۶۷۹۷۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

جواد لاريجاني عنوان کرد

باید برای نرمش قهرمانانه یک شاقول داشت

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: در داخل ماهیت دموکراتیک نظام اسلامی و در منطقه تاثیرگذاری ایران بسیار مهم است، مطالبه رهبری در خصوص نرمش قهرمانانه بسیار معنادار بوده و از موضع قدرت است. برای اینکه دیپلماسی ما در تراز این توانمندی حرکت کند باید در صحنه جهانی برنامه‌ریزی داشته باشیم و به برخی از ابعاد توجه کنیم.

خبرگزاری مهر: محمدجواد لاریجانی در گفتگوي ويژه خبري با اشاره به شاخصه‌های نرمش قهرمانانه در دهه چهارم انقلاب اسلامی اظهارداشت: تعامل بر پایه بحث ما در سیاست خارجی است که با صحبت، خنده و گاهی اخم همراه است، امروز زمان آن است که دیپلماسی دشمنان موقعیت خاص و شان جمهوری اسلامی در جهان را متوجه باشند. ایران از سوریه به عنوان یک کشور مقاومت پشتیبانی می‌کند اما غرب برای سرنگونی دولت وابسته به مقاومت تلاش کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه سپاه نمادی از قوت نظام است گفت: سپاه خاری در چشم دشمنان بوده و هرگاه نام این نهاد را به کار می‌بریم اوضاع روانی دشمن به هم می‌ریزد. در داخل ماهیت دموکراتیک نظام اسلامی و در منطقه تاثیرگذاری ایران بسیار مهم است، مطالبه رهبری در خصوص نرمش قهرمانانه بسیار معنادار بوده و از موضع قدرت است. برای اینکه دیپلماسی ما در تراز این توانمندی حرکت کند باید در صحنه جهانی برنامه‌ریزی داشته باشیم و به برخی از ابعاد توجه کنیم.

وی افزود: ادبیات فاخر نرمش قهرمانانه بسیار مهم است نباید از ادبیات سطح پائین استفاده کرد دیپلماسی ما باید در سطح جهان معروف بوده ودیپلمات‌های ایرانی صحبت‌هایی کنند که ادبیات آن فاخر باشد که دستیابی به این امر نیازمند تمرین است.

لاریجانی با اشاره به موضوع حق‌مداری و شجاعت در بیان مطالب از سوی دیپلمات‌ها عنوان کرد: مذاکره جلسه سخنرانی نیست و باید طرف مقابل را به جهتی که می‌خواهیم بکشانیم. بنابراین دیپلماسی ما باید شجاعت بیان حقایق را داشته و ظلم‌ستیز باشد. به گونه‌ای که غربی‌ها بدانند ایران زیر بار ظلم نرفته و به کسی ظلم نمی‌کند.

این تحلیل‌گر سیاسی بااشاره به داشتن استراتژی در نرمش قهرمانانه عنوان کرد: استراتژی یعنی بدانیم که می‌خواهیم چه کار کنیم و اینگونه نباشد که تیرمان را رها کنیم و هر جا که خورد بگوییم که به هدف زده‌ایم دیپلماتها باید در یک چارچوب استراتژیک توجیه شده حرکت کنند. حتی برای ساده‌ترین مذاکرات باید نقشه داشته باشیم.

وی گفت:در برخی از مواقع از واقع‌بینی سوءتعبیر می‌شود. مثلا می‌گویند واقع‌بینی یعنی دنیا عوض شده اما این واقع‌بینی نیست اینکه می‌گویند از نظر ارتباطات دنیا به یک دهکده کوچک تبدیل شده حرف مزخرفی است بلکه اینترنت افراد را از یکدیگر دور کرده و دهکده‌ها تکه پاره شده‌اند؛ واقع‌بینی یعنی شان خود را به خوبی فهمیده و بدانیم عزت ما از کجا به دست می‌آید. ملت ما با انقلاب اسلامی یک تجربه جدیدی را آغاز کرده است و این تجربه بنای یک نظام جامع سیاسی و مدنی براساس اسلام شده است. اسلام دین زنده‌ای است و می‌تواند در تمام زمان‌ها پایه عمل باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه دشمنان ایران با رئیس جمهوری که خادم نظام باشد مخالف هستند و فرق نمی‌کند که این فرد احمد‌ی‌نژاد باشد یا روحانی افزود: دیپلماتها باید بدانند که اگر دشمن با آنها گرم می‌گیرد ممکن است چه اهدافی در ذهن داشته باشد. نرمش قهرمانانه مطالبه امروز رهبری است اما نه از روی اضطرار بلکه شان ما ایجاد می‌کند دیپلماسی ایران در مداری بالاتر ارتقاء یابد؛ آمریکا چهره‌ جنگ‌افرازی در جهان دارد و هر کجا می‌روند فقر و فساد را تحمیل می‌کنند ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دشمن بداند ما مخالف این روش هستیم و در مقابل تهاجم و تجاوز ایستادگی کرده و از کشورهای مورد تجاوز نیز حمایت می‌کنیم.

لاریجانی گفت: باید چهره خود را در دنیا بازسازی کرده و نسبت به چهره خود در سطح بین‌الملل حساس باشیم؛ مواضع سخنرانی‌ها و تحرکات هر کدام فرصتی برای این کار است مقام معظم رهبری نیز می‌خواهند دیپلماسی ما را یک مدار بالاتر ببرند و الان زمان این کار است. چرا که تشیکلات دیپلماسی کشور با نیروهای تازه‌نفس همراه شده که باید این پروژه را پیش ببرند.

این تحلیل‌گر سیاسی در پاسخ به این پرسش که ۳ مشخصه عزت، حکمت و مصلحت در حوزه دیپلماسی و نرمش قهرمانانه چگونه با یکدیگر مرتبط می‌شوند گفت: بستر دیپلماسی تعامل با دنیاست. ایران بخشی از خانواده جهان است که در این خانواده افراد شرور مانند آمریکا، افراد ترسو و شجاع نیز وجود دارند که باید برای تعامل با همه آنها برنامه داشته باشیم، مدیریت دشمن بخشی ازکار است و باید بدانیم که به لحاظ محتوای چه اهدافی داریم این موضوع که منافع ملی ما با اسلام است موضوعی محتوایی است.

لاریجانی ادامه داد: ممکن است دیپلماتهای کشور اهداف خوبی داشته باشند اما روش نامناسبی را به کار نبرند. باید توجه داشت اولین خطی که نباید از آن عبور کنیم عزت ایران است. هرگز نباید خط ذلت را بپذیریم. درست است نرمش بخشی از دیپلماسی است همانگونه که اخم نیز بخشی از آن است.

وی افزود: باید در حوزه دیپلماسی با برنامه عمل کنید یعنی این که اگر نصف شب چیزی به ذهنمان آمد صبح آنرا اعلام نکنیم بلکه در چارچوب اهداف نظام تصمیم‌سازی کنیم. کشور ما دیکتاتوری نیست ممکن است یک مسئولی تصمیمی گرفته باشد اما در هنگام مشورت این تصمیم تایید نشود.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که باید برای نرمش قهرمانانه یک شاقول داشت، چگونه می‌توان به آن دست یافت گفت: دیپلماتهای ایران باید شاقول داشته باشند تا متوجه شویم که کجا از مسیر خارج شده‌ایم. مهمترین شاخصه بصیرت سیاسی این است که شرایط حقیقی را با یک تراز تشخیص دهیم نه با القای غرب. بنابر این باید با تراز پیش برویم و وضعیت حقیقی خود را بدانیم و تحت تاثیر القائات دشمن قرار نگیریم. غرب می‌خواهد بگوید ایران را تحریم کرده‌ایم البته‌ تحریم‌هایی که مبنای بین‌المللی ندارد و جزو زشت‌ترین رفتار در دنیاست. بنابر این اشتباه است دیپلمات‌ها فکر کنند که به خاطر تحریم‌ها ضعیف شده‌ایم. الان ایران در حوزه اقتصاد مقاومتی واقع شده است بنابر این باید روی پای خود بایستیم.

وی ادامه داد: تشر غرب نباید ما را مرعوب کند بلکه باید با زرنگی و ادبیاتی که رافع ظلم است پاسخ دهیم به گونه‌ای که غربی‌ها متوجه شوند حریف دیپلمات‌های ایرانی نیستند. غرب باید بداند که دیپلمات‌های ایرانی نقشه داشته و می‌خواهند نقشه خود را تحقق بخشند.

وی ادامه داد: ملاک ما چیست، اینکه شهروندان می‌خواهند بروند به عنوان مثال پاریس بتوانند به راحتی ویزا بگیرند، این ملاک عزت است؟ اگر به شهروندان ما سخت ویزا می‌دهند و یا آنها را در فرودگاه‌های کشورهای غربی مورد بازجویی قرار می‌دهند این موضوع نباید به عنوان از دست رفتن عزت ایران تقلی شود بلکه دیپلمات‌های باید از این موضوع ناراحت شده و دندانهایشان را روی هم فشرده و نسبت به پاسخگوی غرب اقدام کنند.

رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک است و به احتمال بسیار بالا با انواع تهمت‌ها و جوسازی‌ها مواجه می‌شود اما رئیس جمهور مقهور این حرف‌ها نمی‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج