۶۸۱۷۷
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

برگی از تاریخ

مرگ اسرارآمیز «داگ هامرشولد»

۵۲ سال پیش در شب ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۶۱ میلادی ، یک فروند هواپیمای قدیمی DC-۶ با رنگ و آرم سازمان ملل متحد که حامل داگ هامرشولد ، دبیرکل سازمان ملل متحد ، ۳ نفر از مشاورانش ، فرستاده ویژه او در امور کنگو ، چند مامور امنیتی و خدمه پرواز بود ، اندکی پس از نیمه شب هنگام پرواز برفراز رودزیای شمالی (زامبیا امروزی) ناگهان از ارتفاعش کاسته شده و به صخره‌ای برخورد می‌کند.

جام جم آنلاین: ۵۲سال پیش در شب ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۶۱ میلادی ، یک فروند هواپیمای قدیمی DC-۶ با رنگ و آرم سازمان ملل متحد که حامل داگ هامرشولد ، دبیرکل سازمان ملل متحد ، ۳ نفر از مشاورانش ، فرستاده ویژه او در امور کنگو ، چند مامور امنیتی و خدمه پرواز بود ، اندکی پس از نیمه شب هنگام پرواز برفراز رودزیای شمالی (زامبیا امروزی) ناگهان از ارتفاعش کاسته شده و به صخره‌ای برخورد می‌کند.

امدادگران اجساد بی جان پانزده نفر از شانزده سرنشین هواپیما از جمله داگ هامرشولد را می یابند.تنها شخصی که زنده مانده بود یک مامور امنیتی آمریکایی به نام هارولد جولیان بودکه چهار روز بعد بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست می دهد.

داگ هامرشولد برای بررسی اوضاع بحرانی کنگو به آن کشور سفر کرده بود. در آن زمان جنگ داخلی در کنگو مستعمره سابق بلژیک بیداد می کرد. نیروهای کاتانگایی موسی چومبه و مزدوران خارجی با نیروهای دولتی درگیر بودند.

مرگ اسرارآمیز «داگ هامرشولد»

داگ هامرشولد به عنوان یک میانجی و پیام آور صلح به کنگو رفته بود. او پس از ملاقات با مقامات دولتی در شهر لئوپولد ویل (کینشازا امروزی) قصد داشت عازم ندولو شود تا با موسی چومبه رهبر جدایی طلبان کاتانگا در مورد شرایط آتش بس و مقدمات برقراری صلح گفتگو کند.

هواپیمای حامل هامرشولد پس از برخاستن از فرودگاه لئوپولد ویل با چراغ های خاموش به دلیل حفظ امنیت به سوی ندولو واقع در ۲۲۰ کیلومتری شمال لوزاکا پایتخت رودزیای شمالی (زامبیا امروزی) پرواز می کرد که ناگهان از ارتفاع هواپیما کاسته شد و پس از برخورد با یک صخره آتش گرفت.

مرگ اسرارآمیز «داگ هامرشولد»

هارولد جولیان قبل از مرگ توانست اطلاعاتی را در مورد این سانحه فاش کند. او گفت: پس از این که از ارتفاع هواپیما کاسته شد ، خلبان تلاش کرد با انجام مانورهایی ارتفاع پرواز را افزایش دهد که ناگهان نوری درخشید و در پی آن انفجاری رخ داد.

بسیاری از افراد حتی امروز نیز معتقد هستند ، مزدورانی که درخدمت شرکت های معدنی بودند ، هواپیمای هامرشولد را سرنگون کردند.

مرگ اسرارآمیز «داگ هامرشولد»

اما سازمان ملل متحد و دولت سوئد ترجیح داده اند پس از گذشت سال ها از این سانحه دوباره پرونده آن گشوده نشود. داگ هامرشولد هنگام مرگ ۵۵ سال داشت. او پسر یک نخست وزیر اسبق کشور سوئد بود.

داگ هامرشولد ، دومین دبیرکل تاریخ سازمان ملل متحد در آوریل سال ۱۹۵۳ میلادی به این مقام انتخاب شد و در سال ۱۹۵۷ میلادی برای دوره دوم نیز دوباره به مقام دبیرکلی سازمان ملل متحد برگزیده شد.

پیکر هامرشولد در جریان مراسم باشکوهی در شهر اوپسالا سوئد به خاک سپرده شد.

در شب ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۶۱ میلادی هواپیمای حامل داگ هامرشولد در شرایط مشکوکی سرنگون گردید و کلیه سرنشینان آن از جمله داگ هامرشولد کشته شدند. با مرگ هامرشولد، جهان یک مرد صلح را از دست داد.

مرگ اسرارآمیز «داگ هامرشولد»

مرگ او به رغم افشاگری هایی که در سال ۱۹۹۲ میلادی در مورد دخالت شرکت معدنی یونیون بلژیک در این سانحه صورت گرفت و اظهارات اسقف دزموند توتو در سال ۱۹۹۸ میلادی مبنی بر یک توطئه غرب برای قتل داگ هامرشولد ، هنوز در پرده ابهام قرار دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج