جاباما
۶۸۱۵۸۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

انتقاد «پاموک» به حکم روزنامه‌نگاران ترکیه‌ای

«اورهان پاموک» مشهورترین نویسنده حال حاضر ترکیه، حکم حبس ابد سه روزنامه‌نگار هم‌وطنش را «بی‌رحمانه، ناعادلانه و غیرمنصفانه» خواند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از «ایندیپندنت»: «اورهان پاموک» نویسنده ترکیه‌ای برنده نوبل ادبیات روز گذشته به حکمی که برای سه روزنامه‌نگار ترکیه‌ای صاد شده شدیدا انتقاد کرد.

انتقاد «پاموک» به حکم روزنامه‌نگاران ترکیه‌ای

«احمد آتلان»، برادرش «مهمت» و «نازلی ایلیجاک» سه روزنامه‌نگاری هستند که پس از جریان کودتای ناموفق ترکیه در سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با «فتح‌الله گولن» دستگیر شدند. برادران «آتلان» از منتقدان دولت «رجب طیب اردوغان» هستند و برای رسانه‌های اپوزیسیون کار می‌کردند. «ایلیجاک» هم به همکاری با روزنامه‌ای وابسته به جنبش «گولن» منتسب بود. حکمی که روز ۱۶ فوریه برای این سه نفر صادر شد، حبس ابد بود.

«اورهان پاموک» که از نویسندگان معترض به دولت کنونی کشورش محسوب می‌شود و به دلیل اقدام‌ها و سخنان تندش در دادگاه هم حاضر شده، این سه نفر را «نویسندگانی ارزشمند» خوانده که چهار دهه به ملت ترکیه خدمت کرده‌اند.

نویسنده «نام من سرخ» حکم دادگاه ترکیه را «بی‌رحمانه، ناعادلانه و غیرمنصفانه» توصیف کرد و گفت: «این تصمیم ظالمانه به اعتقاد عمومی مبنی بر حاکم بودن دموکراسی، قانون و نظم در کشور، صدمه می‌زند.»

«پاموک» در سال ۲۰۰۵ به جرم توهین به ترک‌ها به دادگاه کشیده شد. او در مصاحبه‌ای با یک روزنامه سوئدی گفته بود: «۳۰ هزار کرد و یک میلیون ارمنی در این خاک کشته شده‌اند.» پرونده این نویسنده سرشناس یک سال بعد بسته شد اما او دائما در مصاحبه‌های خود به سیاست‌های حاکم در کشورش انتقاد می‌کند.

گفته می‌شود حدود ۱۵۰ فعال رسانه‌ای هم‌اکنون در زندان‌های ترکیه محبوس هستند. این کشور رتبه ۱۵۵ را در فهرست ۱۸۸ عنوانی آزادی رسانه‌های «گزارشگران بدون ‌مرز» دارد.

«اورهان پاموک» به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. «پاموک» اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال ۱۹۸۲ به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد. او نوبل ادبیات را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داد. «پاموک» در سال ۲۰۰۳ جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۱۱ میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج