۶۷۹۵۰۰
۱۵ نظر
۵۰۱۱
۱۵ نظر
۵۰۱۱
پ

دو نکته درباره سقوط «آسمان»

عصر ایران نوشت: درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج دو نکته راهبردی وجود دارد که بی توجهی به آنها می تواند حوادث مشابه را در آینده تکرار کند و همچنان فاجعه بار باشد.

عصر ایران نوشت: درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج دو نکته راهبردی وجود دارد که بی توجهی به آنها می تواند حوادث مشابه را در آینده تکرار کند و همچنان فاجعه بار باشد:

۱ - متوسط عمر ناوگان های هوایی در دنیا ۱۱ سال و در منطقه خلیج فارس ۶ سال است اما در ایران ۲۷۳ فروند هواپیمایی داریم که متوسط عمرشان ۲۲ سال است و اگر چند فروند هواپیمای برجامی را نداشتیم، متوسط عمر ناوگان هواپیمایی ایران به بالای ۲۵ سال می رسید.

هواپیماهای فرسوده، هم امکانات و ایمنی هواپیماهای جدید را ندارند و هم مانند هر وسیله قدیمی، امکان ایجاد اشکال در آن بیشتر است. سیستم های ایمنی هواپیماهای جدید حتی در برخی موارد، خطای انسانی را هم جبران می کنند ولی یک هواپیمای فرسوده ممکن است اطلاعات مهمی مانند ارتفاع یا میزان یخ زدگی بدنه را خیلی دقیق به خلبان منتقل نکند و به خطای انسانی دامن بزند و فاجعه آفرین باشد.

از این رو، نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران یک ضرورت انکارناپذیر و حیاتی است. کسانی که بعد از برجام و انعقاد قراردادهای خرید هواپیما، ناله سر می دادند که چرا دولت تصمیم به خرید هواپیما کرده است، آیا این ها را نمی دانند یا آن که سیاسی کاری به حدی چشم شان را کور کرده است که حتی جان میلیون ها مسافری که سالانه با هواپیما جابجا می شوند نیز برایشان مهم نیست؟

اگر بخواهیم نگاه مان را انسانی تر کنیم باید تصریح کنیم که برای نجات جان انسان ها و برای بهبود وضعیت زندگی آنها، باید اصلاحات جدی در سیاست خارجی را در دستور کار قرار دهیم.
امروز، تنش در روابط خارجی، صرفاً در نزاع های کلامی دیپلمات ها محدود نمی ماند و به سرعت در زندگی روزمره شهروندان و حتی در مرگ و زندگی شان اثر می گذارد. بپذیریم که بسیاری از مشکلات ما ناشی از ضعف روابط مان با جهان است؛ مادام که تافته جدا بافته جهان باشیم و منافع ملی را در حاشیه شعارها و احساسات قرار دهیم، اوضاع ما همین است که هست.

2 - هر چند اصلاحات در سیاست خارجی، نیاز راهبردی کشور است، اما به تنهایی حلّال مشکلات نیست. بحران اصلی در داخل است: بحران مدیریت.

ریشه اصلی این بحران نیز استفاده از افراد غیرمتخصص و غیر مرتبط در جایگاه های مدیریتی است. همین هواپیمایی آسمان که روز گذشته هواپیمایش سقوط کرد را ببینید! چه کسی مدیرعامل آن است؟ سردار دریادار حسین علایی که اتفاقاً از نیروهای اصلاح طلب نیز به شمار می رود و در زمان دولت تدبیر و امید مدیرعامل آسمان شد. او از مؤسسان نیروی دریایی سپاه و اولین فرمانده این نیرو بود و مدتی هم رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بود.

کجای گماردن یک "دریادار" به مدیرعاملی یک شرکت هواپیمایی، مطابق با شعار تدبیر و امید است؟ ریاست سازمان صنایع هوایی یک تشکیلات نظامی که عمدتاً در کار تسلیحات هوایی مانند موشک است نیز رزومه مناسبی برای مدیرعاملی یک ایرلاین غیرنظامی نیست. دور از انتظار نیست که روش های مدیریت نظامی در یک مجموعه حساس غیرنظامی و مسافری فاجعه به بار بیاورد.

آیا واقعاً در مجموعه هواپیمایی ایران با 71 سال قدمت، مدیری از جنس هوانوردی تجاری وجود ندارد که افرادی را از خارج از این مجموعه و صرفاً به خاطر گرایش های سیاسی بر رأس شرکت های مسافربری هوایی می گمارند و جان مردم را به بازی می گیرند؟

هواپیمایی آسمان زیر نظر صندوق بازنشستگی کشوری است که این صندوق هم از توابع وزارت کار است. وزیر کار باید توضیح دهد که چرا فردی غیر متخصص در رأس هواپیمایی آسمان است؟ وزیر راه و شهرسازی که مسؤول مستقیم حمل و نقل هوایی است باید توضیح دهد که چرا اجازه می دهد افراد غیرمتخصص به مدیریت شرکت های تخصصی هوایی منصوب شوند؟ این دو وزیر، باید در خصوص سقوط اخیر نیز پاسخگو باشند؛ آنها هر چند که تا کنون سکوت پیشه کرده اند ولی بدانند سکوت شان بار مسوولیت شان را کم نمی کند و باید به مردم توضیح دهند و اگر توضیحات شان قانع کننده نبود کنار بروند؛ جایی که جان انسان ها در میان است، تعارفات و سیاسی کاری های جایی ندارد؛ مجلس نیز باید در این خصوص به وظیفه خود عمل کند.

از سازمان بازرسی انتظار جدی می رود علاوه بر تحقیق درباره صنعت هواپیمایی، مشخصاً به شرکت هواپیمایی آسمان ورود کند و درباره نحوه مدیریت این شرکت و خطرات احتمالی آن برای امنیت مسافران تحقیق جدی به عمل آورد؛ مثلاً تحقیق کند که برای سودآور کردن شرکت، آیا از ایمنی پروازها نکاسته اند؟

تحقیق کند اگر خلبانی به دلیل ناامن تشخیص دادن یک پرواز، از پرواز خودداری کند، با او چه رفتاری می شود؟ تحقیق کند که هواپیماهای کهنه ای که با هزینه میلیاردی از افغانستان خریداری شدند در چه وضعیتی هستند؟ تحقیق کند که امنیت روانی و شغلی پرسنل آسمان چگونه است؟ البته سربسته می گوییم که امنیت شغلی پرسنلی که در حقیقت یابی به بازرسان کمک می کنند را تضمین کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای بابا. عزیز دل برادر کجای کاری؟؟؟ اینجا ایران است. جان انسانها در قبال سیاست طلبی های مسولین کمترین ارزشی ندارد.
      مردم مردند که مردند به جهنم . منه مسئول جایم محکم باشد . بقیه به جهنم

    • بدون نام

      دست رو دلمون نزار که این مشکل تنها توهواپیمایی که نه در تمامی رده های مدیریتی سطح کشور وجود داره و تمامی مملکت سیاسی شده.

      پاسخ ها

      • ن.ح

        احسنت.بسیارمتین ومنطقی است.درودبرشماوهمه دلسوزان کشور!

    • بدون نام

      باز بگین برجام فایده نداشت. مسعولین نمیزارن حسش کنیم.

    • بدون نام

      مسئولین کشور اگر واقعا دم از وطن پرستی و اسلام خواهی میزنند
      نباید ساکت بنشینند
      اعتراض به خرید هواپیمای نو از طرف جمعی معلوم الحال صورت میگیره که بعدا باید جوابگو باشند
      اینها در حافظه تاریخی مردم باقی میماند
      انتصاب های آنچنانی هنوز دست از سر این مملکت بر نداشته،نمیگوییم بخاطر مدیرعامل ناهمگون با این صنعت این اتفاق افتاده،ولی واقعا شخص بهتری با تخصص مربوطه در این کشور نیست
      چه کسی جوابگوست؟
      فریاد رسی هست؟

      پاسخ ها

      • ن.ح

        حرف درستی است.درودبرشما

    • بدون نام

      بهترین کار آینه که مسئولین رو با همین هواپیماها بفرست اینور و اونور . شاید خطر رو حس کنن

    • بدون نام

      خرید هواپیمای نو در اولویت کار ما نیست بخریم که چه..!!!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو آقا..‌

    • بدون نام

      دوست عزیز جان ملت که ارزشی نداره.عمر قانونی هواپیما .دردنیا.۱۰ساله.ایران نمیخره......

    • ن.ح

      واقعا نوشته بسیار خوبه ودرواقع درددل بسیاری ازدلسوزان است.درودبرنویسنده ومنتشرکننده های دلسوز!

    • نادره

      وای چه به روز ما آماده که از افغانستان هواپیمای دست دوم میگیریم نتیجه کارشان همین سقوط هواپیما و نقص فنی و..........مسئولین دست اندر کاران واقعا عمیقا بفکر مردم باشید ودر سیاست خودتان تجدید نظر کنید بخاطر تحریمها هر جنس بنجل را از کشورهای مختلف خریداری نکنید قبول کنید راهی که رفتید اشتباه هستش هر روز خدا یک مصیبت گریبانگیر این ملت میشود به امید روزی که کشور ما صاحب بروز ترین تکنولوژی اعم از هوایی و زمینی و دریایی شود و معشیت ایرانیان روز بروز بهتر شود واقعا ما کشور غنی هستم استحقاق بهترینها را داریم اگر مسئولین در سیاست خارجی خود تجدید نظر کنند

    • بدون نام

      نویسنده ی این مقاله را طلا بگیرید
      این یعنی مردمی

    • بدون نام

      ای کاش آنهایی که نخواستند برجام به هدف خودش برسه در همین دنیا تقاص پس بدهند.والسلام

    • فرشاد

      جناب دونکته باید باید باستحضار حضرتعالی و تمام هم عقیده های جنابعالی برسونم سرداردکتر حسین اعلایی اون موقع که دکترا داشتن و تخصص علوم و فنون هوا و فضا داشتن جنابعالی و خیلی ها گردو بازی میکردیم این اولین نکته دومین نکته اگر در طول زندگی هواپیمایی آسمان یک نفر باسواد و هم راستا با سوادش مدیر عاملی این شرکت را داشتن همین دریادار دکتر حسین اعلایی هستند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج