۶۸۲۶۹۵
۱۴ نظر
۵۰۰۵
۱۴ نظر
۵۰۰۵
پ

با «دختران خیابان انقلاب» حرف بزنید

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: در مورد دختران خیابان انقلاب حرف زیاد زده شده است. در باره نحوه برخورد پلیس و مقام‌های قضایی با این دختران هم حرف زیاد شده است. در این میان اما هیچکس با این دختران حرف نمی‌زند.

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: در مورد دختران خیابان انقلاب حرف زیاد زده شده است. در باره نحوه برخورد پلیس و مقام‌های قضایی با این دختران هم حرف زیاد شده است. در این میان اما هیچکس با این دختران حرف نمی‌زند.

این دختران روسری سفیدی را بر سرچوب می‌کنند و شاید با این کار از تفاوت خود با نسل‌های گذشته سخن می‌گویند. از سبک زندگی که متفاوت است.

امروز نسل جدید ایران به ویژه دختران نگاه متفاوتی نسبت به نسل‌های گذشته دارند و متفاوت زندگی می‌کنند. بیاییم به ماجرای دختران انقلاب از این زاویه نگاه کنیم. سیاسی کردن این ماجرا دردی از جامعه ایران دوا نخواهد کرد.

ماجرای حجاب و دختران خیابان انقلاب یک مسئله اجتماعی است که باید توسط علمای جامعه شناسی مورد بررسی قرار بگیرد.

جدا از اینکه آنها جرمی مرتکب شده‌اند یا نه، آیا بهتر نیست با این دختر حرف بزنیم و ببینم آنها برای چه روسری سفیدی را بر سر چوب زده‌اند؟

مگر می‌شود از مسئله‌ای که چند ماهی است جامعه را درگیر خود کرده است به سادگی گذشت و احتمالا با یک حکم قضایی آن را به پایان رسیده تصور کرد.

مسائل اجتماعی با یک حکم قضایی به پایان نمی‌رسد. به نظر می‌رسید مسؤولان کشور هنوز تفاوت میان نسل‌ها را باور نکرده‌اند، بسیاری از جوانان امروز ایران مانند پدران و مادران خود فکر نمی‌کنند. همین باعث شده است با این جوانان به گونه‌ای برخورد کنند که با جوانان دهه ۶۰ برخورد می‌کردند.

دختران خیابان انقلاب اکثرا متولد اواسط دهه ۶۰ و یا اوایل دهه ۷۰ هستند. کسانی که در تمام دوران تحصیل در مدارس و دانشگاه با حجاب و فلسفه آن آشنا شدند. حالا اما حرف دیگری می‌زنند.

درست نکته مورد نظر همین جاست. آنها حرف دیگری می‌زنند. پس برویم و حرف‌های آنها را بشنویم. معاون زنان رییس جمهور، نمایندگان زن مجلس، معاون فرهنگی قوه قضاییه و هرکسی که در حوزه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و صاحب نظر است با این دختران حرف بزنند.

از آنها بپرسند چرا تصمیم گرفتند اینگونه صدای خود را به گوش دیگران برسانند؟ از آنها بپرسند چرا روسری سفید خود را به چوب زدند؟ اصلا از آنها بپرسند چه می‌خواهند؟ اصلا شاید رفتار آنها سیاسی بوده باشد و ما اشتباه می‌کنیم که این یک خواست اجتماعی است.

حرف زدن با این دختران باعث می‌شود مسؤولان مرتبط با جوانان با طرز فکر و خواسته‌های آنان آشنا شوند. شاید در این حرف زدن به مسائلی برسند که اصلا فکر نمی‌کردند در ایران چنین مشکلاتی نیزوجود دارد.

متاسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم مشکل فقط بحث اقتصادی است.نه، امروز کشور دچار بحران‌های شدید اجتماعی است. بحران‌هایی که با بستن نه تنها حل نخواهد شد بلکه تشدید می‌شوند.

قبل از برگزاری هر دادگاهی و یا هر حکمی با این دختران حرف بزنیم. در فضایی کاملا دو طرفه. بگذاریم آنها حرف‌هایشان را بزنند و بگویند چرا در خیابان انقلاب روسری‌‌های خود را به چوب زدند.

چه بسا با گفت‌وگو و توافق بر سر حداقلی از آنچه در هنجارهای ملی هم پذیرفته شده بسیاری از سوءتفاهم‌ها رفع و مجال تفسیر سیاسی و حتی تلقی مذهبی هم رفع شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      کو عاقل؟؟؟؟

    • بدون نام

      برخی مسوولان آنقدر درگیر بافته های خود هستند که از ... دیگران و جامعه بی خبرند.

    • بدون نام

      عجب خخخ خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است

    • بدون نام

      داعش در زمان اشغال موصل هم دست و پای دختران بی‌دفاع را نمی شکست وحشیانه آسیب می‌زنند برای رفتن به بهشت موعود

    • معین

      با دختران خیابان انقلاب؟ چرا با عزیزانی که از مشکلات بزرگ عدالت اجتماعی خصوصا در حوزه اقتصاد حرف میزنند کسی حرف نمیزنه؟ اقتصادی که بودجه یه استانش ۷ برابر بودجه ۱۶ استان کشور هست چون رسانه ای نیست ازشون فیلم بگیره؟

    • رضا

      حرف زدن فایده نداره باید زندانی بشن تا دیگه از این کارها نکنن

    • بدون نام

      شما یک گربه رو بیارید تو محیط بسته بهش حمله کنید از خودش دفاع میکنه. باید باجوانان صحبت کنید آنهم با کارشناس و روانشناس مجرب..اگر بیاید با پلیس زن دختران را دستگیر کنید.فقط دشمنان نظام رو هر روز بیشتر می کنید.کاری که یکسری بی شعور و افراطی از اول انقلاب تا کنون انجام داده و دارن ادامه میدن این بی شعورها فقط خودشونو می بین نمی دونند که چه ضربه ای از اول انقلاب تا به حال به نظام و جمهوری اسلامی زدن و نمی فهمن که یک جوان رو دستگیر و تحقیرش کنند.یک خانواده و یا چند خانواده وابسته به این جوان رو مخالف نظام کردن...بخاطر این بی فکری هاست که مملکت به این روز افتاده

    • بدون نام

      اگر با حرف زدن اصلاح میشن بسم الله وگرنه فقط با خشونت ......شاید انها فقط زبان اونور آبیها رو بلدن الان نمیشه قضاوت کرد حرف بزنید ببینید نتیجه اش چی میشه

    • بدون نام

      اهان یعنی نویسنده نمیدونه حرف ما دخترها چیه

      هیچکس حق نداره برای ابتدایی ترین حق یک انسان

      که نوع لباس پوشیدنه ،تصمیم بگیره؟؟؟

      بعدم با دخترای دهه شصتم برخورد میشد
      همون موقع هم دخترها در حال اعتراض به وضعیتشون
      بودن
      فقط شبکه های اجتماعی نبود

      قانون های ضد زن باید تغییر کنه
      همین قانون چند همسری که باعث گستاخی و هوسبازی اقایون شده

      طرف انقدر پررو هست اومده تو برنامه تبلیغ چند همسری میگه
      ذات زن با چند همسری موافقه

      یه مرد عوضی و نفهم ،چرا باید در مورد ذات زن نظر بده
      اون فقط حق داره در مورد ذات هوسباز خودش نظر بده

    • بدون نام

      این‌ آقایان که هم اکنون مسئول هستندوبیش از سی سال در مسند قدرت قرار گرفته اند وفرتوت وخسته شده اندونمی توانند پذیرای این باشند که متولدین سال‌های شصت وپنج و هفتاد دارای افکار جدید هستند ومانند پدرانشان فکرنمی کنند

    • بدون نام

      داعش دست وپا دختران را نمیشکست بلکه آنهارو سلاخی میکردند ودل جگرشون وروده هاشون رو در میآوردند تو اینترنت تحقیق کن آنوقت فیلم وعکسشون رو میبینید

    • شهروند

      بابا خدا پدر تو بیامرزه فکر کردی کجا زندگی می کنی سوئیس یا سوئد اینجا ایرانه !

    • بدون نام

      موضوعی به این سادگی را انچنان بزرگ و لاینحل گرده ایم که خود درمانده ایم چه گنیم
      انگار همه چی خوبه و خشکسالی و ریزگرد و فساد و اعتیاد و گرانی ند اریم و جالبتر اینکه
      و داعیه هد ایت جهانیان را داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج