۶۸۲۲۹۴
۱۵ نظر
۵۰۱۲
۱۵ نظر
۵۰۱۲
پ

تل آویو و ریاض در پی محاصره تهران

گر سعودی ها می گویند ایران دارد آذربایجان را به مدل عراق بدل می کند، ایرانی ها نیز می گویند اسرائیلی ها دارند این کشور را به مدل لبنان بدل می کنند.

دیپلماسی ایرانی: در حالی که عربستان سعودی ایران را متهم به محاصره خود از طریق حمایت از شورشیان در یمن و همچنین حمایت از قطر می کند، خاندان آل سعود و جمهوری اسلامی رقابت تلخ خود را فراتر از خاورمیانه و به قفقاز برده اند.

میدان نبرد اخیر دو کشور در جمهوری آذربایجان است، حکومتی اقتدارگرا مملو از نفت و گاز، با اکثریت شیعه اما تحت حکومتی سکولار به جا مانده از شوروی سابق در شمال ایران. گزارش هایی منتشر شده است که سرویس های امنیتی آذربایجان به مقامات کشورشان در خصوص نفوذ روز افزایش ایران در این کشور هشدار داده اند.

این گزارش حکایت از آن دارد که برداشته شدن غیر رسمی ممنوعیت موعظه مبلغان مذهبی مرتبط با ایران که که در تلاش برای متوقف کردن جریان حرکت مسلمانان اهل تسنن آذربایجان به داعش در سوریه و عراق انجام شد به ایران اجازه قدرت گرفتن در این کشور داده است.

مطالعات کنان روشنگلو، روزنامه نگار اهل جمهوری آذربایجان روی آزادی مذهب در این کشور حکایت از آن دارد که "فعالیت های مذهبی ایران کاملا موفق بوده است."

در این گزارش که در خبرگزاری مستقل توران منتشر شده آمده است که ۲۲ مدرسه از ۱۵۰ مدرسه مذهبی در آذربایجان توسط ایران کنترل می شود. ایران و آذربایجان مدت ها است علیه یکدیگر هیاهو به راه می اندازند، هر دو کشور نگران هستند دیگری با استفاده از عامل مذهب و نژاد برای آنها ایجاد دردسر کند. دست کم یک چهارم جمعیت ایران به زبان آذری صحبت می کنند.

آذربایجان نیز به نوبه خود نگران روابط نزدیک ایران با ارمنستان است؛ آذربایجان و ایران چند دهه است که درگیر بن بست نخجوان - قره باغ هستند، مناقشه ای که ارمنستان را تحت محاصره آذربایجان در می آورد.

هدی الحسینی، ستون نویس العربیه اخیرا در مقاله ای منافع سعودی در آذربایجان را برجسته کرده، العربیه سازمان رسانه ای است که بر اساس گزارش ها سهام عمده آن در اختیار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است که اخیرا به بهانه مبارزه با فساد دست به تسویه های سیاسی در قدرت زد.

خانم الحسینی، در این مقاله تحت عنوان "آیا ایران آذربایجان را به عراقی دیگر بدل می کند." از رغد عبدالرضا الجباری که نویسنده ای عراقی و ضد ایرانی است نقل قول می آورد که مدعی است آذربایجان هراس آن را دارد که جا پای عراق بگذارد، کشوری که نویسنده ادعا می کند ارتش آن توسط ایران نابود شده و عراقی ها را به غلام ایرانی ها بدل کرده است که قانع شده اند: "شستن پای ایرانی هایی که به زیارت امام حسین (ع) می آیند آنها را به بهشت نزدیک تر می کند و مهم نیست ایرانی ها بعدش چه کار می کنند."

در فضای رسانه ای العربیه که به نظر می آید به جای بیان حقیقت ها توسط حامیان اغلب فرقه گرای حکومت سعودی و سیاست های ضد ایرانی اشغال شده است؛ خانم الحسینی مدعی می شود که حضور الهام علی اف در فستیوال فرهنگی در عربستان به دعوت ملک سلمان بخشی از تلاش ها برای مقابله با دست اندازی های ایران بوده است.

رسانه های آذربایجان اوایل این ماه گزارش دادند هیات های نظامی آذربایجان و سعودی بر سر همکاری های نزدیک تر نظامی با یکدیگر از جمله برگزاری رزمایش مشترک نظامی و برخی منافع مشترک دیگر مذاکره کرده اند.

آذربایجان همچنین طی سال ها روابط نظامی نزدیکی با اسرائیل برقرار کرده است که همچون عربستان سعودی با ایران دشمنی دارد. اسرائیل و آذربایجان پیش از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ که برنامه هسته ای را متوقف کرد، بر سر استفاده از پایگاه های هوایی آذربایجان برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران مذاکره کرده بودند. توافق هسته ای باعث شد که بحث حمله نظامی به ایران منتفی شود.

خلاصه کلام این است که اگر ایران دارد سعودی را محاصره می کند، عربستان و اسرائیل هم دارند ایران را محاصره می کنند. اگر سعودی ها می گویند ایران دارد آذربایجان را به مدل عراق بدل می کند، ایرانی ها نیز می گویند اسرائیلی ها دارند این کشور را به مدل لبنان بدل می کنند.

سالار سیف الدینی، تحلیل گر ایرانی می گوید: "تل آویو می خواهد آذربایجان را با دکترین محیطی جدید "لبنانیزه" کند. این بدان معنی است که تل آویو قصد دارد منطقه پیرامونی تازه ای درست کند و ایران را از طریق حضور در منطقه کردستان عراق و آذربایجان محاصره کند."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب دیپلمات‌های ما باید به کشور آذربایجان رفته و بگویند وگوشزد نمایند که آذربایجان برای ایران است و اجاره دویست ساله آن مدتهاست تمام شده واگر یکی مثل رضا خان بود تا حالا آذربایجان به ایران وصل شده بود از طرفی چرا ایران دوست داره هی کشوری رو انگولک کنه ؟نکنه کله سردمداران ما بوی قورمه سبزی میده؟!!!ما باید کاری کنیم که آذربایجان خودش با آغوش باز به نام وطن برگردد

    • بدون نام

      همش چرت و پرت

    • بدون نام

      قوای نظامی ایران باید از 4گوشه ومرزهای کشور مراقبت ودفاع کند مرزشمالی کشور بخصوص با آذربایجان ازامن ترین مرزها بوده . دشمنان تاکتیک دارند مارا در نقطه های دور مشغول کرده اند درعوض به نزدیک ترین نقطه شمالی ما نفوذ میکنند این یعنی دور زدن.درجایی گرفتارمان کردند که اوضاع براستی طبق نقشه پیش نمیرود که هیچ موجب ضعف درکشور میشود .دردناکتر اینکه روسیه از عربستان اسراییل ترکیه همزمان حمایت وسرمایه گذاری عظیمی درعربستان کرده در ازای خارج شدن توتال ازدست ما..معلوم نیست راه قدس از کجا میگذرد کردهای عراق راهم خریدند با این همه ما باید مرزهای جنوبی بخصوص خوزستان نفت خیز را سفت بچسبیم مردم شیعی آذربایجان به ایرانیان علاقمندند وبیشترین زوار شیعه امام رضا علیه السلام از جمهوری آذربایجان است وبارگاه خواهر رضاعی آن حضرت موسوم به حکیمه خاتون آنجاست .

    • بدون نام

      ماهم دست رودست بزاریم تاوقتش برسدومردم هم تاوانش رابدهند

    • بدون نام

      اسرائیل و ریاض سگ کی باشن جوانان ایران آل سعود و سگ در خونه اشونم حساب نمیکنن یا اون اسرائیل که با یه موشک مثل موش تو سوراخ میرن رو

    • عبادی

      سیاست غلط ایران . ونادیده گرفتن کشوری مسلمان وثروتمند به نام اذربایجان .وحمایت بی دلیل از کشور ارمنی که ۲۵ درصد خاک اذربایجان را در اشغال دارند باعث متنفر شدن اذری های ایران واذربایجان را به همراه داشته است .ما باسیاست غلط خودمان اذربایجان را از خودمان راندیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشور آذربایجان خودش جزیی از خاک ایرانه

    • بدون نام

      عربستان واسرائیل وهر کشور دیگر مگر اینکه تو خواب ببینندبه قول معروف شتر در خواب .........ایران وایرانی همیشه مقتدر بوده وهست وخواهدبودفکر کردن چهارتا اراذل واوباش وچند تا بازیگر وکارگردان وطن فروش وچندتا سیاستمدار اختلاس گر میتوانند تیشه به ریشه این مملکت بزنند ابدا ابدا

    • بدون نام

      چرا تهران.

    • بدون نام

      صهیونیسم وهابیت وارعاب بزرگشان استکبار هیچ غلطی نمیتوان در رابطه با ایران انجام بدهند

    • ایمان

      درمورد تیتر مقاله باید به عرض برسانم زمانی که امثال شما درخواب خوش بودید دنیای عرب واسرائیل ایران را بدون آنکه شما متوجه باشید محاصره کرده بودند و ول کن هم نیستند.

    • سعید

      خخخخخخخخ مال این حرفا نیستن

    • بهروز

      مردم ما لابد چوب باقله هستن به امام رضا مردم ما الان عصبانی هستن واز خداشون چنین موردی خدا نکرده پیش بیاد اون موقع داغ دلمون رو از اسراییل در میاریم وعربستان هیچوقت متحد صهونیست نمیشود این داستانه ولی وای به روزی که اسراییل بخواهد چنین کار احمقانه ای بکند ایران طی یک هفته تلاویو را با خاک یکسان میکند

      پاسخ ها

      • جمشید

        مردم ما از جای دیگه عصبانی هستن داداش.خیلی هم جوگیر نشو توی یه هفته تلاویو رو با خاک یکسان میکنی با چی میشه دقیقا بگی.نمیگم اسرائیل اما اگه امریکا دو سه تا بمب هسته ای بفرسته ایران کل مملکت میخوابه

    • بدون نام

      مرگ بر عربستان و روسیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج