جاباما
۶۷۸۹۷۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

نظام پیام‌رسان‌ها باید داخلی شود

محمدجواد آذری جهرمی در برنامه نگاه یک سیما گفت: در ارتباط با طرح ثبت تلفن همراه یا همان ریجستری وارد فاز ۵ شده ایم. در این فاز، گوشی‌هایی که از طرق مختلف غیرقانونی وارد کشور شده و هزینه گمرکی آنها پرداخت نشده است ۳۰ روز روشن می ماند و پس از آن قابلیت استفاده نخواهد داشت.

خبرگزاری فارس: وزیر ارتباطات تاکید کرد پیام‌رسان‌ها زیرساخت اقتصادی کشور ما هستند و نباید اطلاعات در این زمینه جای دیگری برود؛ در حوزه امنیت ملی حتماً باید نظام پیام‌رسان‌ها داخلی شود.

محمدجواد آذری جهرمی در برنامه نگاه یک سیما گفت: در ارتباط با طرح ثبت تلفن همراه یا همان ریجستری وارد فاز ۵ شده ایم. در این فاز، گوشی‌هایی که از طرق مختلف غیرقانونی وارد کشور شده و هزینه گمرکی آنها پرداخت نشده است ۳۰ روز روشن می ماند و پس از آن قابلیت استفاده نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مهم ترین موضوع دیده شده در این طرح مبارزه با قاچاق کالا است. مبارزه با قاچاق فقط پایش مرزها نیست، امروزه بسیاری از صنایع ما قابلیت رقابت را از دست داده و دلیل آن فقط فرآیند قاچاق کالا است.

آذری جهرمی گفت: کالاهای قاچاق گاهی از مبادی قانونی وارد کشور می شود و فقط علائم قانونی مورد جعل قرار می گیرد که البته این هم نوعی قاچاق محسوب می شود. روش دیگر دور زدن نظام گمرکی این است که قطعات یک کالا جداگانه وارد و پس از ورود به کشور سرهم می شود و با تعرفه قیمت جدیدی به فروش می رسد.

وی تصریح کرد: برخورد و مقابله با مقوله قاچاق کالا نیازمند همکاری و حمایت چند جانبه دستگاه های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و به این دلیل ما متولی این امر شده‌ایم تقریبا تمامی زیرساخت‌های گوشی های همراه توسط این وزارتخانه قابل رسیدگی و بررسی است. ریالی از درآمدهای گمرک بواسطه برخورد با قاچاق کالا، به جیب وزارت ارتباطات نخواهد رفت اما پایش سلامت مردم یکی از منافع این وزارتخانه خواهد بود.

احتمال افزایش قیمت گوشی موبایل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزایش قیمت گوشی‌های همراه تقریبا همان هزینه گمرکی است، با توجه به حساسیت های بازار این کالا انتظار می رود که اجرای طرح ریجستری، معترضان و مخالفانی هم داشته باشد علاوه بر این احتمال افزایش قیمت بی رویه ای هم پیش خواهد آمد.

جهرمی ادامه داد: دلیل دیگر افزایش قیمت گوشی های همراه، افزایش ۵ درصدی عوارض خروج کالا از امارت متحده عربی بود زیرا امارات دروازه ورود ۹۰ درصد گوشی های همراه به ایران است.

وی ورود فروشگاه‌های آنلاین به عرصه عرضه تلفن همراه را ابزاری برای تنظیم بازار بیان کرد و افزود: در حال حاضر قیمت ها تحت تاثیر عوامل گوناگونی از قبیل موضوعات یاد شده و افزایش قیمت دلار است.

پیام رجیستری برای سامسونگ

وزیر ارتباطات گفت: پیام اجرای طرح رجیستری به شرکت سامسونگ این بود که ما در صورت لزوم، ابزاری موثر برای کنترل بازار داریم؛ اقدام اخیر شرکت سامسونگ بعنوان شریک تجاری ایران در زمان تحریمها، جای تامل و بررسی دارد اما جای نگرانی نیست زیرا اگر سامسونگ به نمایندگان ایرانی احترام نگذارد بازار ما را هم نباید بخواهد.

مشکلات محتوایی با قانون حل نمی‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قانون شبکه ملی اطلاعات؛ معضلات محتوایی کشور را در این زمینه حل نمی کند.
آذری جهرمی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، شبکه ملی اطلاعات تعریف فنی و مدل مفهومی برای توسعه فضای مجازی در کشور است، افزود: در این قانون، مفهوم محتوایی و خدماتی شبکه ملی اطلاعات مشخص نیست و معضلات محتوایی ما در این زمینه با این قانون حل نمی شود.

وی گفت: البته در شورای عالی فضای مجازی الزاماتی به این قانون اضافه شد که ناظر به موضوعات فنی بود و سندی نیز به عنوان تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تصویب شد که زیرساخت های فنی، این شبکه را مشخص می کند.

آذری جهرمی افزود: وظایف وزارت ارتباطات درباره ایجاد زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات تبیین شده است اما با ایجاد زیرساخت ها به تنهایی محتوای فضای مجازی تغییر نمی کند و دغدغه های فرهنگی با آنها رفع نمی شود.

وی گفت: در بخش خدمات قانون مصوبی نداریم و در حوزه محتوا نیز سند و شاخص هایی وجود ندارد ، البته مرکز ملی فضای مجازی در حال کار روی این بخشهاست.

ایجاد ۱۵۰ هزار شغل در حوزه ICT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه خدمات، اقتصاد به همراه اشتغال در حال افزایش است و خدمات بر پایه فناوری اطلاعات رشد بیشتری در این حوزه دارد افزود: در یک سال و نیم گذشته 150 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

آذری جهرمی گفت: اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات به معنای تولید برنامه هایی به زبان فارسی است که در حال درآمدزایی هستند و روی پلتفرم های ما مانند سکوی کافه بازار قرار گرفته اند.

وی افزود: حدود 30 هزار گروه شامل گروه های دو نفره یا شرکت هایی با 200 کارمند در حال تولید برنامه هستند و این برنامه ها را روی کافه بازار قرار می دهند.

آذری جهرمی گفت: کسب و کارهای نوپا به دلیل مقررات دست و پا گیر خود را بیمه نمی‌کنند.

وابستگی برخی شغل‌ها به پیام‌رسان‌‌ها

وی با بیان اینکه فضای مجازی فراتر از پیام رسان هاست و پیام رسان ها تسهیل کننده شغل ها هستند ، افزود: البته مبتنی بر پیام رسان ها نیز یک سری شغل ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چون عده ای می خواهند بگویند پیام رسانی خوب و پیام رسانی بد است، زمانی که اعلام می شود برخی شغل ها به پیام رسانها وابسته هستند، می گویند آمار اشتغال درست نیست.

آذری جهرمی افزود: اکوسیستم کشور هنوز برای کسب و کارها در فضای مجازی مناسب نیست و ایجاد شغل در این حوزه فقط به دلیل استعداد بالای جوانان ما و خلأ ده ساله در این زمینه در بازار کشور است.

وی گفت: این موجب شده در دو سال اخیر سالی 100 هزار شغل در این حوزه ایجاد شود اما ادامه این روند با مشکل روبروست.
آذری جهرمی افزود: باید اکوسیستم کسب و کار در فضای مجازی را مناسب و ملاحظات فرهنگی، بومی و اقتصادی را در این حوزه در نظر بگیریم.

وی ­گفت: بازی در حوزه اقتصادی کشورهای دیگر نادرست است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: زمانی که می خواهیم برنامه های مبتنی بر فعالیت های داخلی کشور را به ابزارهای خارجی ترجیح دهیم نیاز به سکوی اجرا داریم که آن گوشی تلفن همراه است.

گوگل حرف ما را گوش نمی‌دهد

آذری جهرمی گفت: در حوزه موتور جستجو نیز در کشور نرم افزاری که توان رقابت با موتورهای جستجو مانند گوگل را داشته باشد ، نداریم و بر این اساس، به دلیل نبود روابط سیاسی، موتورهای جستجو مانند گوگل حرف ما را در زمینه ایجاد نظام اینترنت کودک گوش نمی کند.

وی افزود: بر اساس قانون، سیم کارت را به افراد زیر ۱۸ سال نمی‌فروشیم اما راه حل این نیست زیرا خانواده می‌تواند این قانون را بی اثر کند.

آذری جهرمی با بیان اینکه راه حل استفاده از فضای مجازی، آگاه سازی است ، گفت: برای ایجاد گوشی کودک و قرار دادن سیستم عامل هایی که بر اساس این طرح باشد باید ابزار داشته باشیم و گوشی های وارداتی در کنترل ما باشند.

وی افزود: در رابطه با پیام رسانها، مرکز ملی فضای مجازی روش کار را بر اساس سندی مشخص کرده است اما دغدغه پیام رسان ها فقط مختص کشور ما نیست و در همه کشورها چالش رسانه ها به ویژه پیام رسان ها وجود دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حاکمیت از شکل سنتی در حال تبدیل به حاکمیت شرکتهاست و این موضوع در حال شکل گرفتن در دنیاست.

آذری جهرمی افزود: بر اساس سند مرکز ملی فضای مجازی درباره پیام‌رسانها، هر دستگاهی برای توسعه پیام رسان های داخلی وظایفی دارد که باید اقدامات خود را در این زمینه گزارش دهد.

وی گفت: در حوزه امنیت؛ دو بحث امنیت و احساس امنیت وجود دارد و اینکه گفته شود حریم خصوصی نقض می شود یا خیر باید مصداقی و دقیق صحبت شود.

آذری جهرمی افزود: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی وظایف دستگاه ها برای حفظ حریم خصوصی افراد مشخص شده و مسئولیت ویژه ای در این زمینه به وزارت ارتباطات داده نشده است.

در حوزه امنیت ملی حتماً باید نظام پیام رسانها داخلی شود

وی با بیان اینکه نباید فضای مجازی بی حساب و کتاب باشد ، گفت: اجازه نمی دهیم هر مطلبی در این فضا منتشر شود و هر کشوری این چارچوب و استانداردها را دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: البته تدوین استانداردها با شاخص ها و پرهیز از سلایق شخصی در تدوین آن نیاز به کار دارد.

آذری جهرمی گفت: پیام رسان ها زیرساخت اقتصادی کشور ما هستند و نباید اطلاعات در این زمینه جای دیگری برود.

وی افزود: در حوزه امنیت ملی حتماً باید نظام پیام رسانها داخلی شود.

آذری جهرمی گفت: به دلیل محدودیت رسانه ای در کشور اکنون یک پیام رسان با رسانه های کشور ادغام شده است و به دلیل وجود بار سیاسی روی حوزه رسانه و دعوای سیاسی در این حوزه، پیام رسان نیز این طرف و آن طرف متمایل می شود.

وی افزود: فضای مجازی در حال دگرگون کردن آینده حاکمیت های دنیاست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون بحث اقتصاد دیجیتالی را به عنوان انقلاب صنعتی چهارم مطرح می کنیم که جامعه بداند چه خبر است اما بنا نیست تسلیم این موضوع شویم و هر چیز که در این عرصه طراحی کردند ، بپذیریم.

آذری جهرمی افزود: تلاش می کنیم در دو سال آینده همه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات را با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در این زمینه انطباق دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج