جاباما
۶۸۳۱۰۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

از ایده «پارلمان اصلاحات» اختلاف بیرون می‌آید؟

حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب سازندگی می گوید: ایده پارلمان اصلاحات تا پایان نیمه اول سال ۹۷ تعیین تکلیف می شود و اگر قرار باشد مستقر شود تا آن زمان استقرار پیدا خواهد کرد.

خبرآنلاین: حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب سازندگی می گوید: ایده پارلمان اصلاحات تا پایان نیمه اول سال ۹۷ تعیین تکلیف می شود و اگر قرار باشد مستقر شود تا آن زمان استقرار پیدا خواهد کرد.

شورای عالی سیاست‌گذاری باشد یا پارلمان اصلاحات تشکیل شود؟» این مهمترین مسئله ای است که این روزها در اردوگاه چپ بلوا به پا کرده؛ برخی آن را عامل اختلاف می دانند و برخی معتقدند زیر چتر پارلمان اصلاحات وزن احزاب این جریان مشخص خواهد شد. برخی حتی پا را فراتر گذاشته و معتقدند که پارلمان اصلاحات به عنوان یک نهاد نظارتی پوششی خواهد بود بر ایرادات شورای عالی سیاست گذاری.

حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با خبرآنلاین دفاعی تمام قد از ایده تشکیل پارلمان اصلاحات می کند و معتقد است عملیاتی شدن آن می تواند باعث تقویت جریان اصلاحات باشد. به گفته مرعشی این ایده تا پایان نیمه اول سال ۹۷ تعیین تکلیف خواهد شد.

البته این تنها اما و اگرهایی نبود که با مرعشی در میان گذاشتیم بلکه پچ پچ های این روزها درباره دیدار اصلاح طلبان با رهبری از موضوعات دیگری بود که این فعال سیاسی اصلاح طلب به آن پاسخ گفت.

در ادامه مشروح این گفت و گو را بخوانید؛

آقای مرعشی! صحبت های زیادی بر سر تشکیل پارلمان اصلاحات این روزها مطرح می شود، برخی معتقد به این هستند که این پارلمان جایگزین شورای عالی شود و برخی هم آن را یک نهاد نظارتی بالادستی تعریف می کنند. این پارلمان در صورت عملیاتی شدن قرار است یک نهاد نظارتی و بالادستی باشد یا یک نهاد موازی و حتی جایگزین شورای عالی سیاستگذاری؟

هنوز هیچ جزئیاتی تعیین نشده است و هرکسی از منظری به این مسئله نگاه می کند. ما به عنوان حزب کارگزاران معتقدیم شورای عالی سیاست گذاری موفقیت‌های خیلی خوبی داشته است و می تواند به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده اجرایی مسئولیت خود را ادامه دهد؛ دوره جدید فعالیت های خود را هم به زودی آغاز خواهد کرد. اما به طور اصولی ما با یک نهاد بالادستی به عنوان یک نهاد نظارتی و سیاست‌گذاری که جامعیت و فراگیری بیشتری نسبت به شورای عالی سیاست گذاری داشته باشد موافقیم. به عبارت دیگر با عملیاتی شدن این ایده هم شورای عالی سیاست گذاری به فعالیت خود ادامه می دهد و هم یک نهاد بالادستی به وجود می آید.

اکثریت احزاب اصلاح طلب درباره این ایده تشکیل پارلمان اصلاحات به جمع‌بندی رسیده اند؟

این مسئله هنوز در مراحل ابتدایی است اما پیش بینی ما این است که مسئله پارلمان اصلاحات، هم باید در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح شود و هم در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مورد تائید قرار بگیرد مضاف برآن باید به تائید نظر اقای خاتمی هم برسد و این تاکیدی است که ما در این رابطه داریم.

برخی از اصلاح طلبان معتقدند موضوع پارلمان اصلاحات می تواند منجر به ایجاد اختلاف میان احزاب اصلاح طلب شود آیا شما قائل به این ایجاد اختلاف هستید؟

چرا باعث اختلاف شود؟! به هر حال واقعیت این است که جریان اصلاح طلب متشکل از احزاب و شخصیت‌های ملی و استانی است؛ تاکنون هم هماهنگی و همکاری خوبی با یکدیگر داشته اند. ما یک نهاد قدیمی داریم به نام جبهه اصلاحات است که متشکل از ۲۵ حزب و گروه است و هم یک نهاد جدید و موخر به نام شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان داریم که دو دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

در کنار این نهادها در آینده هم می توانیم یک نهاد فراگیرتر و جدیدی داشته باشیم که می تواند اسمش مجمع ملی یا پارلمان اصلاحات باشد؛ مجمعی که هم احزاب و هم شخصیت های ملی و استانی در آن حضور داشته باشند. چه دلیلی دارد از این ایده اختلاف بیرون بیاید؟

آیا این نهادهای متعدد موجب تداخل نمی شود؟

همه نهادهای جمعی که تا امروز داشتیم نهادهای موفقی بودند و انشالله می تواند این موفقیت ادامه داشته باشد. ایران امروز نیاز به نقش آفرینی سیاستمداران خود دارد و جامعه نیز نیاز دارد توسط سیاستمداران حمایت شوند. درواقع مردم چشم انتظار راهکارهایی هستند که سیاسیون برای حرکتی پرشتاب به منظور پیشرفت،توسعه، اشتغال و ایجاد رفاه باید ارئه کنند. طبیعی است اصلاح طلبان در این راستا تعداد نهادهای خود را افزایش و تقویت کنند تا در سایه آن بتوانند به این جریان کمک کنند و در راستای خدمت به مردم و جامعه قدم بردارند.

فکر می‌کنید این ایده تا انتخابات 98 عملیاتی بشود؟

به نظرم این ایده تا پایان نیمه اول سال ۹۷ تعیین تکلیف می شود و اگر قرار باشد مستقر شود تا آن زمان استقرار پیدا خواهد کرد.

آقای مرعشی! این روزها مباحثی درباره مذاکره اصلاح طلبان با رهبری هم دوباره مطرح شده است قبلا آقای جهانگیری پل ارتباط اصلاح طلبان بودند و امروز صحبت از برخی چهره ها چون موسوی خوئینی ها و محمد صدر است، بحث جدی دراین خصوص در اردوگاه اصلاحات مطرح است؟

من اطلاعاتی در این زمینه ندارم اما همیشه گفته ام ما اصلاح طلبان، هم از گفت و گو با جناح رقیب که اصولگرایان باشند استقبال می کنیم و هم معتقدم ما می توانیم در خدمت نظام و رهبری کمک های بزرگتری در عرصه پیشرفت و توسعه به کشور بکنیم.

اساسا اصلاح طلبان برنامه ای برای دیدار و گفت و گو با رهبری دارند؟مثلا با موضوع انتخابات یا رد صلاحیت ها و ...

نیازی به گفت و گو نیست؛ همه احزاب و گروه ها زیر چتر رهبری هستند و طبیعی است می توانند مسائل و مواضع خود را به رهبری منتقل کنند. در این میان برخی نهادها هستند که علاقه ندارند اصلاح طلبان در خانواده نظام و رهبری تلقی شوند و در این بخش ممکن است زحماتی را برای ما ایجاد کنند اما ما از این سختی ها می گذریم و حتما به پیشرفت کشور کمک خواهیم کرد.

راهکار اصلاح طلبان برای عبور از این سختی و ایجاد یک پل ارتباطی چیست؟

این مسائل در حال بحث و بررسی هستیم و با شروع دوره جدید شورای عالی سیاست گذاری به یک جمع‌بندی دست پیدا خواهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج