۶۸۳۵۶۴
۴ نظر
۵۰۲۲
۴ نظر
۵۰۲۲
پ

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

اوضاع صاحبخانه شدن در ایران طبق آخرین آمار‌ها در حال بدتر شدن است، ولی این مسئله فقط منحصر به ایران نبوده و در تمام دنیا به غیر از چند کشور معدود در حال رخ دادن است به خصوص کشور‌های اروپایی که بعضی از آن‌ها با رشد عجیب و غریب ۱۰ درصدی اجاره نشینی از سال گذشته تاکنون روبرو بوده اند و به علاوه شرایطی ایجاد کرده اند که تنها ۲۰ درصد جوانان بتوانند یک خانه برای خود بخرند.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: اوضاع صاحبخانه شدن در ایران طبق آخرین آمارها در حال بدتر شدن است ولی این مسئله فقط منحصر به ایران نبوده و در تمام دنیا به غیر از چند کشور معدود در حال رخ دادن است به خصوص کشورهای اروپایی که بعضی از آنها با رشد عجیب و غریب ۱۰ درصدی اجاره نشینی از سال گذشته تاکنون روبرو بوده اند و به علاوه شرایطی ایجاد کرده اند که تنها ۲۰ درصد جوانان بتوانند یک خانه برای خود بخرند.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

ولی اگر به سراغ اجاره نشینی و وضعیت آن برویم با آمارهای بعضا متفاوتی روبرو می شویم. مثلا در آلمان با این که اجاره نشین ها زیاد هستند ولی هزینه های اجاره نشینی زیاد نبوده و مردم اگر بخواهند با کمی تلاش می توانند خانه بخرند. در کشور اندونزی شما فقط باید حدود 20 درصد از درآمد خود را صرف اجاره کنید. برای این که بدانید بهشت اجاره نشینی کجاست و در هر کشور اوضاع این قشر چگونه است به سراغ تعدادی از کشورهای معروف دنیا رفته ایم تا ببینید اوضاع ایران چندان هم بد نیست.

ژاپن

در انتهای لیست کشورهایی که توانسته در شش سال گذشته اجاره نشین ها را کمتر از گذشته کند، نام ژاپن به چشم می خورد. این کشور توانسته حدود یک درصد میزان اجاره نشینی را کمتر و مردم بیشتری را صاحبخانه کند.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

البته هنوز هم میزان اجاره نشین های آن زیاد بوده و عددی ۳۸ درصدی دارد. با این که میزان اجاره نشین ها زیاد است ولی این افراد هزینه زیادی برای این مسئله پرداخت نکرده و در پایتخت این کشور یعنی توکیو، تنها باید ۲۱ درصد درآمد خود را به صاحبخانه تقدیم کنند.

کره جنوبی

بحران جدید کشور کره گران شدن مسکن است. کره ای ها هم مثل ما ایرانی ها چند سالی است که با این مشکل روبرو بوده و این مسئله باعث به وجود آمدن بحران صاحبخانه شدن شده است ولی در یکی دو سال اخیر این کشور توانسته این مسئله را مدیریت کرده و با کاهش دو درصدی میزان اجاره نشینی در این کشور را به حدود ۴۴ درصد برساند.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

با توجه به این که در چند سال گذشته میزان حقوق دریافتی کره ای ها بسیار بیشتر شده است، هزینه های اجاره نشینی در این کشور خیلی به چشم نیامده و تنها 30 درصد از میانگین درآمد در پایتخت کره یعنی سئول را شامل می شود.

اندونزی

بهشت اجاره نشینی اندونزی است؛ جایی که هم صاحبخانه شدن بسیار ارزان است و هم اجاره نشینی. در هر دو حالت خیلی فشاری به شما وارد نشده و می توانید با خیال راحت زندگی را بگذرانید.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

میزان اجاره خانه در این کشور تنها ۲۰ درصد حقوق افراد را شامل می شود و به همین خاطر این کشور رتبه اول در این مسئله را مال خود کرده است. از طرفی تنها ۱۲ درصد جمعیت این کشور اجاره نشین بوده و بقیه هم یک خانه برای خود دارند.

روسیه

از بهترین کشورها در بحث اجاره نشینی می توان به روسیه اشاره کرد. این کشور در طی شش سال گذشته توانسته تا ۲۷ درصد اجاره نشین ها را کمتر کرده و به همه یک خانه بدهد، امری که باعث شده این کشور در صدر معدود کشورهایی قرار بگیرد که روند رشد اجاره نشینی در آنها منفی است.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

اکنون میزان اجاره نشینی در این کشور حدود 13 درصد است و در بحث میزان اجاره نیز شاهد یک وضعیت بسیار خوب هستیم. مردم این کشور با پرداخت 21 درصد از درآمد خود برای اجاره نشینی میان بهترین کشورها از لحاظ ارزان بودن اجاره نشینی قرار دارند.

ایران

میزان اجاره نشینی در ایران طبق آمار نفوس و مسکن سال 95 حدود 36 درصد است؛ عددی که در مقایسه با خیلی کشورها بهتر است ولی باز هم ایران را در لبه مرز هشدار قرار داده است. از طرفی میزان اجاره خانه نیز در تهران بسیار بالا بوده و این شهر را تبدیل به یکی از بدترین پایتخت های دنیا در این مسئله کرده است.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

طبق آخرین آمار میانگین اجاره در تهران در هر متر مربع حدود ۲۳ هزار تومان است که اگر آن را برای یک آپارتمان ۷۰ متری در نظر بگیریم با عددی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان روبرو می شویم. این در حالی است که میانگین حقوق در تهران حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر است. با این حساب اگر یک نفر با میانگین درآمد بخواهد خانه بگیرد، باید حدود ۹۰ درصد درآمد خود را صرف این مسئله کند.

انگلیس

از کشورهایی که تعداد مستاجرهای آن رشدی عجیب و غریب دارد، انگلستان است. اوضاع به حدی خراب است که تنها ۲۰ درصد جوانان این کشور در لندن خانه داشته و بقیه ۸۰ درصد جوانان ۲۵ تا ۳۵ ساله آن یا خا۹نه ندارند و یا اجاره نشینی می کنند. البته به صورت کلی میزان اجاره نشینی در انگلستان حدود ۳۵ درصد و مشابه ایران است.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

میزان اجاره به درآمد هم در پایتخت این کشور یعنی لندن به حدود 40 درصد می رسد که عدد متوسطی محسوب می شود. البته طبق پیش بینی ها با این اوضاع اجاره نشینی در سال های آینده شاهد افزایش قیمت ها در لندن خواهیم بود و شاید این شهر حتی رکورد میزان اجاره نشینی را هم بشکند.

نیجریه

کشور نیجریه با 22 درصد اجاره نشین به نظر یکی از بهترین کشورها برای صاحبخانه شدن است ولی وقتی نگاهی دوباره به آن بیندازید، متوجه می شوید که این آمار به خاطر جمعیت روستایی زیاد آن بوده که برای خود در زمینی زندگی کرده و نه می دانند اجاره چیست و نه صاحبخانه ای می شناسند.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

وقتی به پایتخت این کشور مراجعه کنید، متوجه می شوید با یکی از بدترین کشورها روبرو شده اید چرا که باید حدود ۵۷ درصد از درآمدتان را صرف اجاره کنید.

آمریکا

کشور آمریکا در بین کشورهایی که با افزایش میزان اجاره نشینی روبرو شده اند، به نوعی رتبه اول را دارد چرا که سرعت رشد اجاره نشینی در این کشور در چند سال گذشته حدود دو برابر میانگین دیگر کشورهای دنیا و به خصوص اروپایی ها است.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

میزان اجاره نشینی در این کشور عددی مشابه ایران و حدود 35 درصد است. البته از لحاظ نسبت درآمد به اجاره خیلی با کشور مناسبی روبرو نیستیم. در بیشتر شهرهای این کشور باید بیش از 40 درصد از درآمد را خرج اجاره کنید. این عدد در منهتن به 59 درصد می رسد.

مکزیک

کشور مکزیک و در اصل پایتخت این کشور یعنی مکزیکوسیتی بدترین جا برای اجاره نشینی محسوب می شود. مردم این کشور به سختی در سال می توانند حدود 14 هزار دلار یعنی حدود 63 میلیون تومان درآمد داشته باشند ولی باید حدود 40 میلیون تومان آن را صرف اجاره کردن خانه بکنند. یعنی چیزی حدود 60 درصد کل درآمدشان صرف نشستن در خانه های اجاره ای می شود.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

البته مکزیکی ها خیلی نگران این مسئله نیستند چرا که بیشتر آنها صاحبخانه بوده و کمتر نیاز پیدا می کنند به سراغ خانه های اجاره ای بروند. طبق آمارها تنها حدود ۱۴.۳ درصد مردم این کشور در خانه اجاره ای زندگی کرده و بقیه خانه دار هستند.

آلمان

در آلمان با یک اتفاق جالب روبرو هستیم. شاید در بیشتر کشورها دلیل اجاره نشینی درآمد پایین و عدم توانایی خرید خانه باشد ولی در آلمان اینچنین نیست.

مقایسه شرایط مستاجر بودن در ایران با سایر کشورها

آلمان یکی از کشورهایی است که با میزان اجاره نشینی 48 درصدی، بیشترین مستاجر را دارد ولی اگر به اوضاع درآمدی در پایتخت آن نگاه کنید متوجه می شوید که مردم این کشور تنها 30 درصد درآمد خود را صرف اجاره کرده و در حقیقت وضعیت بسیار خوبی به نسبت سایر کشورها دارند. در حقیقت فرهنگ آلمانی ها و حمایت های دولت از اجاره نشین ها باعث شده تا مردم این کشور خیلی به صاحبخانه شدن روی خوشی نشان ندهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مصطفی

      ایران جهنمی برای زندگی

    • بدون نام

      90%%%%%%

    • فاطی جون

      توی ایران باید به جای زندگی. مرد

    • بدون نام

      همچین نوشتین مردم مکزیک به سختی سالی ۱۴ هزار دلار درامد دارن که انگار اکثر ما ایرانی ها این رقم رو یه ماهه در میاریم.فازت چیه نویسنده؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج