۶۷۸۲۹۲
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

کشتی به تُشک سفت خورد

«خطر تعلیق کشتی جدی است» این جمله‌ای است که شاید نزدیک به ١٠٠ بار در ٢ ماه اخیر از زبان مسئولان فدراسیون کشتی شنیده‌ایم.

شهروند: «خطر تعلیق کشتی جدی است» این جمله‌ای است که شاید نزدیک به ١٠٠ بار در ٢ ماه اخیر از زبان مسئولان فدراسیون کشتی شنیده‌ایم. با اینکه زمان بر شدن بررسی پرونده رسیدگی به شکست عمدی کشتی‌گیر ایرانی در رقابت‌های جهانی زیر ٢٣ سال این تصور را ایجاد کرده بود که ماجرای تعلیق و محرومیت جدی نیست، روز گذشته حکم محرومیت علیرضا کریمی و مربی اش صادر شد و به گفته مسئولان همچنان احتمال تعلیق فدراسیون کشتی وجود دارد و این خطر پابرجاست.

قصه از کجا کلید خورد؟

«نماینده وزن ٨٦ کیلوگرم ایران از رویارویی با کشتی‌گیر رژیم صهیونیستی در مرحله شانس مجدد رقابت‌های زیر ٢٣ سال قهرمانی جهان خودداری کرد» این خبری بود که ٣ آذرماه سال جاری در رسانه‌ها منتشر شد. شاید در نگاه اول برای مردم و علاقه‌مندان به ورزش یک خبر عادی بود چون در سال‌های اخیر بارها رخ داده که ورزشکاران ایرانی در رشته‌های مختلف مقابل نمایندگان رژیم صهیونیستی به دلیل به رسمیت نشناختن ملیت آنها حاضر نشدند. با این حال اخباری که در روزهای بعدی منتشر شد، تفاوت ماجرا را نسبت به اتفاقات قبلی نشان داد. کریمی در مرحله اول وقتی توسط مربیان متوجه پیروزی کشتی گیر رژیم صهیونیستی شد، در چند ثانیه کشتی را در حالی که پیش بود به نماینده روسیه واگذار کرد تا شاید بتواند از قرعه شوم جلوگیری کند؛ ‌حتی به قیمت از دست دادن مدال جهانی.

ورود IOC کار را سخت کرد

وقتی شکست عمدی علیرضا کریمی با انتشار فیلم مسابقه او محرز شد، خبر ورود کمیته بین المللی المپیک به این ماجرا هم به گوش رسید. شاید اگر فقط قرار بود این پرونده در کمیته اخلاق اتحادیه جهانی کشتی رسیدگی شود، با توجه به نفوذ خادم در هیات رییسه اتحادیه جهانی، موضوع به شکلی بی سروصدا خاتمه می‌یافت. آنجا بود که مسئولان فدراسیون کشتی از جدی شدن خطر تعلیق کشتی ایران و محرومیت علیرضا کریمی و علیرضا رضایی مربی او خبر دادند. حتی رسانه‌های خارجی هم فیلمی که نشان می‌داد سرمربی تیم ملی کشتی آزاد امید ایران از کنار تشک به کشتی گیر خود می‌گوید باید ببازی را بارها منتشر کردند و این مساله بازتاب گسترده‌ای داشت.

رد پای جاسوسان!

یکی از اظهارات عجیب در این ماجرا اظهارات برخی از مسئولان فدراسیون درباره رد پای جاسوسان بود. رسول خادم و منصور برزگر چند باری در مصاحبه‌های خود اعلام کردند برخی از افراد از داخل کشور اطلاعات زیادی را به نهادهای بین‌المللی ارسال کردند و همین موضوع باعث شده پرونده شکست اخیر علیرضا کریمی بهانه‌ای برای بررسی پرونده تمامی ورزشکاران ایرانی باشد که در سال‌های اخیر مقابل نمایندگان رژیم صهیونیستی حاضر نشدند. هیچ وقت این افراد از سوی فدراسیون کشتی معرفی نشدند اما به گفته خادم شیطنت آنها نقش پررنگی در جدی شدن خطر تعلیق داشته است.

تمام بلیت‌های خادم سوخت

رسول خادم که بارها در ٢ ماه اخیر مصاحبه کرده و به جدی بودن خطر تعلیق اشاره کرده است، در آخرین اظهارات خود پیرامون این پرونده اشاره کرده که تمام بلیت‌های خود را برای تعلیق نشدن ایران سوزانده و حالا منتظر اعلام رای نهایی است. رییس فدراسیون کشتی ایران ٢ بار در این مدت راهی سوئیس مقر اتحادیه جهانی کشتی شد و مذاکراتی را با مسئولان بلندپایه کشتی جهان داشت. شاید به همین دلیل این موضوع حدود دو ماه به تعویق افتاد و حالا به مرحله صدور رای رسیده است. رییس فدراسیون کشتی ایران که با عضویت در هیات رییسه اتحادیه جهانی در سال‌های اخیر توانسته بود اتفاقات خوبی را برای ایران رقم بزند، هیچ وقت امیدوارانه در این باره صحبت نکرد.

وزارتخانه چه نقشی ایفا کرد؟

بعد از جدی شدن بحث تعلیق فدراسیون کشتی ایران، وزارت ورزش هم تصمیم گرفت برای حمایت از ورزش مدال آور کشور کمیته‌ای را در این زمینه تشکیل دهد. این کمیته البته فقط یک بار تشکیل جلسه داد که آن هم خروجی خاصی نداشت. محمدرضا داورزنی، معاون وزارت ورزش بارها در مصاحبه‌های خود به حمایت این وزارتخانه از فدراسیون کشتی تاکید کرده اما در عمل هیچ اقدام خاصی دیده نشده است. حتی برخی با مطرح کردن انتقاد از وزارت ورزش اعلام کردند که شاید ارزش پرونده تعلیق کشتی از جریمه پرسپولیس و طارمی کمتر بوده که حتی پای رییس جمهور ایران را هم وسط کشید.

محرومیت ٦ ماهه کریمی و ٢ ساله مربی‌اش

در ٢ روز اخیر شایعه عجیبی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد که تقریبا شوکه کننده بود. در حالی که زمانبر شدن اعلام رأی نهایی پرونده شکست علیرضا کریمی در مسابقات جهانی این تفکر را ایجاد کرده بود که این پرونده بسته شده، روز گذشته بالاخره رأی محرومیت کشتی گیر ایرانی و مربی اش اعلام شد. با اعلام اتحادیه جهانی کشتی علیرضا کریمی ٦ ماه و مربی مربوط وی(حمیدرضا جمشیدی) به مدت دو سال از حضور در میادین کشتی محروم شدند. این در حالی است که تصور می شد علیرضا رضایی به عنوان سرمربی تیم ملی امید با محرومیت مواجه شود. طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی علیرضا کریمی تا تاریخ ٢ خردادماه سال ٩٧ و حمیدرضا جمشیدی تا ٣١ آبان ماه سال ٩٨ از هرگونه فعالیت محروم خواهند بود. بدین ترتیب علیرضا کریمی می تواند بعد از پشت سر گذاشتن محرومیت و غیبت در قهرمانی آسیا و جام جهانی، در بازی های آسیایی و مسابقات جهانی ٢٠١٨ حاضر شود.
بنی‌تمیم: خطر تعلیق همچنان جدی است

حمید بنی‌تمیم، نایب رئیس فدراسیون کشتی که از چند هفته قبل با حکم رسول خادم اختیارات تام او را در حوزه ریاست هم برعهده گرفته است، در واکنش به شایعه محرومیت مادام‌العمر علیرضا کریمی و علیرضا رضایی به «شهروند» می‌گوید: «همانطور که گفته بودیم، محرومیت مادام العمر درست نبود. با توجه به تعاملات و پیگیری‌های انجام شده، فدراسیون ایران موفق شد کشتی ایران را از دایره محرومیت و تعلیق خارج کند. از این رو ضمن رفع موقت خطر تعلیق کشتی ایران، علیرضا کریمی با تلاش‌های صورت گرفته، جهت کاهش میزان محرومیتش، ٦ ماه و مربی مربوط وی را به مدت دو سال از حضور در میادین کشتی محروم شدند. بدیهی است این موفقیت با تلاش موثر دیپلماسی کشتی ایران حاصل گردید اما پرونده تعلیق همچنان مفتوح است و به نظر می‌رسد باید کلیه دستگاه های مرتبط برای حل این مشکل که قطعا در آینده نیز در کمین کشتی و ورزش ایران است یک راه اصولی را بیابند.»
وی می‌افزاید: « طولانی شدن پروسه رسیدگی به این پرونده علاوه بر اینکه به خاطر تلاش فدراسیون برای محروم نشدن بوده، به دلیل برخی شیطنت‌های خارجی هم بوده که در پی محرومیت کشتی ایران هستند و می‌خواستند نتیجه پرونده طبق آنچه که دلخواهشان است، رقم بخورد.»

نایب رئیس فدراسیون کشتی درباره اینکه در صورت تعلیق یک ساله، کشتی ایران ضرر بزرگی خواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: «بله، سال آینده، سال بسیار حساسی برای کشتی ایران است چون رویدادهای مهمی مثل بازی های آسیایی و مسابقات جهانی را در پیش داریم. با این حال نباید سر خودمان کلاه بگذاریم. حتی اگر این پرونده هم حل شود که بعید است؛ در مسابقات بعدی چنین مشکلی گریبان کشتی و ورزش ایران را خواهد گرفت. باید فکری اساسی به حال اینطور مسائل شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مازیار

      تا شما باشید کاسه داغتر از اش نشید

    • بدون نام

      فکر اساسی اینه که راحت کشتی بگیرن.وقتی ورزش سیاسی میشه باید منتظر عواقبش هم بود.این وسط فقط ورزشکارا ضرر می کنن.اقایون فدراسیونی که سرجاشون هستن.ولی ورزشکاری که محروم میشه ممکنه تمام آینده ش از دست بره.کسی هم که حمایتشون نمی کنه.

    • پرسپولیس ایران

      همش زیر سر خود خادمه به این ریا کاریاش توجه نکنید همینا هستن نمیزارن پرسپولیس و استقلال خصوصی بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج