۶۸۲۹۱۸
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

حل بحران یمن با همکاری ایران و عربستان

پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون تاکید کرد: حل بحران یمن با همکاری ایران و عربستان، زمینه‌ساز حل سایر بحران‌های منطقه از طریق دیپلماسی شده و چشم‌‌انداز همکاری‌های کلان قدرت‌های منطقه‌‌ای برای تامین صلح و ثبات پایدار در خاورمیانه را فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا: سیدحسین موسویان طی یادداشتی با عنوان «راه حل بحران یمن و آغاز بهبود روابط عربستان و ایران» در روزنامه فرنکفورتر آلگماینه آلمان نوشت:

جنگ سعودی کشور یمن را در بدبختی غرق کرده، موجب از دست رفتن جان هزاران و آوارگی میلیون‌ها انسان شده و این کشور را در معرض فاجعه مصیبت‌‌‌‌بار بیماری مسری وبا قرار داده است به طوری که سازمان ملل، وضعیت یمن را بدترین بحران پنجاه سال گذشته در جهان خوانده است.

با این وجود در میان بحران‌‌‌‌‌‌های متعدد در خاورمیانه، شانس صلح در یمن بیشتر است. در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، معاون وزیر امور خارجه ایران و چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا در مورد یمن گفت‌وگو کردند. این تحول مهمی است و اگر اروپایی‌ها بتوانند آمریکا و عربستان را همراه کنند، شانس شکستن بن‌‌بست بحران یمن از طریق دیپلماسی به وجود خواهد آمد. مذاکرات هسته‌‌ای نیز ابتدا بین ایران و سه کشور اروپایی آغاز و سپس آمریکا به آن پیوست. در هر صورت، ایران صرفا باید درصورت خواست حوثی‌‌ها وارد مذاکرات یمن شود، در غیر این صورت ورود ایران مشروعیت نخواهد داشت.

دو قدرت منطقه‌‌‌ای ایران و عربستان روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده و تقریبا در تمام بحران‌های منطقه‌‌‌ای، در دو جبهه مخالف یکدیگر ایستاده‌‌‌اند. عربستان که در دوره اوباما از برجام حمایت کرد، اکنون در خط ترامپ برای نابودی آن تلاش می‌کنند. متقابلا تنش‌‌ها بین ایران و آمریکا بالا گرفته و هیچ ارتباط در سطح رسمی و غیررسمی بین دو کشور وجود ندارد. چنین وضعیتی، ابتکاری از سوی قدرت‌های منطقه‌‌ای و بین‌المللی برای بهبود اوضاع منطقه را ضروری‌‌تر ساخته است.

حل بحران یمن از طریق دیپلماسی بین‌‌المللی می‌تواند موجب سازش جناح‌های درگیر در داخل یمن شده، اختلافات ایران و سعودی را کاهش داده، روند افزایش تشنج بین کاخ سفید و تهران را مهار کرده و به بزرگترین فاجعه انسانی فعلی جهان خاتمه دهد. حل بحران یمن ساده‌‌تر از سوریه است زیرا در سوریه قدرت‌های منطقه‌‌‌ای و بین‌‌المللی بسیار زیادی دخیل هستند در حالی که در مورد یمن عربستان و آمریکا و ایران می‌توانند نقش کلیدی در مدیریت بحران را ایفا کنند.

فرمول حل سیاسی بحران یمن می‌تواند مشابه فرمول افغانستان و عراق باشد که عناصر اصلی آن بین گروه‌های اصلی داخلی، قدرت‌های جهانی و منطقه‌‌ای، به ویژه آمریکا و ایران، توافق شد. اصول کلیدی مدیریت بحران افغانستان و عراق از این قرار بود:

۱- حفظ تمامیت ارضی،

۲- تشکیل دولت فراگیر ملی با مشارکت گروه‌های اصلی،

۳- احترام به خواست اکثریت و حقوق اقلیت،

۴- انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل،

۵- همکاری برای تامین کمک‌‌های انسانی و

۶- بازسازی اقتصادی.

ایران، اروپا ، آمریکا و عربستان می‌توانند روی چنین فرمولی برای حل بحران یمن توافق کنند، به جنگ خونین فعلی پایان بخشیده و جان انسان‌های بی‌شماری را نجات دهند.

حل بحران یمن باید در قالب سازمان ملل و تایید شورای امنیت این سازمان باشد. چنین راه‌حلی موجب نجات عربستان و آمریکا از باتلاق جنگ یمن نیز خواهد شد. بحث داغ فعلی در آلمان در مورد توقف صدور سلاح به کشورهای درگیر در جنگ یمن، باید منجر به تصمیم توسط اروپا و همه کشورها گردد.

حل بحران یمن با همکاری ایران و عربستان، زمینه‌ساز حل سایر بحران‌های منطقه از طریق دیپلماسی شده و چشم‌‌انداز همکاری‌های کلان قدرت‌های منطقه‌‌ای برای تامین صلح و ثبات پایدار در خاورمیانه را فراهم خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زنده باد ایران سر بلند ومقتدر

    • بدون نام

      وقتی این بحران باعث ضرر و زیان برای کشورهای متعصب , جاهل و عقب مانده منطقه و از طرفی باعث فروش سلاح , رشد اقتصادی و سروری فروشندگان سلاح میگردد چه نیازی به پایان ان است ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج