۶۷۸۳۳۴
۱۱ نظر
۵۰۶۶
۱۱ نظر
۵۰۶۶
پ

شادی‌های پردردسر برای آغاز یک زندگی

هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی

جشن عروسی متشکل از عناصری با رقم‌های درشت است که سال به سال درشت‌تر می‌شوند و عملا برگزاری این مراسم را از یک جشن شادی‌آفرین به یک مراسم پر از استرس و نگرانی برای عروس و داماد و خانواده‌های‌شان تبدیل کرده ‌است.

روزنامه آسمان آبی : جشن عروسی متشکل از عناصری با رقم‌های درشت است که سال به سال درشت‌تر می‌شوند و عملا برگزاری این مراسم را از یک جشن شادی‌آفرین به یک مراسم پر از استرس و نگرانی برای عروس و داماد و خانواده‌های‌شان تبدیل کرده ‌است. ساده‌ترین دسته‌گل عروس را ۲۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند و ماشین عروس را در ارزان‌ترین حالت با ۴۵۰ هزار تومان با چند گل ارزان و چند متر روبان تزئین می‌کنند. قیمت آرایشگاه عروس کمتر از یک میلیون تومان نیست و کرایه یک لباس عروس برابر با هزینه آرایشگاه است.
قیمت طلا و زیورآلات که تابع بازار است و بسته به این‌که با چند گرم طلا بشود سرویس نیم‌ست عروس و حلقه‌های عروس و داماد را تهیه کرد باید بین ۱۰ تا ۱۵میلیون‌ تومان پرداخت کرد. پردردسرترین بخش این هزینه‌ها برگزاری جشن و پذیرایی شام و شیرینی از میهمانان است. سالن‌های برگزاری میهمانی در کلاس‌های متفاوتی دسته‌بندی شده‌اند و بنا به همین دسته‌بندی برای خود مقرراتی وضع کرده‌اند که این مقررات شامل تعداد و تنوع در پذیرایی می‌شود. صاحب یکی از این سالن‌ها که حداکثر گنجایش ۱۲۰ میهمان را دارد، می‌گوید: «در سالن ما کمتر از ۹ نوع غذا و ۵ نوع دسر سرو نخواهد شد و این تنوع تا ۱۴ نوع غذا هم تنوع خواهد یافت؛ البته چهار میلیون تومان هم حق ورودی می‌گیریم.»
هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی
او حاضر نیست یک مراسم عروسی با پنج نوع غذا برگزار کند و تأکید می‌کند که این نوع مراسم در شأن سالن تحت مدیریتش نیست و کلاس کارش را پایین می‌آورد. سالن‌های دیگر با گنجایش 250 نفر و تنوع غذایی 14 نوع غذا و بیشتر برای پذیرایی از هر نفر منوهایی با قیمت 90 تا 200هزار تومان دارند که ازجمله سالن‌هایی با قیمت متوسط محسوب می‌شوند. به این هزینه‌ها باید هزینه شیرینی، میوه و نوشیدنی نفری5تا 7هزار تومان اضافه شود؛ علاوه‌بر این هزینه موسیقی بین 4 تا 7میلیون اضافه می‌شود و اگر سفره عقد و رقص نور یا چایخانه سنتی و فیلمبرداری و عکس و... هم در منو باشد به ترتیب به هزینه‌ها اضافه می‌شود و هزینه‌های عروسی به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.
محاسبات نشان می‌دهد که احتمال برگزاری یک عروسی ساده و شیک بسیار کمتر از آن است که بتوان تصور کرد و برگزاری چنین عروسی با صد نفر میهمان بین 40 تا 50 میلیون تومان هزینه دربر دارد. آن‌چه اتحادیه‌ها و اصناف می‌گویند با واقعیت جاری در جامعه فاصله زیادی دارد. قیمت‌هایی که از سوی مدیران اصناف اعلام می‌شود آن‌قدر با واقعیت فاصله دارد که نه‌تنها قابل باور نیست که قابل اعتنا هم به‌نظر نمی‌رسد. مثلا یکی از این مسئولان اعلام کرده برگزاری عروسی با سه نوع غذا و سه نوع دسر برای هر نفر 30 هزار تومان قیمت دارد و این سرویس در تالارهای برگزاری عروسی به شهروندان تهرانی ارائه می‌شود.

چندی پیش یک نفر از برگزاری جشن عروسی با هزینه سه میلیون تومانی سخن گفته بود یا ادعای ارائه دسته گل صد هزار تومانی برای عروس‌ و... داشت، اما به‌نظر می‌رسد این‌ها حرف‌هایی است که در محافل رسمی بیان می‌شود و در عمل آن‌چه مردم باید برای برگزاری عروسی‌ها با آن دست‌و‌پنجه نرم کنند حکایت‌های دیگری است که جز با پرداخت صورت‌حساب‌های درشت راهی پیش پای عروس و دامادها نمی‌گذارد.البته صرف‌نظر از جشن عروسی هم راه دیگری است که پیش پای عروس‌و دامادهاست.

با 3‌میلیون تومان هم می‌توان عروسی گرفت!
هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی
هزینه برگزاری در باغ‌ها صدها‌میلیون تومان است؛ تاکید بر استفاده از تالارهای با پروانه کسب.

مراسم ازدواج برای زوج‌های جوان و حتی خانواده‌های آن‌ها یکی از دغدغه‌هایی است که گاه‌ موجب می‌شود، شروع زندگی مشترک ماه‌ها و حتی سال‌ها به تعویق بیفتد، زیرا این روزها هزینه‌های برگزاری این مراسم بسیار سرسام‌آور است. برای نمونه یکی از گران‌ترین بخش‌های این مراسم تالار پذیرایی است و رقم‌هایی که از سوی مدیران تالارها اعلام می‌شود، بسیار وحشتناک است. بااین‌حال خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس بر این باور است که این قیمت‌ها صحت ندارد و بهتر است زوج‌ها به سمت برگزاری مراسمی با حداقل تشریفات بروند.

هزینه تمام‌شده یک مراسم عروسی در تالارها کاملا متغیر است، به‌طوری‌که گاهی هزینه تمام‌شده بیش از صدها‌میلیون تومان می‌شود. این مسئله چقدر صحت دارد؟
بنده به‌عنوان رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس، درباره تالارهای عروسی مجاز صحبت می‌کنم که تلاش می‌شود در این تالارها با رعایت موازین شرعی، خدمات مناسب نیز ارائه شود. عموم عروسی‌هایی که در تالارهای شهر تهران برگزار می‌شود برای خانواده‌هایی از اقشار متوسط و ضعیف است؛ بنا‌براین این قیمت‌ها نمی‌تواند صحت داشته باشد، البته تعدادی تالار در شهر تهران وجود که عموما در مناطق شمالی شهر قرار دارند که هزینه تمام‌شده در آن‌ها گران‌تر است، اما بعید می‌دانم قیمت تمام‌شده در این تالارها نیز بیش از ۱۰۰‌میلیون تومان باشد.
با وجود این برخی از هتل‌های شهر تهران هستند که می‌توانم به هتل استقلال، اسپیناس، آزادی اشاره‌ کنم که هزینه تمام شده عروسی در این هتل‌ها گران‌تر است و چند صد‌میلیون تومان می‌شود. باوجود این در این هتل‌ها و تالارهای بالای شهر نیز عروسی‌ها تحت نظارت اتحادیه و با رعایت موازین شرعی برگزار می‌شود. عموما نرخ هزینه عروسی برای هر فرد از ۲۵ تا ۶۰هزار تومان متغیر است، اما در برخی از هتل‌ها با توجه به تنوع غذاها و منوی هشت نوع غذا، از ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان تغییر می‌کند.
در این میان به‌دلیل هژمونی فرهنگی شاهد هستیم که خانواده‌ها اصرار دارند تا هزینه‌های عروسی تصاعدی باشد که این با مقوله فرهنگی و مذهبی کشور در تعارض است؛ زیرا اسراف است. اما متاسفانه فضای مجازی موجب شده تا برخی از مراسم‌ عروسی خارج از شهر تهران انجام ‌شود؛ برای مثال باغ‌های لواسان، شهریار، کرج و اسلامشهر که شنیده‌ام برخی از این مراسم هزینه‌های بسیار بالایی دارد که مورد تایید ما نیست. آن‌چه که مورد تایید کمیسیون فنی اتحادیه برای نرخ‌های تالارهای عروسی‌است براساس ظرفیت‌شان تعیین شده و در شهر تهران در حال اجراست.
براساس نظارت‌ها و تعیین قیمت‌ها حداقل و حداکثر هزینه تمام‌شده عروسی در تالار چه میزان است؟ اعلام‌شده هزینه تمام‌شده در عروسی ازسه‌‌میلیون برای صد نفر شروع می‌شود. این امر چگونه امکان‌پذیر است؟
این قیمت شدنی است؛ تالار با سه نوع غذا، سه‌ نوع دسر، نفری ۳۰‌هزار تومان وجود دارد. اگر بخواهید به شما معرفی می‌کنم.
هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی
این تالارها ورودی ندارد؟
درباره ورودی باید به چند مسئله اشاره‌کنم. اداره تالارها هزینه‌های ثابتی دارند که می‌توان علاوه بر هزینه‌های جاری، به کارکنان اشاره کرد. کارکنانی که باید همیشه حضورداشته باشند، اما به‌دلایل مختلف همیشه مشغول به کار نیستند. یک تالار پذیرایی در بهترین حالت براساس کمیسیون فنی اتحادیه ۱۲۰ مراسم خواهد داشت درنهایت در چهار‌ماه فعال است و هفت‌ماه کار خاصی ندارد. بسیاری از تالارهای پذیرایی در شهر به دلیل هزینه‌های بالای مدیریت باوجود کاربری تجاری، تعطیل می‌شوند.
گرفتن ورودی برای این است که تالارها بتوانند به فعالیت‌شان ادامه دهند؛ البته بسیاری از تالارها برای این‌که بتوانند مشتری جذب کنند، ورودی دریافت نمی‌کنند، بااین‌حال قیمت ورودی در تالار ۲۰۰ یا ۳۰۰هزار تومان است. تالارها به دنبال سود نیستند و برای بقا تلاش می‌کنند. البته برخی سفارش‌ها در عروسی‌ها وجود دارد که قیمت را بالا می‌برد.
تعداد تالارهای شهر تهران چقدر است؟
کمتر از هزار تالار است که با توجه وضعیت کنونی هرماه تعدادی بسته می‌شود.
در حال حاضر شرکت‌هایی فعال هستند که عروسی‌هایی را با ضوابط خاص خود برگزار می‌کنند، این شرکت‌ها چه میزان بر عملکرد تالارها اثر منفی گذاشته‌اند و آیا شما این شرکت‌های را تایید می‌کنید؟
توصیه من به تمامی کسانی که قصد برگزاری مراسم عروسی دارند این است، حتما به واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب هستند مراجعه کنند، اسامی این تالارها در سایت اتحادیه تالارهای پذیرایی موجود است. همچنین توصیه می‌کنیم که از تشریفات زیاد خودداری کنند.
چه تعداد شکایت از تالارها برای رعایت‌نکردن‌ ضوابط قیمتی دارید؟

به‌هرحال شکایت‌هایی نیز وجود دارد که با مراجعه به اتحادیه در کمتر از ۲۴‌ساعت به آن رسیدگی و حق طرفین پرداخت می‌شود.

بحث بر سر آرایش و پیرایش داماد
هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی
اصلاح دامادی چند؟

گرچه می‌توان یکی از هزینه‌های جدی برگزاری مراسم ازدواج را به آرایشگاه‌های زنانه و هزینه آرایش و پیرایش عروس مربوط دانست، اما ظاهرا برای دامادها هزینه‌های این بخش چندان کمرشکن محسوب نمی‌شود؛ چراکه به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه هزینه‌‌های مربوط به آرایشگاه داماد می‌تواند در حد ارقامی بین 200 تا 300 هزار تومان و نهایتا یک تا دو میلیون تومان باشد. در ادامه گفت‌وگوی مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه آرایشگران و پیرایشگران مردانه با روزنامه «آسمان آبی» را می‌خوانیم.

اصلاح شب دامادی‌ چقدر هزینه دارد؟
آرایش و پیرایش داماد هم مانند تمام موارد دیگر براساس درجه کیفی واحد مربوطه و همچنین منطقه جغرافیایی آن هزینه‌های مختلفی را به همراه دارد. عده‌ای از افراد به‌دنبال آرایشگاه‌های خاص و لاکچری هستند و همان‌گونه که برای عروس‌خانم‌ها برخی آرایشگاه‌های لاکچری و برند وجود دارد برای آقایان نیز شاهد چنین وضعیتی هستیم، اما در کنار این واحدهای لاکچری در مناطق جنوبی شهر یا حتی نقاط مرکزی می‌توان گفت رقم متعارف اصلاح داماد رقمی حدود 200 تا 300 هزار تومان می‌شود.
در آرایشگاه‌های لاکچری چطور؟
این بخش بستگی به خواسته و سلیقه افراد دارد، اما در برخی موارد به‌طور مثال فرد می‌خواهد برای مراسم ازدواج خود کاشت یک روزه مو انجام دهد؛ طبیعی است این موارد هزینه‌های خاص خود را دارد و ممکن است حدود 400 تا 500 هزار تومان به جمع هزینه‌های فرد بیفزاید، اما درنهایت در آرایشگاه‌های لاکچری هم شاید نهایت هزینه داماد رقمی بین یک تا دو میلیون تومان باشد؛ البته اگر افراد بخواهند به‌عنوان انعام رقمی را به آرایشگران پرداخت کنند امری جداست.
و درنهایت اصلاح دامادی شامل چه مواردی می‌شود؟
این موضوعات براساس خواسته ‌و سلیقه مشتریان متفاوت است، اما خدماتی مانند پاکسازی صورت، ویتامینه کردن مو، گریم صورت، کاشت مو و مواردی از این دست ازجمله خدمات قابل ارائه در آرایشگاه‌های مردانه به‌شمار می‌رود.
در سال‌های اخیر میزان مراجعاتی که برای دامادی وجود دارد نسبت به قبل تغییر خاصی داشته است؟
زمانی به شخصه حداقل سه تا چهار داماد در هر هفته داشتم، اما اکنون مدت‌هاست تعداد دامادها به‌شدت کاهش پیدا‌ کرده است، به‌نظر می‌رسد موضوعات اقتصادی در این کاهش بی‌تاثیر نیست، اما اگر فرهنگ برگزاری عروسی‌های آسان رواج پیدا کند بسیاری از همکاران در صنف آمادگی دارند که حتی اصلاح داماد را با قیمتی کمتر در حد 150 هزار تومان هم انجام دهند.
آرایشگاه‌هایی که به‌عنوان برند شناخته می‌شوند چه ویژگی‌خاصی دارند؟ واقعا در قبال اختلاف قیمت خدمات متفاوتی در این واحدها ارائه می‌شود که برند می‌شوند؟

به هرحال برخی از آرایشگاه‌ها به تناسب محله، کیفیت کار و کلاس‌شان به برند تبدیل شده‌اند. کافی است دو بازیگر، خواننده یا فوتبالیست به یک آرایشگاه خاص مراجعه کنند تا نام آن به‌عنوان یک آرایشگاه برند مطرح شود.

هزینه تزئین ماشین و دسته‌گل عروس، 300هزار تومان
هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی
شبکه‌های اجتماعی قیمت‌ها را افزایش دادند
بخشی از هزینه‌های عروسی، تزئین ماشین عروس و تهیه دسته‌گل برای عروس خانم است که این هزینه‌ها در سبد هزینه‌های عروس و داماد کاملا متغیر است و هر فردی بسته به میزان درآمد و توانایی مالی‌اش برای آن بودجه اختصاص می‌دهد. حداقل هزینه برای تزئین ماشین ۲۰۰ هزار تومان است که براساس نوع گل و تزئین تا سقف ۵۰۰ هزار تومان می‌تواند تغییر کند. درباره دسته‌گل عروس نیز با توجه به نوع گل قیمت‌ها تغییر می‌کند. فرض کنید عروسی دسته‌گلی از گل رز و قرمز سفارش دهد.
این دسته‌گل نهایت صد هزار تومان هزینه خواهد داشت، اما اگر قرار باشد گل ارکیده یا گل‌های دیگر را برای تزئین سفارش دهد قطعا قیمت افزایش می‌یابد. بااین‌حال آن‌چه امروز اتحادیه فروشندگان گل را با مشکل مواجه کرده است، وجود شبکه‌های اجتماعی است که با تبلیغات متعدد نه‌تنها نارضایتی مشتری را مسبب می‌شود، بلکه باعث افزایش قیمت‌ها نیز می‌شود. متأسفانه با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی شاهد هستیم قیمت‌ها تا یک‌میلیون تومان نیز اعلام می‌شود، البته بخشی از این قیمت‌ها شایعه‌پراکنی است و برای بازارگرمی اعلام می‌شود، اما به‌هرحال نکته اصلی این‌جاست که عده‌ای برای چشم‌وهم‌چشمی حاضر به پرداخت این هزینه‌ها هستند. ‌
اکنون در ۲۰ منطقه تهران ‌جز (شهرری و شمیرانات) ۶۵۰ گل‌فروشی وجود دارد که حدود ۲۰۰ مغازه گل‌فروشی هنوز موفق به کسب مجوز نشده‌اند؛ علت نیز مسائل مختلفی است. متأسفانه این روزها شکایت‌های زیادی از سوی عروس و داماد برای تزئین دسته‌گل و ماشین عروس وجود دارد که اتحادیه قادر به حل‌وفصل آن نیست، زیرا عروس و داماد به‌جای مراجعه به مغازه‌های برند و معتبر در سطح شهر با اعتماد به شبکه‌های اجتماعی و پرداخت آنلاین چیزی را تحویل می‌گیرند که سفارش نداده‌اند. در این میان شرکت‌هایی نیز هستند که مسئولیت تأمین تمامی بخش‌های مراسم عروسی ازجمله تزئین ماشین و دسته‌گل را برعهده دارند. این کار موجب شده تا بازار گل‌فروشان دچار رکود شود.
برای مثال تزئین میزهای تالارهای عروسی توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود، در حالی که این کار تداخل صنفی است. تلاش‌های ما برای ساماندهی این موضوع تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است، اما این شرکت‌ها در تشدید بازار گل‌فروشان بی‌تأثیر نبودند. ‌اکنون به‌دلیل رکود سنگین در این حرفه بسیاری از گل‌فروشان قیمت‌های معقولی را اعلام می‌کنند. برای مثال یک گل‌فروش در منطقه شرق تهران قیمت تزئین ماشین عروس را ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرده و نوشته بود که دسته‌گل عروس رایگان خواهد بود. به‌تمامی عروس و دامادان توصیه می‌شود که برای تهیه دسته‌گل و تزئین ماشین عروس به گل‌فروشان مجوزدار شهر مراجعه کنند تا درصورتی‌که شکایتی داشته باشند، اتحادیه بتواند به شکایت آن‌ها رسیدگی کند.

عروسی‌های پرهزینه؛ جایی برای نمایش سرمایه
هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی
پول‌هایی که برای برندها هزینه می‌شود

«بیزینس اینسایدر» در گزارشی به نحوه و هزینه تشریفات عروسی در کشورهای غربی پرداخته است. براساس این گزارش مراسم ازدواج در سرتاسر جهان بسیار متنوع برگزار می‌شود. برای مثال در جمهوری چک به ‌افتخار عروس و داماد درختی کاشته می‌شود و در هند مراسم عروسی چندین روز به طول می‌انجامد و طی این مدت آداب‌ورسوم خاصی در خانواده‌های آن‌ها اجرا می‌شود. «بیزنس اینسایدر» در ادامه می‌نویسد: «بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های فرهنگی در مراسم عروسی به هزینه‌های مالی مربوط است که زوجین در جشن خود صرف می‌کنند. براساس این گزارش آمریکایی‌ها بیش از 32 هزار دلار برای مراسم عروسی هزینه می‌کنند، درحالی‌که این رقم در مورد اروپایی‌ها کمتر از پنج هزار دلار است.»

محل لاکچری

به‌صورت متوسط می‌توان گفت هزینه یک عروسی لاکچری در آمریکا حدود 50 هزار دلار است؛ درحالی‌که به‌صورت متوسط هزینه یک عروسی حدود 20 هزار دلار تمام می‌شود. بیشترین هزینه این عروسی مربوط به محل پذیرایی است؛ یعنی برای یک جای روباز لوکس با نوشیدنی‌های خاص، رومیزی‌هایی با پارچه‌های مخصوص و حتی ست‌های قاشق و چنگال نقره که قرار است پذیرای میهمانان باشد. یکی از دلایل زیادشدن هزینه محل برگزاری‌ها، به‌خاطر امکانات مختلفی ازجمله داشتن اتاق بیلیارد و اتاق ورق‌بازی و غیره است. اگر بخواهید این مراسم را در ساحل برگزار کنید، باید به ازای هر میهمان حدود 200 دلار بیشتر بپردازید.

عکاسی هزینه‌بر

هزینه عکاس به‌صورت معمول حدود دو هزار دلار تمام می‌شود، ولی اگر می‌خواهید عکاسی‌ای منحصربه‌فرد را تجربه کنید باید حدود پنج هزار دلار خرج کنید. البته اشتباه نکنید، در آمریکا عکاس و فیلمبردار یکی نیستند و برای فیلمبرداری از مراسم دوباره باید هزینه پرداخت کنید. هزینه‌ یک گروه حرفه‌ای، ساخت مستند و کلیپ‌های متفاوت حدود سه هزار دلار است و درمجموع حدود هشت هزار دلار برای ثبت لحظه‌ها، خرج روی دستتان می‌گذارد. یکی از امکانات جالبی که این گروه‌های تصویربرداری مهیا می‌کنند، پخش آنلاین عروسی ما از طریق قابلیت اینستاگرام است. امری که حدود 100 دلار در ساعت خرج برمی‌دارد.


هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی
گل‌های گران‌قیمت
از گران‌ترین خرج‌های عروسی در کشورهای غربی، پولی است که برای گل پرداخت می‌شود. در بیشتر مواقع تمام محل برگزاری با گل تزئین می‌شود و برای هر میز نیز گل خریداری می‌شود. اگر گل خاصی انتخاب کنید این هزینه حدود پنج هزار دلار می‌شود. از دیگر هزینه‌هایی که در کشورهای غربی برای عروسی پرداخت می‌شود، پول برنامه‌ریز عروسی است. معمولا خارجی‌ها خیلی درگیر هماهنگی‌ها و مسائل دیگر نشده و کسی را برای برنامه‌ریزی کل این امور استخدام می‌کنند.
همچنین برنامه‌ریزهای عروسی حدود ساعتی ۱۰۰ دلار می‌گیرند و در عروسی‌های با حضور گروه موسیقی برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم‌تان باید به آن‌ها حدود پنج هزار دلار بپردازید. رکن جدانشدنی عروسی‌های دارای گروه موسیقی در غرب، دعوت از گروه‌های موسیقی محبوب است. گروه‌هایی که به یک استیج خاص نیاز داشته و کل مراسم شما را متحول می‌کنند. این بندهای موسیقی نیز معمولا با زیر سه هزار دلار به مراسم شما نخواهند آمد.

برندهای هزینه‌بر

دعوتنامه در آمریکا معمولا به‌صورت اینترنتی است یا سایت‌های ساخته‌شده و لینک آن برای همه افراد فرستاده می‌شود. البته هنوز هم دعوتنامه فیزیکی برای کلاس گذاشتن رایج است. درمجموع هزینه این کارها در حالت عادی با 500 دلار جمع می‌شود، ولی اگر بخواهید کارت‌هایی از جنس چوب داشته و سایت خاصی طراحی کنید باید حدود چهار هزار دلار برای آن پرداخت کنید. البته بیشترین خرج عروسی‌های خارجی صرف برندها می‌شود. از لیموزین با ساعتی 280 دلار گرفته تا برند خاصی از نوشیدنی یا برند خاصی از قاشق و چنگال که ممکن است هزار دلار به هزینه‌های شما اضافه کند.

انتخاب ماشین عروس چقدر برای شما اهمیت دارد؟
هزینه‌های ریز و درشت جشن‌ عروسی
یکی از دغدغه‌های اغلب زوج‌های جوان برای برپاکردن هرچه باشکوه‌تر جشن عروسی انتخاب ماشین عروس است و انتخاب مدل و رنگ این ماشین بستگی به سلیقه و امکانات عروس و داماد دارد. خودروهای سفید رنگ هنوز هم از پرطرفدارترین‌ها برای ماشین عروس هستند. قیمت اجاره خودروها معمولا بین ۵۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یک روز است. خودروهای قدیمی هم البته طرفداران خاص خود را دارند که قیمت اجاره این خودروها معمولا ساعتی محاسبه می‌شود و از ساعتی ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود.
حداقل ساعت اجاره ماشین عروس در روز ۱۵ ساعت است که معمولا از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب محاسبه می‌شود. در صورت خروج از شهر و محدوده جغرافیایی اجاره‌دهنده، یک هزینه خروجی ۵۰ هزارتومانی دریافت می‌شود. هزینه بنزین خودرو به حساب اجاره‌کننده است. برای اجاره ماشین عروس بدون راننده مؤسسه یک چک به اندازه نصف ارزش خودرو دریافت می‌کند. مؤسساتی هم وجود دارند که خودروهای خاص و به‌روزی همچون بی‌ام‌ و i۸ با‌ اجاره روزانه هفت میلیون تومان در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      14نوع غذا !!!!!!

      که چی ؟؟؟؟؟ فقط برای احساس برتری بر فامیل و دوستان و احساس تک بودن ،خوب دیگه زندگی ای که با این تفکر شروع بشه عاقبتشم معلومه !

    • بدون نام

      من بعنوان یه دختر واقعا مخالف این ریخت و پاشا هستم. وقتی کسی میمیره یا عروسی میکنه چرا باید کلی ی ی هزینه بیخود براش بتراشن.هزینه نهار شام که دیگه واقعا اضافه ست

    • پریا

      من یه جوونم که موقع ازدواج م تصمیم گرفتیم به جای تمام این هزینه ها حتی جهیزیه خودم با هم خونه بخریم اولش یه خونه کوچیک شد الان بعد هشت سال واقعا از کار اون موقع م راضیم. البته ناگفته نمونه که کم نیستن مردایی که یک دهم این قناعت ها هم از سرشون زیادیه

    • بدون نام

      ایشاللا جوونوای مملکتم هر جور که باب سلیقه و جیبشونه عروسی کنن

    • علیرضا

      سلام همین هزینه های ریز و درشت باعث شده جوونا دیر ازدواج کنن. توی کشورهای اروپایی که مسیحی هستن دختر و پسر میرن کلیسا و زندگیشون رو شروع میکنن ما که تو دینمون این همه ساده زیستی توصیه شده ولی متاسفانه رعایت نمیکنیم. یه جوون با درامد یک ملیون تو ماه چقدر کار کنه تا بتونه خونه اجاره کنه خرج خونه رو بده و خرج عروسی رو هم بده. این همه رسم و رسوم فقط هزینه س . یاعلی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته اگه آقا پسرهای عزیز ودامادهای بزرگوار توقع خرید جهیزیه آنچنانی از عروس نداشته باشند و حاضر باشند همون هزینه عروسی رو خرج خرید لوازم منزل کنند خیلی بهتره. به نظرم همیشه ما همیشه فقط مراسم عروسی رو هزینه اضافه میبینیم

    • مرتضی

      خدا کنه یکی مثل اسنپ برای این مورد هم وارد بازار بشه و یک پکیج صفر تا صدی درست کنه و قیمت های کذایی را بشکند.
      هم چنین خدا کنه یک اپلیکیشنی بیاد که امکان برگزاری چند مراسم در یک مراسم را فراهم کنه تا با مدیریت هزینه ها هزینه ها کاهش پیدا کنه.
      هم چنین خدا کنه سربازی لغو بشه و ارتش تخصصی بشه تا سن ازدواج پایین تر بیاد. البته چند ماه آموزشی به نظر من برای هر مردی خوبه.
      باور کنید خیلی از ما در گناه جوان هایی که امکان ازدواج ندارند شریک هستیم.
      بالاتر از این خیر نداریم هر کس می خواد کمک کنه به ازدواج جوان ها کمک کنه.
      من شخصا برای کارهایی که گفتم طرح دارم

    • بدون نام

      علیرضا آقا
      هزینه ی کمر شکن جهیزیه هم بگید ،کاش و داشته بشه ،مگه پدر مادر حق زندگی ندارن ،همه ش جمع کنن برا داماد


      جشن باید باشه ،اما معمولی باشه
      مهریه در حد لازم
      جهاز در حد توان

    • بدون نام

      تقصیر خانواده هاست که دخالت میکنن.عروسی نمیگیری میگن رسم و زیر پا گذاشتی عروسی کم جمعیت میگیری میگن آبرومون میره یکی در میون دعوت کنین جهاز ارزون میخری حرف در میارن اگه پدر مادرای دختر پسر دخالت نکنن اونا خودشون بلدن زندگی رو بسازن

    • بدون نام

      من که فقط یک حلقه برای خانومم گرفتم و خلاص،، یک پولی هم دادم به مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست... به هیچ کس هم اجازه دخالت ندادم،،

    • لیلا

      والله من به همسرم گفتم عروسی نگیریم و یه مسافرت معمولی بریم و برگردیم .خانواده شوهرم وقتی این رو شنیدن به جای خوشحال شدن با من چپ افتادن و ارتباطشون رو قطع کردن.
      خانواده دختر کوتاه بیاد خانواده پسر جنگ درست میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج