۶۷۹۰۸۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ضد و نقیض‌های آنفلوآنزایی حل شد

در حالیکه معاون سازمان دامپزشکی اعلام کرد که سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک بوجاق کیاشهر قرنطینه شده و به جای دیگری سرایت نکرده است، وزیر کشاورزی از مشاهده شدن نمونه‌های آلوده و تلف شده پرندگان مبتلا به این بیماری در دیگر نقاط کشور مانند دریاچه خلیج فارس تهران خبر داده، اما به نظر می‌رسد که حجتی در این زمینه اطلاعات کافی نداشته است.

خبرگزاری ایسنا: در حالیکه معاون سازمان دامپزشکی اعلام کرد که سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک بوجاق کیاشهر قرنطینه شده و به جای دیگری سرایت نکرده است، وزیر کشاورزی از مشاهده شدن نمونه‌های آلوده و تلف شده پرندگان مبتلا به این بیماری در دیگر نقاط کشور مانند دریاچه خلیج فارس تهران خبر داده، اما به نظر می‌رسد که حجتی در این زمینه اطلاعات کافی نداشته است.

در حالیکه ایران طی سال گذشته و امسال با سویه جدیدی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دست و پنجه نرم می‌کرد و میلیون‌ها قطعه پرنده و واحد پرورشی طیور را از بین برده بود، هفته گذشته خبر آمد که سویه جدیدتری از این بیماری به نام H۵N۶ به پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر وارد شد و در پی این اتفاق، سازمان دامپزشکی بارها اعلام کرد که تاکنون این ویروس به جای دیگری نرفته و تلفات در این پارک هم که قرنطینه شده، متوقف شده است.

علی‌اصغر ماکنعلی - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور - از متوقف شدن کامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تلفات در پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر خبر داد و در این باره به ایسنا گفت: ویروس H۵N۶ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که اخیرا از طریق پرندگان مهاجر به ایران وارد شد، در همان پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر قرنطینه شد و تلفات در آن منطقه نیز متوقف شده است اما همچنان اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای ادامه دارد و بازدید از آن منطقه توسط سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع شده است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حدود یکی - دو هفته قبل تعداد زیادی از پرندگان مهاجری که در تالاب بین‌المللی بوجاق در حال تردد بودند، تلف شدند که پس از انجام آزمایش‌های لازم مشخص شد ابتلا به سویه جدید آنفلوآنزا علت تلف شدن این پرنده‌ها بوده است.

به گفته وی، اخیرا یک مورد از این دست نیز در دریاچه خلیج‌فارس تهران مشاهده شده است. در این زمینه کارهای مقدماتی لازم از جمله سم‌پاشی، اقدامات ایمنی و اعلام اخطارهای مربوطه انجام شده است و مسئولان دامپزشکی و محیط زیست و نیز استانداران شمالی کشور همه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. به هموطنان به ویژه ساکنان شمال کشور و کسانی که در معرض محل زندگی پرندگان مهاجر و وحشی قرار دارند درخواست می‌کنیم که به شدت از هرگونه نزدیکی به این نوع پرندگان بپرهیزند تا سویه H۵N۶ موجود در آنفلوآنزای این نوع پرندگان آسیبی به آنها وارد نکند.

پس از اظهارات حجتی، دوباره به سراغ ماکنعلی - معاون سازمان دامپزشکی - رفتیم تا توضیحات او را درباره شیوع و بروز سویه جدید این بیماری در دیگر استان‌ها بشنویم که این مقام مسئول در این باره به ایسنا گفت: سویه جدید بیماری آنفلوآنزای پرندگان یا همان H۵N۶ تنها در پارک ملی حیات وحش بوچاق کیاشهر آن هم در میان پرندگان وحش مهاجر دیده شده و ۲۳۰۰ قطعه نیز در پی این بیماری تلف شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر تلفات در این منطقه نیز کنترل و متوقف شده است و تلفات مربوط به دریاچه خلیج فارس تهران سویه دیگری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به نام H۵N۸ بوده است که نه تنها قابل انتقال به انسان نیست بلکه ربطی به سویه جدید هم ندارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که به تلفات تعداد معدودی پرنده در دریاچه خلیج فارس تهران مربوط به یک ماه گذشته است، اظهار کرد: دریاچه خلیج فارس و هر منطقه دیگری تلفات معدود و محدود وجود دارد و تا حدی طبیعی است البته اگر در منطقه‌ای تعدادی پرنده تلف شوند براساس حساسیت‌هایی که وجود دارد اعلام کرده‌ایم که اگر از یک گونه پنج پرنده تلف شده مشاهده شد، مردم باید مشکوک شوند و اگر از چند گونه ۱۰ پرنده یا بیشتر تلف شده بودند باید به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شک و به سازمان دامپزشکی گزارش کنند.

در این میان تناقضات آماری که در مورد این مسئله مهم وجود دارد، اذهان مردم را به سمتی می کشاند که بالاخره حقیقت کدام است و چه کاری باید انجام دهند که البته در این زمینه به نظر می‌رسد آقای وزیر، اطلاعات درست یا به موقعی به دستش نرسیده است، البته حجتی نگفت که تلفات ناشی از بیماری آنفلوآنزای طیور مربوط به کدام سویه از این بیماری بوده لذا مخاطبان را به شک انداخت که شاید سویه جدید به این سرعت به تهران آمده است.

بنابراین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی باید به عنوان متولی اصلی در این حوزه، با مردم و رسانه ها بیشتر ارتباط داشته باشند و اطلاعات و آماری که ارائه می‌دهند، یکسان باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج