر یک سطح باشند این تبعیض ها باید نباشد .این نمایند ه هاهم باید باز خواست بشوند چگونه اموال ملت باید برای ژن‌های خاص خرج شود .هر چه ما دانشمند‌داشتیم از افراد فقیر بوده.نمونش دکتر حسابی خودمان

    • کارشناس آموزش ابتدایی

      با سلام نه اینگونه نیست دانش آموز مستعد خود کوشا و فعال است در هر مکان که باشد میتواند به مراتب بالا دست پیدا کند مدارس سمپاد فقط شکاف بین دانش آموزان فقیر و توانمند را بیشتر میکند ولاغیر خواهشمند است با اینگونه تلقین به افکار عمومی کار خیر خواهانه وزیر محترم را وارونه جلوه ندهید هرچند بنده میدانم که این پیام نمایش داده نمی شود با تشکر

    • احمد

      وزیر بی لیاقت ،تصمیم بی درایت

    • بدون نام

      من سالها پیش توی همین مدارس درس خواندم و با تمام خاطرات خوب و دوستان خوبی که در این مدارس پیدا کردم با تعطیلی انها در این شرایط به دلایل زیر کاملا موافقم.
      -اصولا در نظام اموزش و پرورش ما موارد اموزشی در مدارس و دانشگاهها کمترین ارتباطی با اطلاعات مورد نیاز شغلی و جامعه ندارد.در این مدارس تنها حجم این محفوظات بدرد نخور افزایش یافته و وقت بیشتری از دانش اموزی که میتواند انرژی و ابتکار خود را در جای مفیدتری صرف کند گرفته میشود
      -اکثر دانش اموزان این مدارس از خانواده های پولدار شهر بودند و تعداد کسانی مثل من که وضع مالی مناسبی نداشتند سال به سال کمتر میشد.آن روزها این وضعیت نامناسب را از همکلاسهایم پنهان میکردم تا خجالت نکشم و امروز که بزرگتر شدم از خانواده و به خصوص پدرم خجالت میکشم که هفت سال مجبور بود شهریه مدسه من را که حدود دو ماه از حقوقش بود را بپردازد و خانواده را با حداقل های زندگی اداره کند.اگر درک امروز را داشتم هرگز به این مدارس نمی رفتم.
      -افزایش تعداد این مدارس در سالهای اخیر به شدت از کیفیت انها کاسته است
      -تنها مزیت این مدارس محیطی است سالم برای تحصیل و رقیبان زیادی که اکثر انها البته از امکانات کلاسهای تست زنی و فوق العاده و معلم خصوصی و ... بیرون از مدرسه برخوردارند
      -با تجربه ارتباط با بقیه مردم در دانشگاه و محیط کار در داخل و خارج از کشور و... متوجه شدم که دانش اموزان این مرکز غیر از وقف کامل وقت خود برای محفوظات بدرد نخور به طور میانگین توانایی آنچنان بیشتر و قابل ملاحضه ای نسبت به بقیه نداشتند
      و در آخر
      خانم مریم میرزاخانی را ندیدیم ولی تنها خاطره ای که از او به یادم مانده اینکه سالهایی که مدال المپیاد میگرفت حداقل هفته ای یک بار مدیر مدرسه سر صف ایشون رو میزد تو سر ما که خجالت بکشید یه دختر از شما ها بهتره :))

    • بدون نام

      ما منتظر اقدام نمایندگان علیه وزیر هستیم. وزیر بدون کارشناسی اقدام به حذف اين امر مهم کرد. فرزندم جدا باهوش و با استعداد هست و آمادگی ویژه ای برای ورود به مدارس تیز هوشان داشت. نه وضعیت مناسب خوبی دارم فرزندم را به مدارس غیر دولتی بفرستم نه پولی جهت فرستادن به کلاس های خاص.امیدم فقط به معلمان و امکانات مدارس سمپاد بود. که اون امید را هم برای ما به یاس،تبدیل کرد.واقعا چرا شتابزده عمل شد یعنی منافع مدارس غیر انتفاعی از منافع فرزندان مستعد ندار مهمتر هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج