۶۸۲۷۹۱
۲ نظر
۵۰۴۰
۲ نظر
۵۰۴۰
پ

ابداع روش‌های جدید برای استتار سربازان

یک محقق ایرانی سعی دارد با تقلید از قابلیت تغییر رنگ بدن گونه ای از آبزیان، روش های استتار جدیدی برای سربازان در میدان جنگ بیابد.

خبرگزاری مهر: یک محقق ایرانی سعی دارد با تقلید از قابلیت تغییر رنگ بدن گونه ای از آبزیان، روش های استتار جدیدی برای سربازان در میدان جنگ بیابد.

ابداع روش‌های جدید برای استتار سربازان

به گزارش نیواطلس، لیلا دروی محقق ایرانی دانشگاه نورث ایسترن همراه گروهی از محققان سعی دارند با الهام از سفالوپودها روش های جدیدی برای استتار سربازان در میدان جنگ طراحی کنند.

دریا مکان خطرناکی است و هر آن احتمال دارد یک حیوان، دیگری را طعمه کند. بنابراین تعجبی ندارد سال ها است دنیای زیر آب به آزمایشگاهی بزرگ برای فناوری های تهاجمی و دفاعی تبدیل شده است.

یکی از بهترین روش های دفاعی موجودات دریایی استتار است و در این زمینه سفالوپودها نمونه مناسبی هستند. این گروه از حیوانات آبزی شامل ماهی مرکب، هکتوپیا، تفاله ماهی و ناتلوس است. آنها به محض احساس خطر می توانند رنگ و حتی بافت پوست خود را به سرعت تغییر دهند. این قابلیت به وسیله عضو ماهیچیه ای کوچکی به نام کروماتوفور در بدن سفالوپودها فعال می شود. این عضو حاوی صدها هزار دانه رنگی ۱۵۰ بار کوچکتر از قطر موی انسان است. این رنگدانه ها غشایی دارند که در کسری ثانیه آنها را مخفی یا آشکار می کند.

کروماتوفورها به رنگ قرمز، زرد، قهوه ای و نارنجی هستند. زیر آنها لایه ای از ایریدوفورها وجود دارند که نور را مانند یک آینه طبیعی منعکس می کنند. این نوع آبزیان با ترکیب ویژگی های کروماتوفور و ایریدوفورها می توانند تمام رنگ های نور را منعکس کنند.

در همین راستا دروی و گروهش برای تقلید از این مکانیسم گرانول های رنگدانه را جداسازی و بررسی کردند. آنها متوجه شدند می توان این گرانول ها را طبقه بندی و دوباره تنظیم کرد تا طیف رنگی متنوعی ساخت.

درمرحله بعد از این گرانول ها برای ساخت فیلم های بسیار نازک و فیبرهای توری با رنگ های مختلف استفاده شد. پس از اضافه کردن لایه ای آیینه ای به این فیلم و توری ها، نور رنگی منعکس شد. به گفته دروی در آینده از این ویژگی برای طراحی سلول های خورشیدی استفاده خواهد شد.

اما هم اکنون مهمترین استفاده آن در حوزه نساجی است. با کمک این رنگدانه ها می توان گجت های پوشیدنی، نمایشگر های انعطاف پذیر و پارچه هایی تولید کرد که قابلیت رنگ پذیری بهتری دارند. به عبارت دیگر این فناوری به سربازان کمک می کند بهتر استتار کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا اگه این دانشمند میومد ایران مش حسین شریعتمداری حتما برچسب جاسوسی انگلیس رو با رهبری سوروس رو پیشونیش میچسبوند

    • سعید محمدی

      خب این محقق ایرانی هم که اونور آبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج