۶۷۸۷۷۶
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

کلید راضی شدن ترامپ به ادامه تعلیق تحریم ایران

معاون وزیر خارجه آمریکا که برجام را یک توافق معیوب می‌داند، گفته که کلید راضی شدن ترامپ به ادامه تعلیق تحریم‌های ایران، حل مسئله موشکی ایرانی‌ها توسط مذاکره‌کنندگان اروپایی است.

خبرگزاری فارس: «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا در یکی از نشست‌های کنفرانس امنیتی مونیخ، در خصوص نحوه ادامه حضور آمریکا در میان کشورهای متعهد به برجام، سخن گفت.

آمریکا به عنوان یکی از ۷ کشور امضاءکننده برجام، متعهد شد که تحریم‌های اقتصادی و به خصوص تحریم‌های بانکی جمهوری اسلامی ایران را لغو کند ولی این مسئله نه تنها در خاک آمریکا بلکه در دیگر کشورها، به دلیل ادامه اجرای تحریم‌های ثانویه خود آمریکایی‌ها، عقیم مانده است.

سالیوان در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه کاهش نگرانی متحدان اروپایی از احتمال خروج واشنگتن از برجام، ابتدا با استناد به سخنان «جیمز متیس» وزیر دفاع کشورش، برجام را یک «توافق معیوب برای کنترل تسلیحات» خواند و گفت: «به متحدان اروپایی خود پیشنهاد داده‌ایم که بحث موشک‌های بالستیک را تا پیش از ۱۲ ماه مِی با ایران مطرح کنند تا به این ترتیب بتوانیم علاوه بر حفظ برجام، نقائص کنترل تسلیحاتی آن را هم حل کنیم.»

۱۲ مِی، موعد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاست؛ آمریکا بر خلاف ایران که تعهد برجامی خود (سیمان‌اندود کردن راکتور اراک) را به یکباره انجام داد، روش متفاوتی برای اجرای تعهدات تحریمی-بازرگانی خود در نظر گرفت و هر چند ماه یکبار، پس از شیوع شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوان در خصوص ادامه حضور واشنگتن در قالب ظاهری برجام، ادامه عمل به تعهدات برجامی خود را تمدید می‌کند.

جان سالیوان در ادامه سخنانش، صراحتاً ادامه حیات نباتی برجام در داخل مرزهای آمریکا را به مجبور شدن ایران به قبول محدودیت‌های موشکی گره زد؛ اعمال محدودیت‌هایی که قرار است اروپایی‌ها میانجی آن شوند و ایران هم تاکنون بارها از ناممکن بودنش سخن گفته است.

سالیوان در این خصوص گفت: «ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که پیش از ۱۲ مِی، برنامه موشکی بالستیکی ایران را حل کنند تا ما هم بتوانیم به پرزیدنت ترامپ نشان دهیم که تغییراتی در حال اجراست.»

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد که اروپایی‌ها در حال حاضر با تهران در خصوص نحوه برطرف کردن نگرانی‌های موشکی غرب مذاکراتی دارند و آمریکا هم در آینده به ایران مذاکرات ملحق شد.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در پاریس گفته بود که اگر برجام موفق باشد، ایران حاضر است در خصوص مسائل دیگر هم با غرب مذاکره کند.

مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران هم در زمان مذاکرات هسته‌ای منتج به برجام و هم بعد از آن به صراحت اعلام کرده‌اند که مسئله توان موشکی، یکی از مولفه‌های دفاعی غیرقابل‌مذاکره ایران است و هیچ‌کس حق مذاکره در این خصوص را ندارد.

از ساز و کار مدنظر اروپایی‌ها برای پیش بردن مذاکرات موشکی با ایران اطلاعی در دست نیست ولی قرار است «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به زودی برای ملاقات با مقامات ایرانی به تهران بیاید؛ وزارت خارجه فرانسه رسماً به وزارت خارجه ایران اعلام کرده که شرط ماکرون برای سفر به تهران، گفت‌وگو در خصوص نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه موشکی کشورمان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا zwnj& تایپ میشه!؟

    • بدون نام

      اگر به خاطر موشک میاید خواهشا نیاید.

    • محمدعلی عباسی

      اسم برنامه موشکی رو نیارید برنامه موشکی مال مردمه قابل مزاکره نیست به هیچ کشوری هم ربطی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج