۶۸۳۱۲۳
۱ نظر
۵۰۱۷
۱ نظر
۵۰۱۷
پ

رکورد شکنی «وی چت» در سال نو چینی‌ها

روزنامه ایران - میترا جلیلی: تکنولوژی سبک زندگی بشر را تغییر داده است و حالا دیگر بیشتر ارتباط‌ها به دنیای مجازی ختم می‌شود؛ موضوعی که در روزهای خاص سال همچون جشن‌های سال نو بیشتر به چشم می‌آید و ارسال پیامک‌ها و همچنین پیام‌های متنی، ویدئویی و عکس در شبکه‌های اجتماعی مختلف، جای دید و بازدیدها را گرفته است.

روزنامه ایران - میترا جلیلی: تکنولوژی سبک زندگی بشر را تغییر داده است و حالا دیگر بیشتر ارتباط‌ها به دنیای مجازی ختم می‌شود؛ موضوعی که در روزهای خاص سال همچون جشن‌های سال نو بیشتر به چشم می‌آید و ارسال پیامک‌ها و همچنین پیام‌های متنی، ویدئویی و عکس در شبکه‌های اجتماعی مختلف، جای دید و بازدیدها را گرفته است. البته میزان محبوبیت شبکه‌های اجتماعی گوناگون در کشورهای مختلف با هم متفاوت است و به‌عنوان مثال در کشور چین که جمعیتی ۱.۴میلیارد نفری دارد، این «وی چت»(WeChat) است که بتازگی در سال نو چینی گوی سبقت را از سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان موبایلی ربوده و در جایگاه نخست قرار گرفته است.

یک ابزار غیرقابل انکار در چین

«وی چت» (WeChat) محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام رسان در چین یک ابزار غیرقابل انکار برای مردم این کشور محسوب می‌شود تا بتوانند در آن سال نو خود(Lunar New Year) را جشن بگیرند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.
اطلاعات منتشر شده در گزارش مؤسسه Tencent نشان می‌دهد که از 15 تا 20 فوریه سال‌جاری میلادی که مصادف با سال نو چینی هاست، 768میلیون نفر از «وی چت» برای فرستادن هدایای ویژه سال نو چینی استفاده کرده‌اند که این رقم درواقع 78درصد از کل 980میلیون کاربر فعال ماهانه این شبکه اجتماعی در چین و همچنین 55درصد از کل جمعیت 1.4میلیاردی چین محسوب می‌شود.

چینی‌ها با توجه به سنت دیرینه خود هرسال در این جشن، پاکت‌هایی قرمز رنگ که شبیه به پاکت نامه و حاوی مقداری پول است به یکدیگر هدیه می‌دهند و معتقدند این پول برای آنها خوش شانسی می‌آورد، اما حالا تکنولوژی با اینکه تلاش کرده این سنت دیرینه را حفظ کند ولی تغییراتی هم در آن ایجاد کرده است. این پاکت‌ها که به زبان چینی به hongbao معروف هستند، حالا دیگر به پاکت‌های مجازی تبدیل شده‌اند که به اندازه پاکت‌های قرمز رنگ فیزیکی از محبوبیت برخوردارند و طرفدارانی پر و پاقرص دارند؛ پاکت‌هایی که پیشتر از طریق پست ارسال می‌شد ولی حالا شرایط زندگی تغییر کرده و عجیب نیست که در کشوری فناورانه همچون چین، ارسال این هدایا نیز به صورت دیجیتال باشد. طبق این گزارش، تعداد افرادی که از «وی چت» برای ارسال هدیه دیجیتال خود در این دوره 6روزه استفاده کرده‌اند نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10درصد افزایش یافته و البته شاهد رکوردهایی نیز در این زمینه بوده‌ایم. به‌عنوان مثال طبق گزارش مؤسسه Tencent، در این بازه زمانی یک کاربر مرد در استان چونگ‌کینگ (Chongqing) چین، 2هزار و 723 پاکت قرمز رنگ دیجیتال ارسال کرده است. همچنین یکی دیگر از رکوردهای امسال به یک کاربر مرد دیگر در استان جیانگ ‌شی (Jiangxi)چین مربوط می‌شود که در طول این جشنواره، 3هزار و 439 پاکت قرمز دیجیتال دریافت کرده است. هرچند هنوز مشخص نشده است که وی از سلبریتی هاست یا اینکه افراد معمولی جامعه محسوب می‌شود ولی به هرحال دریافت این تعداد هدیه، نشان از محبوبیت وی در منطقه دارد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در تعطیلات سال نو چینی‌ها، درمجموع 230میلیارد پیام در شبکه اجتماعی«وی چت» رد و بدل شد و کاربران 17.5میلیارد دقیقه، از ابزار چت ویدئویی و صوتی رایگان این اپلیکیشن پیام رسان موبایلی بهره گرفتند تا بتوانند در این تعطیلات 6روزه، با دوستان، اعضای خانواده و فامیل ارتباط برقرار کنند.

مهاجران و توریست‌ها، جرقه قابلیت جدید «وی چت»

اما چرا امسال «وی چت» برای انتقال هدایای مالی سنتی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت؟ مدیران این شبکه اجتماعی متوجه ضرورت یک سیستم پرداخت مالی شدند و با افزودن یک قابلیت به این شبکه اجتماعی و رونمایی از «WeChat Pay»، عملاً به مهاجران حاضر در سرزمین پهناور چین یا توریست‌های چینی که در تعطیلات، خارج از کشور به سر می‌برند کمک کرد تا بتوانند در چرخه ارسال هدایا در فضای مجازی، شریک باشند.

مهاجرانی که در چین زندگی می‌کنند یا ساکن هنگ کنگ، ماکائو و تایوان هستند و نمی‌توانند کارت اعتباری، مستر کارد، ویزا و JCB داشته باشند از ظرفیت‌هایی بودند که «وی چت» به آنها توجه ویژه داشت. این افراد امسال براحتی توانستند پاکت‌های قرمز رنگ هدیه دیجیتالی را برای عزیزانشان ارسال کنند. گفتنی است در چین امکان پرداخت اینترنتی برای خرید خودرو تا یک نوشابه ارزان وجود دارد ولی مهاجران همچنان نمی‌توانستند بجز خرید نقدی از گزینه دیگری استفاده کنند، اما اکنون کاربران «وی چت» بدون داشتن حساب بانکی یا کارت اعتباری، می‌توانند از «وی چت» برای پرداخت‌های خود استفاده کنند البته به شرطی که نسخه وطنی «وی چت» را دانلود کنند، به این ترتیب بعد از فعال کردن اکانت پرداخت پول «وی چت»، مهاجران نیز مانند میلیون‌ها کاربر چینی این شبکه اجتماعی، می‌توانند از این اپلیکیشن برای پرداخت هزینه تاکسی، اجاره دوچرخه یا سفارش غذا استفاده کنند. گزارش مؤسسه Tencent همچنین نشان داده است که حدود دوسوم خارجی‌های مقیم چین از WeChat Pay استفاده کرده‌اند.

گفتنی است WeChat Pay به توریست‌های چینی این امکان را داد تا از واحد پول خود یعنی یوآن برای ارسال هدیه دیجیتالی خود استفاده کنند بدون اینکه با مشکلی مواجه شوند.

سال نو چینی یک نقطه عطف برای «وی چت»

WeChat Pay یکی از دو کیف پول موبایل است که در سال نو چینی‌ها موفق شد کاربران فعال خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهد و این موضوع، پتانسیل بزرگی برای موقعیت آن محسوب می‌شود.

«وی چت» برای رسیدن به این نقطه قوت، در سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای سال نو چینی‌ها انجام داد که یکی از آنها افزایش همکاری‌ها در بازارهایی همچون امریکا و اروپا بود تا به این ترتیب کاربران چینی بتوانند حتی وقتی در این کشورها در سفر هستند، هدایایشان را با استفاده از این سیستم ارسال کنند.

این شبکه‌های اجتماعی برای توریست‌های چینی خارج از کشور مزایایی نیز در نظر گرفته است. به‌عنوان مثال کاربرانی که 500 یوآن(788دلار) از طریق WeChat Pay هزینه کنند یک کوپن به ارزش 50 یوآن(7.88دلار) را به‌عنوان تخفیف دریافت می‌کنند. ازآنجا که پیش از این تخمین زده شده بود امسال 6.5میلیون چینی برای تعطیلات سال نو به خارج از کشور سفر می‌کنند، WeChat Pay به‌طور جدی‌تر به این موضوع فکر کرد. به این ترتیب امسال 768میلیون کاربر چینی را به استفاده از این کیف پول موبایل تشویق کرد که وقتی آن را با کیف پول موبایل Alipay از رقبای سرسخت «وی چت» بسنجیم می‌بینیم که این قابلیت جدید، یک برگ برنده است.

امسال این دو کیف پول در کل بیش از 90 درصد از بازار 5 تریلیون دلاری پرداخت موبایلی چین را به خود اختصاص دادند. هرچند پیش از این Alipay حدود 54درصد این بازار و WeChat Pay تنها 40درصد بازار را در اختیار داشت ولی امسال اوضاع تغییر کرد و درواقع «وی چت» سهم Alipay را قورت داد به گونه‌ای که امسال تنها 31درصد کاربران از Alipay برای ارسال پاکت‌های قرمز رنگ دیجیتال خود بهره گرفتند.

نیم نگاه

اطلاعات منتشر شده در گزارش مؤسسه Tencent نشان می دهد که از 15 تا 20 فوریه سال جاری میلادی که مصادف با سال نو چینی هاست، 768میلیون نفر از «وی چت» برای فرستادن هدایای ویژه سال نو چینی استفاده کرده اند که این رقم درواقع 78درصد از کل 980میلیون کاربر فعال ماهانه این شبکه اجتماعی در چین و همچنین 55درصد از کل جمعیت 1.4میلیاردی چین محسوب می شود

کاربران 17.5میلیارد دقیقه، از ابزار چت ویدئویی و صوتی رایگان این اپلیکیشن پیام رسان موبایلی بهره گرفتند تا بتوانند در این تعطیلات 6روزه، با دوستان، اعضای خانواده و فامیل ارتباط برقرار کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرتضی

      چرا خارجی ها از پیام رسان وطنی استفاده می کنند ولی ما حاضر نیستیم از متخصصان خودمان حمایت کنیم و پیام رسان آنها را استفاده کنیم!!؟

      اگر حمایت بشن حتما برنامه هاشون مثل وی چت توسعه پیدا می کنه.
      اینترنت هم که یک دوم و یک سوم محاسبه میشه.
      سرعت بالاتر به دلیل استفاده از پهنای باند داخلی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج