۶۷۸۹۱۲
۲۱ نظر
۵۰۱۰
۲۱ نظر
۵۰۱۰
پ

مقاومت بانک‌ها در برابر نرخ سود شکست

تحرک بانکها برای جذب سپرده با نرخ‌های بالاتر از مصوب شورای پول و اعتبار دوباره کلید خورده و تماس‎تلفنی کارمندان شعب با مشتریان خاص،حکایت ازآن دارد که باز هم پای نرخ‌های جذاب سود در میان است.

خبرگزاری مهر: تحرک بانکها برای جذب سپرده با نرخ‌های بالاتر از مصوب شورای پول و اعتبار دوباره کلید خورده و تماس‎تلفنی کارمندان شعب با مشتریان خاص،حکایت ازآن دارد که باز هم پای نرخ‌های جذاب سود در میان است.

اگرچه چراغ سبز بانک مرکزی به بانکها برای فروش اوراق مشارکت ریالی با نرخ سود ۲۰ درصد به دلیل مسائل ارزی و آشفتگی بازار دیروز روشن شد؛ اما برخی از شعب بانکها در تلاشی جداگانه، اقدام به تماس با مشتریان خود برای اخذ سپرده با نرخ سود بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار کرده‌اند.

بیستم شهریورماه امسال بود که شورای پول و اعتبار مصوب کرد تا نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت بانکی به ۱۰ درصد و نرخ سود سپرده‌های یکساله به ۱۵ درصد کاهش یابد ؛ البته قرار شد به تدریج، نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد؛ موضوعی که البته هنوز در نظام بانکی ایران اتفاق نیفتاده است.

به موازات این کاهش نرخ سود، بانکها همگی هم پیمان شدند تا در سایه نظارت بانک مرکزی، پا را از حد و حدود تعیین شده فراتر نگذارند و همگی، برای تداوم بقای خود هم که شده، به این نرخ پایبند بودند و تنها معدود شعبی از بانکها، اقدام به جذب سپرده با نرخ بالاتر کردند. البته تمام این ها در شرایطی بود که فرجه زمانی بانک مرکزی برای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار، اندکی از بار روانی کار را برای بانکها کاهش داد و آنها تلاش کردند تا می‌توانند سپرده بیشتری را تا مهلت قانونی ۱۱شهریور جذب کنند و شرایطی را فراهم آورند که علاوه بر اغوای مشتریان بانکی، آنها را برای تبدیل سپرده‌های خود از کوتاه‌مدت به بلندمدت تشویق و ترغیب نمایند.

همه چیز تا جایی پیش رفت که بانک مرکزی به بانکها اجازه داد تا در فواصل زمانی مشخص و البته به میزان محدود، اوراق مشارکت با نرخ سود ۱۶ درصد سالانه و ۱۴ درصد پیش از موعد، اقدام نمایند و همین امر هم با وجود افزایش یک درصدی نرخ، اما باز هم برای برخی سپرده گذاران جذاب بود.

تا اینکه با آشفتگی بازار ارز، بانک مرکزی تصمیم گرفته تا اوراق مشارکت بانکی با نرخ سود سالانه ۲۰ درصدی را منتشر نماید و هر مشتری که علاقمند باشد پیش از موعد سپرده خود را بردارد، می تواند آن را با نرخ سود ۱۴ درصدی تسویه کند.

اکنون اما، علاوه بر فرصتی که بانکها در اختیار دارند تا منابع مردم را به بهانه اعطای نرخ ۲۰ درصدی سود، جذب نمایند و از این فرصت بهره‌برداری حداکثری را صورت دهند، برخی از بانکها در تماس تلفنی با مشتریان خود، پیشنهاد گشایش حساب های ویژه ای با سود سپرده با نرخ بالاتر از مصوب شورای پول و اعتبار را مطرح می کنند.

گشایش های حساب های سپرده ویژه با سود بالای ۱۸ درصد

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در برخی بانکها که عموما جزو بانکهای مشکل دار به لحاظ ترازنامه‌ای هم محسوب می‌شوند، سه نرخ سود برای سپرده‌های مشتریان خاص اعمال می شود.

بر این اساس سپرده‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی نرخ سود ۱۸ درصد، سپرده‌های ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی نرخ سود ۲۰ درصد و سپرده‌های ۳۰۰ میلیون به بالا نیز نرخ سود ۲۲ تا ۲۳ درصد دریافت می کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من یکی از کسانی بودم که سپرده ام رو همون اول پس گرفتم چون به هر حال این کل دست مایه من هست
      پس گرفتم و سکه خریدم خدا رو شکر خیلی هم به نفعم شد
      اگر بانک ها نرخ سود سپرده رو نیارن بالا صد در صد ورشکست خواهند شد مردم دیوانه نیستم سرمایه شون رو برای هیچ بخوابونن تو بانک ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه نمیگن این سودها باعث افزایش نقدینگی میشه و برای کشور خطرناکه؟ دوباره میخوان سود رو بالا ببرند؟ یعنی با حماقت خودشون رو توی وضعیتی انداختند که نه راه پس دارند نه راه پیش .همه هوش و حواسشون هم تو سوریه و لبنانه!!

    • قاسم

      همان موقع که سود سپرده کاهش یافت کارشناسان متفق القول گفتند که کاهش نرخ دستوری منجر به افزایش نرخ ارز و طلا شده و سرمایه ها در جای دیگری تورم ایجاد میکند. اما کو گوش شنوا. الان هم یک مدت بانکها وام نخواهند داد و پس از آن با نرخ 25 درصد مثل گذشته شروع به دادن وام میکنند. خب خسته نباشید

    • traveler

      نفس های آخر یک بیمار، این است حکایت اقتصاد کشور ما!

    • بدون نام

      از اولش هم بانک نزول میداد و میگرفت،
      کنفرانسهای آنچنانی می‌گذاشتند ،بانکداری اسلامی و غیره و غیره
      آخر دیدند نه همون نزول بهتره،

    • بدون نام

      خوشحالم که گیر افتادید

    • ابراهیم

      آقایون نرخ سودسپرده ها روپایین آوردند,غافل ازاینکه مردم پول شون روازبانک هاخارج ودرخریدوفروش ارز سرمایه گذاری میکنند.وبااینکارفاتحه ارزش پول ملی رومی خونند.خدعبه این مسولین ماعقل عطا فرماید!!

    • رامین

      توی این اقتصاد بیمار پایین آوردن نرخ سود بانکی فقط به ضرر مردم بی پول و فقیر بود و از اول هم اشتباه بود. پول دار به هر طریقی سودش رو می گیره فقط این ملت بیچاره از قشر ضعیف هستن که تو جابه جایی روش گرفتن سود پول دارها خرد می شن. تا کی باید تقاص ندونم کاری این مدیران نالایق رو ما قشر ضعیف بدیم ؟

    • بدون نام

      بازم میخوان پول ملتو بالا بکشن ای خدا

    • بدون نام

      دیدن مردم دلار میخرن سود رو افزایش دادن

    • بدون نام

      بیشرفها چرا سود وامهای خودتون را کم نمیکنید

    • ترسو

      گول نخوريد ! اين سودها براي اختلاس بعديه ، نگين نگفتم ها ......

    • بدون نام

      بر خلاف همه شما دوستان من کارشناس اقتصادی نیستم ولی امیدوارم کارشناسان فکری به حال این وضعیت کنند

    • بدون نام

      الان خطرناکترین کار پول تو بانک گذاشته پولتونو ببرید زمین خونه یا طلا یا دلار بخرید

    • بدون نام

      گول این سودشون نخورید ملت مگه روحانی نگفت هرکی بیشتر از پانزده درصد سود بده ی جای کار میلنگه میخوان باز پولتونو بخورن تمام

    • امبری

      حرکت بسیار عالیه و ادامه داشته بلشد بهتر م میشود .

    • بدون نام

      بصورت علنی دارن برا نزول و ربا مسابقه گذاشتن

    • بدون نام

      اقتصاد یه کشور شده بازیچه دست اینها!

    • آسا

      ایکاش میدونستین که دارین چه بلایی سر این ملت متعصب و با غیرت میارین،،و البته خودتون رو به فنا میدین..

    • بدون نام

      باز هم مثل همیشه کسی که تو این بازی شکست خورد اقشار ضعیف تر بودن که تعداد صفر های پولشون کمتر بود.

    • بدون نام

      خیلی خو ب. شد سود رفت بالا اونایی که
      به هوای دلار همه چی رو گرون می کردن نا راحتن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج