جاباما
۶۷۸۳۰۶
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

لذت کتابخوانی به جای سیاه کردن پیک نوروزی

روزنامه «قانون» از لذت کتابخوانی،خاطره و داستان نویسی به جای سیاه کردن پیک نوروزی گزارش مي دهد.

روزنامه «قانون» از لذت کتابخوانی،خاطره و داستان نویسی به جای سیاه کردن پیک نوروزی گزارش مي دهد.

وزیر آموزش و پرورش از حذف پیک‌های نوروزی برای سال جدید خبر داد. این خبر بیشتر از همه دانش‌آموزان و بعد از آن خانواده‌ها را شاد کرد. آن هم به این دلیل که دیگر در تعطیلات باری بر دوش‌شان نباشد و مدام در میانه تعطیلات غصه تکالیف دانش‌آموزان‌شان را نداشته باشند. اینکه روز سیزده‌به‌در خسته و نالان بنشینند و صفحه هایی را سیاه کنند که هیچ سودی برای‌شان ندارد.
وزیر آموزش و پرورش روز ۲۵ بهمن گفت:«برای نوروز سال ۹۷ دانش‌آموزان پیک نوروزی که به معنای آنچه پیش از این وجود داشت، ندارند و تکالیفی نظیر داستان‌گویی و خاطره‌نویسی برای آن‌ها مقرر خواهد شد». ایسنا گزارش داده كه سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش صبح چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره تغییر نگرش این وزارتخانه نسبت به پیک نوروزی گفت: «‌آموزش و پرورش مصمم است هر آنچه محیط شاد و پر نشاط مدرسه را برای دانش‌آموزان تلخ می‌کند، به شرط آنکه به آموزش و تربیت‌شان لطمه‌ای وارد نشود، حذف کند.
پیش از این مباحثی درباره حذف آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی مطرح شده است». وی خاطرنشان کرد: « موضوع پیک نوروزی از جمله تکالیفی است که از سر دلسوزی از سوی مسئولان برای دانش‌آموزان مقرر می‌شود؛ با این وجود برای نوروزی که در پیش داریم، پیک نوروزی به معنای آنچه پیش از این مطرح بود، وجود نخواهد داشت و به جای آن تکالیفی نظیر داستان‌گویی، خاطره‌نویسی و بیان آنچه دانش‌آموزان از طبیعت مشاهده می‌کنند، مقرر خواهد شد».

استقبال از تصميم آموزش و پرورش

حرف و حدیث درباره ناکارآمدی پیک‌های نوروزی از سال های گذشته وجود داشته است. در همین راستا رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفته كه براساس بررسی‌ها مشخص شده، پیک‌های نوروزی چندان در تثبیت و تعمیق یادگیری نقش نداشتند و دانش‌آموزان در تعطیلات، درگیر چالش‌ حل پیک نوروزی بودند و معمولا در آخرین ساعات تعطیلات با همراهی خانواده پیک را حل می‌کردند.
بر همین اساس وزارت آموزش‌وپرورش تصمیم گرفت امسال پیک نوروزی را حذف و با توجه به اهمیت داستان در پرورش خلاقیت و تفکر دانش‌آموزان، داستان‌خوانی،داستان‌گویی و داستان‌نویسی را به عنوان فعالیت در ایام نوروز طراحی کند. اگرچه پیک نوروزی چند سالی است حذف شده و در سال تحصیلی ۹۳-۹۲، محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وقت از اجباری نبودن پیک‌نوروزی و ارائه فعالیت‌هایی به دانش‌آموزان با محور تقویت مهارت‌های زندگی از جمله همدلی و تصمیم‌گیری با توجه به محور درخواست‌های ريیس‌جمهور در اول مهر خبر داد اما همچنان برخی مدارس با طراحی پیک‌نوروزی، تکالیفی را به دانش‌آموزان ارائه می‌کردند.

اقدام خلاف برخي مدارس

آموزش‌وپرورش برای نوروز ۹۷ نیز تصمیم به حذف پیک‌نوروزی و جایگزینی داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی کرده است؛ به گونه‌‌ای که چارچوب فعالیت‌ها خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب،داستان‌گویی و روایت یا نوشتن داستان است و دانش‌آموز به اختیار خود از میان آن‌ها انتخاب می‌کند.دانش آموزان کتاب داستانی را که مطالعه می‌کنند نام داستان، نویسنده، ناشر و سال انتشار را هم باید در خلاصه داستان ذکر کنند یا ایام تعطیلات نوروز، مسافرت و دیدو بازدیدها را به صورت داستان و اینکه چگونه گذشت، روایت کنند یا از پدر بزرگ، مادربزرگ و پدر ومادر خود داستان بشنوند یا داستانی را برای خانواده خود روایت و صدای خود را ضبط کنند. با وجود تصمیم جدید آموزش‌‌ وپرورش مبنی بر حذف پیک نوروزی‌ و جایگزینی داستان، برخی مدارس از هفته‌های قبل هزینه‌هایی را از خانواده‌ها برای تهیه پیک نوروزی دریافت كرده یا معلمان برای عید نوروز تکلیف تعیین کرده‌اند.
برخی والدین در استان‌های مختلف ازجمله سیستان و بلوچستان نسبت به دریافت هزینه توسط مدارس برای ارائه پیک نوروزی خبر می‌دهند و از سوی دیگر از حذف پیک نوروزی استقبال می‌کنند چرا که به اعتقاد والدین این تکالیف باعث می‌شد دانش‌آموزان تعطیلات نوروز را در استرس سپری کنند. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش درباره اقدام برخی مدارس مبنی بر دریافت پول برای ارائه پیک نوروزی می‌گوید:« برای نوروز ۹۷ پیک نداریم و داستان‌خوانی و داستان‌گویی جایگزین شده است و اگر مدارس پولی بابت تهیه پیک نوروزی دریافت کرده‌اند، باید به خانواده‌ها بازگردانند؛ البته برای موفقیت این طرح نیازمند حمایت معلمان و مدیران مدارس هستیم.
همچنین در هفته‌های پیش‌رو در دستورالعملی که به زودی ارسال می‌شود توصیه‌هایی به معلمان برای انتخاب کتاب مناسب با رده سنی دانش‌آموزان آمده است». محمد حسنی، عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش نیز درباره تصمیم جدید معاونت آموزش ابتدایی مبنی بر داستان‌خوانی و داستان‌گویی در ایام تعطیلات نوروز و میزان موفقیت این طرح می‌‌گوید: «پیک‌نورزوی در واقع نسخه پیشرفته‌تر و مناسب‌تر از مشق‌های پرمشقت معلمان برای تعطیلات نوروزی بود. با وجود این عموم فعالیت‌های یادگیری پیک‌های نوروزیی ناظر به محتوای کتاب‌های درسی از نوع فعالیت‌های تمرینی و تثبیتی بود .انگار در تصمیم‌گیری جدید معاونت آموزش ابتدایی نوآوری و حرکت به جلو وجود دارد؛ چون توجه و تمرکز روی فعالیت‌های خلاق نگارشی از نوع داستان نویسی است.
این خود حرکتی نو و ایجاد ظرفیتی جدید در راهبرد سنتی است، تردیدی نیست که فرصت‌های یادگیری مدرسه‌ای به چهاردیواری مدرسه و کلاس تعلق ندارد اما شاید بهتر باشد که به جای محدودیت در فعالیت‌های یادگیری مورد توجه و سفارش شده برای دانش‌آموزان مانند تمرکز روی قصه نویسی، به تنوع فعالیت‌ها فکر کرد؛ به این صورت که با تدوین یک جهت‌گیری جدید از معلمان یا مدارس خواسته شود متناسب با نیازهای بومی و محلی فعالیت‌های مناسب در قالب یک الگوی انعطاف پذیر فعالیت‌های یادگیری جذاب طراحی و به دانش‌آموزان ارائه دهند». امسال شاید دانش آموزان در تعطیلات نوروز نفس راحتی بکشند و در کنار خوشی‌های‌شان داستان بخوانند.

کتاب های داستانی که شاید در حالت عادی هیچ وقت به سراغش نروند و تا آخر عمر هم نخواننداما حالا در کنار بازی های کامپیوتری و دیگر تفریحات‌شان لذت کتابخوانی را هم تجربه می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اصغر

      ای وای امسال باید داستان بنویسم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج