۶۸۱۰۰
۵ نظر
۵۰۰۱
۵ نظر
۵۰۰۱
پ

پست جنجالی و خطرناک facebook

چندى پيش مطلبى غيرعلمى و فوق‌العاده خطرناك در فیسبوک منتشر شد که سریع هم دست به دست شد و مايه نگرانى جامعه پزشكى شد.

پست جنجالی و خطرناک facebook
مجله سیب سبز: چندى پيش مطلبى غيرعلمى و فوق‌العاده خطرناك در فیسبوک منتشر شد که سریع هم دست به دست شد و مايه نگرانى جامعه پزشكى شد. مطلب مذكور توصيه مي‌كرد هر زمان علايم سكته مغزى را در كسى ديديد قبل از رساندنش به بيمارستان، با سوزن نوكِ هر ١٠ انگشت فرد را سوراخ كنيد تا خون خارج شود.در فیسبوک آمده که اين كار باعث درمان سكته مغزى و نجات جان او می‌شود اما باید بدانید که اين يك ادعاى كاملا بى‌پايه و اساس است. این دلایل رد این ادعا است:

سریع آمبولانس بخواهید

۱- طبق دستورالعمل سازمان معتبرِ NINDS (انجمن بين المللى بيماري‌هاى نورولوژى و سكته مغزى) وظيفه شما در هنگام مواجهه با بيمار مشكوك به سكته مغزى در ٣ كلمه خلاصه مي‌شود: «بلافاصله آمبولانس بخواهيد.»

پست جنجالی و خطرناک facebook

با همین نکته مشخص می‌شود که گناهِ تلف كردن زمان حیاتی برای نجات بيمار و محروم كردن بيمار از دريافت داروهاى بسيار مهمِ در اورژانس به گردن كساني است که اين دروغ را در جامعه ساختند.

۲- در جاى ديگرى از مطلب مطرح شده در فیسبوک آمده: هنگامي كه سكته مغزى رخ مي‌دهد، بيمار را بنشانيد و شروع به سوراخ كردن انگشت‌هايش بكنيد. اما باید بدانید که اين توصيه بسيار خطرناك است و می‌تواند باعث رفتن بيمار به سمت مرگ شود. يكى از انواع اصلى سكته مغزى، نوع ايسكميك آن است. كافي است بيمار مبتلا به این نوع سکته بنشیند تا خونرسانى مغز كمتر هم بشود و اوضاع وخيم‌تر شود.

وقت صرف سوزن زدن به انگشتان نکنید

۳-در ادعای مطرح شده در فیسبوک آمده با سوراخ كردن نوك انگشتان، خون رقيق شده و جلوى سكته مغزى یا عوارض آن گرفته می‌شود.حداقل در ٢ مقاله معتبر كاملا اين ادعا رد شده است و آمده که سوراخ كردن انگشتان هيچ فايده‌اى در مطالعات نداشته و فقط باعث تاخير در رساندن بيمار به بيمارستان شده است.

۴- در پُست مورد بحث ، نوشته شده كه پس از سوراخ كردنِ نوك انگشتان، منتظر بمانيد تا هوشيارى بيمار برگردد و سپس بيمار را به بيمارستان منتقل كنيد. باید گفت چنين کاری جنايت در حق بيمار است؛ چراکه اولا در خيلى از سكته‌هاى مغزى اصلا هوشيارى بيمار مختل نمي‌شود و ثانيا بايد مجدد تاكيد كنيم كه در هنگام سكته مغزى مهم‌ترين چيز، زمان است. به‌قول متخصصان داخلی اعصاب در زمان سکته قلبی بیمار را در كمترین زمان ممکن به اورژانس برسانيد كه اين بزرگترين لطف شماست به بيمار!

پست جنجالی و خطرناک facebook

حرکت دهید ،سریع

۵ - در پایان این پُست سراسر اشتباه از شما خواسته شده كه بيمار را در اين حالت زياد تكان ندهيد چرا که در این صورت عروق مغزي‌اش پاره مي‌شود اما در علم نورولوژی چنين مسئله‌اي مطرح نمي‌شود كه بيمار مبتلا به سكته مغزى را تكان ندهيد يا مثلا آمبولانس آرام حركت كند تا عروق مغز پاره نشوند.این را بدانید که هر دقيقه دیرتر رسیدن به بيمارستان به ضرر بيماراست و تاوان سنگينى دارد.

۶- در این پُست ادعا شده بود كه مواردى را شاهد بوده اند كه با سوراخ كردن نوك انگشتان سكته مغزى بيمار خوب شده و نيازى به بيمارستان رفتن هم نبوده است. حتى اگر فرض كنيم كه نويسنده دروغ نگفته باز هم مطمئنا علت بهبود بيمار درمان سوزني نبوده! بلكه تصادفا بيمار دچار نوعى از سكته مغزى شده بوده به اسم TIA كه در اين موارد علايم سكته خودبه‌خود در عرض چند ساعت بهتر می‌شوند اما ممکن است در دفعات بعد به‌صورت شدیدتر رخ بدهد.

پست جنجالی و خطرناک facebook

حرف پایانی: لطفا هیچ گاه بدون سند و مدرك هيچ حرفى را نپذيريد، آن هم در فضاى مجازى كه هر دروغى به راحتى پخش می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد صادق

      دمت گرم برترین ها!

      ممنونم که آگاهمون کردی!

    • بدون نام

      لطفا هیچ گاه بدون سند و مدرك هيچ حرفى را نپذيريد، آن هم در فضاى مجازى كه هر دروغى به راحتى پخش می‌شود

    • طُرفه

      خدا لعنت کنه سازنده این شایعات را که با جان آدما بازی میکنه و براش مهم نیست !!!

    • رسول

      ممنون و بسیار سپاسگذارم از اطلاع رسانی خوبتون

    • Rastin

      این یه جور حجامت هست.
      ولی درمورد کاراییش چیزی نمی دونم.
      طب جدید زیاد آبش با طب سنتی تو یه جوب نمیره و بیشتر حرفاشو رد میکنه.

      میگم ولی فونت فیسبوک چقدر عوض شده!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج