۶۸۲۲۸۰
۳۰ نظر
۵۰۰۲
۳۰ نظر
۵۰۰۲
پ

تحلیلی بر نظرسنجی موسسه گالوپ:

چرا مردم آمریکا، ایران را دشمن خود نمی‌دانند؟

موسسه افکار سنجی گالوپ در جدید ترین گزارش خود، دشمنان اصلی آمریکا را از نگاه رای دهندگان آمریکایی معرفی کرد. حال سوال این است که چرا علی رغم تبلیغات گسترده رسانه ها و مقامات آمریکایی، تنها حدود ۷ درصد مردم این کشور ایران را دشمن اصلی خود می دانند؟

تابناک: موسسه افکار سنجی گالوپ در جدید ترین گزارش خود، دشمنان اصلی آمریکا را از نگاه رای دهندگان آمریکایی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه گالوپ، طبق نتیجه به دست آمده ، مردم آمریکا از کره شمالی، روسیه، چین و ایران به عنوان بزرگترین دشمنان خود یاد می کنند.

نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است:

دموکرات:
کره شمالی ۴۵%
روسیه 30%
چین ۷%
ایران 3%

جمهوری‌خواه:
کره شمالی ۵۸%
چین 15%
ایران ۱۰%
روسیه 9%

مستقل:
کره شمالی ۵۰%
روسیه 19%
چین ۱۱%
ایران 7%

در همین زمینه، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در انگلیس با انتشار نتایج این نظرسنجی در یک پیام در صفحه توئیتر خود نوشت: براساس این نظرسنجی تنها 6/7 درصد از مردم آمریکا ایران را بزرگ‌ترین دشمن خارجی خود می‌دانند. این حس در سال‌های اخیر مرتب رو به کاهش بوده است. در سال ٢٠٠٦، حدود ٣١ درصد آمریکایی‌ها ایران را بزرگ‌ترین دشمن خارجی خود می‌دانستند که این رقم در سال ٢٠١٤ به ١٦ درصد کاهش یافته بود. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که سه درصد از رای دهندگان دموکرات، 10 درصد از جمهوری‌خواهان و هفت درصد از رای دهندگان مستقل ایران را به عنوان بزرگ‌ترین دشمن خود دانسته‌اند. کره شمال در تمام این گروه‌ها اولین دشمن خارجی تلقی شده است.

حال سوال این است که چرا علی رغم تبلیغات گسترده رسانه ها و مقامات آمریکایی، تنها حدود 7 درصد مردم این کشور ایران را دشمن اصلی خود می دانند؟

نخست آنکه، ایرانیان بسیار زیادی در آمریکا زندگی می کنند که بسیاری از آن ها جزو نخبگان، اندیشمندان، محققان و دانشمندان مقیم این کشور هستند که اثرگذاری بالایی را بر جامعه آمریکا دارند و باعث شدند تصور مثبتی نزد مردم این کشور در قبال ایران ایجاد شود. در واقع اگرچه ایران سفارت یا سفیر رسمی در واشنگتن ندارد، اما تک تک ایرانیان در این کشور را باید سفیران پرنفوذ کشورمان در ایالات متحده بدانیم. سفیرانی که نه تنها احترام مردم آمریکا نسب به خود را به ارمغان آورده اند، بلکه علی رغم همه تبلیغات منفی علیه ایران، باعث ایجاد احترام مردم آمریکا نسبت به ایران نیز شده اند.

دلیل دوم را باید در بزرگ تر بودن تهدید کره شمالی، چین و روسیه نسبت به ایران دانست. در واقع، کره شمالی، چین و روسیه را باید جزئی از بلوک سوسیال-کمونیسم دانست که تهدیدات آن ها علیه آمریکا بزرگ تر، حیاتی تر، فوری تر و با سابقه بیشتر دانست. هر کدام از این سه کشور زرادخانه های تسلیحات هسته ای در اختیار دارند که مردم آمریکا همواره از آن هراس داشته اند. برای نمونه تهدیدات چند سال اخیر کره شمالی برای هدف قرار دادن خاک آمریکا با استفاده از تسلیحات هسته ای تاثیرات زیادی بر افکار مردم آمریکا نسبت به کره شمالی به عنوان یک تهدید داشته است.

عامل سوم را شاید بتوان در شناخت کم مردم آمریکا از ایران دانست. چند سال پیش، شبکه خبری راشا تودی در گزارش دست به پرسیدن سوالاتی از مردم آمریکا در مورد ایران زد. این گزارش به خوبی نشان داد که اکثر مردم آمریکا اندک اطلاعی در مورد کشور ما داشتند و حتی دانستند که نام پایتخت ایران چیست و یا رییس‌جمهور ما کیست. در این گزارش، اکثر سوال‌شوندگان قادر به پاسخ‌دهی به سوالات ابتدایی مصاحبه‌کننده نبوده و یا اینکه پاسخ‌های عجیبی به سوالات کاملاً ابتدایی وی می‌دهند. در پاسخ به این سوال که «رییس‌جمهور ایران کیست؟» نیز فقط یکی از مصاحبه‌شوندگان پاسخ درست را می‌دهد و مابقی اظهار بی‌اطلاعی کرده و حتی یکی از آنها رییس‌جمهور ایران را با رییس‌جمهور فقید کره شمالی اشتباه گرفته و می‌گوید: «وی اخیراً مرده است.» در این گزارش همچنین عکسی از محمود احمدی‌نژاد به سوال‌شوندگان نشان داده می‌شود و از آنها پرسیده می‌شود که این شخص کیست. آنها در پاسخ به این سوال اینگونه پاسخ می‌دهند: پاکستانیه // شبیه اسامه است // رییس‌جمهور عراقه. لذا بسیاری از آمریکایی ها یا شناختی در مورد ایران ندارند، یا شناخت اندکی دارند و یا هم شناختشان برگرفته از ایرانیان مقیم این کشور بوده است.

چهارم آنکه، در اکثر حوادث تروریستی که در خاک آمریکا اتفاق افتاد و در خاطر مردم این کشور مانده، از جمله حادثه تروریستی 11 سپتامبر، هیچ ایرانی مشارکت نداشت.

در نهایت می توان یکی از دلایل این کاهش زیاد تصور تهدید مردم آمریکا نسبت به ایران را برجام و توافق هسته ای دانست که فضای پرمخاطره و به شدت تهدیدزای میان دو کشور را به یک فضای تنش زدا و کم خطرتر تبدیل کرده است. در همین زمینه، بعیدی نژاد، در توییتر خود و در واکنش با کامنت یکی از کاربران نوشت: كاهش حس دشمني مردم آمريكا درست بعد از آغاز مذاكرات برجام شروع شده و مستمرا ادامه داشته است.

شاید همه این دلایل باعث شده که علی رغم اینکه در ایران در سالیان اخیر بارها پرچم آمریکا آتش زده شد و شعارهای ضد آمریکایی سر داده شد اما تنها 7 درصد مردم این کشور ایران را تهدیدی علیه خود دانسته اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما مردم ایران هم مردم امریکا را دشمن خود نمی دانیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        yes

    • سرباز وطن

      چرا آمریکا یها مرگ بر ایران نمیگویند پس ما هم نبايد به آنان بی احترامی کنیم البته منظور ملت ایران سیاست های آمریکا را ميگن ولی مردم آمریکا فکر میکنند که مردم ایران به آنها بی احترامی میکنند بیایم مرگ هیچکس را از خدا نخواهیم تا مرگ بسراغ خودمان نیاید چه اشکالی داره با همه دنيا دوست باشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ بر ایران نمیگن اما تلاش می کنن که ایران و اسلام رو نابود کنن و اینکه آمریکایی ها کار هاشون رو پشت پرده انجام میدن به ظاهرشون نگاه نکن

      • بدون نام

        مرگ بر اسراییل .مرگ بر آل سعود مزدور.خخخخخخ

      • بدون نام

        روس پرستان و وطن فروشان مخالف نظرت هستن

    • سرباز وطن

      95درصد مردم آمریکا نمیدانند ایران کجاست فکر میکنند يه جزیره هست در آفریقای جنوبی،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صد رحمت به جنوب آفریقا

    • بدون نام

      انها با شعورن ما فقط ادعای شعور داریم

    • بدون نام

      مرگ برای کسی آرزو نکنیم . از خداوند بخواهیم همه را به راه راست هدایت نماید.

    • بدون نام

      اگر دوست باشیم ترودیست ابران بیکار میشن

    • بدون نام

      آمریکا از داعش حمایت می کنه و کل دنیا رو به گند کشیده.ببینید تازه فقط هفت درصد ما رو دشمن میدونند.اگه درصدشون زیاد بود احتمالا با بمب هسته ای کره زمینی باقی نگذاشته بودند.

    • بهاره

      می ترسن سرباز وطن اگه دشمن نباشه مردم می گردن دنبال مشکلات مردم

    • بدون نام

      افرین بر سرباز وطن لایک داری بخدا با مرگ فرستادن به ملتها فقط بهشون بی احترامی کردیم

    • بدون نام

      چون مانندسیاستمدارانشان ؛ازدرک بالایی برخوردارندوبیشتربه اقتصادکشورشان فکرمیکنند

    • بدون نام

      (کاربرسرباز وطن )آمریکاییها حسرت ایرانی ها رو میخورن اینقدر آنها باهزاران هزار بدبختی دارن زندگی رو سپری میکنندکه باور کن خودشون هم میگن مرگ بر آمریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش چی زدی

    • سيدسادات

      ملت آمریکا ملت بزرگی هستند که توانستند یک کشور قدرتمند وبلامنازع در جهان معرفی کنند ،من به عنوان دانشجو روابط بین الملل خواهان برقراری روابطی با حسن نیت و بسیار نزدیک بین ایران بزرگ تمدن کوروش کبیر وايالات متحده هستم

    • بدون نام

      مگر مردم ایران به مردم امریکا چکار کردندکه دشمن خود بدانند،دولتها با هم بد هستند نه مردم.

    • بدون نام

      فکر آنها اقتصادی است و فکر بسته ندارند و به انسانیت انسانها اهمیت می دهند.

    • کارمند

      چون دولتشان هر روز دشمن تراشی نکرده تامردمش از کسی بترسند یا متنفر باشند.چون مثل مسئولین ماکه همگی اقامت آمریکا دارند ومرگ بر آمریکا میگویند نیستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول

    • بدون نام

      ملت ایران هم امریکا را دشمن اصلی نمیداند و عر بستان را درجه یک میداند

    • بدون نام

      مرگ بر امریکا

    • میلاد

      حرف حق باید زده بشه کما اینکه ناراحت بشید
      ۹۰ درصدمردم امریکا ایران را نمیشناسند
      انها ذهن خود را درگیر سیاست نمیکنند
      انها سرگرم تحصیلات و پیشرفت هستند

    • بدون نام

      اونی که میگه آمریکا اخه و بد یکی از بزرگترین آرزوهاش داشتن گرین کارت
      صلوات

    • بدون نام

      الان مردم گول نمی خورند وواقعیت رابدست می اورند مردم ایران ارام ةرین ومنطقی ترین مردم جهانند وهمه پی برده اند

    • بدون نام

      چرا مردم ایران آمریکا را دشمن خود نمیدانند

    • بدون نام

      درج.نکردی مطلبمو گفتم مرگ بر مردم و ملت امریکا نکنه جیره خوره ترامپی

    • بدون نام

      شرمنده بهت فوش دادم درج کردی یادم رفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج